כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  חכמת האיזון

חכמת האיזון

זו היתה קובייה סטנדרטית מתחילת שנות ה-60, שבנו “יער” אדריכלים. היא נבנתה כבית להשכרה, במינימום תקציב ובפורמט מודרניסטי

מאת: צילום:


החומרים היו מהפשוטים ביותר, כמו אריחי טרצו של 20 על 20, החלוקה פונקציונלית-בסיסית, כמעט כמו בקיבוץ. ואז, ארבעים שנה אחרי, הגיע מושיק בכר כדי להפוך את הקובייה לבית החלומות. “היתרון הגדול שמצאתי בבית היה שלא היו בו ‘טעויות’”, הוא אומר. “לא חלומות של אנשים אחרים, לא ניסיונות גרנדיוזיים ופנטזיות, האדריכלות היתה נקייה, פונקציונלית ואידיאולוגית, עם גובה נמוך וקו צנוע ולא מתבלט”.

בכר השתמש בבסיס האדריכלי הקיים והמשיך הלאה עם החומרים הטובים שהוא אוהב. הכל טויח שוב בטיח פיגמנטי ישראלי של וולך, בגוון אפור בהיר. שער הכניסה מהרחוב עשוי לוחות נחושת, כך גם גגון הכניסה, המרזבים והקרניז החיצוני של חדר השינה. כל שטח מקורה שהיה בבית סופח אליו, כולל המרפסת בעלת גג הבטון.

פינת האוכל פונה בקיר שקוף אל הגינה ובצדה השני מראה גדולה כגודל הקיר, המשקפת את הגינה לאלה היושבים ב”צד הלא נכון” של השולחן

מכיוון שבשנות ה-60 היכולת הטכנית של מיזוג האוויר היתה מוגבלת, נבנו הבתים עם מעט פתחים והבית היה חשוך. בכר פתח את כולו אל החוץ בקירות זכוכית פשוטה, ללא מסגרת אלומיניום. הפתח הישן למרפסת נפתח אף הוא, חושף את הסלון אל החצר האחורית הנעימה. משם אף ניתן לראות בבירור, מבעד לוויטרינה המשמשת קיר, את הסלון המתחבא קמעא מאחורי שני עמודים המחלקים, למעשה, את החלל ונותנים לו מרכוז. אף על פי שגודלו של הסלון 5.8 על 5.8 מטרים, אין בו תחושה של “אולם”, כי התקרה אינה גבוהה (2.70 מטר, ו-1.20 היכן שהייתה מרפסת).

שטחו של הבית כיום כ-270 מ”ר במפלס אחד, בלי שום מדרגה. הסלון מחלק את הבית לשני אגפים: משמאל לדלת הכניסה ארבעה חדרי ילדים ושני חדרי אמבטיה. סופו של אגף זה, לעבר הגינה, הוא חדר העבודה, שהיה מרפסת והיום פתוח בקירות זכוכית. הקיר הדרומי פתוח בוויטרינה אל עצי הפרי של הגינה הצדדית. באגף השני – מטבח, חדר אוכל וחדר שינה ראשי.

כבר כשנכנסים מהרחוב לגינה החזיתית ניתן להבחין בחינניותו הייחודית של הבית. מימינו של השביל אל הדלת ניצבת לה, כמו באקווריום גדול או בשרוול צר וארוך (6.60 על 3 מ), פינת אוכל דרמטית הנשקפת אל הגינה כיצירת אמנות בפני עצמה. פינת האוכל פונה בקיר שקוף אל הגינה ובצדה השני מראה גדולה כגודל הקיר, המשקפת את הגינה לאלה היושבים ב”צד הלא נכון” של השולחן. השולחן עצמו עשוי מיציקה אחת של מתכת דקה מאוד ומעוגלת-פינות בגוון כסוף. לכיסאות נתפרו שמלות לבנות. על יד הקיר קונסולה, באמצע השולחן אמפורה מקריסטל כחול ומעל הכל שני שנדלירים חגיגיים מקריסטל המשתקפים במראה.

דלת הכניסה לבית שחורה וגדולה, מצדיה קירות זכוכית המעניקים לה תחושה קלה של דלת “צפה”. מימין למבואה קטנה ופתוחה נמצא המטבח. החלל בנוי כמסדרון רחב המוביל אל חדר האוכל שמאחורי הפנייה. הארונות, שנלקחו מתצוגה של “הצדף” (קסטיאל), צבועים, ידנית, באפור בהיר). קופסת עץ מגולוון מכילה בולי עץ לאח המחממים את החלל הקריר בנוכחותם, כמו עוד פריטים מעניינים ומושקעים, במחשבה וטעם טוב, המפוזרים בקפידה.
בחדר השינה (כ-5 על 5.3 מ’). מיטה בתכנונו של קסטיאל. גב המיטה מגיע עד התקרה, מרופד והיי-טקי, בגוון שמנת, עשוי ריבועים-ריבועים. הארון, העשוי דלתות הזזה שהן מראה, נותן תחושת גודל. גב המיטה הוא, למעשה הנישה של הארון מעבר לקיר בחדר האמבטיה הקטן. כאן המזגן מכוסה סבכה שחורה, שלא כמו בשאר המזגנים בבית המכוסים סבכה לבנה.

קודם לכן היתה הגינה בשיפוע עם המדרון לכיוון הבית, ללא משטח דשא ישר. עתה יושרה והאדמה הופנתה לגבעה גבוהה יותר בקצה. מלבד הבריכה בקצה הצפוני שלה, ישנם אורנים יפים וותיקים בקצה המערבי, והדשא מקבל מרחב מחיה מרווח

קיר חדר השינה, הממשיך את זה של הסלון בחזית אחורית אחידה ושקופה, פונה גם הוא לחצר ולבריכה. הבריכה מוקמה בצד החצר מול חדר השינה, למעשה מול המיטה בקו ישר, ויפה להתבונן בה הן ביום והן בלילה. סביב הבריכה דק פשוט, צבוע בקריצה ירקרקה, וכיסאות במבוק.

בכר אחראי גם לעיצוב הגינה. קודם לכן היתה הגינה בשיפוע עם המדרון לכיוון הבית, ללא משטח דשא ישר. עתה יושרה והאדמה הופנתה לגבעה גבוהה יותר בקצה. מלבד הבריכה בקצה הצפוני שלה, ישנם אורנים יפים וותיקים בקצה המערבי, והדשא מקבל מרחב מחיה מרווח.

ובתוך הבית – בסלון אח מכורכר טבעי החתוך בפורמט מודרני, בניגוד לכורכר שבקירות החיצוניים של הבית והגדר החזיתית העשויה אבן כורכר עתיקה מפירוקים. לצדי האח שתי מראות ענקיות במסגרת עץ, מונחות על הרצפה. כמו הבית כולו, חופה גם הסלון בפרקט שנצבע בלכה  שחורה  מבריקה ועמידה מאוד (סוד מקצועי של מושיק בכר ויהושע קסטיאל), הנותנת מיד רקע דרמטי ואלגנטי לכל דבר שמונח עליו. פרקט כזה מתאים לאנשים קפדניים במיוחד או לא קפדניים כלל – רואים עליו כל גרגר אבק. אצל בכר פותרים השטיחים הפרסיים את הבעיה וגם מחממים בהזדמנות זו את האווירה.

אמנות איכותית ונגיעות של פריטי ריהוט עתיק משולבים בעיצוב בסיסי נייטרלי. כל הדברים בבית נאספו עם השנים, אין סטים ואין חפץ דומה למשנהו. ההרמוניה נבנית על ידי הקו המקשר של אישיותו של בעל הבית. ה”טוטאל לוק” הוא הדבר המייחד את עבודתו העיצובית של מושיק בכר בכל בית שהוא מעצב. הוא מקפיד על השפה האישית הזאת; החל בטיח וכלה בידיות הדלת, הכל חשוב אצלו באותה המידה.

“החוכמה היא באיזון”, אומר בכר. “כל בית יכול להפוך להיות נכון מבחינה אסתטית, עם שיווי משקל טוב, עם באלנס, ולהעביר אנרגיות טובות לשוהים בו. הכל עניין של חיבור נכון בין הדברים. ולא כל בית חייב להיהרס כדי להפוך להיות מרשים ועונה על הצרכים הספציפיים של כל אחד. אפשר בהחלט להפוך את הקיים לרצוי, כמעט בכל המקרים. אם השטח מספיק, ניתן לשנות כל דבר”.

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

פנים, חוץ והבית שביניהם


אקווריום ענק בפינת האוכל, אלמוגים צבעוניים בסלון, וחדר רחצה שמדמה ליקוי חמה. הבית הזה בהחלט הצליח ליצור קשר בין פנים וחוץ

עיצוב בתים פרטיים

שומר על השקט: בית נורדי בעיצוב רגוע


קורות עץ חשופות, צבעוניות בהירה וקו עיצוב רגוע מאד – הבית הזה אולי נראה כמו בקתה סקנדינבית, אבל נמצא באמצע הקיבוץ

עיצוב בתים פרטיים

לחשוב מחוץ לתמונה – הכוח בשילוב אמנות בבית


כלפי חוץ המבנה נראה שגרתי ופשוט, אך כשנכנסים פנימה מבינים מיד שהעיצוב והאמנות בבית משחקים תפקיד מרכזי ביותר

עיצוב בתים פרטיים

למה לי אורבני – בית בעיצוב צעיר ונקי


קיר בטון, רצפת עץ והרבה צמחייה ירוקה – ככה הצליחה המעצבת לשלב בין עיצוב אורבני מחוספס לבין מראה מוקפד ונקי

תגובות

כתיבת תגובה