כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

תוכן שיווקי  //  חלקת אלוהים קטנה: בית מדהים לשימור בנחלת יהודה

חלקת אלוהים קטנה: בית מדהים לשימור בנחלת יהודה

סיפור על גלגוליו של בית בן 90 לשימור ועל אישה שבהרבה רגישות ומתוך כבוד לעבר, בחרה להשיב לו את תפארתו ולה את חלומותיה. על תהליך העיצוב, השיפוץ והשימור של הבית הקסום הזה

מאת: צילום:


הבית שנבקר בו היום הוא בית משפחת ליפשיץ המיתולוגי הממוקם ברחוב המייסדים שבנחלת יהודה. הבית שנבנה ב-1921 שימש בית מגורים, בית מלון וגם מאפיה אך משעזבה אותו המשפחה ב- 1971 עמד שומם. 
  

הבית, כאמור, עמד ריק מאדם עד שהגיעה אליו עליזה יעיש, בעלת הבית החדשה, שחולקת גם היסטוריה משותפת משלה עם הבית. בעזרת מעצבת הפנים שרית חביב, בעלת הבית החדשה שיפצה, חידשה ושחזרה את המבנה הישן בעדינות, כבוד ורגישות. תפסנו את עליזה ואת רוחמה שרון שסיפקה את הריצוף והקרמיקות לבית לשיחה קצרה כדי להבין קצת יותר על תהליך השיפוץ, השימור והעיצוב שעבר הבית המיוחד הזה. 
 

עליזה, ספרי לנו קצת על ההיכרות הקודמת שלך עם הבית
"כילדה גדלתי לא רחוק מכאן והבית תמיד ריתק אותי. הייתי יושבת פה ממול בפרדס, מסתכלת על הבית, על העמודים, הוא היה נראה לי לא מציאותי. שנים אחרי, עברתי מידי פעם ברחוב וראיתי שהבית נטוש, עם פלקט במקום דלת, סגור בקרשים. היה נצבט לי הלב אך לא העזתי לדמיין שיום אחד יהיה שלי".
  
 
אז איך בסופו של דבר מצאת את עצמך בעלת הבית?
"לפני שלוש וחצי שנים לערך, מכרתי את הבית שלי והייתי אמורה לבנות בית בגבעת האירוסים שבנס ציונה. שמוליק בעלי, העוסק בנדל"ן, סיפר לי על עסקה של בית נטוש בן ארבעה דונם בנחלת א' אך לא ידעתי שזה הבית הזה. במשרד קיבלתי לידי את תמונות הבית והמגרש, הסתכלתי עליהן בהתרגשות וידעתי  – זה הבית שלי". 

 
ספרי לנו קצת על הפגישה המחודשת שלך עם הבית
"ביום בו פרצתי את הדלת, רעדתי בכל הגוף. כבר בפתח ראיתי את הריצוף המיוחד, הבית דיבר אליי. דיבר היסטוריה. ציורי הקירות, המזוזות, הדלתות. אפילו שהבית נראה נורא, ראיתי את עצמי בתוך הבית בשנייה הראשונה, דבר לא הטריד אותי, הבטחתי לבית שאשיב אותו להיות כמו שהיה."

 
מאיפה התחלת את עבודת השיפוץ של הבית?
"תחילה פניתי לאדריכלית שימור, ליבנה רונן-שואף שהכינה אותי לתהליך. כדי לשמר את הבית ולדעת היטב מה מצבו של היסוד, ערכנו חפירות לבדיקת הקרקע בהנחיית קונסטרוקטור שימור. ניתנה הנחיה ברורה לקבלן שמה שמצליחים לשמר משמרים. שימרנו את אדני החלונות, את מדרגות הבית, את הרעפים, את העצים הוושינגטונים בכניסה. מה שהצלחנו לשחזר שחזרנו ומה שהיינו צריכים לחדש חידשנו, אחד לאחד, עם הנחיות ברורות. ציורי הקיר התורכיים בחזית הבית – חלקם שומרו וחלקם שוחזרו, בעמודי הבית, בפתחיו ובחזיתו לא נגענו".

האם נדרש תכנון מחדש של פנים הבית? 

"כמות החדרים בבית והחלוקה שלו התאימה כל כך למשפחתיות שלי (ארבעה ילדים, שלושה מהם עברו את גיל 20, אך עדיין גרים עם ההורים). שמחתי שאיאלץ לעשות שינויים קלים מאד, למעט בחלק האחורי של הבית, שנבנה בשלב מאוחר יותר והיה בנוי עץ, אותו הרסנו. בשלב זה חיפשתי מעצבת שתעזור לי להיכנס לפרוייקט העוצמתי הזה, והכרתי את רוחמה שרון, שסיפקה את הקרמיקות לבית, דרך עבודה שעשתה ונחשפתי אליה – בית יפהפה לשימור שעיצבה ביפו. מיד היה בינינו קליק והיה ברור לי שהיא הבנאדם עבורי".
 

 
"אני ורוחמה החלטנו יחד שהעיצוב והריהוט יכבד את הבית, יהיה מיוחד במינו, ויתאים לרוח התקופה והזמן. חיפשנו חומרים שונים ולא סטנדרטיים שידברו ברוח הבית ויתאימו לסגנונו, בהתרגשות ובהמון שמחה, בתעוזה, בצבעוניות". 
 


 

רוחמה, ספרי לנו מעט על הריצוף, הקרמיקות ובחירת החומרים
"המעטפת והחלל המרכזי נותרו כשהיו, רצינו שכשהדלת נפתחת יראו עד הסוף, מהרחוב לקצה הבית, דרך הפתח המקושת האחד והשני, דרך חדר האוכל עם השטיח המצויר, דרך החצר הקטנה. מעבר לפתח המקושת השני – קצה הבניה הישנה, יצרנו בניה חדשה, שם החלטנו למקם את המטבח משמאל, ועוד יחידה נפרדת, בת שני חדרים ומקלחת קטנה עבור הבן. בפנים, חדרי המגורים המרווחים הופרדו זה מזה באמצעות חללי הרחצה. הברזים והכלים הסניטאריים נבחרו בקפידה, על קימוריהם ועיבודם העתיק, אסלה של פעם עם מיכל הדחה בעל חוט משיכה, אמבטיה ניצבת על רגלי אריות, כיור מצויר ועוד". 
  

"לריצוף הפנים, קיבלנו החלטה על אבן טבעית מלוטשת מט, בחיתוך ישר, בגודל לא שגרתי 40*40 ס"מ. לכל חדר התאמנו את השטיח הריצופי המתאים לו: מלבן צר וקצר, בצבעי ירוק אפור, מקביל למיטת ההורים; מלבן מאורך בן שלושה טורים, במשחקי שחור לבן גיאומטריים, לאורך החדרים ביחידה של הבן, מלבנים שהם כמעט ריבוע בחדרי השינה האחרים של הילדים התואמים את אופיים השונה ואהבותיהם". 

 

 
 
"את החלל המרכזי, על מעבריו, ואת המטבח, החלטנו להשאיר חף משטיח. במרכז פינת האוכל בחרנו שטיח דומה לזה שהיה בבית בעבר, בצבעוניותו, אדום וירוק, ובפרחיו, עם מסגרת מעוטרת סוגרת. תזכורת לשטיח זה, ללא המסגרת, נבנתה במרכז החצר המרוצפת בחוץ כשהדלתות החוצה ניגפות אל הנישה שתוכננה להן בקיר. המטבח שאב השראתו מהשטיחים, והם ממנו. לבן שמנת, ירוק אפור, רגליים וקרניז מפוסל, גב עץ ומדפים, ומעל הכיריים, תבליטי אש אדומים מעורבים, שפרשנו אני ועליזה על הרצפה בערבוביה מופלאה לרצף המשתאה". 
 

 
"גולת הכותרת של הבית הם חדרי הרחצה, שם בחרה נפשנו הסוערת להשתולל ברוך: ראשון, חדר האמבטיה הכללית. קיר רוחבי חזק בקרמיקה סגולה מבריקה באריחים של 10*10 ס"מ ניצב בגבה ובצידה של האמבטיה העומדת וממסגר אותה. ממול דקור (דמסקו) בפרחי שמנת שריקעם סגול רך המיתמר לגובה בלתי נתפס כמעט. הארונות הבהירים, שעוטרו בידיות מפורזלות של דלתות בתים של פעם. מראת אליפסה נקייה החבויה בינות לארונות העיליים, מוסיפה רוך ורוגע לסגול העתיק והרוחני בעל סגולות המרפא". 
 
 
"חדר הרחצה של ההורים כולל שני טורי משרביות (פיקוס) לבנות גדולות וכפולות היוצרות שער של עלים, פרחים ועיגולים אל תוך מקלחת חלומית מחופה בלבנים בצבע ירוק עמוק המשתפלים גם על ספסלה. 
 
 
 
"חדר הרחצה הקטן של הבן, מחופה אריחים לבנים של פעם בחלק משוקע של הקיר עליו עומד הכיור עם מראה ריבועית פשוטה ומדף זכוכית פשוט, לצד אריחי לבנים ירוקים אפרפרים שצבעם משתנה עם האור, כמו צבעי מים בסתיו". 
 
 

"ואחרונים, שירותי האורחים, כיור מצויר מונח על מדף אבן, אסלה עם מיכל הדחה בעל חוט משיכה, חלון ארוך עם זכוכית סבתא מופלאה, נוסטלגיה שקראה לאריחי ננה, 10*10 ס"מ, שריקעם הירוק משובץ ריבועי שמיכת טלאים שנפרמה, בסגול, בכחול, בירוק ובתכלת מצוירים על לבן מלוכלך או אפור בהיר".

 

 
עליזה, כמי שנמצאת אחרי תהליך השימור של ביתך, יש לך טיפ לתת למי שעובד על שימור בית?
"מי שלא אוהב את זה, אהבה אמיתית, מבפנים, לא יוכל ללכת על תהליך שימור בית. איך אפשר להרוס מבנים לשימור? זו ההיסטוריה שלנו. הם מסמלים מה היה פה, את העם היהודי, את ארץ ישראל היפה. בעירייה חשבו שהם יוצאים למלחמה עם מישהי שתהרוס, הם לא ידעו שאעשה יותר ממה שביקשו, כי זה בא מבפנים, מאהבה ומרצון אמיתי. אפשר היה לחיות במבנה הזה עם כל התנאים המודרניים, אך זה היה כמו לחרב את ירושלים, חורבן הבית."
object(WP_Post)#18284 (24) { ["ID"]=> int(296799) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 04:13:16" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 04:13:16" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(9) "234shimur" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(9) "234shimur" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 04:13:16" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 04:13:16" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(296798) ["guid"]=> string(61) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/234shimur.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

object(WP_Post)#18285 (24) { ["ID"]=> int(296800) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 04:13:16" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 04:13:16" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(9) "748shimur" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(9) "748shimur" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 04:13:16" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 04:13:16" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(296798) ["guid"]=> string(61) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/748shimur.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

תוכן שיווקי

חם בקהילת השיווק: המוצרים הביתיים שהחליפו זהות


להציץ ל"מזרקה" מתוך השירותים, להתחבא מתחת שולחן ענק במטבח ולשבת על ספה בהשראת דאלי. בפעם הראשונה בעולם נחשפים פריטים של אומנים פורצי דרך, שלקחו מוצרים ביתיים וסטנדרטים, והוציאו אותם מהקשרם. בואו לראות

תוכן שיווקי

חם בעיצוב: ב-22 לינואר מתקיים האירוע המסקרן בעולם העיצוב


אירוע ייחודי יתקיים לראשונה במוזאון תל אביב עם האנשים המסקרנים ביותר בסצנת התרבות התל אביבית, כחלק ממהלך עולמי, בו תל אביב נבחרה להיות היעד הראשון לאירוע. אנחנו נהיה שם כדי לספר לכם

תוכן שיווקי

שלא ימרחו אתכם: החברה שתכניס אתכם לבית בזמן ולא דקה אחרי


אמרו לכם שהבית שבניתם יהיה מוכן ב-1 לחודש, אבל ברגע האחרון ספק הבריז, פרויקט נדחה, חומר לא הגיע והכל מתעכב ועולה לכם ים כסף? לא עוד – הכירו את Building Time, החברה שמבטיחה לעמוד בלו"ז שלכם

תוכן שיווקי

פורשים כנף: פתרונות הצללה וקירוי איכותיים


פרגולות חשמליות, סוככים, חניות לרכב, ומפרשי צל יתנו פתרונות מצוינים לקירוי והצללה מפני הגשם והשמש. חברת קשתות המובילה בתחום מציעה מגוון רחב של מוצרים המותאמים לכל עונות השנה

תגובות

כתיבת תגובה