כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

תוכן שיווקי  //  האיש שעומד מאחורי המותג העולמי "הצורפים"

האיש שעומד מאחורי המותג העולמי "הצורפים"

יעקב מרדינגר קיבל שליחות אותה הוא ממלא במרץ ובכישרון שהעניק לו הטבע. שיחה עם דמות מובילה בעולם הצורפות

מאת: חדווה אלמוז, עורכת מגזין בניין ודיור צילום:


רבים אולי אינם יודעים שיש לנו בארץ מותג עולמי מוערך ביותר הנקרא 'הצורפים'. עבורנו הישראלים השם הזה מתקשר מיד עם חנוכייה או פמוטים לשבת. זה אמנם נכון, אך יש במותג הזה הרבה יותר. על הגלוי והידוע ועל הנסתר והמפתיע אשר קשורים בחברה למדתי בריאיון אישי עם יעקב מרדינגר, הצורף הראשי של החברה.

 

הגעתי לכפר דניאל, ובפעם הראשונה ראיתי את אחורי השלט הענק המתנוסס על גג המפעל ונראה היטב מהכביש המחבר בין ירושלים לתל אביב. יעקב חיכה לי במשרדים, אדם פשוט הליכות וחסר גינוני חשיבות מיותרים. נכנסנו לחדר זוהר בגוונים מוכספים, ויעקב, ללא שאלות מנחות, החל מיד בסיפור המרתק אודות חברת 'הצורפים'. החברה הוקמה בשנת 1952 על ידי שלושה צורפים שהגיעו לארץ מרומניה, וילהלם קרנר, מיכאל שטיינמץ ויוסף מרדינגר. הימים ימי צנע בארץ, הסיכוי למכור כלי כסף יוקרתיים שאף לאפס, וקהל היעד היחיד באותה עת, שהיה מוכן לשלם את המחירים של מוצרי הכסף, היה המגזר הדתי. אנשי המגזר היו מוכנים לוותר על דברים אחרים ולרכוש כלי יודאיקה הנדרשים על פי ההלכה בעבור מצוות חגים ושבתות.

 

"אחד מהדברים החשובים ביותר בהקמת בית ומשפחה בישראל זה זוג פמוטים וגביע כסף. גם אם לבני הזוג לא הייתה אפשרות לרכוש זאת מכספם, היו תמיד אלה שעזרו להם בקיום המצווה," מספר יעקב. לכן, למרות העובדה שאף אחד משלושת השותפים לא היה דתי, הם מיקדו את יצירותיהם והתאימו אותן לדרישות המגזר הדתי. תחילת דרכם הייתה במטבח דירתו של אחד מהשותפים, ולאחר זמן קצר הם העתיקו את מפעלם הקטן לרחוב אלנבי, ליד קפה "עטרה" שהיה שם בזמנו. לכל אחד מהשלושה היה תפקיד מוגדר בחברה, והם השלימו אחד את השני. המוניטין שלהם חצה ימים, והם החלו למכור ליהודי אמריקה ללא פעולות שיווק או פרסום, הכול מפה לאוזן.

 

 

יעקב מרדינגר, בנו של יוסף מרדינגר, החל לרכוש את סודות עבודת צורפות הכלים מגיל שמונה, ועוד בהיותו ילד הוא עיצב קופסת בשמים בצורת פרח, שאותה מייצרים עד היום. יעקב היה זה שנועד להמשיך את הצורפות, מפעל חייהם של שלושת הצורפים שעלו לארץ, הוא היה הבן היחיד בדור ההמשך של השותפים, מאחר שלאחד לא היו ילדים כלל ולשני נולדו בנות שלא המשיכו את דרכו. אמנם בתחילה ניסה יעקב למרוד בשליחותו ועסק בדברים רבים אחרים במקביל לעבודתו ב'הצורפים', כ-14  שעות עבודה ביום, אך הוא מעולם לא הפנה עורף למפעל חייו של אביו.

 

לימים חששו השותפים כי לא יהיה מי שימשיך את דרכם. בהגיע יעקב לגיל  27נפטר אחד השותפים, ויעקב ניהל והוציא אל הפועל את עסקת רכישת שני החלקים הנוספים עבור אביו יוסף, אך אביו נפטר לאחר כחצי שנה. העסק עבר לניהולה של האם, גולדה מרדינגר, אלמנתו של יוסף, ויעקב נרתם לתפקיד הצורף. הוא, כפי שמעיד על עצמו, דיסלקטי היפראקטיבי ומעולם לא למד לימודים סדירים, אבל יכולתו לראות ולזכור דברים שונה מן המוכר והמקובל, והחושים הטכני והיצירתי שלו הביאו אותו במהרה להבנה כי זוהי שליחותו בעולם. "אחרי שעברתי משברים אישיים קשים, נגלה לי ייעודי בחיים על ידי הקדוש ברוך הוא," מספר יעקב, "היה ברור שאני הוא זה שצריך להמשיך את מלאכת הייצור של כלי יודאיקה ייחודיים." הוא לקח את ניהול החברה לידיו, ואמו הפכה לנשיאת החברה ומשמשת בתפקיד זה עד היום.

 

 

 

 

 

יעקב העמיד בפני עצמו מספר יעדים שאותם הוא ממלא במלוא המרץ, ביניהם: פיתוח פריטים חדשים וסחיפת העובדים להיות שותפים ליצירה. במפעל היום יש כמאתיים עובדים, לרובם ותק הנע בין 50-25 שנה, ורבים מהעובדים הוותיקים מכירים את יעקב עוד מילדותו. כולם, ללא יוצא מן הכלל, אומנים יחידי סגולה. רבים מהמקצועות הנדרשים בייצור כלי כסף פסו מהעולם, מרקעים, מרטשים, מלחימים ומודליסטים, אומנים שרק במקומות בודדים בעולם עדיין נראים כמותם, אם בכלל. יעקב הפך להיות צורף הכלים הטוב ביותר בעולם. הוא מעצב, בעזרת צוות מעצבים צעירים ומוכשרים שאותם הוא חונך, מוצר חדש בכל יום מתוך ידיעה ברורה שרק צורפים מקצועיים כפי שקיימים בחברה יהיו מסוגלים ליישם את הרעיונות העומדים מאחורי כל מוצר.

 

לפני מלחמת העולם השנייה הגרמנים, האוסטרים והרוסים החזיקו בתהילתו של מקצוע הצורפות, לאחר המלחמה עברה התהילה לאיטלקים ולפורטוגלים, והיום, כאמור, נחשב יעקב מרדינגר לצורף הכלים המוביל בעולם. יצירותיו של יעקב מועתקות על ידי המתחרים, אפילו האיטלקים, ובגין זה הוא שוקד על יצירת פריטים חדשים חדשות לבקרים ברמת עיצוב וביצוע שאינה ניתנת להעתקה.

 

במהלך הריאיון הסביר יעקב לפרטים את תהליכי הצורפות, והדבר הומחש לנגד עיניי בסיור שערכנו במפעל. הכול נעשה בעבודת יד, וכל דגם מורכב מחלקים רבים, שרק יד אומן יכולה להעניק לכל כלי וכלי את מראהו המושלם. עשרות, אם לא מאות, רכיבים קטנים שכל אחד מהם נוצר במפעל 'הצורפים', הם אלה היוצרים את השלם. בעקבות כך עלתה בי המחשבה כי ייתכן שמכאן נובע השם צורפות, משם הפועל 'לצרף', לצרף חלקים במטרה להגיע לשלם המושלם. מדהים לחזות ב"ניצוח" של המייסטר יעקב מרדינגר על מלאכת הצורפים, ובדרך שבה הוא מאתגר אותם לביצועים מושלמים.

 

 

 

 

עוד בנושא

תוכן שיווקי

חם בקהילת השיווק: המוצרים הביתיים שהחליפו זהות


להציץ ל"מזרקה" מתוך השירותים, להתחבא מתחת שולחן ענק במטבח ולשבת על ספה בהשראת דאלי. בפעם הראשונה בעולם נחשפים פריטים של אומנים פורצי דרך, שלקחו מוצרים ביתיים וסטנדרטים, והוציאו אותם מהקשרם. בואו לראות

תוכן שיווקי

חם בעיצוב: ב-22 לינואר מתקיים האירוע המסקרן בעולם העיצוב


אירוע ייחודי יתקיים לראשונה במוזאון תל אביב עם האנשים המסקרנים ביותר בסצנת התרבות התל אביבית, כחלק ממהלך עולמי, בו תל אביב נבחרה להיות היעד הראשון לאירוע. אנחנו נהיה שם כדי לספר לכם

תוכן שיווקי

שלא ימרחו אתכם: החברה שתכניס אתכם לבית בזמן ולא דקה אחרי


אמרו לכם שהבית שבניתם יהיה מוכן ב-1 לחודש, אבל ברגע האחרון ספק הבריז, פרויקט נדחה, חומר לא הגיע והכל מתעכב ועולה לכם ים כסף? לא עוד – הכירו את Building Time, החברה שמבטיחה לעמוד בלו"ז שלכם

תוכן שיווקי

פורשים כנף: פתרונות הצללה וקירוי איכותיים


פרגולות חשמליות, סוככים, חניות לרכב, ומפרשי צל יתנו פתרונות מצוינים לקירוי והצללה מפני הגשם והשמש. חברת קשתות המובילה בתחום מציעה מגוון רחב של מוצרים המותאמים לכל עונות השנה

תגובות

כתיבת תגובה