כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור
array(2) { [0]=> array(4) { ["text"]=> string(10464) "
קבוצה אחת של המשפחה הקרובה, אחת של הרחוקה, קבוצה אחת של העבודה ועוד אחת של הילדים מגן; הרשימה החלקית הזו היא כנראה חלק קטן מרשימת הקבוצות שיש לכל אחד מאיתנו בוואטסאפ הפרטי. כניסתו של הווטסאפ, יישום ההודעות המיידי, לחיים של כולנו חוללה שינוי לא רק באופן שבו אנחנו מעבירים הודעות אלא גם ביכולת ליצור לעצמנו רשת חברתית קטנה, שתשמש אותנו לעדכונים ותיאום פגישות ואירועים. אם גננות, ועדי הורים, בני משפחה וקולגות לעבודה מרגישים צורך להתחבר זה לזה און ליין, אין פלא שגם אנשי מקצוע מתחום הבנייה והעיצוב מקימים לעצמם רשת מיידית. 
 
מעצבים, שלהם אחריות כוללת על פרויקט, מוצאים שיש יתרונות רבים בלאגד את הלקוחות ואת אנשי המקצוע בקבוצה אחת לאותו פרויקט, כך כולם מתעדכנים בו זמנית בפרטים על התקדמות, מתאפשרות תגובות מיידיות ולא כשמגיעים הביתה בערב ופותחים את המייל ונחסכות אינספור שיחות טלפון. 
 
למעצבת הפנים שחר הכט יש חמש קבוצות ווטסאפ שקשורות לעבודה. אחת מהן מאגדת אותה, את השיפוצניק, את החשמלאי ואת הלקוח ושם מתקבלות יחד החלטות שנוגעות לשאלות מהשטח. "התלבטויות והחלטות שהייתי צריכה לקבל לבד, או שהייתי צריכה לבדוק מול בעלי המקצוע השונים, מתקבלות און ליין", מסבירה הכט. בקבוצה אחרת שפתחה לקוחה עבורה ועבור בני המשפחה, ראתה אחת הבנות תמונה שמצאה חן בעיניה ושלחה שאילתא בקבוצה. האמא התלהבה, המעצבת בדקה התאמה עיצובית וכספית והשיבה. "הלקוח מרגיש צורך מיידי להראות לי מה הוא מוצא", היא ממשיכה, "ועל ידי הקבוצה הוא מרגיש שהוא מכה בברזל בעודו חם. מצד שני, אני תמיד מבהירה שלא מקבלים החלטות בלחץ, ומה שיש היום – יהיה שם גם מחר". 
 
יש מי שמשתמש בקבוצות כתיעוד ואסמכתא להחלטות שהתקבלו, כמו צבע שנבחר לפרויקט או אישורים שניתנו במקום. מעצבת הפנים שרי בר-נע גבעון אפילו שיכללה את השיטה ולכל פרויקט פותחת שתי קבוצות נפרדות – אחת לפני תחילת ביצוע, שכוללת אותה ואת הלקוחות ומיועדת לרכישות, ושנייה עם תחילת הביצוע, שכוללת גם את הקבלן ואת מנהל העבודה באתר. בחירות של קרמיקה, בדים וחומרים נוספים נשמרות בקבוצה, וכך זוכרים בדיוק מה נבחר גם אם הפרויקט נמשך שנה או שנתיים. "כל התקשורת לגבי הייצור עוברת שם", אומרת גבעון, "שינויים בתוכנית, תוספות, מידות, גבהים, צבעים וסוגי טיח. אחר כך אין 'לא ידעתי, לא אמרו לי'". כך נחסך גם זמן עבודה במחשב, שכן במקום להוציא מסמך רשמי, המעצב מצלם את מסך המחשב, מקיף את המקום הבעייתי, ומפיץ את התמונה לקבוצה. "במקום לסמן עיגולים, חיצים ועננים בתוכנת המחשב ואחר כך לסגור את הקובץ ב- PDF, לשלוח במייל ולחכות לתשובה שלהם ביום למחרת, אני מצלמת קלוז-אפ מהמסך, שולחת ומקבלת תגובה מיידית", מסבירה גבעון.
 
ועדיין, למרות שיטות העבודה המפותחות שנוצרו בזכות ובעזרת האפליקציה שכולנו מכירים, נשאלת השאלה האם מדובר בכלי עבודה יעיל או תופעה לא רצויה? אם שואלים את ד"ר יניב לויתן, מומחה לתקשורת דיגיטלית באוניברסיטת חיפה, מדובר באבולוציה של שיחת הוועידה הטלפונית עם חציית גבול בין בעל המקצוע ללקוחות שלו, שמביאה לפגיעה בפרטיות. "המהפכה הדיגיטלית הפכה אותנו לזמינים 24 שעות ביממה, והנייד גרם לנו להכניס את העבודה הביתה. איפה עובר הגבול? אני לא בטוח שאיש מקצוע צריך להיות זמין ללקוח שלו 24 שעות ביממה. זה פוגע במיצוב שלו כמומחה, והזמן שלו לא מוערך כראוי", מסביר לויתן.
 
