כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

אדריכלות בארץ  //  משחק של ניגודים

משחק של ניגודים

הקישור בין הכיכר הציבורית למתחם הקמפוס באוניברסיטת בן -גוריון, היווה אתגר תכנוני, שסיפק את כל פתרונות הנדרשים

מאת: חדווה אלמוז, עורכת מגזין בניין ודיור צילום: עמית גרון


בניין דילר, באוניברסיטת בן – גוריון, כולל 188 חדרים זהים, המיועדים לחברי הסגל, חוקרים מתחומים שונים במדעי הרוח, קפיטריה וספריה ייחודית של ארכיוני סופרים ישראליים ידועים: עמוס עוז, אהרון אפלפלד, ניסים אלוני ואחרים.

כבר בשלב הראשוני של תכנון הבניין נבדקו אלטרנטיבות של יחסים בינאריים: סגור מול פתוח; אטום מול שקוף; כבד מול קל, כדי ליצור חוויה אדריכלית לעוברים דרך הבניין וסביבו, כאשר שקיפות, בצד תחושת יציבות, מאפשרת מבטים דו כיווניים מבפנים החוצה ומבחוץ פנימה.
החלל הציבורי השקוף, שפרוס בין המפלסים, מהווה חוליית קישור בין שני אגפים, וממנו פונות כניסות לחלקי הבניין השונים. הנעים בו, עוברים בקפיטריה ובספריית ארכיוני הסופרים, שמוקמו לאורך מהלך מדרגות מתונות מאד.

חזית אחידה של בניין משרדים אופייני הוא פתרון כמעט מובן מאליו, אולם אדריכלי קימל-אשכולות ביקשו לתת ביטוי אחר לאופיו המיוחד של הבניין, המאכלס מגוון של טיפוסי חוקרים מתחומי התעניינות שונים. חשוב היה להם לתת אפשרות "לצאת" מהחדר למרחקים קצרים וארוכים.

חזית אחידה של בניין משרדים הוא פתרון כמעט מובן מאליו, כשמוקד תפעולו של הבניין  הוא 188 חדרים זהים בגודלם ובייעודם

"הפתרון האדריכלי, שמצאנו, מייצר לכל חדר מערכת מבטים החוצה, שהיא למעשה קומפוזיציה של שלוש זוויות מבט", מסביר קימל בהתלהבות, "לכל אחד יש נוף קרוב, נוף רחוק ורוגע של שמיים הפרטיים". שש ווריאציות של חזיתות נוצרו באמצעות פריקסטים של בטון במימדים שונים, ומצרפים שונים של אותם אלמנטים יצרו חזית בעלת מארג טקסטורלי .

מבין כל הצרכים והדרישות, שניצבו מול האדריכלים בבואם לתכנן את הבניין, שני דברים עיקריים הכתיבו את מראהו הסופי. האחד, דרישה בלתי מתפשרת, שהבניין ייבנה מבטון חשוף, המאפיין את כל הבניינים בקמפוס, והשני – הבנה והתייחסות לאקלים המדברי השורר במקום. "מעטפת הבניין היא העור איתו נולד, ולא שמלה, שנתפרת בסוף התכנון" אומר קימל. לאדריכלים היה ברור, שלבטון יתווספו חיפויי זכוכית ועץ, שירככו את מראה הבטון, באופן, ששני השיקולים ההכרחיים הללו ייושמו. בטכנולוגיה ייחודית, שפותחה יחד עם חברת "אקרשטיין", שנרתמה לנושא, נוצרו 6,000 אלמנטים טרומיים קלים וגדולי מימדים, ב-20 מידות שונות. האלמנטים נתלו על השלד בתלייה יבשה, המותאמת למשקלם. המרווח, שנוצר בין השלד ללוחות הבטון, יצר שכבת בידוד טרמי, החשובה כל כך באזור מדברי. מאותה סיבה, גם משטחי העץ המתועש, הפונים לחצר הפנימית של המבנה, נתלו בשיטת התלייה היבשה.

בטכנולוגיה ייחודית, שחברת "אקרשטיין" נרתמה לפיתוחה, נוצרו אלמנטים טרומיים קלים וגדולי מימדים, שנתלו על השלד בתלייה יבשה, ויצרו שכבת בידוד, החשובה כל כך באזור מדברית

השימוש בזכוכית, נעשה במינון מדויק ובהתייחסות מרבית לתנאי מזג האוויר במקום,  האלמנטים השקופים משוקעים עמוק מתחת לחלקי מבנה המרחפים, ומצלים עליהם, וגם החלונות, שתוכננו בפרופורציות אופקיות, מצלים על עצמם.

משחקים של ניגודים, שילוב מעניין בין חומרים, הגשמת צורכי המשתמשים, תוך גיוון ויזואלי והתייחסות נכונה לתנאי שטח ואקלים, יצרו יחד נוכחות מרשימה של מבנה אדריכלי, המוסיף לסביבתו ומשתלב בה.
בניין דילר באוניברסיטת בן – גוריון תוכנן על ידי האדריכלים: איתן קימל, מיכל אשכולות ואילן כרמי.

 

 

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה