כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

אדריכלות בארץ  //  עלייתו ונפילתו

עלייתו ונפילתו

לונדון נזכרת בימים העליזים של האר דקו בתערוכה שהסתיימה לאחרונה ומוצגת עתה בטורונטו, קנדה

מאת: עליזה ימיני צילום:


בלונדון התקיימה לאחרונה תערוכה המוקדשת לסגנון אר דקו. במידת מה אפשר לכנותה תערוכת המשך לזו שנפתחה בזמנו במוזיאון ויקטוריה ואלברט והוקדשה לסגנון אר נובו. שכן, אר דקו הוא פועל יוצא של הסגנון שקדם לו. אר נובו היה סגנון נשי, שהתאפיין בפינות מעוגלות, צורות אורגניות ופיתולים מפיתולים שונים, לעומת אר דקו שסגנונו מעורר אסוציאציות גבריות – קווים ישרים, זוויות, מודרניות, רוח חדשנית ואספקטים של חברה תעשייתית מתפתחת. 

כמו האר נובו, גם סגנון האר דקו השפיע על כל מוצר מעוצב וחדר כמעט לכל פינה, מחנויות הכלבו המפוארות בלונדון, ניו יורק ופאריס ועד לעליית הגג של הסבתא. זה היה סגנון חובק עולם מאוסטרליה ועד הודו. לא היה חומר שבו לא השתמשו – כרום, בקליט, זכוכית, אבן, קרמיקה, חרסינה וזהב. בניין קרייזלר בניו יורק, פסל ישו הענקי המשקיף על ריו דה ז'נירו, מלון קלריג'ס בלונדון, היכל הסובייט העליון במוסקבה שתיכנן בוריס לופן, מכוניות, שואבי אבק, תכשיטים, אופנה, גרפיקה, עיצוב פנים – הכל נכלל.
 
מעל לכל שירת סגנון עיצוב זה את הייצור ההמוני וקסם במיוחד לדור הצעיר. כנראה משום כך עד שנות השישים הוא כונה "JAZZ MODERN". רק כ-30 שנה לאחר דעיכתו הוצמד לו השם אר דקו
 
באמנות השפיע הסגנון על אמנים כמו הפסל הבריטי יעקב אפשטיין, על פסלו הרשמי של היטלר, ארנו ברקת, ועל תמרה דה למפיקה, ציירת פולנייה שפעלה בפאריס וציור שלה פותח את התערוכה.
זהו סגנון שקצת קשה להגדירו: קצת שטחי, קצת וולגרי והמוני, שקל ליהנות ממנו מבלי להזדקק לפרשנויות מעמיקות, סגנון אורגני שבא במגע עם פרסום, קולנוע, מחזמר, תחבורה, בתי מלון. מעל לכל הוא שירת את הייצור ההמוני וקסם במיוחד לדור הצעיר. כנראה משום כך עד שנות השישים הוא כונה "JAZZ MODERN". רק כ-30 שנה לאחר דעיכתו הוצמד לו השם אר דקו.
 
הסגנון היה בשיאו בין שתי מלחמות העולם. שום סגנון לפניו לא עלה עלייה כה מטאורית ודעך באותה מהירות במשך 20 שנה בלבד. זה נבע, כנראה, מכך שחדר לכל אספקט בחיי היום-יום של החברה הצרכנית דאז והקיף את הגלובוס, גם בלי עזרת טלוויזיה ואינטרנט.
 
עבודתם של אוצרי התערוכה מרשימה, אם כי חסרים בה מוצגים עממיים יותר. לדוגמה: מעצבי אופנה כמו שאנל מוצגים כאן, אבל לא ביגוד עממי של יום-יום; יש מזוודת כלי רחצה מדהימה של לואי ויטון עשויה מעור תמסח ובתוכה מברשות משריון צב מלוטש, אבל לא מזוודות עממיות מאותה תקופה שהיו עשויות מבקליט כחיקוי לאלו היוקרתיות. חבל, משום שאר דקו חדר לכל שכבות האוכלוסייה וגם להוליווד – פסל האוסקר וסרטים של גינג'ר רוג'רס ופרד אסטיר יעידו על כך; ואף לתיאטרון הבריטי המעומלן במחזות של טרנס רטיגן ונואל קאוורד. סגנון האר דקו שאל מתקופות וסגנונות שונים ומשונים, מן הפירמידות של האצטקים בדרום אמריקה, מאפריקה, יוון העתיקה, מצרים, יפאן, סין, מסגנון הקוביזם באמנות ומן הפוטוריסטים.
 
בארכיטקטורה הוא הכתיב לא רק את המבנה אלא גם את עיצוב הפנים, התאורה, בדי הריפוד ועד לראש המכתב והמעטפה, כשמדובר בבית משרדים של חברה, ולכלי האוכל כשמדובר בבתי מלון
 
בתערוכה ניכר ההבדל בין אירופה, בעיקר צרפת, לארצות הברית. הצרפתים טיפחו את הפן האקסקלוסיבי והמהודר, שכיוון במיוחד לצרכן העשיר אנין הטעם והדקדנטי. בארה"ב, לעומת זאת, הדגישו את העממיות שאיפשר הסגנון הזה. מכונות תקליטים מפלסטיק עם תאורה מתחלפת ועיצוב בתי הימורים בלאס ווגאס הם דוגמאות מובהקות לכך.
 
מאפיין נוסף של הסגנון הוא הגישה הכוללנית-טוטלית: בארכיטקטורה הוא הכתיב לא רק את המבנה אלא גם את עיצוב הפנים, התאורה, בדי הריפוד ועד לראש המכתב והמעטפה, כשמדובר בבית משרדים של חברה, ולכלי האוכל כשמדובר בבתי מלון.
אחד המוצגים המדהימים בתערוכה הוא מיטת אפיריון כפולה מצופה כסף, המזכירה את האורגן בבתי הקולנוע של שנות ה-20 וה-30. המיטה עוצבה באודייפור שבהודו בשנת 1922 כמתנת חתונה למהרג'ה מקומי. עוד מוצג כאן רדיו בקליט בעיצוב ווילס וקואטס מתוצרת Ekco, רדיו קלאסי שכל אספן מקדיש לו מקום כבוד.
 
מי שרוצה להמשיך ולחיות את חוויית האר דקו יכול להזמין חדר במלון קלריג'ס ששופץ ב-1920 בעיצובו של בזיל לונידס והארכיטקט Oswald Milne. המבואה, חדר הקריאה, חדר העישון וחדר האוכל – כולם עוצבו בסגנון
 
בתערוכה מוצג גם שחזור מדהים של המבואה למלון הלונדוני Palace Strand, אחד הדובדבנים שבתערוכה. לעומת זאת חסר ייצוג לעיצוב יאכטות מן התקופה או חדרים בבתי מלון וכן חסרים עיצובים בשטח המכוניות, כמו בוגאטי. ובכל זאת זוהי תערוכה מקיפה ומגוונת שבהחלט כדאי להקדיש לה זמן.
 
מי שרוצה להמשיך ולחיות את חוויית האר דקו יכול להזמין חדר במלון קלריג'ס ששופץ ב-1920 בעיצובו של בזיל לונידס והארכיטקט Oswald Milne. המבואה, חדר הקריאה, חדר העישון וחדר האוכל – כולם עוצבו בסגנון האר דקו וכך גם האמבטיה.
 
בחנויות העתיקות הרבות בלונדון אפשר לרכוש בגדים מן התקופה, בעלי מותניים נמוכים וקפלים המשווים ללובשת מראה של פסל יווני עטוף. לא רחוק מתחנת הרכבת התחתית נמצא בניין בשם Loudom house, בית משרדים שהיה בזמנו בית חרושת לסיגריות. בכניסה למבנה שני פסלים של חתולים שחורים והבניין מעוטר בסגנון דקו בצבעי כחול, ירוק אדום.
 
מבנה דומיננטי אחר הוא זה של בית חרושת Hoover במערב העיר, שנרכש על ידי רשת סופרמרקטים ששימרה וחידשה את המבנה. מלון סבוי במרכז העיר, שבקומת הקרקע שלו שוכן תיאטרון סבוי, גם הוא דוגמה לסגנון.
אולי הדוגמה המוצלחת ביותר בלונדון היא Eitham Palace בדרום מערב העיר – מבנה שמקורו במאה ה-14. אולם הכניסה שלו מואר בכיפת זכוכית עם גרם מעלות גרנדיוזי. הארמון שוחזר בקפדנות ב-1999 ונחשב לשחזור המוצלח ביותר של עיצוב פנים בסגנון אר דקו. 

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה