כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  חיים ומארחים

חיים ומארחים

על חלקו המוגבה של מגרש צר וארוך, ששטחו ארבעה דונמים, תוכנן בית רב-תכליתי עם נוף ישראלי פרטי

מאת: עירית תאומים, מגזין בניין ודיור צילום: עמית גרון


איש עסקים ותרבות מצליח בעל חוש אסתטי מפותח, ידע באמנות ואהבת הארץ, ידע מאז ומתמיד שאת בניית הבית המשותף לו ולרעייתו יפקיד בידיו הנאמנות של האדריכל אולריק פלסנר, שתכנן בין היתר את בית גבריאל בצמח, את גן הפעמון בירושלים ואת מרכז דניאל לחתירה בתל-אביב.

מגרש צר וארוך בשטח של ארבעה דונם, שלא נתברך בנוף ים או הרים, נבחר עבור בניית הבית באחד המושבים במרכז הארץ. עובדה זו הביאה ליצירת נוף "פרטי" ובו תשתית בגבהים משתנים, פכפוכי מים וצמחייה ארץ-ישראלית. אולריק פלסנר ובתו מיה שילבו בין המבנה לנוף שנוצר והקנו בכך תחושה נהדרת של מגורים בחיק הטבע.

לבית, הפרוש על קומה אחת, שני קונספטים. האחד, מתחם המגורים של בעלי הבית ובו אזור אירוח הכולל סלון, חדר אוכל, מטבח שבמרכזו "אי" המשמש לארוחות לא רשמיות ומטבח תפעולי. מסדרון רחב מפריד בין חללי האירוח לחדרי השינה הפרטיים של בני הזוג. במתחם השני, שאליו מובילה כניסה נפרדת, שלוש סוויטות לאירוח שלכל אחת מהן יציאה לחצר צמודה, שירותים צמודים ופינת עבודה. הגוונים הייחודיים של כל סוויטה מבדילים אותה מהאחרות. במרכז, לשירות כולם, ממוקמים סלון ומטבח, ובסמוך ממוקם גם משרדו של בעל הבית.

"אלמנט שחוזר בבתים שאנו עושים הוא הקשר בין הבית לחוץ. לכל חלל בבית הזה יש את ההמשך החיצוני שלו" – מיה פלסנר

במקביל לפאטיו שנמצא במרכז הבית ומחבר בין שני המתחמים, עובר מסדרון באורך 25 מטר. בקיר הצופה אל הפאטיו ישנם ספריה בסגנון יפני עם מאות ספרים ואוסף פריטי אמנות של בעלי הבית.

בתכנון חללי האירוח שבאזור המגורים של בעלי הבית התייחסו האדריכלים לאורח החיים של בני הזוג שילדיהם עזבו את הקן ובאים כעת להתארח עם משפחותיהם. מנהגי האירוח של בני הזוג מגוונים: לעתים מדובר בקונצרט לקהל של 140 מוזמנים, ארוחות מרובות משתתפים בנות שש-עשרה ושמונה-עשרה סועדים או ערבים שקטים יותר של שניים-שלושה זוגות. מחשבה רבה הביאה ליצירת חלל שבו האקוסטיקה והאווירה יתאימו למספר המשתתפים, כך שמצד אחד לא תורגש צפיפות ומצד שני לא תיווצר תחושת ניכור. תכנון מודולרי של שולחנות האוכל מאפשר את חיבורם וניתוקם להתאמת מקומות הישיבה לפי מספר המוזמנים.

בסלון, הוסיפו למקום נגיעותיו האישיות של בעל הבית חמימות המשתלבת היטב בחלל הגבוה במיוחד (חמישה מטרים) והרחב. עם כניסתם למגורים בבית החדש, לפני כשנה, הביאו איתם את שאהבו ואספו במשך שנים – פריטי ריהוט, שטיחים, כלים ומעל הכול אוסף אמנות מרשים. ציור אקוורל האהוב על בעל הבית נארג לשטיח משי והוא מחבר בין חדר האוכל לסלון. בפינות הישיבה בסלון ארבע ספות אנגליות מסורתיות המלוות את בני הזוג זה עשרות שנים.

שדה הראייה החוצה פתוח מכל נקודה בבית. כבר מאכסדרת הבית, דרך הספריה והסלון, רואים את הפאטיו ואת המרפסת

החללים החיצוניים המכתרים את הבית הותאמו לסגנון החיים של הדיירים המרבים לארח, ואלה עוצבו בקווים נקיים. ניכרת במיוחד עבודת הפרזול שבוצעה בקווים ישרים ומינימליסטיים. ביציאה מהמטבח נמצאים אזור הברביקיו, שולחנות האוכל ובהמשך הפרגולה הגובלת עם הסלון, פינת ישיבה רחבת ידיים ואח גדול המאפשר שימוש בחלל החיצוני גם בחורף. את הפרגולה תוחמת רצועת דשא המתחברת עם הבריכה, הנראית כגולשת לעבר הגינה. קירות הזכוכית הממוסגרים בפרופיל בלגי מחברים בין החוץ לפנים. רק בחדרי השינה מודגשת ההפרדה על ידי וילונות המעניקים את הפרטיות הנדרשת.

מיד עם הכניסה לבית מתברר שלגינון יש תפקיד משמעותי בקונספט הכללי. מימין לכניסה, עץ פיטנה שתול במרכזה של בריכה מרובעת וקיר לבן משמש לה כרקע. מתקבל מראה זני כשלדברי בעל הבית, "בלילה הצללית של העץ על הקיר הופכת להיות דרמתית, כמו פסל. אפשר אפילו לומר שההשתקפות של המים הנעים ברוח וענפי העץ יוצרים משהו מתחום המולטימדיה".

החוץ שסביב הבית הוא פרק בזכות עצמו, על שום התכנון הסביבתי, ההתחשבות האקולוגית ובחירת הצמחייה

משמאל מתגלה פרדס הדרים מכל הסוגים ההופך לבוסתן רימונים ולשתי שורות גפנים הנמשכות לאורך הגינה בחזית המזרחית. "רציתי צמחייה ארץ ישראלית", אומר בעל הבית. "במשך תקופה ממושכת מדי לילה, לפני השינה, עיינתי בתנ"ך וסימנתי לי רשימת צמחים ועצים, מבלי להתעלם מהצורך בחיסכון במים".

מעברו השני של הבית, בצד המערבי, נמצאת "גינת כרמל". "כאן שתלנו עצים וצמחים בהשראת הכרמל, כליל החורש ואלונים. הקרקע מכוסה שבבי עץ השומרים על לחות האדמה ובכך נחסכים 80 אחוז מתצרוכת המים הנדרשת להשקיה".לחזית הדרומית, שבה ממוקמת הכניסה למשרד ולאזור הסוויטות, נבחרו עצי מנגו, אבוקדו וליצ'י, בשל הטעם והצל שיעניקו בעתיד.

אך גולת הכותרת היא הגינה הצפונית, המשתרעת על שני דונמים וחצי ארוכים וצרים יחסית. זוהי גינה שתחילתה בקצה בריכת הפסיפס הצמודה למרפסת הסלון, ששפתה גולשת לגינה ומימיה החוזרים לבריכה יוצרים מראה כשל מפל מים. לאורך הגדר, בין הרפת של השכנים והגינה, נשתלו 140 עצי ברוש. גם לאורך שביל חצץ המקיף את הגינה טמונות הפתעות: שש סוכות שעליהן משתרגים מטפסים שונים כביסטריה סגולה, יסמין ועצי תות, וסלעיות שבהן מפכים מים מושבים (בעל הבית מכנה אותן "אגמונים") ובהן שתולים אירוסים לבנים וסגולים, שושנות מים ונימפאות בשלל צבעים. במרכז – שדה ענק של פרחי בר שנזרעו השנה ויפרחו כל שנה מחדש.

מנהגי האירוח של בני הזוג מגוונים: לעתים מדובר בקונצרט לקהל של 140 מוזמנים, ויש ערבים שקטים יותר שאליהם מוזמנים שניים-שלושה זוגות

בעלי הבית היטיב לסכם את השילוב של ההרמוניה, השקט והאלמנטים המפתיעים באומרו: "כשבאים לבית יש חשיבות גדולה לאלמנט ההפתעה. למרות השקיפות לא הכול נראה מיד עם הכניסה". הוא השווה את רגע הכניסה לבית לדומייה המשתררת באולם קונצרטים ואמר "המנצח עומד במרכז, שרביט המנצחים מורם, הקהל והנגנים בשקט מוחלט ואז מתחילה המוזיקה להישמע וצליליה נשארים לעולם".

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

פנים, חוץ והבית שביניהם


אקווריום ענק בפינת האוכל, אלמוגים צבעוניים בסלון, וחדר רחצה שמדמה ליקוי חמה. הבית הזה בהחלט הצליח ליצור קשר בין פנים וחוץ

עיצוב בתים פרטיים

שומר על השקט: בית נורדי בעיצוב רגוע


קורות עץ חשופות, צבעוניות בהירה וקו עיצוב רגוע מאד – הבית הזה אולי נראה כמו בקתה סקנדינבית, אבל נמצא באמצע הקיבוץ

עיצוב בתים פרטיים

לחשוב מחוץ לתמונה – הכוח בשילוב אמנות בבית


כלפי חוץ המבנה נראה שגרתי ופשוט, אך כשנכנסים פנימה מבינים מיד שהעיצוב והאמנות בבית משחקים תפקיד מרכזי ביותר

עיצוב בתים פרטיים

למה לי אורבני – בית בעיצוב צעיר ונקי


קיר בטון, רצפת עץ והרבה צמחייה ירוקה – ככה הצליחה המעצבת לשלב בין עיצוב אורבני מחוספס לבין מראה מוקפד ונקי

תגובות

כתיבת תגובה