כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  התשובה בשמיים

התשובה בשמיים

נתוני הפתיחה של השטח עליו בנה המעצב יגאל פרגמנצב את ביתו לא היו מעודדים במיוחד, בית ישן על שטח צר וגבוה שחולק שלושה מקירותיו עם בתים שכנים. פרגמנב מצא את התשובה בשמיים והאיר את הבית באור שבא מלמעלה

מאת: ליאת סטניבלבסקי צילום: עמית גרון


כל מעצב מתחיל מייחל ליום בו יעצב את ביתו, נטול שיקולי נוחות של מזמינים, פשרות אמנותיות וגחמות של לקוחות – חופשי לעשות ככל העולה על רוחו. אלא שלא תמיד מאפשרים התנאים האדריכליים חירות שכזו, במיוחד לא כשבית החלומות, ממוקם בשכונה עתיקה בעיר וכבול למגבלות שטח ומקום. אז, המטרה היא להגשים את מרב הפנטזיות, בתנאי השטח הקיימים. או כמו שמגדיר זאת המעצב יגאל פרגמנצב "למצוא פינות חמד בזכוכית מגדלת ולהגדיל אותן".

הניסיון למצוא מקורות אור, הוא שהנחה את פרגמנצב בעיצוב הבית. כאמצעי ראשון ומפתיע במיוחד בנווה צדק העתיקה, נפתח סקיי לייט מרשים לאורך התקרה. הסקיי לייט מספק חזית נוספת אל החוץ, והוא מהווה מקור אור חשוב במיוחד, עבור האזורים הרחוקים מהחלונות הדרומיים

פרגמנצב שבין עיסוקיו הרבים (יבוא ריזוטו ובעלים של בתי קפה) הוא גם מעצב בוגר בצלאל, בנה את ביתו הפרטי, בשכונת נווה צדק בתל אביב. אזור בעל אופי שכונתי, קסום וייחודי ללא עוררין, אך גם בעייתי מבחינת צפיפות הבתים וסמיכותם זה לזה. בבית שקנה פרגמנצב, היו 3 חדרים שהקיפו פטיו קטן וגג רעפים. היות שלבית יש קירות משותפים עם שלושה בתים סמוכים הוא נותר עם כיוון אוויר יחיד מדרום, עובדה שהפכה את העיסוק בנושא האור למרכזי.

הניסיון למצוא מקורות אור, הוא שהנחה את פרגמנצב בעיצוב הבית. כאמצעי ראשון ומפתיע במיוחד בנווה צדק העתיקה, נפתח סקיי לייט מרשים לאורך התקרה. הסקיי לייט מספק חזית נוספת אל החוץ, והוא מהווה מקור אור חשוב במיוחד, עבור האזורים הרחוקים מהחלונות הדרומיים. חשיבותו של הסקיי לייט, לטענתו של פרגמנצב, נעוצה לא רק בהיותו מקור אור, אלא גם בתפקידו כמעצים תחושת נפח. כיוון שהבית ממוקם על שטח לא גדול, שהוא בעיקרו צר וגבוה, לתחושת המרחב חשיבות מרובה. "לנפח יש פעמים רבות השפעה גדולה יותר על תחושת החלל, מאשר ל'שטח הבלטות'. גובה למשל, נותן אשליה שהחלל גדול יותר", מסביר פרגמנצב.

למרות האלמנטים המודרניים בבית, נשמרת בו 'אווירת נווה צדק'. "אני רומנטיקן", מתוודה פרגמנצב, "תל אביב החדשה, היא ברובה חסרת אופי לטעמי. מה שהיה ניתן למצוא בעבר בקירות העבים ובקשתות החלונות נעלם. בעיצוב הסטרילי של היום חסר ניחוח של פעם"

חדרי הבית השונים, פזורים בחלל הפתוח ביחס ישיר למיקום הסקיי לייט. משמאל לציר האור גרם המדרגות המוביל אל הקומה השנייה ומתחתיו, המטבח ושירותי אורחים. מעל, גשר המחבר בין חדר ההורים לעליה לגג. מימין לציר, חלקו הארי של הבית, הכולל סלון, פינת אוכל וחדר ילדים בקומה הראשונה ויחידת הורים התלויה ממעל. חדר ההורים הוא למעשה יחידה מרווחת ונוחה, שפרגמנצב מכנה "בית בתוך בית". שטח היחידה כ-40 מ"ר והיא מכילה חדר שינה, אמבטיה ופינת עבודה אינטימית, המסודרת לאורך חלונות הענק המשקיפים לסלון. חלונות הפאה השנייה של הקובייה המרחפת, צופים מעבר לגשר ודרך מרפסת הגג, אל הנוף לנווה צדק ואל הים.

למרות האלמנטים המודרניים בבית, נשמרת בו 'אווירת נווה צדק'. "אני רומנטיקן", מתוודה פרגמנצב, "תל אביב החדשה, היא ברובה חסרת אופי לטעמי. מה שהיה ניתן למצוא בעבר בקירות העבים ובקשתות החלונות נעלם. בעיצוב הסטרילי של היום חסר ניחוח של פעם." פרגמצב החליט להישאר נאמן לצורת הבית המקורית. חזית הבית נותרה כפי שהייתה לפני עשרות שנים, צמד חלונות מקושתים מרשימים, המפצים בגודלם על האור החסר, ודלת המתנשאת לגובה 3 מטרים. "הבית נראה מבחוץ ישן ולא רואים מה יש בפנים", אומר פרגמנצב, "התלהבותם של המבקרים בבית, נובעת מההפרש בין מה שהבית מקרין מבחוץ למה שיש בפנים. אני אוהב הפתעות. אנחנו חיים בעידן ציני, ראינו ושמענו הכול וקשה להוציא מאיתנו חיוך. אחת התכונות החשובות של מעצב היא היכולת לחלץ רגש וחיוך."

"עבדתי בצורה אינטואיטיבית" אומר פרגמנצב, "ניסיתי שהבית יקבל אווירה לא מחייבת. בתים צריכים להראות שחיים בהם, ולא שמסתובבים על קצות האצבעות. למעשה העיצוב היה אינטואיטיבי עד כדי כך ששכחתי לסדר חשמל לפעמון הכניסה. בשוק פשפשים ברומא מצאנו פעמון ענקי של אונייה וזה היה הפעמון של הבית – כך אני עובד, מוצא מה אפשר להרוויח מהחסר"

הרומנטיקה של נווה צדק בשילוב זו של פרגמנצב, בולטת גם בעיצוב פנים הבית, המשלב בין אלמנטים מודרניים לעתיקים. גרם המדרגות המודרני והקובייה התלויה של יחידת ההורים, דרים בכפיפה אחת עם ריהוט עתיק משוק הפשפשים. "אני אוהב את הגיוון בין שני הסגנונות",  הוא אומר, "השילוב והקונטרסט מבליטים את האלמנטים החיוביים שבכל אחד מהם." המטבח הוא דוגמה טובה לשילוב כזה. משטח עבודה עשוי בטון מודרני שמעליו וויטרינות "פולניות" משוק הפשפשים. "אני אוהב לבשל", מסביר פרגמנצב את החיבור הלא שיגרתי "ולכן אזור העבודה והבישול כולל המשטח הוא סטרילי ונוח לשימוש ואילו אזור האחסנה הוא רומנטי". גם פינת האוכל מעוצבת בשילוב ישן וחדש. שולחן אובלי נקי ומודרני שסביבו כיסאות צ'כיים עתיקים. "את הכיסאות אימא שלי קיבלה כשנולדתי. הכנסתי אלמנטים מעוגלים, שהם פרקטיים כשיש ילדים קטנים, מפני שאין פינות חדות."

על קיר פינת האוכל תלוי צילום נוף עצים של עמית גרון. "מה שחסר בבית הוא נוף, מכיוון שאין הרבה חלונות שדרכם הוא משתקף, הוא נכנס דרך התמונות," אומר פרגמנצב.

לבית משפחת פרגמנצב לא היו נתוני פתיחה מרשימים במיוחד, אבל עיצוב נכון הצליח להופכו לבית מעניין ומפתיע. "עבדתי בצורה אינטואיטיבית" אומר פרגמנצב, "ניסיתי שהבית יקבל אווירה לא מחייבת. בתים צריכים להראות שחיים בהם, ולא שמסתובבים על קצות האצבעות. למעשה העיצוב היה אינטואיטיבי עד כדי כך ששכחתי לסדר חשמל לפעמון הכניסה. בשוק פשפשים ברומא מצאנו פעמון ענקי של אונייה וזה היה הפעמון של הבית – כך אני עובד, מוצא מה אפשר להרוויח מהחסר."

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

ברוח המושבות: בית בסגנון קולוניאלי


הבית הזה מצליח להפגיש בין אדריכלות ים-תיכונית לבין סגנון קולוניאלי מעודן, וגם שומר על קשר עם הסביבה שמקיפה אותו

עיצוב בתים פרטיים

שני בתים בקומפלקס אחד: עיצוב וילה יוקרתית אחת לשתי משפחות


שתי משפחות חולקות וילה יוקרתית במרכז הארץ. מדרגות שהופכות לרמפה ופתרונות טכנולוגיים מיוחדים משתלבים בעיצוב מודרני וחם

עיצוב בתים פרטיים

בין פנים לחוץ: בית שמחובר לסביבתו


בזכות חלוקת חלל נכונה ובחירת חומרים מדויקת, הצליחה האדריכלית לחבר בין עיצוב הפנים לעיצוב החוץ וליצור בית במראה הוליסטי והרמוני

עיצוב בתים פרטיים

אליס, מאחורייך: בית בהשראת ארץ הפלאות


עם עיצוב צבעוני ונועז, חומרים ייחודיים בייבוא אישי, ומסיכות שלוקטו מרחבי העולם – הבית הזה בהחלט מצליח להפתיע

תגובות

כתיבת תגובה