כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

אדריכלות בארץ  //  העידן הדיגיטלי

העידן הדיגיטלי

סר נורמן פוסטר, מהאדריכלים המובילים בעולם, מסביר כיצד הוא משלב טכנולוגיות מתקדמות עם תכנון ועיצוב ידידותיים לסביבה. למשל בבניית הרייכסטאג החדש.

מאת: צילום:


מאז המהפכה התעשייתית, מבנים נעשו מורכבים יותר. בד בבד, האדריכלות התפתחה בכיוון של התמקצעות והתמחות בתחומיה השונים. איש המקצוע המיומן של התקופה הגותית ותקופת הרנסנס היה דמות המשלבת אדריכל ומהנדס. עם הזמן הוחלפה דמות זו בצוות של יועצי בנייה שונים, מהנדסים וכו’. למעשה, האדריכל מעצב את הבניין, המהנדס אחראי על כך שהבניין יעמוד והקבלן אחראי על פרויקט הבנייה. חלוקת עבודה זו הובילה לחקיקת חוקים ולחלוקת אחריות ברורה של כל מחלקה המעורבת בתהליך העיצוב, התכנון והבנייה.
כיום, האתגר החדש באדריכלות המשלבת טכנולוגיות חדשניות הוא צירוף ועידוד של כל הגורמים לעבודה משותפת. מודל חדש זה מותנה בשיתוף פעולה מוחלט ולא בהגדרה ובחלוקת תפקידים ברורה.

לטכנולוגיות חדשניות השפעה גדולה במשרדי האדריכלים. האינטרנט מספק לנו גישה מיידית למידע שבעבר היה עלינו לחפש בספריות או שלא היינו מוצאים כלל. הדואר האלקטרוני והאינטרנט המהיר מאפשרים לנו לשלוח מסמכים ושרטוטים ללקוחות וקבלנים בכל מקום בעולם בלחיצת כפתור.

תוכנות הדמיית מחשב מאפשרות לנו ליצור בניינים ולהציבם במקום שייבנו בו, בצורה הריאליסטית ביותר. תוכנות תלת ממדיות כאלה לוקחות אותנו עמוק יותר אל תוך המבנה הווירטואלי ובאפשרותנו לשוטט במקום שעדיין אינו קיים. טכנולוגיות אלו מאיצות את תהליך העיצוב ומאפשרות לנו להסביר את רעיונותינו ללקוח, ליועץ ולקבלן.
תוכנות מחשב אלו גם מאפשרות לנו לעצב בניינים בעלי צורות ונפחים היכולים לספק את הצורך במבנה בעל צריכת אנרגיה נמוכה מן הרגיל ובד בבד ידידותי לסביבה. הצורות החדשניות והמורכבות מצריכות טכניקות בנייה שלא נוסו כלל בעבר. לכן עלינו להבין כבר בשלב ההתחלתי של תהליך העיצוב איך צורות אלו אכן ייבנו.

משום כך עלינו להיות בקשר הרבה יותר מוקדם מבעבר עם הקבלן, כדי להסביר בצורה הברורה ביותר דרך שרטוטים והדמיות איך יוקם הבניין. כיום יש חילופי מידע שוטפים בין האדריכל, המהנדס והקבלן. כך, העיצוב והבנייה מתפקדים יותר כמו מפגש מוסיקלי מאולתר, לעומת הופעה של תזמורת ממוסדת ומנצחה כדוגמת המודל הישן. התועלת מהתפתחות זו לעולם האדריכלות היא עצומה. היעילות והתקשורת ששופרה הם ללא ספק מכנה משותף לכל ענף בתעשייה, באמנות ובאדריכלות בפרט. בעזרת העיצוב הדיגיטלי יש בידנו כלים המאפשרים לנו סוף סוף להבין ולהקים בניינים שרק לפני 30 שנה היו חלום.

אני זוכר, לדוגמה, שבשלב התכנון ההתחלתי של ה-Willis Faber & Dumas באיפסוויץ’ בתחילת שנות השבעים, היה עלינו להתמודד עם כמה בעיות קשות. האחת – האתר הבעייתי בעיר, והשנייה – ההתמודדות ביצירת מבנה יעיל מבחינת חיסכון באנרגיה. שיתוף הפעולה עם בקמינסטר פולר, שתמיכה באדריכלות ידידותית לסביבה עמדה בראש מעייניו, הועיל מאוד. לאחר חקירה של כמה פתרונות הוחלט ליצור כיסוי שקוף וקליל המכסה את שכבות הקומות של חדרי המשרדים. זוהי למעשה גרסתו של פולר לחלומו האדריכלי: יצירת כיפה מעל מנהטן שתחתיה ייווצר אקלים מקומי.

