כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  לחשוב קונסטרוקטיבי

לחשוב קונסטרוקטיבי

הקונסטרוקציה היא השולטת בביתה הפרטי של האדריכלית דורית פרשטמן. רשת של עמודים וקורות, זכוכית ומתכת עיצבה בית מדויק, פונקציונלי ומתאים למרחב העירוני

מאת: נעמה צור צילום: רן ארדה


השליטה של הקונסטרוקציה בחלל – כך מעדיפה האדריכלית דורית פרשטמן לאפיין את ביתה הפרטי; במקום לשייך אותו לסגנון או לתקופה (אף שהוא בהחלט תואם הגדרות של הזרם המודרני המינימליסטי) – להתמקד ברשת של עמודים, קורות ומדרגות, הערוכים לפי היגיון וסדר ברור ומוקפד.

"ברור לי שאם הבית היה בגליל, למשל, הוא היה נראה אחרת לגמרי", אומרת פרשטמן, בעלת משרד אדריכלים בתל אביב העוסק בתכנון בתים פרטיים. "העובדה שמדובר בבית עירוני, תל אביבי – היא שכיוונה את האדריכלות והשפיעה מאוד על הבחירה בקו, בחומרים ובשאר מאפייניו של הבית".

פתחי הזכוכית הגדולים מכניסים את החוץ והאור פנימה – ישירות ודרך תעתועי השתקפויות ומשחקי אור וצל, הן ביניהם והן בינם לבין אלמנטים של זכוכית שבתוך הבית

הבית עומד על מגרש של 220 מ"ר בשיכון הקצינים בתל אביב. 260 המטרים הבנויים שלו נחלקים בין שלוש קומות ומרתף, בהתאם לדרישות תוכנית בניין העיר: שטחה של קומת הקרקע כ-110 מ"ר ושטח שאר הקומות קטן בהרבה.

במטרה להגדיל את המרחב הפרטי ככל שניתן, בגבולותיו המצומצמים של השטח, נוצרה קובייה, שבחזיתה הקדמית, הפונה אל הרחוב, פתחים מועטים, המעניקים פרטיות ליושבי הבית. החזית שכנגדה, לעומת זאת, פתוחה כולה לחצר האחורית (חלונות ודלתות – קריסטל על ידי פרומט). חצר זו אף מרוצפת בריצוף דומה לזה של תוך הבית, כך שנוצרת אשליה של מישור אחד, הכולל את הפנים והחוץ ומטשטש את הגבולות המצרים.
 
אשליית המרחב נוצרת לא רק דרך הטיפול במישור האופקי, אלא גם בזה האנכי: פתחי הזכוכית הגדולים מכניסים את החוץ והאור פנימה – ישירות ודרך תעתועי השתקפויות ומשחקי אור וצל, הן ביניהם והן בינם לבין אלמנטים של זכוכית שבתוך הבית. הזכוכית היא מרכיב חשוב ההופך את הבית למואר, קליל ואוורירי, ואולם התפקיד הראשי בכך שמור לקונסטרוקציה – עליה מושתתים המעטפת החיצונית וגם החללים הפנימיים של הבית.

הגלריה משקיפה על פנים הבית והחוץ ותלויה כגשר עדין מעל החלל המרכזי

פרשטמן בחרה לשמור על השלד כמות שהוא ולא להוסיף קירות כפולים. הפלדה נשארה חשופה, בגלל הרעיון הבסיסי, שלפיו העמודים והקורות אינם רק בעלי תפקיד מבני, אלא הם גם האלמנט העיצובי המרכזי; הם "הבית" והם היוצרים את תחושת הדיוק והניקיון השלטת ולכן גם הודגשו בחומר ובצבע (את הקונסטרוקציה תיכנן המהנדס צבי ויינלס, השלד בוצע על ידי אבי נמני ומסגריית עופר ופרשטמן היתה קבלנית הביצוע).
החלל שבין העמודים בקומת הקרקע – הגדולה ביותר בשטחה – כולל מטבח, פינת אוכל, פינת טלוויזיה וסלון. כולם פתוחים זה כלפי זה, וההפרדה ביניהם היא רק באמצעות הריהוט הנייד.

קומת המרתף היא חלל אחד פתוח המשמש חדר עבודה ואילו בקומה הראשונה נמצאת יחידת ההורים ופינת עבודה. זו מוקמה בגלריה תלויה, שרצפתה מדרך זכוכית עבה הנשען על הקורות ושקוע לתוך קונסטרוקציית הפלדה. הגלריה משקיפה על פנים הבית והחוץ ותלויה כגשר עדין מעל החלל המרכזי.

בקומה השנייה – העליונה – חלל מבואה וחדרי הילדים, הקטנים יחסית בשטחם – "כדי שנתראה יותר", מסבירה פרשטמן; לשם כך גם מיקמה את הטלוויזיה והמחשב בקומת הקרקע. בכלל, החללים שאינם סגורים בדלת גדולים בהרבה מהחללים הפרטיים, במטרה לעודד שהייה בצוותא.
בין ארבע הקומות מחברות מדרגות פלדה – אלמנט קונסטרוקטיבי נוסף שלו תפקיד עיצובי בולט בחלל. שלושה גרמי המדרגות (ביצוע: אריה זילבר, מסגריית הקשתות) בנויים בקווים מעוגלים ויוצרים במבט כולל רצף אחד של פיתול. "מכיוון ששאר האלמנטים הבנויים כולם ישרים ומובלטים – היה לי חשוב לעצב את המדרגות בקו מעוגל, המרכך את הקווים האופקיים והאנכיים ונותן תחושה של רצף וזרימה", אומרת האדריכלית.

