כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  וילה במרומים

וילה במרומים

בעוד שבבית על הקרקע הנוף נמשך עד חצר השכנים, הרי שמכאן ניבט חלק נכבד של גוש דן, נופים אורבניים, שדות והשכונות המערביות המשתרעות עד הים

מאת: נעמה צור צילום: עמית גרון


כשעולים על ההליכון שבחדר הכושר, מסתבר פתאום שאפשר גם בלי טלוויזיה. בעודך צועד או רץ על המכשיר נפרסים לפניך מרחבי גוש דן ואתה מוצא עצמך מרותק להתרחשויות הדינמיות שבכבישי המרכז המתפתלים שם לרגליך, למטה ורחוק-רחוק, כשמדי פעם נמשך המבט לעבר אורות מנצנצים של מטוס החותך את שמי הלילה ממש מולך. די מפתיע למצוא חדר כושר בדירת גג בעיר, וזהו אולי אחד המאפיינים של הדירה הזאת, שאותה מגדיר האדריכל פיצו קדם כ"וילה בשמים".

התפיסה שלה כבית על השטח, על האדמה, באה לביטוי גם בחצרות-מרפסות ענקיות שאליהן נפתחים הסלון וחדר השינה, הדומיננטיות כמעט בכל חלקי הבית הגדול. וכאן בדיוק טמון גם ההבדל: בעוד שבבית על הקרקע רואים בדרך כלל עד חצר השכנים או קצה הרחוב, הרי שכאן, כבר אמרנו, נוכח חלק נכבד של גוש דן, על הנופים האורבניים, השדות, הכבישים והשכונות המגיעות ממש עד הים בקצה מערב.

לא לחינם אומרת בעלת הבית ש"הגובה ניצח בהחלטתם שלא לעקור לבית על הקרקע אלא לחבר שתי דירות שהיו בקומה (עד אז גרו בדירה רגילה באותו הבניין, שנבנה בשנות ה-90) לדירה אחת בת 450 מ"ר ועוד 125 מ"ר של מרפסות, המנצלת באופן מיטבי את נתוני הגובה שלה כמו את שטחה הגדול.

בעודך צועד או רץ על ההליכון נפרסים לפניך מרחבי גוש דן, ואתה מוצא עצמך מרותק להתרחשויות הדינמיות בכבישי המרכז המתפתלים שם לרגליך, למטה ורחוק

כאשר פותחים את דלת הכניסה גדולת הממדים (דלת עץ על ציר פיווט ברוחב שלושה מטרים) מתגלה מיד מבט נפלא לחצר הרחבה ולנוף החיצוני שאחריה, כשרק בקושי מרגישים את חלון הזכוכית החוצץ בין הבית לנוף. מתוך הבנה שבגובה שכזה לא מרבים לפתוח חלונות, יצר קדם פתחי ענק בחלל המרכזי ובחדר ההורים, שמלבד האור שנכנס דרכם מהווים יצירת אמנות מדהימה ודינמית המשתנה בכל שעות היום והלילה. בעלת הבית מציינת את המיקום המוצלח של חדר ההורים במערב, באזור שבו היה קודם לכן האגף הציבורי שסבל משמש מציקה משעות הצהריים. בלילה הם נהנים לראות מהמיטה את הירח.

השקיפות והקלילות של קירות הזכוכית האלה מעבירים אותנו לפנים הדירה ולמאפייני עבודתו האדריכלית של קדם, המתבטאים כאן היטב: מינימליזם והפחתה צורנית בצד תכנון כולל עד רמת הפרט הזעיר ביותר. קדם מעיר כי רבים מקשרים בטעות בין מינימליזם לקור ולניכור. הדירה הזו היא עוד עדות לכך שאין בעיה לצקת מגוון של חומרים, צבעים וצורות לתוך חלל נקי צורנית. להפך, דווקא חלל שכזה יכול להכיל היטב את רצונותיו של הלקוח ואת אוספיו.

אף שתקרת הדירה נמוכה, מספר האדריכל, היה חשוב לו לשמור על מרחבים פתוחים ועל התחושה ה"לופטית" המתאימה למשפחה החמה המתגוררת כאן. לכן בחר לסמן ולהדגיש קווים אופקיים ארוכים ולטשטש את עניין הגובה – המסדרונות ארוכים מאוד והמבטים מתמשכים באופן בלתי רגיל לדירות במקומותינו – וכמו כן ליצור אלמנטים פונקציונאליים אופקיים וארוכים כמו האי במטבח שאורכו 5.5 מטר (!), המדף-ספריה העשוי עץ המלווה את המסדרון, פסי התאורה שמעל המדף ואלמנט התאורה המיוחד בשירותי האורחים: קיר עץ שחור שבו חריצים אופקיים שמהם בוקע האור.

המיקום המוצלח של חדר ההורים בצד מערב היה קודם לכן האגף הציבורי, שסבל משמש מציקה משעות הצהריים. עכשיו נהנים הדיירים לראות את הירח במבט מהמיטה

את חדר האמבטיה, הצמוד ליחידת ההורים, מגדיר קדם כ"מיקרוקוסמוס" של הרעיון התכנוני של הפנטהאוז. ראשית, שילוב החומרים של קיר קוריאן ומשטחי קוריאן היקפיים, משטחי אבן אפורה צפה עם חריצי ניקוד, פרופיל מתכת מינימליסטי של החלונות ועץ ברצפת הפרקט, ארון הכיור המרחף והשרפרף המינימליסטי. לא במקרה הופיעו כאן "ציפה" ו"ריחוף".

האלמנטים הצפים להם בקלילות בחלל, לא נוגעים, לא מכבידים ולא מעיקים הם נושא חשוב בבסיס התכנון השואף לחלל עדין, קל, נקי, פשוט ואלגנטי גם בממדיו הגדולים. כאשר האלמנטים אינם נוגעים במעטפת, בקירות, סבור קדם, נוצרת אווירה שכזאת. לכן תוכננו המפגשים בין הקירות לרצפה ללא פאנלים; לכן מוקמה מיטת ההורים במרכז החדר, כשבמקום קיר צמודה לראשה יחידת נגרות פרקטית; לכן פורץ באמצע החלל קיר התאורה השחור בשירותי האורחים; לכן קיר הזכוכית במקלחת; ולכן העץ הגדול במרפסת, המפריד בין חצר "ציבורית" גדולה שאליה יוצאים מהסלון לבין החצר האינטימית של חדר ההורים, נמצא באמצע השטח ואינו נוגע בדפנות. לכל אלה יש להוסיף גם את הרצפות הצפות של המרפסת ושל המקלחת ואת החיבורים בתקרות.

לאורך המסדרון הארוך נמצאים שלושת חדרי השינה של הילדים. שרית שני חי עיצבה את ריהוט החדרים תוך התאמה אישית לרצונו של כל אחד מהילדים, לתחביביו ולצרכיו. חדרים אלה מקיימים דיאלוג עם שאר הבית, אף שהם שונים מאוד באופיים מהחללים הציבוריים ומאגף ההורים ה"אדריכליים" כל כך.

בחלל המרכזי בולטים, לצד האי יוצא הדופן בממדיו, שולחן האוכל וכיסאות העץ בעיצוב מודרני קלאסי משנות ה-50 של קרל הנסן, כמו גם הריהוט, התאורה ושאר האלמנטים הנייחים מונחים בחלל, שאישיותם משתלבת בניקיון הצורני וברוח העדינה אך ברורה המרחפת בו.

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

קופסת ההפתעות: בית מודרני חלומי לזוג הייטקיסטים


נוף הבריכה נכנס דרך מפתחים גדולים לפנים הבית הפרטי. אליו מצטרפים חדר מפתיע במטבח, פינת חלומות לאישה ואזורי משחק לילדים

עיצוב בתים פרטיים

כל פינה נחשבת: בית צעיר ומודרני למשפחה שאוהבת לארח


ארבעה ילדים, טעם צעיר ועכשווי ואהבה לאירוח משפחה וחברים יצרו בית מודרני, מרווח ומואר בפתח תקווה, שלא בזבז שום מקום פוטנציאלי לאחסון

עיצוב בתים פרטיים

בשקט בשקט: בית רגוע בסגנון סקנדינבי


המעצבת חלמה על בית הרמוני שבו תוכל לגדל את שלושת ילדיה. בזכות הבחירה בסגנון סקנדינבי נקי ובצבעוניות מונוכרומטית, היא הצליחה ליצור מרחב מגורים שמשרה שלווה על כל מי שנכנס

עיצוב בתים פרטיים

כל אחד והקומה שלו – בית מרווח בעיצוב חמים


לא בכל יום פוגשים בבית מרווח כל כך שבו ניתן להקצות לכל דייר קומה משלו. למרות ההפרדה הזאת, הבית כולל גם מספר אזורים משותפים שבהם המשפחה יכולה לבלות ביחד

תגובות

כתיבת תגובה