כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור

אדריכלות בארץ  //  יש לי חלון 2010

יש לי חלון 2010

אדריכלים יוצרים "קליל" – תערוכת פרויקטים של אדריכלים במסגרת חגיגת 60 שנה של החברה

מאת: טלי בן-אבי, מגזין בניין ודיור צילום:


בתמונה למעלה: בניין קרית הממשלה בבאר שבע בתכנונה של דריכלית רות להב. צילום: עמית גרון.

קליל חוגגת השנה 60 שנה להווסדה. במסגרת החגיגות נערך אירוע גדול במפעל החברה בכרמיאל. קהל גדול, שכלל אנשי מקצוע, אנשי עסקים מהארץ והעולם, מנהלים ועובדים בהווה ובעבר, לקוחות, ספקים, ידוענים ואורחים, הגיע לחגוג עם קליל.
 
בתערוכת "יש לי חלון" הוזמנו אדריכלים לשלוח צילומי פרויקטים בהם שילבו את מוצרי קליל. הצילומים הוצגו על גבי קנבסים גדולים בצירוף הסבר האדריכל על הפרויקט בו בחר; מהו החזון האישי שעל פיו עיצב ותכנן, מדוע בחר במערכות השונות, מהן השאלות שעלו במהלך התכנון, הדרישות המיוחדות להן נתן פתרון. אדריכלים רבים נענו להזמנה ושלחו את החומרים.
 
התערוכה מייצגת את הקשר המקצועי, רב השנים, של קליל עם האדריכלים והמעצבים בארץ, המשלבים את מוצרי החברה בעבודתם באופן שוטף ורצוף. תערוכת האדריכלים היתה חלק בלתי נפרד ומהותי בחגיגות השישים לחברה.
 
הערב החגיגי נפתח עם ברכה מוקלטת של נשיא המדינה שמעון פרס, שנשא דברי הערכה למפעל שבו ביקר יותר מפעם אחת. דני רופ, שהנחה את הערב, העביר את שרביט הברכות לצור דבוש, יו"ר מועצת המנהלים של קליל ומבכירי התעשיינים בישראל. דבוש אמר: "זהו ערב של תודה לכל העובדים שאפשרו את ההצלחה שלנו, שנראתה בלתי אפשרית רק לפני עשר שנים". מנכ"ל החברה אריה (ריצ'י) ריכטמן הודה גם הוא לעובדים על חלקם בהצלחת המפעל. הוא הוסיף: "הגשמנו את החזון של החברה – לגרום לסביבה שלנו להתגאות במה שאנו עושים ולגרום לה לחייך. אני רק 22 שנה בקליל, ובשבע השנים האחרונות יש לי הזכות להיות המנכ"ל של החברה המדהימה הזו. אני קם כל בוקר עם חיוך".
אדריכלית רות להב
בקריית הממשלה המחוזית בבאר שבע הוקם מבנה המורכב מסדרה של חמישה בניני משרדים לאורך הציר האזרחי החדש של העיר. הבניינים מחוברים ביניהם באמצעות רחוב פנימי ורחוב חיצוני – ארקדה מקורה וכיכר.
"הרחוב הפנימי הוא השדרה החברתית והייצוגית של הבניין. השדרה הפנימית פונה אל סדרת חללים מרכזיים – אטריום, המוארים על ידי מערך קירות קסקדה ותאורה עילית מלווה בקירוי גג גלי – 'גג הדרקון'.
 
"לעקרון עיצוב הקריה ביטוי אדריכלי עכשווי של בניינים העשויים בטכנולוגיות מתקדמות עם התייחסות והתקשרות למקום. זוהי אדריכלות המושפעת מאלמנטים מדבריים ומאזכרת את הבנייה הראשונית בבאר שבע ומבנים כמו האקוודוקט וכיכר בית המושל.
 
"צורת הקריה; מבנה הקירות המחופים באלומיניום, המתוכננים כ'מפל' קירות; צורת הקמרונות, המקרים את גגות הבניינים הבודדים; וצורת הגל בגג המרכזי מבטאים תנועה וחזית מבנה דינמית ואינטראקטיבית. למרות האופי הממסדי, קריית הממשלה אמורה לבטא פתיחות לציבור" (אדריכלית רות להב).
 
שתיל רזניק אדריכלות
"הבניין בשדרות רוטשילד פינת רחוב מאז"ה בתל אביב שימש במשך שנים רבות את חברת הביטוח מנורה. משרד שתיל רזניק אדריכלות ביצע לאחרונה במקום שיפוץ יסודי שגרם לבניין אנכרוניסטי ומוזנח להיראות במיטבו. המטרה העיקרית הייתה להעניק לבית תחושה של קלילות ועדכניות, לצורך העניין נבחרו חומרים קלים שאפשרו ליצור סיומות אלגנטיות.
 
"חזית אחת של הבניין חשופה יחסית. היא בנויה ממסגרות בטון דקות תלויות שבתוכן סגירת חלונות על ידי פרופיל קליל 9000, הכולל עיבוד חיצוני לארגזי תריסי הגלילה, כרפפות אלומיניום המחזקות את הקווים האופקיים ומשוות לבניין סגנון מודרניסטי המודגש על ידי פרספקטיבה נכונה. שילוב של שלבי עץ כשלבי תריס הגלילה בתוך מסגרת של פרופיל אלומיניום קליל העניקה עוד נופך, עניין וצבע.
 
"הגוון שנבחר, 909 IRON, הוא גוון אהוב עליי מאוד שנותן מענה לרצון להיצמד לאלומיניום טבעי ובכל זאת לקבל כתם צבע, בלי להראות מלאכותי מדי" (אורנה שתיל, אדריכלית הבניין).
 
20AH
בתכנון בית פרטי התבקשו האדריכלים לשמור על שלושה דברים עיקריים: פרופורציה בין גודל המגרש וגודל המבנה, קשר מעניין בין הפנים והחוץ ויצירת חללים שיאפשרו תרחישי מחיה ואירוח על פי מנהגי הדיירים.
 
"ההתייחסות לפרופורציה בין המבנה למגרש קיבלה ביטוי בכך שהיקף מעטפת קומת הקרקע גדול ממעטפת הקומה השנייה. בדרך זאת העומד בקרבת הבית יחווה הימצאות של קומה אחת בלבד, בעוד שהקומה השנייה נראית מרחפת. הניתוק בין הקומות יוצר תנועה בתוך הבית ומוסיף למשחקי האור ולהשתקפויות בחללי הפנים.
 
"יחס מורכב בין חללי הפנים לחוץ נוצר במרווחים שבין שתי מעטפות, המייצרים חללי ביניים ייחודיים. לשטחי החוץ שבין המעטפות – מרפסת מוצלת, בריכה וחצר אנגלית – יש זיקה כפולה. מתוך הבית הם נראים כחלק מהפנים ומבחוץ הם
מתפקדים כחללי חוץ שממשיכים את פנים הבית.
 
"גורם משמעותי למיזוג העולמות בין פנים וחוץ היה חלונות סרט שמוקמו סביב פינות הבית. אלה אפשרו להשאיר ויטרינה רצופה ללא עמוד פינתי. פינות הקיר השקופות, שדרכן מופץ אור, הופכות בלילה לגופי תאורה גדולים המקרינים לעבר הרחוב" (אלרואי חזק אדריכלים).
 
אדריכל ליאור גוטקין
פרויקט הביכורים של האדריכל ליאור גוטקין הוא בית שנבנה בשכונת נוף ים בהרצליה פיתוח, עם 500 מ"ר בנוי על מגרש של 750 מ"ר.
 
"הבית עוצב בסגנון כפרי עדין, עם נגיעות מודרניות שלהן תרמו בעיקר החלונות והמפתחים הגדולים שמוסגרו בפרופילים של קליל. סגנון בניית הבית הותאם לשכונה הוותיקה של הרצלייה, שבה מונומנט בטון עירוני מובהק לא היה משתלב, ולכן נבחר מבנה בעל אופי עדין יותר.
 
"בבניית הבית שולבו פתיחות לסביבה, לאור טבעי ולאוויר. את הגישה האדריכלית הזו מייצגת הגדר הנמוכה סביב הבית, גג הרעפים המשתלב היטב בנוף השכונה, אבני בריק ובניית פאטיו פנימי.
 
"בבית יש כיווני אוויר, אור והצללות רבים. את הפתרונות לכך, שהיו שימושיים ודקורטיביים כאחד, ויצרו את ההרמוניה בין המודרני לכפרי, סיפקה חברת קליל. הקווים הישרים של האלומיניום לא פגעו בעיצוב הכפרי של הבית, ותרמו למראה המודרני העדין שלו", מסכם גוטקין, אשר מאז סיום הפרויקט החל לתכנן פרויקטים מורכבים רבים מסוג זה. גוטקין למד באיטליה וסיים גם תואר של הנדסאי אדריכלות בישראל. הוא עוסק באדריכלות מזה 13 שנה.
 
