כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

אדריכלות בארץ  //  מוזמנים למסיבה

מוזמנים למסיבה

בערב קיצי ספוג פרגון ואהדה הגיע קהל נכבד לאירוע השנתי של "בניין ודיור". הבאים לא תיארו לעצמם איזו חוויה מחכה להם בכניסה

מאת: גילי אריאל, מגזין בניין ודיור צילום: סיון פרג'


נוף פסטורלי של אגם מים, המואר בגוונים מתחלפים ובו שטים ברווזים, קיבל את פני הבאים ל"אגם", מתחם האירועים בקיבוץ יקום. האורחים החלו לפקוד את המקום בשעה שבע, מחצית השעה לפני השעה שנקבעה, ועד שמונה ושלושים לא פסק זרם הבאים.

 
כמו בשנים קודמות גם השנה ניתנה לאירוע כותרת, והפעם היה זה נושא הנגישות. מאות אדריכלים ומעצבים, אנשי עסקים מהארץ ומהעולם, מעצבי מוצר ואנשי אקדמיה, נתבקשו עם כניסתם לאירוע להתנסות בסדרת חוויות השמורות בלעדית בדרך כלל לקבוצה מסוימת של אוכלוסייה – המוגבלים בתנועה ובחושים. מיד עם הכניסה לאירוע, בפאתי גרם המדרגות, נתבקשו הבאים לעצום את עיניהם ולהשלים את כניסתם בעזרת "המקל הלבן", (כניסה מיוחדת המיועדת לנכים הוכשרה בצדו השני של המתחם).
 
כמו בשנים קודמות גם השנה ניתנה לאירוע כותרת, והפעם היה זה נושא הנגישות
 
בדוכן מול הכניסה הובהר לבאים כיצד מרגיש כבד שמיעה ואילו אמצעים מאפשרים לו לתקשר עם הסביבה. העמדה שליד תוכננה במיוחד לאדריכלים: שני משטחים אלכסוניים שנבנו עם אחוזי שיפוע שונים – משמונה אחוזים, כנדרש בתקנים, ועד עשרה – והובילו לרמפה קטנה, אשר הבאים נתבקשו לנסות לעלות עליה באמצעות כיסא גלגלים. בדרך זו הומחשה למתנסים המשמעות של אחוז אחד בלבד מעבר למותר על פי תקן. הפינה, שכצפוי יצרה התעניינות רבה, הייתה ההוכחה הטובה ביותר לעובדה שאי עמידה מדויקת בתקנים מקשה על הנכה בהסעת הכיסא ויוצרת תחושה של הידרדרות לאחור. בהמשך של סיפון עץ רחב ידיים הובילו כלבי נחייה  לטיול קצר את אלה שהסכימו להתנסות בכך כשעיניהם מכוסות. בקצה האחר של רחבת הכניסה התקבצו האורחים לטעימות יין מיקבי "ברקן", וכל חושיהם היו ממוקדים בטיב היין כיוון שעיניהם היו מכוסות והם חוו את הטעם בלבד.
 
עורכת המגזין, חדווה אלמוז, קיבלה את פני הבאים ועודדה אותם להתנסות ב"חוויות" הללו במטרה ברורה להגביר את המודעות לצרכים המיוחדים של הנכים, כיוון שלדעתה לאדריכלים ולמעצבים יש פתרונות יצירתיים היכולים לענות צרכים פונקציונאליים ואסתטיים כאחד. לשאלת העיתונאים שפנו אליה בשאלה "למה דווקא עכשיו? מה קרה בשנת 2009 שעורר אתכם פתאום?", היא ענתה: "כהרגלנו ב'בניין ודיור' אנו תמיד בוחרים לראות את הצדדים היפים בכל דבר, וכך גם בנושא הנגישות. ההתמודדות של עמותת 'נגישות ישראל' מול גופים שונים הגיעה לידיעתנו ונגעה ללבנו. ועכשיו תגיד – הרי יש חוקים ותקנים", ניחשה אלמוז את המשך שאלתו של העיתונאי, "אבל חוקים ותקנים הם נתונים טכניים 'יבשים', ובאמצעות חוויה אישית מסר של אלף מילים עובר בשניות. אדריכל או מעצב שיבין הלכה למעשה מה המשמעות של מגבלה כלשהי, בטוחני שימצא את הפתרון היפה והטוב ביותר, כזה שאפילו בתקנים המחמירים ביותר לא חשבו עליו".
 
לאדריכלים ולמעצבים יש פתרונות יצירתיים היכולים לענות על צרכים פונקציונאליים ואסתטיים כאחד
 
תגובות האורחים אישרו את דבריה. עוד במהלך האירוע היו שניגשו אל חדווה אל אסנת אונגר, מנהלת מחלקת פיתוח עסקי, ואל גייא אלמוז-הדרה, המנכ"ל, ושיבחו אותם על יוזמתם. אחרים בחרו לברך ולהודות למחרת היום.
 
אדריכלים רבים התעניינו בטרנדים העכשוויים הקשורים לצבע, כפי שהוצגו על ידי חברת "טמבור" בקיר שהוקם במרכז רחבת הכניסה והפריד בין עמדות ההתנסות. מרחבת הכניסה עבר הקהל הנכבד אל מרחבי הדשא שרופדו בשבילים המיועדים במיוחד לכיסאות גלגלים. בין עצים ותאורה מרהיבה עיצבה מיכל סביון קושמרו, מעצבת הבית של חברת "קריסטל", בר מרשים שתוכנן במיוחד לאירוע. חלקו העליון שימש את האורחים ולכל אורכו הוצגו מכשירי החשמל של חברת "דה דיטריש". שלט ענק הכריז על ייבואם הקרוב של תנורי "ויקינג" היוקרתיים, זיכיון בלעדי שבו זכתה חברת "קריסטל". מכוניות מרשימות המיובאות לארץ בייבוא אישי על ידי חברת "הינומה" ריכזו סביבן קהל סקרנים שבחן כל פרט בהן. וכמו בשנה שעברה גם השנה הפתיעה חברת "סולי סולה" את הנוכחים בכיבוד טעים ומעוצב. 
 
לשאלת העיתונאים השיבה חדווה אלמוז: "ב'בניין ודיור' אנו תמיד בוחרים לראות את הצדדים היפים בכל דבר, וכך גם בנושא הנגישות" 
 
בתשע בדיוק נחתך המסך הלבן שתחם את אזור הישיבה, ומאות המוזמנים הוזמנו לחלקו הנושאי של הערב. במרכז הבמה ניצב דוכן ועליו חמשת הפסלים המיועדים לאדריכלים הנבחרים לשנת 2009. לצדם חיכה סמי סירואה מתרגם לשפת הסימנים, שליווה את הדוברים לאורך כל הערב. אלה שאינם מבינים את שפת הסימנים יכלו להיעזר בכתוביות שהופיעו על גבי מסכים גדולים שניצבו לצדי הבמה. על גבי מסכי הענק של חברת "SVA" הוקרן גם הנעשה על הבמה, לנוחיות היושבים בשורות המרוחקות יותר. 
 
את הערב פתחה אסנת אונגר, האחראית על האירוע הזה ועל פרויקטים מיוחדים אחרים ב"בניין ודיור". לאחר הברכות, מחיאות הכפיים בשפת הסימנים ותיאור קצר של הצפוי בהמשך הערב, היא זימנה לבמה את עורכת המגזין אלמוז שסיפרה לקהל על החדשות האחרונות מבית "בניין ודיור". לאחר מכן הוזמן לבמה יובל וגנר, יו"ר עמותת "נגישות ישראל", שריגש בסיפורו האישי את קהל המאזינים. הוא תיאר את משמעות הקשר בין אדריכלות לנגישות, פנה בחביבות רבה אל האדריכלים והמעצבים שבקהל וביקש מהם לזכור את הערב הזה כאשר הם מתכננים מבנים, בתים ודירות. אם המודעות לעניין תהיה גבוהה, אמר, סביר להניח שביצירתיות של כל אחד מהם נמצאות הרבה יותר תשובות מהמוצע בחוברות עבות כרס של תקנים.
 
בתשע בדיוק נחתך המסך הלבן שתחם את אזור הישיבה, ומאות המוזמנים הוזמנו לחלקו הנושאי של הערב
 
ירידתו של וגנר מהבמה לוותה במחיאות כפיים, שגם קיבלו את  נעמי קמפפר, האורחת שהוזמנה מבלגיה במיוחד לערב זה. בהרצאה מקצועית מלווה בתמונות מרשימות היא סיפרה על תחילתו של עידן התלת-ממד הכובש בקצב מהיר את עולם העיצוב והאדריכלות, ושעיצוב מוצרים עתיד להפוך, כמו טכניקות אחרות שעברו מהכלל אל הפרט, לתהליך ייצור ביתי, כמו באמצעות מחשבים ביתיים, הדפסות צבע וצריבת דיסקים.
 
לסיום, גולת הכותרת של הערב הייתה טקס הענקת הפרסים לחמשת האדריכלים המשפיעים של השנה. את המסורת הזו החל "בניין ודיור" בשנה שעברה, וכעת הוא הפך למנהג שיימשך גם בשנים הקרובות. בתהליך בחירת האדריכלים הושם דגש על היחס בין המבנים לסביבה. בין השופטים היו גם עורכי המגזין Frame. שילובם של עורכי המגזין האירופאי הנודע בהליך השיפוט פתח בפני "בניין ודיור" פתח להמשיך ולעניין אותם באדריכלות ישראלית שאליה הם לא נחשפו די עד שיתוף הפעולה הנוכחי.
 
במרכז הבמה ניצב דוכן ועליו חמשת הפסלים המיועדים לאדריכלים הנבחרים לשנת 2009, ולצדם חיכה סמי סירואה מתרגם לשפת הסימנים, שליווה את הדוברים
 
לבמה הוזמנו האדריכלים הנרגשים: אמנון בר-אור, שזכה בקטגוריה אדריכלות לשימור על פועלו ברחבי העיר תל-אביב; משרד האדריכלים קנפו כלימור, שקיבלו את פסלון הבטון שעוצב ויוצר על ידי חברת "קרפט", עבור בית יד לבנים וספריה, מבנה ששולב באווירה הכפרית של מכללת עמק חפר; משה צור, שקיבל את הפרס על וילה אורבנית שעדכנה את מראה הבאוהאוס; אמיר מן ועמי שנער שתיכננו את בנייני מרקורי שהשפיעו על האזור המסחרי ביהוד; ודור קונפינו, שהפליאה לעשות בדירה קטנה שופעת אור טבעי ומלאכותי. ברכות לזוכים. 
 
למעלה מאלף איש, שנכחו במקום, לא מיהרו לעזוב את האירוע, שמעבר לעוצמתו הייתה בו גם אווירה משפחתית של שמחה, פרגון ואהדה. 

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה