כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  לבן רענן

לבן רענן

דירת גג בתל אביב שעוצבה בסגנון בינלאומי התואם את הבניין כולו.
שטח הדירה: כ-160 מ"ר

מאת: תמי פרת צילום: עמית גרון


מי שנכנס לדירה, היישר מדלת המעלית, פוגש במפתיע בלובן מאיר עיניים.

דומה שהלבן, כצבע דומיננטי, מקפל בתוכו את תמצית מאפייניה של הדירה; עיצוב מינימליסטי, כמעט נזירי, אך גם אלגנטי ומתוחכם, ניקיון סגנוני והרבה אור טבעי, שמאיר בלבן גם את הפינות היותר אפלוליות.
 הבניין שבו שוכנת הדירה שייך לזמנים שבהם תל אביב כולה היתה, עדיין, "עיר לבנה". זהו בניין משנות השלושים, בסגנון בינלאומי, שתוכנן במקור על ידי האדריכל ש. פונרוב.

תכנון השימור הופקד בידי "בר אוריין אדריכלים" – טל בר אוריין וגידי בר אוריין, בני זוג השותפים במשרד, ושלומית רובין, שעבדה אתם על הפרויקט. על בנייתה של דירת הגג פיקח, מטעם בעלת הדירה, שלמה רוטלוי, שתרם רבות ליישום המוקפד של התוכנית.

למרות מרכזיותו של המטבח, אין הוא דומיננטי יתר על המידה, בהיותו חלק מרצף ויזואלי שיוצר חלל המשכי, מגובש ואחיד

תוך כדי שימור מעטפת הבניין, חולקו כל הקומות מחדש, לדירות משופצות ומודרניות (על ידי חברת "מנבל"). שתי קומות נוספו לו – האחת היא קומה מלאה, בסגנון הבניין הקיים, והשנייה היא דירת הגג, שהמבנה הצר והארוך שלה נסוג מקו הבניין. שטחה הוא כ -160 מ"ר.עוד נוספו לבניין קומת מרתף המשמשת מקלט, תוספת אחורית של 16 מ"ר לכל קומה ומעלית.

מול הכניסה ממוקם המטבח – במרכז הבית, בין האזור הציבורי מימין לבין חדרי השינה משמאל. למרות מרכזיותו של המטבח, אין הוא דומיננטי יתר על המידה, בהיותו חלק מרצף ויזואלי שיוצר חלל המשכי, מגובש ואחיד. ארונות המטבח הלבנים ("בופי") מצוידים בידיות אלומיניום ארוכות וצרות, פשוטות ואלגנטיות, שבכמותן נעשה שימוש גם בחלקים אחרים בבית. המשטח העליון עשוי קוריאן לבן, המגיע עד לחלונות המטבח; כך נדמה שמשטח העבודה, הכיורים ואדן החלון נוצקו מיחידה אחת של חומר. הדלפק הרחב התוחם את אזור המטבח מחופה עץ, בגוון הדומה לריצוף בדירה – פרקט אלון ("קר-פרקט") שמהווה בסיס חם ואיתן לקרירות הלבנה והקלילה של הקירות והריהוט.

פינת האוכל ופינת הישיבה מוגדרות בעיקר דרך הצבת הריהוט. הן ממוקמות על רצף אחד של חלל רחב ידיים, הנפתח ישירות אל מרפסת הגג. בחוץ, מתחלף הריצוף לדק מעץ איפאה, וקירות זכוכית במסגרת של פרופיל בלגי מפרידים בין החוץ לפנים. רק הקיר הצפוני אטום – ומואר בסקיי – לייט נסתר. מתחת לפס האור, לכל אורך הקיר וכמעין המשך לארונות המטבח, ארון נמוך המאחסן את כל מערכת האודיו, לרבות הרמקול המרכזי (טופ-אודיו). זהו הרהיט הנייח היחיד בחלל הציבורי – דלפק לבן וחלק, שנראה כמעט כחלק מן הקיר (נגריית "קלוד", כמו כל עבודות הנגרות בבית). מסך הטלוויזיה הדק, התלוי כתמונה על הקיר, משלים באופן טבעי את המראה המינימליסטי.

שירותי האורחים, שבגלל דרישות השימור אי אפשר היה לפתוח בהם חלון אל החוץ, זכו אף הם לסקיי-לייט, המחדיר אור ואוויר לחלל הצר יחסית

פינת ישיבה אינטימית יותר נוצרה מאחורי הספה של אזור ההסבה, ובמרכזה כרית ישיבה גדולה בכתום זרחני ("אדרה", בעיצוב קרים ראשיד). נקודת הצבע הזאת מכניסה קריצה שובבה לסגנון הנקי והמתון של הדירה, וכמוה גם הכורסה הפרחונית המוצבת בחדר השינה (עיצוב – קפליני, בד – אדרה).