Impact Design
"לאחרונה מתפתח מאוד הטרנד של תוספת מרפסות למבני מגורים רבי קומות. המרפסת מתפקדת בדירה כתחליף לגינה בווילה ויתרונה הגדול הוא בנוף שבו היא מרחפת. כדי להשיג את האפקט המקסימלי של תחושת הריחוף, השתמשנו בשיפוץ הדירה,ברחוב סולד 44 ברמת השרון, במעקה מפרופיל מעוגל של קליל  03678 ובזכוכית שקופה ללא עמודי תמיכה. ביציאה מהסלון למרפסת השתמשנו בוויטרינת זכוכית שקופה מפרופיל 9200 ובתריס שלב אור. התוצאה מדברת בעד עצמה, בתמונה המדגישה את הקשר שנוצר בין הסלון לנוף, שיוצר המשכיות טבעית.
 
"מעבר ליתרון התכנוני שלו זכה פנים הדירה, חזית הבניין עברה טרנספורמציה עיצובית מעידן שנות ה-70 של המאה הקודמת לשנת 2010. השימוש במעקה זכוכית עם מאחז יד מאלומיניום, שבו שתולה קורה קונסטרוקטיבית נסתרת, אפשר לנו לוותר על העמודים עם מינימום הפרעה למראה הנקי והשקוף. תכנון זה הקנה לדיירי הבניין חוויית מגורים מחודשת ולעוברים ושבים ברחוב סולד חזית נאה ועכשווית להתבונן בה" ( מיכל רום).
 
מירי שילה – אדריכלות פנים
"לפני שיפוץ הבית ביישוב מתן הוא היה בן קומה אחת ונועד למשפחה של ארבע נפשות. עם גדילת המשפחה נדרשו ממני שני דברים עיקריים, הגדלת שטח הבית ויצירת הפרדה בין האזור הציבורי לפרטי. החלוקה נעשתה על ידי תוספת קומה. קומה אחת הוקדשה לאזור הציבורי ואירוח ואילו בקומה השנייה רוכזו חדרי השינה. בתכנון שתי הקומות יש התייחסות לגינה המטופחת בחוץ, שאותה רצינו שיראו מכל חלל בבית. בתכנון הפתחים כלפי חוץ ניתנה חשיבות להכנסת אור טבעי פנימה. בהתאם להגדרות אלה, בקומת הכניסה יש סלון, מטבח, פינת אוכל ויחידת אירוח הכוללת גם חדר רחצה צמוד.
 
"בסלון תוכנן פתח נרחב שמאפשר הצצה אל הגינה ואל הילדים המשחקים בחוץ, וגם בפינת האוכל תוכנן חלון מפרץ גדול המאפשר לסועדים להשקיף אל הגינה הן בישיבתם סביב השולחן והן בישיבה על אדן החלון. המטבח הוא שטוף אור ובו חלון אחד גדול המשקיף אל הגינה האחורית ועוד ארבעה חלונות המאפשרים מבט החוצה מכל אחד ממשטחי העבודה.
 
"בקומה הראשונה תוכננו חדרים לכל אחד משלושת הילדים, וכל חדר עוצב לפי נושא ובצבעוניות שנבחרה על ידי הילדים. בקומה גם חדר רחצה וחדר משפחה. ליחידת ההורים שירותים צמודים. גם בחדרי השינה תוכננו חלונות רחבי מימדים, והחדרים שטופי אור ונעימים לשהייה, ללימודים ולאירוח חברים. ביחידת ההורים, בדומה לפינת האוכל, תוכנן חלון מפרץ גדול המשקיף אל הרחוב שהוא גם ספסל התרגעות נעים" (מירי שילה.)
 
עדה כרמי – מלמד אדריכלים
בית הספר למינהל עסקים על שם אריסון ובית הספר לממשל על שם לאודר – המרכז הבינתחומי, הרצליה.
 
"קמפוס המרכז הבינתחומי בהרצלייה שימש בעבר בסיס צבאי. מאז ועד היום הוא נשמר כמעין שמורת טבע עם מבנים נמוכים, מדשאות ושדרות אקליפטוסים. 
 
"הפקולטות למינהל עסקים ולממשל תוכננו במבנה אחד עם חלל פנימי משותף שבו עוברים הסטודנטים ומתחככים זה בזה. כדי לשמור על קו הרקיע הנמוך בקמפוס חפרנו בור ושתלנו את הבניין בתוכו. יצרנו חצר פנימית שקועה, מוצלת ומוגנת, הנמוכה ממפלס הקמפוס. 
 
"המבנה מתפתח בשכבות לעבר החצר, הנמתחת לכל אורכו. השכבה הראשונה שקופה, משקפת ומכפילה את משטחי הדשא שמולה; השכבה השנייה, מטויחת ולבנה, מכילה את המערכות הטכניות; השלישית כוללת את כיתות הלימוד; והשכבה הרביעית בנויה מאבן ומבטון והיא תוחמת את החצר הפנימית. לבין השכבות האלו, שנועדו לשמש כחללי תנועה, חודר אור טבעי המלווה את הנעים בהם. כל המעברים האלה מתנקזים לעבר החלל המרכזי המשותף לשתי הפקולטות" (עדה כרמי מלמד).
 
קרן אטלס דרור – אדריכלית
שיפוץ כללי בדירת מגורים בעלת שטח של 95 מ"ר בבניין תל אביבי בן יותר מ-70 שנה.
 
"מבנה הדירה שעמדה בפני שיפוץ היה צר וארוך. החלל חולק לשני אזורים עיקריים – האחד הוא אזור פרטי שבו רוכזו חדרי שינה, האמבטיות והשירותים, והשני הוא אזור ציבורי שבו הסלון, המטבח ופינת האוכל. בשני האזורים הושם דגש על שדה ראייה פתוח ויצירת אשליות אופטיות של גודל ומרחב.
 
"האזור הציבורי תוכנן כחלל אחד פתוח, הפונה אל הרחוב, שמחולק באופן רעיוני בלבד, באמצעות סוגים שונים של תאורה ויחידות ריהוט מקומיות. 
 
"המרפסת הגדולה, שהייתה לפני השיפוץ, נסגרה על ידי חלונות זכוכית היקפיים, שמחד גיסא מכניסים אור טבעי ושמש מכיוון דרום ומאירים את החלל כולו, ומאידך גיסא שומרים על פרטיות הדיירים בחזית הפונה לרחוב, באמצעות התזת חלקה התחתון של הזכוכית. מנגנון ההזזה של החלונות מאפשר פתיחה מלאה וחשיפה לרחוב, מה שמחזיר את יתרון המרפסת שנסגרה.
"הקווים הנקיים של העיצוב, לצד הצבעוניות החמה והרכה, יוצרים סגנון חיים אורבני, אלגנטי ונעים, המשלב בצורה מאוזנת בין חומרים טבעיים לחומרים סינתטיים עכשוויים" (קרן אטלס דרור).
 
אדריכלית ריקי ברקמן
המשפחה המורחבת גרה בבית שנים רבות, עם השתנות צורכי המשפחה בוצע שיפוץ מקיף במבנה.
"במסגרת השיפוץ הונגש הבית כולו – בוטלו המפלסים הפנימיים – והונגשה היציאה לחצר. הדלת המערבית מקשרת בין המטבח ופינת האוכל לבין החצר, המשמשת להתכנסויות משפחתיות. 
 
"בתכנון מתחשב באקלים, לשם ניצול מרבי של כיווני הרוחות ושימוש מינימלי באנרגיות חלופיות, שולב חלון בדלת היציאה לחצר. החלון מרושת ומאפשר אוורור של המטבח גם כאשר הדלת סגורה. כאמצעי מיגון שולב בדלת תריס גלילה חשמלי עם חיישן למניעת פגיעה הן בדלת והן בתריס הגלילה.
 
"בחלון הסמוך לדלת ובחלונות המטבח הותקנה זכוכית בידוד, ובתוכה תריס ונציאני המאפשר הצללה ועם זאת החדרת אור טבעי פנימה. לתריס הפנימי דרושה תחזוקה מינימאלית והוא תמיד נשאר נקי.
 
"תנאים חדשים של נגישות קלה ונוחות העניקו למשפחה המופתעת אושר. כמות האור הטבעי החודר פנימה מוסיפה להם חדוות חיים ורוגע" (אדריכלית ריקי ברקמן).
 
 אלימי אדריכלות
בית המגורים במושב נווה אטי"ב תוכנן בסגנון כפרי על מנת שיהלום את מיקומו הנמצא באזור של  טבע פראי וקסום. יובל אלימי, אדריכל ויועץ מוסמך לתכנון אקולוגי ולבנייה ירוקה ומרצה בכיר במגמת אדריכלות ועיצוב פנים במכללת תל-חי, בחר מן הסתם להשתמש בחומרים טבעיים תוך שימת דגש על החדרת האור והנוף לפנים הבית. 
 
הבית נועד למשפחה עם ילדים קטנים ולכן תוכננה יחידת ילדים בקומת הקרקע תוך מענה לצרכיהם עם חיבור נוח לקומה העליונה. הבית כולל בנוסף ליחידת הילדים אזור ציבורי  ויחידת ההורים.

 

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה