כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  הבית כרעיון חברתי

הבית כרעיון חברתי

האדריכל אמנון רכטר, דור שלישי לשושלת אדריכלים, תיכנן בית מגורים שהוא הומאז’ אישי לאביו, האדריכל יעקב רכטר, ובה בעת הומאז’ קונצפטואלי למודרניזם

מאת: נועה ברמן-הרצברג צילום: תמי פורת


האדריכל אמנון רכטר, דור שלישי לשושלת אדריכלים, תיכנן בית מגורים שהוא הומאז’ אישי לאביו, האדריכל יעקב רכטר, ובה בעת הומאז’ קונצפטואלי למודרניזם. את הבית, המיועד לזוג ושלושה ילדים וממוקם במרכז הארץ, תיכנן אמנון רכטר לא רק כחלל מגורים משפחתי, אלא גם כרעיון חברתי.

מאחורי התכנון עומדת תפישה שהתא המשפחתי מבוסס על חללים אינטימיים וציבוריים, שבאינטראקציה מבוקרת יוצרים מינון נכון של פרטיות ושיתוף. כדי ליצור את המינון הזה יצר רכטר שלוש הייררכיות של אינטימיות וציבוריות, המאורגנות מן החוץ כלפי הפנים. 

הגינה מחולקת לגינה ציבורית, חשופה מעט לרחוב, ולעומתה גינה פרטית, מוסתרת, בחלק האחורי של המגרש, המשתרע על דונם.

המבנה עצמו מחולק למעשה ל”שני בתים” שהם חללים סגורים ונפרדים. הבית הפרטי כולל את אזור המגורים והשינה, והציבורי – את אזורי הבישול והאירוח. “אם נשווה את זה לעיר”, מסביר רכטר, “החלל הציבורי הוא הכיכר”. הכניסה לבית היא בתפר שבין שני החללים.

מבחינה מבנית מוגדר החלל הציבורי על ידי הגג שקיבל את השראתו מתוכניות של מיס ון דר רוהה, מנציגיו הבכירים של המודרניזם, ואילו החלל האינטימי מוגדר, בהתאם, על ידי הקירות שלו

החלוקה הפנימית בבית גם היא מבוססת על עקרון ההפרדה הזה. אזור חדרי הילדים בנוי משלושה חדרי שינה, המאורגנים בסדר עולה לפי גיל, ומ”סלון ילדים”, שבו מוקמו פונקציות שנמצאות בדרך כלל בחדרים הפרטיים; עמדות מחשב ולימוד, צעצועים, ספרים וכו’. האזור המשותף מגביר את האינטראקציה בין הילדים ובמקביל מאפשר פרטיות מוחלטת בחדרי השינה. לכל אחד מהחדרים יש גם “לוע” פרטית לחצר המשותפת.

מבחינה מבנית מוגדר החלל הציבורי על ידי הגג שקיבל את השראתו מתוכניות של מיס ון דר רוהה, מנציגיו הבכירים של המודרניזם, ואילו החלל האינטימי מוגדר, בהתאם, על ידי הקירות שלו.

אמנון רכטר מוכר בעיקר בזכות פרויקטים ציבוריים שתיכנן בשיתוף עם אביו ובנפרד ממנו, דוגמת מלון הולידיי אין באשקלון, שלב ב’ של המשכן לאמנויות הבמה והביתן לאמנות ישראלית בביאנלה בוונציה. תכנון הבית הפרטי היה בשבילו איפוא חוויה ראשונית. בהקשר זה חש משיכה טבעית לווילות הראשונות שתיכנן אביו בשנות החמישים, כשהיה בערך בן גילו של אמנון כיום, ובעיקר לבית כהנא, בית קינן ובית קנדר. “בחרתי להיות מושפע מאיך שאני זוכר את הבתים האלה בתור ילד”, מספר רכטר על התהליך, “וליצור מעין הומאז’ שמבוסס על הזיכרון הזה”.

מרכיב חשוב לא פחות בתכנון היה הדיאלוג עם הלקוחות, “שהיו פתוחים מאוד ואיפשרו להגיע למורכבות ולאמירה מגובשת ואישית”. ביחד אתם ובהתאם לאופיים וליחסי הקירבה ביניהם – גיבש את התפישה החברתית של הבית

הרעיון קסם לדיירי הבית המיועד, חברי ילדות של רכטר, שבעצמם זוכרים בנוסטלגיה את בית משפחתו של רכטר שתיכנן אביו. אף על פי כן בחר רכטר “שלא לבקר בבתים הללו לפני התכנון, כדי שלא ישפיעו על החופש שלי”. רק לאחר שהסתיימה הבנייה הציץ בתצלומים של בתים אלו וגילה דמיון שהפתיע אפילו אותו. לבחירה של רכטר להתייחס לבתים שתיכנן אביו יש פן אישי וגם ציבורי; מבחינה אישית – יש בה עיסוק באינטראקציה שבין עצמאותו של רכטר כאדריכל לבין המשכיות והשפעה של אביו. מבחינה ציבורית – יש בה ביקורת על “המוחצנות, חוסר הצניעות ואפילו הוולגריות שקיימת היום בתפישה של הווילות”. בהקשר זה הבחירה שלו באדריכלות של שנות החמישים והשישים כמודל התייחסות אינה מקרית. בעבורו זוהי תקופת השיא של האדריכלות בארץ, בעיקר בזכות השילוב המושלם של צניעות “לא כפויה או מאולצת” ותחכום “שמתבטא בעושר תרבותי מדהים”. גם בגימורים השקיע עבודה לא מבוטלת כדי “להגיע לאיכויות של הבנייה ההיא”.

מרכיב חשוב לא פחות בתכנון היה הדיאלוג עם הלקוחות, “שהיו פתוחים מאוד ואיפשרו להגיע למורכבות ולאמירה מגובשת ואישית”. ביחד אתם ובהתאם לאופיים וליחסי הקירבה ביניהם – גיבש את התפישה החברתית של הבית.
מבחינה אסתטית מבוסס הבית, ששטחו 200 מ”ר, על תפישה מודרניסטית שלפיה דווקא החסכנות באלמנטים מאפשרת עוצמה רבה יותר בהבעה.

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

קופסת ההפתעות: בית מודרני חלומי לזוג הייטקיסטים


נוף הבריכה נכנס דרך מפתחים גדולים לפנים הבית הפרטי. אליו מצטרפים חדר מפתיע במטבח, פינת חלומות לאישה ואזורי משחק לילדים

עיצוב בתים פרטיים

כל פינה נחשבת: בית צעיר ומודרני למשפחה שאוהבת לארח


ארבעה ילדים, טעם צעיר ועכשווי ואהבה לאירוח משפחה וחברים יצרו בית מודרני, מרווח ומואר בפתח תקווה, שלא בזבז שום מקום פוטנציאלי לאחסון

עיצוב בתים פרטיים

בשקט בשקט: בית רגוע בסגנון סקנדינבי


המעצבת חלמה על בית הרמוני שבו תוכל לגדל את שלושת ילדיה. בזכות הבחירה בסגנון סקנדינבי נקי ובצבעוניות מונוכרומטית, היא הצליחה ליצור מרחב מגורים שמשרה שלווה על כל מי שנכנס

עיצוב בתים פרטיים

כל אחד והקומה שלו – בית מרווח בעיצוב חמים


לא בכל יום פוגשים בבית מרווח כל כך שבו ניתן להקצות לכל דייר קומה משלו. למרות ההפרדה הזאת, הבית כולל גם מספר אזורים משותפים שבהם המשפחה יכולה לבלות ביחד

תגובות

כתיבת תגובה