כדי שהבניין יתאים באופן אופטימלי, רצינו ליצור מעטפת בעלת צורה “חופשית” וגמישה. התוצאה היתה צורה גיאומטרית מורכבת, שעוררה בזמנה כמה בעיות טכניות שלא הצלחנו למצוא להן פתרון

פולר הספיק לבנות כמה פרויקטים בעלי קונסטרוקציה כדורית כדוגמת ה-World Expo במונטריאול. צורתו של המודל הכדורי נחשבת יעילה מבחינת ניצול שטח (שטח הכדור קטן ב-25% משטחה של קובייה באותו הנפח). כדי שהבניין יתאים באופן אופטימלי, רצינו ליצור מעטפת בעלת צורה “חופשית” וגמישה. התוצאה היתה צורה גיאומטרית מורכבת, שעוררה בזמנה כמה בעיות טכניות שלא הצלחנו למצוא להן פתרון. אני זוכר, שעל אחד השרטוטים שהציעו פתרון רשמתי: אפשרות מוצלחת. אף על פי כן, ההצעה לא עמדה במבחן הזמן, כי לא הספקנו למצוא לה פתרונות טכניים.

שלושה פרויקטים עכשוויים שלנו יכולים לתאר כיצד השתנה העולם במשך 30 השנים האחרונות. כל פרויקט מורכב יותר מ-Willis Faber & Dumas מבחינת מראהו והטכנולוגיות השונות שבהן השתמשנו. בנוסף לכך, כל פרויקט תוכנן בתוך זמן קצר בהרבה.
פרויקט המרכז למוסיקה שאנחנו עובדים עליו כרגע הוא מוטיב מרכזי בשיפוץ הנמל המוזנח. המבנה הוא משכן לבית הספר המחוזי למוסיקה ובו שלושה מבני אודיטוריום בגדלים שונים להופעות מוסיקליות. כל אודיטוריום נראה כמבנה עצמאי המתחבר במעין רחוב מקורה לגדת הנמל.

למרות מגבלות התקציב, הנמוך יחסית, היה צורך בגג שיסוכך על המבנה כולו. המטרה היתה שהגג ייראה כמחבק את המבנה השוכן תחתיו. בנסיבות הקיימות היה עלינו להתמודד עם חוקים גיאומטריים נוקשים. לפני שנים, אם היינו מציגים את הגג לפני הקבלן, הוא מיד היה אומר שבנייתו בלתי אפשרית, או שכדי לבנותו יש צורך בתקציב כמעט לא מוגבל. לבסוף, יצרנו צורה הבנויה מקשתות של תשעה מעגלים. בעזרת שינוי הרדיוס של המעגלים הצלחנו ליצור גג חסכוני ובעל צורה מובנת ומוכרת למתבונן.

תהליך דומה נעשה גם בפרוייקט ה-GLA – בניין המשרדים המרכזי של רשויות לונדון. המבנה שוכן על הגדה הדרומית של התמזה, סמוך לגשר הטאואר. כשתסתיים בנייתו יהיה זה מודל של מבנה המקפיד במיוחד על איכות הסביבה

תהליך דומה נעשה גם בפרוייקט ה-GLA – בניין המשרדים המרכזי של רשויות לונדון. המבנה שוכן על הגדה הדרומית של התמזה, סמוך לגשר הטאואר. כשתסתיים בנייתו יהיה זה מודל של מבנה המקפיד במיוחד על איכות הסביבה. מערכת הקירור והחימום תוכננה לצריכה של רבע מצריכת האנרגיה של בניין משרדים לונדוני טיפוסי. צורתו הייחודית של הבניין מסייעת בצמצום צריכת האנרגיה. כך, מושגת הפחתה בקליטת שמש ישירה ובאיבוד חום ממעטפת הבניין. הקטנת שטח הפנים של הבניין – אף היא יתרון החוסך באנרגיה. הבניין נראה ככדור שעבר תהליך של שינוי ולמעשה דומה עכשיו לכדור רוגבי. בצורה זו הושג חיסכון אופטימלי באנרגיה, אם מביאים בחשבון את מיקום הבנייה וכיוונה. הצללה טבעית מתאפשרת בזכות הישענותו של הבניין לכיוון דרום וקומותיו הנראות כאילו הן נכנסות בהדרגה כלפי פנים.

מערכת האוורור בבניין היא טבעית ברוב חודשי השנה, בעזרת חלונות שאפשר לפותחם בכל חדרי המשרדים. פאנלים פוטו-אלקטריים הורכבו על גג הבניין וייצרו חשמל להפעלת המשאבות המובילות מים תת קרקעיים לקירור הבניין. שימוש במערכת זו ייצור מצב שבו לא יהיה צורך במערכת קירור ברוב חודשי השנה.