 
 
וכאמור, לא הכול ורוד בממלכת הקבוצות, במיוחד עם הצבע הכחול שצובע את סימני אישור קריאת ההודעות שהוכנס לאחרונה לאפליקציה. המעצב הופך לנגיש בכל שעה ומצופה ממנו לקרוא את ההודעות ולהגיב גם כשהוא באמצע פגישה עם לקוחות אחרים, במסע קניות או באמצע שרטוט. לעיתים הופכת הלחיצה על מקש השליחה לקלה מדי ועלולה להפוך התכתבות עניינית בנוגע לאתר הבנייה לאתר חפירות של ממש. 
 
מעצבת הפנים סיון יצחקי מתמרנת בין 14 קבוצות ווטסאפ של פרויקטים מתמשכים ומתמודדת עם הסחות דעת: "אני משרטטת במשך שעות וכל רגע מקבלת צפצוף באוזן. לפעמים מיטשטש הגבול ולקוחות מרגישים נוח לסמס על כל דבר, אפילו בדיחות וסמיילי כזה או אחר. אין מה לעשות, כולנו דור של הפרעות קשב וריכוז, אם אנחנו רוצים או לא". באחת הפעמים, כשהחליטה יצחקי לשים סוף לסיפור, כתבה הודעה בחצי הומור: "חדל קשקשת ברשת. עוד הודעה אחת אני עוזבת" וקנתה לעצמה שקט יחסי. גם גבעון, שהפכה את הוואטסאפ לכלי עבודה של ממש, מעידה שייתכנו קשיים אבל המאמץ משתלם: "לא תמיד קל לשים גבול, אבל אני מעדיפה את ה'חפירות' המהירות במקום אלה שבדואר אלקטרוני והשימוש בווטסאפ לא מאפשר לאף אחד להשתפך. במקום מייל עם מגילת רות ושיר השירים גם יחד, התקשורת הופכת לקצרה וקולעת". 
 
 
 
וכמו בכל דבר, יש גם מי שבוחר ללכת באמצע. מעצבת הפנים רינת שימון החליטה להשתמש בקבוצות הווטסאפ רק לכיבוי שריפות מקומי ודאגה להחזיר את לקוחותיה באופן שוטף למסלול המייל. "פתחתי עם הלקוחות קבוצה שהתבררה ככישלון רציני. כמעט את כל העבודה עשינו דרך הווטסאפ בשעות אינסופיות של התכתבות. אם אני מכמתת את השעות הללו לכסף, זה זמן אבוד כי אני לא יכולה לכלול אותן בשכר הטרחה שלי. הסברתי להם שהדברים צריכים להיעשות בצורה מסודרת יותר, בלי שליפה ועם יותר מחשבה. הרווח של הלקוח בישיבה נינוחה ורישום של הדברים במייל בצורה מסודרת, יהיה גדול יותר מאשר בשליפה בווטסאפ, שבו כותבים לפעמים בלי לחשוב פעמיים ואחר כך מתחרטים". 
 
סימן וי כחול אחד, שניים כחולים, אחד אפור – נדמה שהחיים של כולנו עוברים היום על הנתיב שבין בדיקת קריאה של הודעה לבין עשרות צפצופים טורדניים. יש מי שמתלוננים על המגמה ויש מי שמצליחים לנווט בסבך שמתחיל בהודעות ועד ההורים מהגן ומסתיים בתמונות מהבת מצווה האחרונה במשפחה. בין אם מדובר בשימוש לגיטימי לחלוטין של מדיה ובין אם בשימוש מופרז כדאי לזכור שכנראה שההתכתבות הזו תשפיע הרבה יותר מאחרות, או כמו שמסכמת שימון: "אחרי הכול, שיפוץ זה לא קנייה של חולצה, ואנחנו כאן בשביל לעשות את הדבר הטוב ביותר ללקוח". 
 
עוד על אדריכלות ועיצוב בדור החדש:
איך הפך הקהל הרחב לספונסר של המעצבים הצעירים?
בלי מעצבים ואדריכלים: תוכנות עיצוב חינמיות
 
" ["image"]=> string(120) "https://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/img/fck/image/design pictures/כתבות מגזין/וואסטפ/553-sutter.jpg" ["image_title"]=> string(0) "" ["show_popup"]=> string(0) "" } [1]=> array(4) { ["text"]=> string(0) "" ["image"]=> string(120) "https://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/img/fck/image/design pictures/כתבות מגזין/וואסטפ/403-sutter.jpg" ["image_title"]=> string(0) "" ["show_popup"]=> string(0) "" } }

אדריכלות בארץ  //  מה קורה: כך משפיעה וואטסאפ גם על הבית שלכם

מה קורה: כך משפיעה וואטסאפ גם על הבית שלכם

יש מי שעושה שימוש באפליקציה הכי מוכרת בעולם גם כדי לנהל פרויקטים ולהתלבט עם לקוחות בדרך לבית המושלם. איך זה נראה בפועל? ממש ככה

מאת: לימור קלר צילום:


קבוצה אחת של המשפחה הקרובה, אחת של הרחוקה, קבוצה אחת של העבודה ועוד אחת של הילדים מגן; הרשימה החלקית הזו היא כנראה חלק קטן מרשימת הקבוצות שיש לכל אחד מאיתנו בוואטסאפ הפרטי. כניסתו של הווטסאפ, יישום ההודעות המיידי, לחיים של כולנו חוללה שינוי לא רק באופן שבו אנחנו מעבירים הודעות אלא גם ביכולת ליצור לעצמנו רשת חברתית קטנה, שתשמש אותנו לעדכונים ותיאום פגישות ואירועים. אם גננות, ועדי הורים, בני משפחה וקולגות לעבודה מרגישים צורך להתחבר זה לזה און ליין, אין פלא שגם אנשי מקצוע מתחום הבנייה והעיצוב מקימים לעצמם רשת מיידית. 
 
מעצבים, שלהם אחריות כוללת על פרויקט, מוצאים שיש יתרונות רבים בלאגד את הלקוחות ואת אנשי המקצוע בקבוצה אחת לאותו פרויקט, כך כולם מתעדכנים בו זמנית בפרטים על התקדמות, מתאפשרות תגובות מיידיות ולא כשמגיעים הביתה בערב ופותחים את המייל ונחסכות אינספור שיחות טלפון. 
 
למעצבת הפנים שחר הכט יש חמש קבוצות ווטסאפ שקשורות לעבודה. אחת מהן מאגדת אותה, את השיפוצניק, את החשמלאי ואת הלקוח ושם מתקבלות יחד החלטות שנוגעות לשאלות מהשטח. "התלבטויות והחלטות שהייתי צריכה לקבל לבד, או שהייתי צריכה לבדוק מול בעלי המקצוע השונים, מתקבלות און ליין", מסבירה הכט. בקבוצה אחרת שפתחה לקוחה עבורה ועבור בני המשפחה, ראתה אחת הבנות תמונה שמצאה חן בעיניה ושלחה שאילתא בקבוצה. האמא התלהבה, המעצבת בדקה התאמה עיצובית וכספית והשיבה. "הלקוח מרגיש צורך מיידי להראות לי מה הוא מוצא", היא ממשיכה, "ועל ידי הקבוצה הוא מרגיש שהוא מכה בברזל בעודו חם. מצד שני, אני תמיד מבהירה שלא מקבלים החלטות בלחץ, ומה שיש היום – יהיה שם גם מחר". 
 
יש מי שמשתמש בקבוצות כתיעוד ואסמכתא להחלטות שהתקבלו, כמו צבע שנבחר לפרויקט או אישורים שניתנו במקום. מעצבת הפנים שרי בר-נע גבעון אפילו שיכללה את השיטה ולכל פרויקט פותחת שתי קבוצות נפרדות – אחת לפני תחילת ביצוע, שכוללת אותה ואת הלקוחות ומיועדת לרכישות, ושנייה עם תחילת הביצוע, שכוללת גם את הקבלן ואת מנהל העבודה באתר. בחירות של קרמיקה, בדים וחומרים נוספים נשמרות בקבוצה, וכך זוכרים בדיוק מה נבחר גם אם הפרויקט נמשך שנה או שנתיים. "כל התקשורת לגבי הייצור עוברת שם", אומרת גבעון, "שינויים בתוכנית, תוספות, מידות, גבהים, צבעים וסוגי טיח. אחר כך אין 'לא ידעתי, לא אמרו לי'". כך נחסך גם זמן עבודה במחשב, שכן במקום להוציא מסמך רשמי, המעצב מצלם את מסך המחשב, מקיף את המקום הבעייתי, ומפיץ את התמונה לקבוצה. "במקום לסמן עיגולים, חיצים ועננים בתוכנת המחשב ואחר כך לסגור את הקובץ ב- PDF, לשלוח במייל ולחכות לתשובה שלהם ביום למחרת, אני מצלמת קלוז-אפ מהמסך, שולחת ומקבלת תגובה מיידית", מסבירה גבעון.
 
ועדיין, למרות שיטות העבודה המפותחות שנוצרו בזכות ובעזרת האפליקציה שכולנו מכירים, נשאלת השאלה האם מדובר בכלי עבודה יעיל או תופעה לא רצויה? אם שואלים את ד"ר יניב לויתן, מומחה לתקשורת דיגיטלית באוניברסיטת חיפה, מדובר באבולוציה של שיחת הוועידה הטלפונית עם חציית גבול בין בעל המקצוע ללקוחות שלו, שמביאה לפגיעה בפרטיות. "המהפכה הדיגיטלית הפכה אותנו לזמינים 24 שעות ביממה, והנייד גרם לנו להכניס את העבודה הביתה. איפה עובר הגבול? אני לא בטוח שאיש מקצוע צריך להיות זמין ללקוח שלו 24 שעות ביממה. זה פוגע במיצוב שלו כמומחה, והזמן שלו לא מוערך כראוי", מסביר לויתן.
 
 
 
וכאמור, לא הכול ורוד בממלכת הקבוצות, במיוחד עם הצבע הכחול שצובע את סימני אישור קריאת ההודעות שהוכנס לאחרונה לאפליקציה. המעצב הופך לנגיש בכל שעה ומצופה ממנו לקרוא את ההודעות ולהגיב גם כשהוא באמצע פגישה עם לקוחות אחרים, במסע קניות או באמצע שרטוט. לעיתים הופכת הלחיצה על מקש השליחה לקלה מדי ועלולה להפוך התכתבות עניינית בנוגע לאתר הבנייה לאתר חפירות של ממש. 
 
מעצבת הפנים סיון יצחקי מתמרנת בין 14 קבוצות ווטסאפ של פרויקטים מתמשכים ומתמודדת עם הסחות דעת: "אני משרטטת במשך שעות וכל רגע מקבלת צפצוף באוזן. לפעמים מיטשטש הגבול ולקוחות מרגישים נוח לסמס על כל דבר, אפילו בדיחות וסמיילי כזה או אחר. אין מה לעשות, כולנו דור של הפרעות קשב וריכוז, אם אנחנו רוצים או לא". באחת הפעמים, כשהחליטה יצחקי לשים סוף לסיפור, כתבה הודעה בחצי הומור: "חדל קשקשת ברשת. עוד הודעה אחת אני עוזבת" וקנתה לעצמה שקט יחסי. גם גבעון, שהפכה את הוואטסאפ לכלי עבודה של ממש, מעידה שייתכנו קשיים אבל המאמץ משתלם: "לא תמיד קל לשים גבול, אבל אני מעדיפה את ה'חפירות' המהירות במקום אלה שבדואר אלקטרוני והשימוש בווטסאפ לא מאפשר לאף אחד להשתפך. במקום מייל עם מגילת רות ושיר השירים גם יחד, התקשורת הופכת לקצרה וקולעת". 
 
 
 
וכמו בכל דבר, יש גם מי שבוחר ללכת באמצע. מעצבת הפנים רינת שימון החליטה להשתמש בקבוצות הווטסאפ רק לכיבוי שריפות מקומי ודאגה להחזיר את לקוחותיה באופן שוטף למסלול המייל. "פתחתי עם הלקוחות קבוצה שהתבררה ככישלון רציני. כמעט את כל העבודה עשינו דרך הווטסאפ בשעות אינסופיות של התכתבות. אם אני מכמתת את השעות הללו לכסף, זה זמן אבוד כי אני לא יכולה לכלול אותן בשכר הטרחה שלי. הסברתי להם שהדברים צריכים להיעשות בצורה מסודרת יותר, בלי שליפה ועם יותר מחשבה. הרווח של הלקוח בישיבה נינוחה ורישום של הדברים במייל בצורה מסודרת, יהיה גדול יותר מאשר בשליפה בווטסאפ, שבו כותבים לפעמים בלי לחשוב פעמיים ואחר כך מתחרטים". 
 
סימן וי כחול אחד, שניים כחולים, אחד אפור – נדמה שהחיים של כולנו עוברים היום על הנתיב שבין בדיקת קריאה של הודעה לבין עשרות צפצופים טורדניים. יש מי שמתלוננים על המגמה ויש מי שמצליחים לנווט בסבך שמתחיל בהודעות ועד ההורים מהגן ומסתיים בתמונות מהבת מצווה האחרונה במשפחה. בין אם מדובר בשימוש לגיטימי לחלוטין של מדיה ובין אם בשימוש מופרז כדאי לזכור שכנראה שההתכתבות הזו תשפיע הרבה יותר מאחרות, או כמו שמסכמת שימון: "אחרי הכול, שיפוץ זה לא קנייה של חולצה, ואנחנו כאן בשביל לעשות את הדבר הטוב ביותר ללקוח". 
 
עוד על אדריכלות ועיצוב בדור החדש:
 

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה