כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

אדריכלות בארץ  //  כמו משחק הרכבה

כמו משחק הרכבה

הבית החדש שעיצבה לעצמה חברת ויטרה צופה אל נוף טבעי ביום ובולט ממנו בלילה

מאת: אפרת בראשי, מגזין בניין ודיור צילום:


סוד הקסם של חברת ויטרה הגרמנית, החוגגת 50 שנים לקיומה, הוא שיתוף פעולה עם שורת מעצבים מהטובים בעולם. צ'רלס וריי איימס, ג'ורג' נלסון, וורנר פנטון, מריו בליני, אנטוניו סיטריו, ג'ספר מוריסון ועוד רבים וטובים נחשבים למעצבי הבית של ויטרה, הממקמים את החברה במקום גבוה בסצנת העיצוב העולמית, ומוכיחים כי היא סוג של אוטוריטה בעולם העיצוב, ולא רק יוזמה עסקית. מתחם ויטרה ממוקם ב-Weil ram Rhein בגרמניה, אזור הגובל עם שווייץ, וכולל מוזיאון לעיצוב ולאדריכלות ופביליון כנסים ואירועים. במרס נחנך במתחם בית ויטרה, המוקדש לתצוגת רהיטים ביתיים.

 
המבנה נראה מבחוץ כאסמבלז' תלת ממדי של 12 בתים מגובבים בערימה. כל בית פונה לכיוון אחר ומציע נוף שונה הנצפה בעד ויטרינות גדולות
 
בינואר 2004 הושקה קולקציית פריטים ביתיים של החברה הגרמנית, המכונה "אוסף ביתי", ובה פריטי עיצוב קלאסיים ומהדורות ישנות שעוצבו מחדש על ידי מעצבים עכשוויים. בעבר התמקדה ויטרה בעיקר בריהוט משרדי ופנתה לקהל לקוחות עסקיים, וכעת החליטה החלטה אסטרטגית חדשה: לעצב פריטים המותאמים ללקוחות פרטיים המגלים עניין בעיצוב. מאחר שלא היה לה חלל להציג בו את האוסף החדש, החברה פנתה לאדריכלים השווייצרים הרצוג ודה מרון וביקשה שיעצבו בית חדש לקולקציה הביתית.
 
הבחירה באדריכלים המקומיים לא הייתה מקרית. ב-1981 פרצה שרפה גדולה שהרסה את מתקני הייצור באזור וייל רם ריין, ומאז הוא הפך הטרוגני מבחינה אדריכלית. אחד המבנים הראשונים שנבנו לאחר השריפה תוכנן על ידי זהה חדיד, מוזיאון ויטרה לעיצוב תוכנן על ידי האדריכל האמריקאי פרנק גרי, והאדריכל היפני הנודע טדאו אנדו היה אחראי על תכנון פביליון הכנסים. בחירת נבחרת האדריכלים שהגיעו ממדינות שונות כדי לשקם את האזור נועדה למשוך את העולם לוייל רם ריין, שהפך אחרי השרפה לאתר ייחודי המובחן על ידי מקבץ אדריכלים זרים, וההשראה האדריכלית שלו הגיעה מלוס אנג'לס, מלונדון ומטוקיו. במבנה החדש ויטרה מצאה לנכון לשלב אדריכלים מקומיים וליצור תחושה של שיבה הביתה, שאיננה מתייחסת למוצאם של הרצוג ודה מרון בלבד, אלא גם לתפיסה המסורתית והמקומית של המבנה.
 
גרמי המדרגות מתפתלים בצורה אורגנית, כמו תולעת שמטיילת בכל הקומפלקס, ומובילים את המבקרים בחללים השונים
 
בית ויטרה החדש כולל חמש קומות ובו חללי תצוגה ביתיים ונינוחים. הוא מתנשא לגובה 21 מ' ומיתמר מעל שאר המבנים במתחם. האדריכלים מציינים כי הכוונה לא הייתה ליצור מבנה אופקי כשאר המבנים בסביבה, אלא מבנה אנכי עם שתי נקודות מבט. האחת שסוקרת את הסביבה, הנוף הטבעי והמפעלים שמסביב, והשנייה מופנית אל האוסף הביתי שבתוכו. 
 
מבחוץ המבנה נראה כאסמבלז' (יצירת אמנות המורכבת מאלמנטים וחומרים שונים) תלת ממדי של 12 בתים פרטיים, מגובבים זה על זה בערימה. כל בית פונה לכיוון אחר ובחזיתו ויטרינת זכוכית עם גמלון. הרצוג ודה מרון אימצו את צורתו של הבית המסורתי, מתחו אותה ושילבו בה כמה בתים המצטלבים בערימה. החללים הפנימיים נהנים מפרופורציות נוחות ומאווירה ביתית, ובאזורי ההצטלבות של יחידות הבתים נחשפות זוויות דרמטיות ופרספקטיבות מיוחדות. גרמי המדרגות במבנה תורמים למורכבות הקומפלקס. הם מתפתלים בצורה אורגנית ונראים כמו תולעת ארוכה המטיילת בחמש הקומות, המובילה את המבקרים מחלל לחלל.
 
הבחירה באדריכלים שווייצרים הייתה מעין מהלך של שיבה הביתה מצד ויטרה, בזמן שהאזור מתהדר במבנים של זהה חדיד, פרנק גרי וטדאו אנדו, שאינם מקומיים
 
הסיור בבית ויטרה החדש מתחיל מהקומה הרביעית, הגבוהה ביותר, וברגע שהמעלית נפתחת המבקרים נחשפים לחלון צפוני עם נוף הררי מרהיב ביופיו, בעוד הצד הדרומי של המבנה נפתח לכיוון באזל, שרווי במתקנים תעשייתיים. כיווני הבתים, עם הוויטרינות השקופות, נקבעו בהתאם לנוף המקיף את המבנה, המציע זוויות מבט שונות. פנים המבנה מציע מגוון הפתעות מרחביות, בדומה ללבירינת, עם קירות, מדרגות ותקרות שמשנים את צורתם, ולאחר שהמבקרים חולפים על פני כלל המבנה הם חוזרים בסופו של הסיור לנקודת ההתחלה שבקומה הרביעית.
 
בית ויטרה החדש מכיל שני מוטיבים שחוזרים על עצמם בפרויקטים השונים של האדריכלים: צורת בית טיפוסי ויחידות מגובבות בערימה. בפרויקט זה צורת הבית מחזקת את מטרתה של ויטרה, שביקשה מקום שיציג רהיטים ופריטים לבית. חדרי התצוגה מזכירים אזורי מגורים מוכרים ונינוחים, והקירות הפנימיים צבועים בלבן אטום וצחור ומעניקים לריהוט ולשאר הפריטים נראוּת הולמת ואופטימלית.
 
המבנה החדש מזמין את המבקרים לחקור את תחום העיצוב. ביקור בבית ויטרה הוא מעין יציאה למסע מרתק בתולדות העיצוב וגם הזדמנות למפגש עם עבודתם של מובילי העיצוב העכשווי. לחלל אחד בקומפלקס יש שם, ויטרינה, ומוצגים בו מבחר כיסאות מהמאה ה-19 ומהמאה ה-20, המעניקים מבט נרחב לאוסף שבמוזיאון העיצוב הסמוך. 
למבנה יש נוף שונה ביום ובלילה. במהלך שעות האור המבט של המבקרים הוא מתוך בית ויטרה החוצה אל הנוף, וכשהחשכה יורדת הקומפלקס הופך למוקד הנצפה מבחוץ, תודות לתאורה הפנימית. גמלוני הזכוכית הופכים לוויטרינות מוארות שזורחות מעל מתחם ויטרה, ותודות לטיפוגרפיית השטח הפתוח, הופעתו המרשימה של המבנה גדולה ומודגשת, והוא משמש כנקודת ציון למתחם ויטרה כולו.

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה