כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  אור בין הקירות

אור בין הקירות

בית המגורים שתיכננה האדריכלית אירית אקסלרוד במושב בני ציון מייצר פרשנות עכשווית לסגנון הבינלאומי -על ידי קומפוזיציה של קירות חופשיים, ושימוש באור כאלמנט עיצוב מרכזי

מאת: נעמה צור צילום: עמית גרון


השרטוט קם לתחייה" – כך מתארת אילת את תחושתה הראשונית למראה שלד ביתה במושב בני ציון. ואכן, אחד המאפיינים העיקריים של הבית, שתיכננה ועיצבה האדריכלית אירית אקסלרוד, הוא המורכבות הגיאומטרית שלו; העובדה שהוא נותן פרשנות עכשווית לסגנון הבינלאומי – פרשנות המתבטאת בעיקר בקירות המנותקים זה מזה, שימוש באור כאלמנט עיצוב מרכזי, המגדיר את החללים בבית, מכוון את המבטים ומגדיר את התנועה בתוך הבית, תוך כדי שמירה על ניקיון צורני.

האדריכלית אירית אקסלרוד, ממשרד אקסלרוד אדריכלים, בחרה לעצב במגרש הפינתי בית בצורת L – על מנת לאפשר ניצול מירבי של המגרש הפינתי המשתרע על כחצי דונם. פרישה זו איפשרה להשאיר חצר קדמית מרווחת, הפונה לשדות הפתוחים של המושב. מאחור תוכננה חצר פנימית ואינטימית יותר וצדי הבית פונים לבתים השכנים.

הקו הצר והארוך, המשרת את הרעיון הארכיטקטוני של הבית, חוזר גם בעיצוב הפנים שלו: כך, למשל במראות, במדף התקליטורים, שהוא חריץ בין שתי קורות שעליהן מונחת הטלוויזיה, או במדפים החופשיים שמעל הטלוויזיה

בתכנון הבית הושם דגש על עיצוב הפתחים וכניסת האור. רוב הפתחים תוכננו מרצפה ועד תקרת הקומה השנייה. אור נוסף, ממוקד יותר, חודר לבית דרך חריצי הזכוכית הארוכים, השקועים בטיח ומחברים בין כל שני קירות ניצבים ישירות, ללא כל מסגרת. חריצים אלה אינם רק מקור אור, אלא הם חלק מהעיקרון המייחד את המבנה ומאפיין את עבודתה האדריכלית של אקסלרוד – קירות חופשיים.

הנתק, שבין כל קיר לזה הניצב לו, יוצר רציפות חללית, "המסה משוחררת, והפינה ה’רגילה’ מבוטלת ומקבלת משמעות ארכיטקטונית ועניין מחודש, קושרת בין חללים ויוצרת קשר בין פנים וחוץ". תפיסה זו שומרת על המימד הגרפי של המבנה. הדו-מימד מקבל משמעות של תלת מימד.

החריצים האנכיים מאפשרים מבטים מעניינים החוצה וגם מבחוץ פנימה: "מבטים דרך שכבות" – לתוך הבית דרך החריץ, עד הפתח שממול, ושוב לחוץ – ומעניקים אווריריות למבנה. בנוסף לכך, האור חודר דרך החריצים הצרים כקרן, שנעה במשך שעות היום ומאירה באופן משתנה, את תוך הבית.

הקו הצר והארוך, המשרת את הרעיון הארכיטקטוני של הבית, חוזר גם בעיצוב הפנים שלו: כך, למשל במראות, במדף התקליטורים, שהוא חריץ בין שתי קורות שעליהן מונחת הטלוויזיה, או במדפים החופשיים שמעל הטלוויזיה. באותה שפה עוצבו גם ארונות המטבח, שנראים כמשטח בעל קווים אופקיים נקיים. גופי התאורה (אלקבס) גם הם תורמים לגיאומטריה החזקה: כולם בקווים ישרים, מובלעים בתקרה או בקורות, ויוצא דופן רק הכדור שמעל פינת האוכל.

גרם המדרגות, העולה מהמרתף ועד לקומה השנייה, מוסיף לבית קווים אלכסוניים. מעקה המדרגות יוצא דופן לא רק בקו אלא גם בצבעו – לוחות הפלדה המכופפת, שמהם עשוי המעקה, מוסיפים צבע אפור כהה ללבן ולאפור הבהיר המאפיינים את שאר האלמנטים הבנויים.

"אנחנו אוהבים הרבה אור", אומרת אילת; ואכן, האור מפריד בין פונקציות המגורים השונות, יוצר חללים פנימיים מגוונים ומלווה את התנועה בבית תוך שהוא פותח מבט תמידי אל החוץ

ריצוף הבית הותאם לצבעי הרקע הבהירים של הקירות: פלטות גדולות (85X85) של אבן פטיש-אזול (עומר-בר) אפורה בהירה מרצפות באחידות את הרחבות החיצוניות הפתוחות וגם את פנים הבית – מקומת המרתף ועד לקומה העליונה, ותורמות לתחושת המרחב. בחדרי האמבטיה בלבד חוזרת האבן בפרופורציות אחרות בלוחות אורכיים.

חדרי השינה שבקומה העליונה מרוצפים בפרקט מעץ אלון, והחצר האחורית, האינטימית, שביל הכניסה והדלת – כולם מעץ איפאה. אקסלרוד מסבירה, כי בחרה לעצב את הדלת מחומר העומד בניגוד למונוכרומטיות המודרנית של הבית, על מנת להדגיש את הכניסה כאלמנט המשכי של שביל הכניסה.

הצבע החום השקט של ריהוט הסלון אינו חורג משמעותית, מאותה מונוכרומטיות, וגם המטבח (בופי) אפור, בשילוב נירוסטה. תחומו של המטבח הפתוח מוגדר על ידי "אי" עבודה (אלומיניום ופורמייקה) ובאמצעות גופי התאורה שמעליו. ואילו ההפרדה בין פינת האוכל לסלון נוצרת על ידי קיר המלווה את שביל הכניסה, נכנס לתוך הבית כקורה המסמנת את אזורי הפעילות ואז שב ותוחם את החצר האחורית.
אלמנטים ארכיטקטוניים מגדירים אזורים גם בקומה העליונה: יחידת ההורים מופרדת מחדרי הילדים באמצעות חלל המדרגות, החלל הכפול והסקיי-לייט החוצה את הבית, שמצדו האחד נמצא אגף ההורים ומצדו השני – אגף הילדים. הסקיי-לייט, הממשיך חריץ אנכי, מתמשך עד לקצה הבית ומתחבר שוב לחריץ אנכי. גם בו, כמו בשאר החריצים-בין-קירות, הזכוכית היא במופע נקי, ללא מסגרות אלומיניום או אחרות – מה שיוצר תחושת אווריריות אמיתית ומדגיש את הגיאומטריה של האלמנטים הבנויים.מוקד האור העליון, הסקיי-לייט, מתווסף לשאר הפתחים והחריצים שסביבם ודרכם עוצב הבית.

"אנחנו אוהבים הרבה אור", אומרת אילת; ואכן, האור מפריד בין פונקציות המגורים השונות, יוצר חללים פנימיים מגוונים ומלווה את התנועה בבית תוך שהוא פותח מבט תמידי אל החוץ.

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

פנים, חוץ והבית שביניהם


אקווריום ענק בפינת האוכל, אלמוגים צבעוניים בסלון, וחדר רחצה שמדמה ליקוי חמה. הבית הזה בהחלט הצליח ליצור קשר בין פנים וחוץ

עיצוב בתים פרטיים

שומר על השקט: בית נורדי בעיצוב רגוע


קורות עץ חשופות, צבעוניות בהירה וקו עיצוב רגוע מאד – הבית הזה אולי נראה כמו בקתה סקנדינבית, אבל נמצא באמצע הקיבוץ

עיצוב בתים פרטיים

לחשוב מחוץ לתמונה – הכוח בשילוב אמנות בבית


כלפי חוץ המבנה נראה שגרתי ופשוט, אך כשנכנסים פנימה מבינים מיד שהעיצוב והאמנות בבית משחקים תפקיד מרכזי ביותר

עיצוב בתים פרטיים

למה לי אורבני – בית בעיצוב צעיר ונקי


קיר בטון, רצפת עץ והרבה צמחייה ירוקה – ככה הצליחה המעצבת לשלב בין עיצוב אורבני מחוספס לבין מראה מוקפד ונקי

תגובות

כתיבת תגובה