תריסי המיזוג, העשויים פסי אלומיניום צרים וארוכים, משרטטים על התקרה קו אורך, המקשר בין המטבח לחלל הציבורי. רוב תאורת החשמל בבית (קרני תכלת) בוקעת מגופים שקועים בתקרה. כך מושגת תקרה בגובה מרבי ואחיד, ומבט אל-על מאפשר זרימה חופשית בחלל הדירה.

משמאל למטבח, מוביל מסדרון קצר אל שלושת חדרי השינה של הדירה. המבואה שהוא יוצר, שעשויה היתה להיות אפלולית, מוארת גם היא בסקיי-לייט. האזור המואר מטשטש במקרה זה את אורכו של המבנה ומרחיב את המעבר אל החדרים. הדרך מן הכניסה אל חדרי השינה מרובת דלתות – שתי דלתות כניסה, דלתות של חללי אחסון, דלת שירותים ודלת חדר אמבטיה – אולם כל אלה אינן מורגשות; הן נטולות משקופים, מוסוות ככל האפשר ויוצרות רצף של פני שטח לבנים וחלקים.

הדיוק הרב בפרטים, נטול שמץ של פטפוטי סרק דקורטיביים, שומר על לובן שקט ומרגיע. הצבע הלבן, שעלול להקרין סטריליות וקור, מתגלה כאן כיסוד של רעננות, חיוניות ואור

מדיניות הסוואה דומה אפשר למצוא גם בחדר השינה – דלת חדר האמבטיה הצמוד אליו נעלמת בקיר, ודלתות ההזזה של הארון שמנגד תלויות על מסילה סמויה, נטולת סינר. פתחי המיזוג משולבים בארון. העדרם של מחברים מיותרים, המאפיין את כל חלקי הדירה, יוצר תחושה של רוחב ושקט ומהווה נדבך עכשווי לרוח הבאוהאוס של הבניין כולו.

חדר האמבטיה המרווח הצמוד לחדר השינה מבוסס על אותם עקרונות עיצוביים. הקירות מחופים בקרמיקה לבנה, בריבועים של 10X10 ס"מ. הכיור והלוח העליון מקוריאן לבן, הארונות התחתונים בעיצוב דומה לדלתות ארונות אחרים בדירה, ומחיצת הזכוכית השקופה במקלחת שומרת על תחושת גודל מרבית.

שירותי האורחים, שבגלל דרישות השימור אי אפשר היה לפתוח בהם חלון אל החוץ, זכו אף הם לסקיי-לייט, המחדיר אור ואוויר לחלל הצר יחסית. בחיפוי הקרמיקה הלבן, העשוי גם כאן ריבועים ריבועים, משולב גוף תאורה לבן בצורת קובייה בגודל דומה – עוד רכיב בעיצוב העקבי והמינימליסטי.

הדיוק הרב בפרטים, נטול שמץ של פטפוטי סרק דקורטיביים, שומר על לובן שקט ומרגיע. הצבע הלבן, שעלול להקרין סטריליות וקור, מתגלה כאן כיסוד של רעננות, חיוניות ואור.

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

פנים, חוץ והבית שביניהם


אקווריום ענק בפינת האוכל, אלמוגים צבעוניים בסלון, וחדר רחצה שמדמה ליקוי חמה. הבית הזה בהחלט הצליח ליצור קשר בין פנים וחוץ

עיצוב בתים פרטיים

שומר על השקט: בית נורדי בעיצוב רגוע


קורות עץ חשופות, צבעוניות בהירה וקו עיצוב רגוע מאד – הבית הזה אולי נראה כמו בקתה סקנדינבית, אבל נמצא באמצע הקיבוץ

עיצוב בתים פרטיים

לחשוב מחוץ לתמונה – הכוח בשילוב אמנות בבית


כלפי חוץ המבנה נראה שגרתי ופשוט, אך כשנכנסים פנימה מבינים מיד שהעיצוב והאמנות בבית משחקים תפקיד מרכזי ביותר

עיצוב בתים פרטיים

למה לי אורבני – בית בעיצוב צעיר ונקי


קיר בטון, רצפת עץ והרבה צמחייה ירוקה – ככה הצליחה המעצבת לשלב בין עיצוב אורבני מחוספס לבין מראה מוקפד ונקי

תגובות

כתיבת תגובה