כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  איזון דינאמי

איזון דינאמי

קווים אופקיים, ניתוקים וחלוקות, מדגישים את ציר העומק הדומיננטי בכניסה לדירה ומאחוריו מתחם ילדים ענק, מופרד ומחובר לעולם המבוגרים

מאת: דקל גודוביץ, מגזין בניין ודיור צילום: עוזי פורת


הסלוגן של איתי לוין כולל את המשפט "אדריכלות- איזון דינאמי". על פניו זה נשמע כמו אוקסימורון; איך יכול להיות משהו מאוזן ובאותה עת גם דינאמי? הרי יש פה איזושהי סתירה מובנית, אבל בדיוק את הסתירה הזו אפשר לראות בכל עבודותיו לוין – את הגם וגם, והזה לעומת זה. כאדריכל, שלמד ברומא, בצלאל ות"א, אפשר להבין זאת, ולמצוא את האני מאמין שלו המוצג בדירה בצפון תל- אביב, שעברה שינוי יסודי.

לוין מדגיש, קודם כל, את "ציר העומק הדומיננטי" – מבט ישיר מהכניסה לכיוון שולחן האוכל הארוך (3.60 מ'), המסתיים בחלון, שממנו ממשיך המבט הלאה מעבר לגבולות הדירה. המבט נמשך לא רק לשולחן האוכל, אלא לעומקם של חדרי הבית ולכל הכיוונים, כמו עמד הנכנס על פסגת הר גבוה ממנו נשקף נוף מרחבי, הפורס את נופו של כל הבית. המבט שמאלה ודרומה נמשך לאורך ספה בצורת L, שלוין מרבה להשתמש בה בעבודותיו, מלווה את חדר המגורים, וממשיך לכיוון "חלון חלוקות" גדול בחזית.

מבטו של הנכנס לדירה נמשך לעומק החדרים, כאילו עמד על פסגת הר גבוה שממנו נשקף נוף מרחבי, הפורס את נופו של כל הבית

השימוש בחלוקות הוא עוד אלמנט אופיני ללוין. הפעם עקרון החלוקות לא מופיע ב"קיר חלוקות", אלא בחלונות הראשיים בקומה הראשונה ובחלון סוויטת ההורים בקומה השנייה.
המבט ימינה נמשך דרך דלת זכוכית צרובה אל חדר הרחצה המאורך. מבט זה מודגש בזכות השימוש בדלת זכוכית ללא משקוף, שאינה מייצרת מחיצה בקווים אנכיים, אלא זרימה אופקית בריצוף המשכי ואחיד לתוך חדר הרחצה, שמטפס על הקיר, והופך לחיפוי על הקיר הנגדי, ובמשטח כיור ארוך הנמשך מקצה לקצה.

את מרכז המבטים מושכים שני קירות מחופים בלייסטים אופקיים מעץ, המגדירים את "מתחם הילדים", כפי שמכנה אותו לוין. "מתחם" היא המלה המתאימה לגודלו של חדר הילדים העצום הזה, שמידותיו כ- 5 על 5 מ' – כפליים, אם לא פי 3 מחדר רגיל. המתחם מאפשר לילדים מרחב רב למשחקים, לשינה וללימודים.

"מתחם" היא המלה המתאימה בהתחשב בגודלו של חדר הילדים העצום הזה, שמידותיו הן כפליים, אם לא פי שלושה מחדר רגיל

הכניסה לחדר היא בדלת זכוכית, כמו כל הדלתות בבית, להוציא את דלת הכניסה המקורית מפלדלת שהוסוותה, ונצבעה כקיר. דלת הזכוכית וחריץ זכוכית צר ומאורך ללא פרופיל או עמוד קצה (גובה 37 ס"מ בלבד ואורך 360 ס"מ) מחברים את מרחב הילדים לחלל הקומה.
השימוש באלמנטים קונסטרוקטיבים להגדרת חללים, תוך שחרורם מקירות מעטפת הפנים הם עוד שני עקרונות, החוזרים בעבודתו של לוין.  כך, שני עמודי בטון מחליפים את הדלת והקירות המסורתיים כמגדירי חלל, במרחב הילדים.

מספר החלטות תכנוניות וקוים עיצוביים חוזרים ומהדהדים בבית במקומות שונים. כך, למשל, הלייסטים חוזרים שוב בתחתית האמבטיה, וחריץ הזכוכית שבקיר הלייסטים מהדהד במסך הפלזמה בקיר הניצב. לצידו תלויה מנורת קונוס, שחוזרת שוב לצד מיטת ההורים בקומה השנייה.

כל משטחי העבודה עשויים מקוריאן בצבע אחיד, ואפילו שולחן חדר המגורים עשוי מקוריאן באותו גוון, וגם רוחבו מותאם לרוחב הריצוף בבית מגרניט פורצלן דמוי אבן במידות 80 על 80. כיוון הגוונים, השולט בבית, הוא מונוכרומטי על סקאלת האפורים, כמו הריצוף והקירות, שבכולם מעורבבים מעט גווני ירוק ותכלת, לעיתים בולטים, ולעיתים מוחלשים, כמו גוון התכלת בקירות מתחם הילדים ובקיר הדרומי עם חלון החלוקות הגדול. נגיעות של  ירוק ותכלת באות כנקודות צבע בפופים התכולים, בשניים מכסאות האוכל, ובשידה הירקרקה בסוויטת ההורים. "הבעלים", מספר לוין, "רצו בית חם עם פרקט. ואני רציתי להראות להם שאפשר לייצר בית חם, לא רק עם רצפת עץ, כפי שכולם עושים, אלא דווקא ע"י קירות עץ וצבעים חמים" (העץ- אלון שטרייף בהיר).

שימוש באלמנטים קונסטרוקטיבים להגדרת חללים, תוך שחרורם מקירות מעטפת הפנים –  שני עקרונות החוזרים בעבודתו של לוין

הרבה קווים אופקיים מחורצים חוזרים בכל הבית, החל מהלייסטים מעץ, דרך ארונות המטבח, וכלה בפרופילי הניתוק מנירוסטה בתחתית הקירות, המנתקים אפילו את העמודים. בסוויטת ההורים מנותקים כל הארונות מהקירות, וארון הקיר הגדול כולל גם תאורה נסתרת מאחוריו.
מדרגות לולייניות מובילות אל הסוויטה, שמידותיה קטנות ממתחם הילדים (רק 4 X 5 מ'). המדרגות המקוריות מלפני השיפוץ עברו חיפוי מלא בבמבוק – הן במוטות למעקה, והן בפורניר המודבק על הפח המקורי, והפכו לאלמנט פיסולי ומרכזי בבית, שבראשו מטרית תאורה מיוחדת. הסוויטה נמשכת אל הגג הגדול בעזרת קירות זכוכית פינתיים מרצפה לתקרה ללא תריס, רק עם וילון מסך אפרפר (מיטה זוגית: "פיאנקה").

הרבה קווים אופקיים מחורצים חוזרים בכל הבית, החל מהלייסטים מעץ, דרך ארונות המטבח, וכלה בפרופילי ניתוק מנירוסטה בתחתית הקירות, המנתקים אפילו את העמודים

כמו הקווים האופקיים, המודגשים בבית, והאלמנט האנכי היחיד והמיוחד הוא גרם המדרגות המעוצב, כך גם המקרר, שהוא האלמנט האנכי החזק ביותר בכל מטבח, הועלם והוסתר במעין מזווה נסתר בצידו. המטבח עצמו מסכם את האיזון הדינאמי בו מאמין לוין. כל ארונות המטבח, למעט המדיח, ניצבים על גלגלים, וניתנים לסידור דינאמי שונה בחלל. בשל כך, גם משטח הקוריאן אינו נתמך בהם, אלא מהווה אלמנט זיזי מהקיר. כמוהו גם מדפי אור ארוכים וזיזיים על הקיר הניצב, וגוף תאורה צר וארוך מנירוסטה מעל משטח העבודה. לעומתו, מעל קצה שולחן האוכל מרחף גוף תאורה עשוי מעיסת נייר ואבן משקולת בתחתיתו כענן לבן ואמורפי. בשל אורכו העצום של שולחן האוכל, הוא משולב כשולחן עבודה עם פינת מחשב. “dynamic balance" קורא לזה לוין באנגלית.

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

קופסת ההפתעות: בית מודרני חלומי לזוג הייטקיסטים


נוף הבריכה נכנס דרך מפתחים גדולים לפנים הבית הפרטי. אליו מצטרפים חדר מפתיע במטבח, פינת חלומות לאישה ואזורי משחק לילדים

עיצוב בתים פרטיים

כל פינה נחשבת: בית צעיר ומודרני למשפחה שאוהבת לארח


ארבעה ילדים, טעם צעיר ועכשווי ואהבה לאירוח משפחה וחברים יצרו בית מודרני, מרווח ומואר בפתח תקווה, שלא בזבז שום מקום פוטנציאלי לאחסון

עיצוב בתים פרטיים

בשקט בשקט: בית רגוע בסגנון סקנדינבי


המעצבת חלמה על בית הרמוני שבו תוכל לגדל את שלושת ילדיה. בזכות הבחירה בסגנון סקנדינבי נקי ובצבעוניות מונוכרומטית, היא הצליחה ליצור מרחב מגורים שמשרה שלווה על כל מי שנכנס

עיצוב בתים פרטיים

כל אחד והקומה שלו – בית מרווח בעיצוב חמים


לא בכל יום פוגשים בבית מרווח כל כך שבו ניתן להקצות לכל דייר קומה משלו. למרות ההפרדה הזאת, הבית כולל גם מספר אזורים משותפים שבהם המשפחה יכולה לבלות ביחד

תגובות

כתיבת תגובה