גון העור הקרמי של הכיסא והכורסה, שהוא כמעט האלמנט היחיד החורג מהלבן, משתלב עם ריצוף האבן של הבית – אבן גירית איטלקית, בעלת מראה חולי וטבעי

האלמנטים הקונסטרוקטיביים בולטים לא רק בזכות הקו הישר והחזק שלהם, אלא גם בזכות הצבע: קורות הפלדה צבועות באפור, הבולט בניגודו לקירות הלבנים ולדלתות הפנימיות, העשויות עץ צבוע לבן, שגובהן מרצפה עד תקרה. הניגוד בין הבהיר לכהה מדגיש את קווי הקונסטרוקציה אך גם את האלמנטים שסביבה. גוף המתכת היחיד שבו נשמר צבע הפלדה המקורי הוא המדרגות – אלו נצבעו רק בלק בתוספת מעט פיגמנט שחור, שברק הפלדה מבצבץ מתוכו.

הד ללבן הנקי ניתן למצוא בגלריה התלויה, שרצפתה לוח זכוכית חלבית והיא מעצימה את תחושת השקיפות, המאפיינת את כל הבית. אליה מצטרפים גם רהיטי זכוכית: שולחנות האוכל במטבח ובפינת הישיבה, השולחן שבסלון (חיקוי של לה קורבוזייה) – שכולם בעלי פלטות זכוכית על בסיס מתכת, וכן גופי התאורה, העשויים אף הם מתכת בשילוב זכוכית.

הקו המלוטש והנקי נשמר גם במטבח (בולטהאופ): ארונות בצבע שמנת, המתקרבים לגון הרצפה, ומקרר נירוסטה. גם דלתות ארון הקיר הפונקציונלי שבצד פינת האוכל, שבו מאוחסנים כלי ההגשה, עשויות נירוסטה.

גון העור הקרמי של הכיסא והכורסה, שהוא כמעט האלמנט היחיד החורג מהלבן, משתלב עם ריצוף האבן של הבית – אבן גירית איטלקית, בעלת מראה חולי וטבעי. הריצוף בחצר נעשה מאבן מצפה אפורה, בעלת מראה דומה לזה של האבן האיטלקית שבפנים. האבן האיטלקית אינה מלוטשת אלא נסורה ויש לה מראה גרגרי-חולי במקצת.

"העיקר הוא השלד: הוא נקודת ההתחלה אך הוא שיצר גם את עיצוב הפנים ומאפשר את זרימת המבט מחלל פנימי אחד למשנהו"

בהתאמה לאמירה הסגנונית הברורה של קווי המעטפת נבחרו גם יתר פריטי הריהוט והאביזרים, שכולם מודרניים-קלאסיים: מיס ון דר רוהה, לה קורבוזייה, ספה של פלטרונה פראו, ספרייה של פוליפורם, כסאות ברצלונה, כסאות אוכל של זנוטה (מתכת ועור).
בית עירוני, מודרני, מינימליסטי – ההגדרות פחות חשובות; "העיקר הוא השלד: הוא נקודת ההתחלה אך הוא שיצר גם את עיצוב הפנים ומאפשר את זרימת המבט מחלל פנימי אחד למשנהו", אומרת האדריכלית על ביתה. "וכשהרעיון התכנוני כל כך ברור ופונקציונלי, נותר רק להלביש אותו בדייקנות בחומר".

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

קופסת ההפתעות: בית מודרני חלומי לזוג הייטקיסטים


נוף הבריכה נכנס דרך מפתחים גדולים לפנים הבית הפרטי. אליו מצטרפים חדר מפתיע במטבח, פינת חלומות לאישה ואזורי משחק לילדים

עיצוב בתים פרטיים

כל פינה נחשבת: בית צעיר ומודרני למשפחה שאוהבת לארח


ארבעה ילדים, טעם צעיר ועכשווי ואהבה לאירוח משפחה וחברים יצרו בית מודרני, מרווח ומואר בפתח תקווה, שלא בזבז שום מקום פוטנציאלי לאחסון

עיצוב בתים פרטיים

בשקט בשקט: בית רגוע בסגנון סקנדינבי


המעצבת חלמה על בית הרמוני שבו תוכל לגדל את שלושת ילדיה. בזכות הבחירה בסגנון סקנדינבי נקי ובצבעוניות מונוכרומטית, היא הצליחה ליצור מרחב מגורים שמשרה שלווה על כל מי שנכנס

עיצוב בתים פרטיים

כל אחד והקומה שלו – בית מרווח בעיצוב חמים


לא בכל יום פוגשים בבית מרווח כל כך שבו ניתן להקצות לכל דייר קומה משלו. למרות ההפרדה הזאת, הבית כולל גם מספר אזורים משותפים שבהם המשפחה יכולה לבלות ביחד

תגובות

כתיבת תגובה