תנאים אקולוגיים דומים היו בבסיס התכנון של ה- Swiss Re Headquars London , הבניין השייך לחברת ביטוח מובילה נראה כסיגר או כקליע המתרחב בעלייתו מהאדמה לעבר פסגתו. צורתו זו הותאמה לגודלו הקטן של האתר. מראה הבניין אטום פחות מזה של בניינים מלבניים אחרים בסביבה. ממדיו הצנומים בבסיסו עוזרים בהגברת החדירה של אור יום אל קומת הקרקע. המבנה ההולך וצר שלו מקטין את היקף השתקפויות השמים, וצורתו האירודינמית עוזרת לרוחות לשייט סביב. ממדיה של קומת הקרקע אף הותירו מקום ליצירת כיכר ציבורית, בתי קפה וחנויות.

במשרדים הראשיים של ה-Commerzbank בפרנקפורט, גרמניה, השתמשנו באלמנט חדשני של יצירת גינות גג מרובות שתפקידן טיהור וחמצון האוויר בבניין. גרמניה מובילה כיום מבחינת חשיבה ידידותית לסביבה. בפרויקט הרייכסטאג מטרתנו היתה לתכנן מבנה המייצג את הממשל הגרמני הדמוקרטי ברובע הממשלתי החדש בברלין. ביקשנו לנצל את הפוטנציאל הטמון ביצירת בניין ציבורי שהוא גם ידידותי לסביבה. צוות המעצבים בתכנון הוא שיתוף פעולה של משרדנו עם Bauer und Partner kaiser Bautechnik and Kuhn בשיתוף הממשל הפדרלי הגרמני. כל הגורמים המעורבים היו תומכים נלהבים בפרויקט, שיהיה מודל לאדריכלות הידידותית לסביבה.

ההצעה החדשנית ביותר שלנו לחיסכון באנרגיה היתה שימוש בשמן העשוי מתמרים וגרעיני חמניות, הנחשבים לבעלי איכויות של אנרגיה סולרית מכיוון שאנרגיית השמש מאוחסנת בהם. שימוש בדלק טבעי זה להפקת חשמל הוא נקי יותר מכל מקור אחר ליצירת אנרגיה

הצעתנו כללה שימוש נרחב באור ואוורור טבעי. כך הושג מינימום של צריכת אנרגיה ומינימום של הוצאות כספיות. מאחר שצריכת האנרגיה בו נמוכה, הרייכסטאג החדש מסוגל לתפקד כתחנת כוח ולספק אנרגיה לבניינים השכנים לו. במרכז הכיפה של הבניין ממוקם “פסל מואר” בצורת קונוס שתפקודו הפוך מתפקידו המקורי, בעזרת מראות מזוותות המחזירות את אור השמש אל תוך החלל, כשמגינים נעים קולטים את נתיב השמש כדי למנוע חדירה של חום שמש מוגבר וקרינה מסנוורת. בלילה התהליך הפוך. אור מלכותי בחלל משתקף כלפי חוץ וגורם לכיפה לזהור בצורה דרמטית, כך שאנשי ברלין יידעו מתי הבונדסטאג מקיים את ישיבותיו. בנוסף לכך, אוורור הבניין נעשה בעזרת מערכת ונטילציה טבעית. חלונות דו שכבתיים שביניהם מתקן ייחודי להצללה נשלטים הן ידנית והן באופן אוטומטי.

ההצעה החדשנית ביותר שלנו לחיסכון באנרגיה היתה שימוש בשמן העשוי מתמרים וגרעיני חמניות, הנחשבים לבעלי איכויות של אנרגיה סולארית מכיוון שאנרגיית השמש מאוחסנת בהם. שימוש בדלק טבעי זה להפקת חשמל הוא נקי יותר מכל מקור אחר ליצירת אנרגיה. כיום הרייכסטאג הוא בניין המשתמש במשאבים טבעיים, ממוחזרים, המאפשרים לו להיות מקום נעים, נקי וידידותי לסביבה. בניין ייחודי זה הוא ללא ספק חזון של אדריכלות ציבורית וידידותית לסביבה.

ארבעת הפרויקטים ממחישים את משנתנו האדריכלית. כדי שכל פרויקט יעמוד במבחן המציאות ואכן ייבנה נדרשו תוכנות מחשב מתקדמות, שרק בזכותן יכולנו להמחיש ולהסביר את חשיבות הבנייה הידידותית לסביבה. אין ביכולתנו לצפות כיצד ההתפתחויות הטכנולוגיות ימשיכו לשנות את פני האדריכלות. מה שאפשר לדעת בוודאות הוא, שכל מה שקבוע – ישתנה.

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה