כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

אדריכלות בארץ  //  מונדריאן פונקציונאלי

מונדריאן פונקציונאלי

קיר פיסולי בכתום – אדום, כרקע לסלון הענק, מסתיר מאחוריו חדרי שינה, מדרגות, שירותים ומעברים, למעט "רמזים" אדריכליים בגדלים שונים, המהווים גם תחליף לתמונות.

מאת: טלי הרדאבל, מגזין בניין ודיור צילום: עוזי פורת


שכונה 13 בקיסריה, שמוקמת בימים אלו, הומה וילות ססגוניות. בחלק מהן כבר הושלמה הבנייה, אחרות בתהליכי גמר שונים, וביניהן מגרשים ריקים, שממתינים לבוא הדחפורים. למתבונן מבחוץ נראה המקום כפארק לאדריכלות, שהוא גם בבואה לאוכלוסיה המתגוררת כאן: היצע תכנוני, שכולל ערב רב של סגנונות; היפר-מודרניסטי, סמי-קלאסי ואקלקטי, ורק מקומו של הסגנון הכפרי המוכר נפקד. 

בתוך המגוון הזה בולט בית אחד בצורתו הלא שגרתית. הוא לבן, צורתו תיבה, וקירותיו – אחד אלכסוני והשאר ישרים – מקיימים ביניהם איזון מורכב. הקירות סוגרים ומגוננים על הבית, למעט החזית הצפון-מערבית, הפתוחה אל מגרש הגולף המוריק של קיסריה, הים הכחול, גן שעשועים ציבורי ובריזות משכרות.
 
שלש סוויטות פרטיות לכל אחד מהילדים מוקמו בחלקה האחורי של קומת הקרקע. בכל אחת מיטה זוגית, טלוויזיה, חדר רחצה, פינת עבודה וכניסה אישית
 
עבור האדריכל צביקה דונסקי מ"דונסקי אדריכלים ומעצבים בע"מ" הייתה החזית הפתוחה מרכיב דומיננטי בעת גיבוש הרעיון התכנוני לבית. הוא תרגם את המבט, הזורם ללא הפרעה כלפי הנוף, למערך של שקיפויות והיבטים מורכבים. הדפנות האחרות של הבית סגורות יותר, ומאופיינות בפתחים קטנים וחריצים חתוכים בבטון כמו בקרטון. זאת מתוך ידיעה שבעתיד ייבנו בסמוך בתים, שעלולים לפגום בפרטיות הדיירים, וגם על בסיס תפיסה עיצובית, שדונסקי מפתח וחוקר כבר שנים רבות. "בפרוגרמה התכנונית היו כמה הנחיות עיקריות", אומר דונסקי, "חיבור הדוק של המטבח, פינת האוכל והסלון אל הבריכה, עם שליטה על הכניסה לבית. יצירת גישה לכלי רכב ולהולכי רגל מאותו הצד אליו נפתח הבית. הסלון, המטבח ופינת האוכל פונים לחזית, שבה הבריכה והגינה הקדמית. יחידת ההורים, שלה מוקצית כל הקומה העליונה, פונה אף היא לחזית. בניגוד לכל אלה, שלוש יחידות הילדים הן עצמאיות, מנותקות משטחי הציבור, פונות לחזית מנוגדת, וזוכות לפרטיות ולגינות עצמאיות אחוריות".
 
"ואדי" ירוק של בולדרים ושיחים מבדיל בין שביל הגישה לבית, לבין שטח הגינה והבריכה שבחזית. השביל, המוביל משער הכניסה עד לבית, בנוי מדק עץ בצורת "זיג זג" של אבני דריכה, ומהווה מעין מסלול טיול, שכן אמנם רואים את דלת הכניסה, אך לא מגיעים אליה בקו ישר. 
הכניסה לבית דרמטית ומקורית: מעל רחבת הכניסה משולב אלמנט, העשוי פלדה בחיפוי אלומיניום, המשמש לקרוי והצללה. הוא תלוי מהקיר המשופע של החזית הקדמית, ומהווה שער מודרני. צמד עמודים עגולים משלימים את התמונה, ולצדם פרגולה מפלדה כהה, המגדירה מרחב קדמי מוצל של הסלון. דלת הכניסה עצמה עשויה פרופיל בלגי בזיגוג שקוף, המאפשר לחוץ להיכנס בקלות פנימה, עם הרבה אור ואוויר (מסגרות אומן: +100).
 
מקורות השראה הנוגעים בעבודותיו של מונדריאן באים לידי ביטוי בקומפוזיציה האבסטרקטית של החללים, ובאיזון מורכב בין קירותיו הישרים, האלכסוניים והזוויתיים של הבית
 
ברחבת הכניסה הפנימית שוררת אינטימיות רבה יותר, והיא מזמינה את הקרואים לסלון ולפינת האוכל, הנפתחים ממנה, ומצויים בחלל דו-קומתי, שגובהו 6.3 מ'. זהו מתחם האירוח, שגודלו כ-70 מ"ר, והוא גולת הכותרת של הבית. החזית הקדמית כולה חלון ענק, שגובהו מעל חמישה מטרים, והוא כולל תריס ווילונות חשמליים, המשמשים חלק ממכלול התכנון חוסך האנרגיה של הבית . מצד הוא פתוח לבריכה, ומצדו השני הוא תחום בקיר פיסולי, שמסתיר את הפונקציות האחרות של הבית. הכניסה למתחם הילדים וגרמי מדרגות לקומה העליונה ולמרתף אינם נראים בעדו, למעט "רמזים" אדריכליים  על הקיר בצורת חרירי הצצה בגדלים שונים, המהווים גם תחליף לתמונות. המשקוף העליון של כולם בגובה זהה, והתחתון משתנה, באופן שיוצר משחק צורני. צבעו של הקיר, כתום-אדום לוהט, מעניק לו נוכחות מרכזית, ומהווה ניגוד בולט לגוון הלבן-שבור של הקירות, לריצוף הכמעט לבן, לדלתות הלבנות עם חירוץ אלומיניום עדין, לספת העור הלבנה והגדולה שבסלון, ולקומפוזיציית הצבע המינימאלית באופן כללי, שמורכבת מלבן, שחור, ואותו כתום-אש, בהשראת יצירתו של האמן פיט מונדריאן. 
 
מרכז נוסף של הבית הוא המטבח. צורתו כצורת האות U, בלבו אי ענק בגודלו ומכל פינה בו נשמר קשר עין עם הסלון, לצד גישה ישירה לשטחי האירוח בחוץ. גוון וונגה עם נגיעות אדומות תורמים קלילות למראהו השחור והכבד. חלונות צרים וארוכים קרועים בקירות, לטובת הצצה לרחוב.
יחידת ההורים שבקומה העליונה, מופרדת מיתר הבית, אך ניתן להשקיף ממנה על הנעשה בתוכו ומחוצה לו, ועל הנוף הקרוב והרחוק
 
גישה מיידית ונסתרת מחברת אל מרחב שירות צמוד ומרווח, ובו אזור כביסה וחניה לטרקטורון, לאופנוע ולמכונית, שמגיעים דרך שביל עשוי אדני רכבת, המופרדים זה מזה בצמחייה. 
 
במטבח, כמו בשאר חלקי הבית, התאורה פרקטית , שקועה בתקרה ומשולבת בתאורת אווירה בצורת נברשת בעלת שלוש גבעות, התלויה מעל האי. מערכת בית חכם ,מאפשרת שליטה אבסולוטית על יצירת אופי התאורה המבוקש בכל עת, כמו גם על מערכת המיזוג המתקדמת. 
שלושת ילדיהם בני העשרה של בעלי הבית זוכים לסוויטות פרטיות בחלקה האחורי של קומת הקרקע. שלוש ממלכות נפרדות לגמרי, שבכל אחת מהן מיטה זוגית, מסך LCD דק, חדר רחצה מאובזר בכל הנדרש ,פינת עבודה ואפשרות לכניסה ויציאה פרטיים מכיוון המרפסת האחורית והאישית, שצמודה לכל חדר. "הכוונה היא לאפשר לילדים תפקוד עצמאי, שלא מופרע על ידי פעילויות אחרות בבית", מסביר דונסקי, "תוך שהם מקבלים מקום של כבוד במערך הכללי ובתפקוד המשפחתי".
 
המדרגות, שמובילות אל ממלכת ההורים בקומה העליונה, חופו בשיש שחור נרו אבסולוטו מבריק. הן תחומות בין שני קירות בהירים, ויוצרות מהלך מלכותי מקדים. דונסקי: "עם תום העלייה אפשר לעמוד ולהשקיף קדימה ולמטה, ונוצרת חווית "האציל", שמביט מלמעלה על אחוזתו, והנוף מתגלה לאט מנקודת מבט חדשה. החזית האחורית האטומה שומרת על האינטימיות, ועל מנת להכניס אור יש מרפסת קטנה, שרצפתה – חלוקי אבן אפורה. היא אינה משמשת ליציאה, אלא רק לכניסת אור ולהגנה על הבית מהצצה של שכנים". 
 
המסע בסוויטת ההורים מתחיל בחדר ארונות מרווח, שגודלו כ-35 מ"ר, כגודל סלון ממוצע. לצד ארונות בגדים עם דלתות הזזה מאלומיניום וזכוכית יש פינת הסבה להורים, ובה ספה מפנקת ומזמינה. סקאיי לייט אורכי בתקרה תוכנן כך שימנע סנוור, וכולל וילון אופקי, שמופעל חשמלית. מכאן לחדר שינה ורחצה. חלל אחד מופרד על ידי הגב הנמוך של המיטה, ומשמש, מצדו השני, כמדפי אחסון לאזור הרחצה. הפרדה נוספת נוצרת משינוי הרצפה: אריחי צפחה שחורה-ירוקה טבעיים במתחם הרחצה, בניגוד לאריחים הבהירים בחדר השינה. משני צדדיה של יחידת כיורים ואחסון מאורכת, נמצאים המקלחת והשירותים, מופרדים בעזרת קירות זכוכית אטומים. מתחם השינה עצמו, שמכיל מיטה בלבד, מרווח וכולל תצפית לסלון דרך חלונות, ויציאה למרפסת צמודה, שהיא המתחם האחרון בסוויטת ההורים. מרפסת גג זו סגורה כמעט מכל צדדיה, למעט פתח גדול לכיוון הנוף. כך מושגת פרטיות, וגם ניתן לראות את כל מסלול התנועה שעובר מי שמגיע הביתה. בריכת ספא הופכת את השהות במתחם למפנק במיוחד. 
 
מרתף הבית, הצעיר ברוחו, מכיל פינוקים נוספים. כאן יש שולחן ביליארד, חדר הקרנה וידאו: ובר משקאות לאירוח. בבריכה החיצונית היפהפייה, שהיא פינוק בפני עצמו, יש אלמנט אדריכלי מפתיע: קיר ובו מראת ענק, שבלילה מעניקה תחושה שהבריכה מוכפלת, משקפת את הבית כולו, ויוצרת מעגל התייחסות חדש. 
 
דונסקי מגדיר את התהליך העבודה עם בעלי הבית כהרמוניה משולבת ברב-שיח פעיל. תוצאה – בית, שיוצר תחושה של חיים דינמיים סביב שלל הפונקציות היומיומיות והנהנתניות שבין כתליו.

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה