כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

תוכן שיווקי  //  כמו מיטה לאמצע היום

כמו מיטה לאמצע היום

השזלונג הנו רהיט ייחודי שנראה כמיטה לאדם יחיד, ובנוי לרוב עם משענת רקבצדו האחד, המקנה לו מראה א-סימטרי. מומחי אתר המכירות AEF מסבירים

מאת: לימור טל צילום:


בין כיסא לבין ספה, בין מיטה לבין ערסל -השזלונג (Chaise Longue) הנו פריט ריהוט המשלב בין כל אלו, ופשוט לכנותו "מיטת יום". זהו יציר כלאיים אלגנטי שיוצר כבר בימי מצרים העתיקה, זכה לפופולריות רבה באירופה של הרנסנס, וזוכה כעת לרנסנס מחודש, במגוון עיצובים וגדלים, המשתלבים נפלא גם בחללים מודרניים.
 
השזלונג הנו רהיט ייחודי שנראה כמיטה לאדם יחיד, ובנוי לרוב עם משענת רק בצדו האחד, המקנה לו מראה א-סימטרי, ולעיתים צורתו היא צורה עקלתונית המזכירה את האות האנגלית "S”. מאז ומעולם זכה השזלונג להערכה רבה אצל מביני דבר בעיצוב, ונחשב לרהיט אלגנטי, מהודר, וגם נוח ופרקטי להפליא.
 
באשר לשמו, כאן הדעות חלוקות. המילה "שזלונג", בהגייה איטית ומתענגת על הצליל, מגיעה מצרפתית – "Chaise Longue", והמשמעות המילולית הנה "כיסא ארוך", כלומר, מושב-ספסל שמאפשר התרווחות לכל אורך הגוף. באנגלית נקרא השזלונג גם "recliner", מהמילה לנוח, או "day bed", מיטה לשעות היום, שעליה לא נרדמים ללילה שלם ורצוף, אלא למנוחה של זמן קצר, להפוגה מרצף היום.
 
יחד עם זאת, המינוח הצרפתי השתרש באנגלית ועבר שיבוש קל: בארצות-הברית, בה זהו רהיט נפוץ ומקובל, נהוג לומר "Chaise Lounge", כלומר, כיסא לטרקלין. זוהי משמעות שונה אך הולמת את הרהיט, כי זהו אכן כיסא לשימוש בחדר מגורים בו נחים, ולכן ההגייה החדשה נותרה מקובלת למרות השיבוש. בארץ נהוג לומר "מיטה צרפתית", אך שימוש במושג "שזלונג" נפוץ יותר, בהטעמה הצרפתית.
 
מהפרעונים עד לה קורבוזייה
 
לשזלונג הייתה נוכחות בולטת בכל התרבויות השונות, למן ימי מצרים העתיקה, תקופה בה נמצאו מיטות יום שטוחות בעלות התעקלות עדינה באזורי הראש והרגליים. מימי יוון העתיקה והאימפריה הרומית נותרו שרידים רבים של מיטות יום, שנוצרו בעזרת כלי עבודה פשוטים. למרות חומרי הגלם והעיבוד הבסיסיים, נוצרו פריטי ריהוט איכותיים בצורות הראשוניות ביותר, שנשמרו לאורך הדורות ומהווים גם היום מקור השראה.
 
ניתן בנקל להבחין, כי בכל אזור בעולם הוקדשה התייחסות ממשית למנוחת היום כאל אלמנט מרכזי בהתנהלות השוטפת של החיים בבית. לכן, הקדישו לכך התייחסות ואבזור ייעודי. בעולם הערבי, למשל, נחו על ערמת שטיחים ובדים רכה בשעות היום, והאינדיאנים האמריקאיים עשו זאת במיטות יום להן הם קראו "אמקה" (Hamaca), מלשון "ערסל". הסינים, לעומת זאת, לא ראו כל הבדל בין ריהוט לשינה לבין ריהוט לישיבה, והשתמשו ברהיט אחד לשעות היום והלילה, בעזרת שינויי בדים וכריות מינוריים.
 
סגנון החיים הבלתי קבוע של האצילים בתקופת ימי-הביניים המוקדמת אופיין במעברים תכופים בין טירה אחת לאחרת, ולכן היה צורך בריהוט קל, שמאפשר הובלה פשוטה. השזלונג היווה פתרון אידיאלי, ולכן נותרו פריטים רבים מאותה תקופה, שנותרו בתודעה כרהיט לבני המעמד הגבוה, וכך הפכו פופולריים במיוחד בתקופת הרנסנס, בבתי האצולה והמלוכה של אירופה. בתקופת שלטונו של מלך צרפת, לואי ה-14, זכה השזלונג לפריחתו הגדולה ביותר – בחצרות המלך נהגו לכסותו בכריות ובבדים יוקרתיים למגע ולמראה, נוהג שנמשך עד היום אצל יצרני שזלונג רבים.
 
רבים מגדולי המעצבים המודרניים תכננו שזלונג, כאמירה אישית של יצירת רהיט קלאסי בעל ערך מוסף מעבר להיותו פרקטי, וביניהם ניתן למנות את מרסל ברוייר ואיילין גריי, שעיצבו מיטות יום רבות. האדריכל הצרפתי לה קורבוזייה תכנן בשנת 1928 את השזלונג הידוע שלו, בשםLC4, המיוצר היום בחברת Cassina. האדריכל מיס ון דר רוהה תכנן בשנת 1929 את "כיסא ברצלונה", שזלונג בנוי משטח ישר ועליו מזרן עם כפתורים שקועים וכרית צינור עגולה להניח עליה את הראש – רהיט מינימליסטי שהפך לפריט אספנים מבוקש.
 
רהיט מסוגנן
 
השזלונג, מטבעו, הנו מונו-רהיט, מושב לאדם אחד, כך שאינו מהווה פתרון אירוח כלל, אלא פינה אינטימית איכותית או תרומה ליצירת אווירה אישית במרחב דירתי גדול. אך מראהו הייחודי והא-סימטרי לרוב, הופך אותו לנקודת מרכז עיצובית בכל חדר בו הוא ממוקם, גם כשקווי המתאר שלו פשוטים למדי.
 
מרבית מיטות היום מן העבר היו בנויות משטחי עץ ומעוטרות בפיתוחי עץ מגולפים, ואופיינו בכך שהיו כיסאות ארוכים מספיק בכדי לשכב עליהם. אלו מבנים פשוטים בבסיסם, אך הפשטות טושטשה בעזרת כריות ובדי ריפוד מפוארים. לעיתים נתלו גם בדים נשפכים מעל השזלונג, ובכך הפכו אותו למושב של כבוד, והוסיפו חמימות ותחושת ייחוד טקסית. באירופה של המאה ה-15, הבד התלוי מלמעלה מנע נפילת אבק מתקרה על האדם השוכב על המיטה. הבדים על מיטות יום מודרניות מכסים את מרבית גוף הרהיט, לעיתים מותירים את הרגליים והבסיס חשופים. כריות דקורטיביות מתווספות לרוב, מאותו בד או מבד מנוגד במרקם או בגוון ליצירת דינמיות צבעונית.
 
במגוון המצוי בחנויות לריהוט עכשווי, לא נפקד מקומו של השזלונג כפריט שמוקדשת מחשבה רבה לאופיו, ואפשר לרכוש שזלונג מרופד בבד כותנה חלק, בשזירת חבלים מורכבת או בפרווה יוקרתית, בהתאם לאווירה אותה רוצים ליצור בבית. צורתה הבסיסית של מיטת היום, המאופיינת מטבעה בקווי מתאר יפים למראה, תתאים כמעט לכל מרחב, ותתרום להגדרת אופיו.
 
תכנון אזור מוגדר
 
בבתים פרטיים או בדירות גדולות יהיה זה פשוט למדי ליצור פינה מוגדרת לשזלונג ולמדפי ספרים לצדו, אך גם בדירות ובחללים קטנים יהווה השזלונג פתרון אידיאלי, אם נגדיר תחום של כ-3 מ"ר בתור פינה אינטימית ואישית, בה שעת מנוחה הופכת לשעה מקודשת, מאחר ומוקצה לה מראש מקום נפרד. השזלונג יאפשר נים-לא-נים, קריאה והרהור, שאינם מתרחשים באזור האירוח ה"המוני" (ככל שמרחב ביתי יכול להיות מוגדר כמתחם ציבורי), אותו חולקים תדיר עם יתר בני הבית.
 
הרעיון הבסיסי הנו יצירת מקום נוח לשכב ולקרוא ספר או עיתון, שאיננו הספה הרגילה עליה אנו נוהגים לשבת ולצפות בטלוויזיה או לארח. לא נוח לישון על השזלונג שעות ארוכות, אולם לשעת נמנום קלה הוא יהווה אפשרות נפלאה. ניתן למקם את השזלונג באותו חלל המשמש כאזור המגורים המרכזי, הסלון, אך רצוי שיהיה מספר מטרים מחוץ לטווח הספות המשמשות לאירוח. מיקום אפשרי אחר, הוא במרפסת שמש בבית, שמאפשרת סגירה – שעת שמש חורפית יכולה להפוך מענגת במיוחד אם מעבירים אותה במנוחה על שזלונג.
 
התנוחות האפשריות על השזלונג מרובות – שכיבה ברגליים משוכלות, שכיבה ברגליים מתוחות והגב כמעט למעלה, בתשעים מעלות לגוף, או ישיבה רגילה משותפת עם אנשים אחרים על השזלונג, כמו ישיבה על ספסל ללא משענת. אפשר לשבת במרכז, עם הרגליים שלוחות לשני הצדדים, ולהשתמש ביתר המושב כשולחן עבודה. אך התנוחה הטובה ביותר הנה שכיבה כמעט שלמה, הרגליים מתרוממות מעט, הגב משוחרר, מקומר בעדינות, העיניים נעצמות מעצמן ומחזור הדם פועל מתוך רפיון.

object(WP_Post)#18285 (24) { ["ID"]=> int(302737) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:15:51" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:15:51" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(20) "c00566d22cb1_big_224" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(20) "c00566d22cb1_big_224" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:15:51" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:15:51" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(302736) ["guid"]=> string(72) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/c00566d22cb1_big_224.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

object(WP_Post)#18286 (24) { ["ID"]=> int(302738) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:15:51" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:15:51" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c00566d22cb1_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(16) "c00566d22cb1_big" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:15:51" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:15:51" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(302736) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/c00566d22cb1_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

תוכן שיווקי

חם בקהילת השיווק: המוצרים הביתיים שהחליפו זהות


להציץ ל"מזרקה" מתוך השירותים, להתחבא מתחת שולחן ענק במטבח ולשבת על ספה בהשראת דאלי. בפעם הראשונה בעולם נחשפים פריטים של אומנים פורצי דרך, שלקחו מוצרים ביתיים וסטנדרטים, והוציאו אותם מהקשרם. בואו לראות

תוכן שיווקי

חם בעיצוב: ב-22 לינואר מתקיים האירוע המסקרן בעולם העיצוב


אירוע ייחודי יתקיים לראשונה במוזאון תל אביב עם האנשים המסקרנים ביותר בסצנת התרבות התל אביבית, כחלק ממהלך עולמי, בו תל אביב נבחרה להיות היעד הראשון לאירוע. אנחנו נהיה שם כדי לספר לכם

תוכן שיווקי

שלא ימרחו אתכם: החברה שתכניס אתכם לבית בזמן ולא דקה אחרי


אמרו לכם שהבית שבניתם יהיה מוכן ב-1 לחודש, אבל ברגע האחרון ספק הבריז, פרויקט נדחה, חומר לא הגיע והכל מתעכב ועולה לכם ים כסף? לא עוד – הכירו את Building Time, החברה שמבטיחה לעמוד בלו"ז שלכם

תוכן שיווקי

פורשים כנף: פתרונות הצללה וקירוי איכותיים


פרגולות חשמליות, סוככים, חניות לרכב, ומפרשי צל יתנו פתרונות מצוינים לקירוי והצללה מפני הגשם והשמש. חברת קשתות המובילה בתחום מציעה מגוון רחב של מוצרים המותאמים לכל עונות השנה

תגובות

כתיבת תגובה