כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  מאחורי הוילונות

מאחורי הוילונות

לופט ששימש לפני מאתיים שנה כמחסן תעשייתי נראה היום כמעבדת טבע יוקרתית. ככה זה כשיש אוסף אמנות, גולגולות ופוחלצים מהמאה ה-19

מאת: אפרת בראשי, מגזין בניין ודיור צילום: Dim Balsem


בתמונה: בכניסה לבית, לחדר המבואה, מסדרון בהיר ומבריק עם רצפת אבן גיר מלוטשת.

הפגישה בין האדריכל ללקוחה הולידה גאונות יצירתית. שניהם מקצוענים מצטיינים בתחומם, מסורים לעיצוב ובעלי רגישות מופלאה. קריס פוקס היא המייסדת של Suite, אחת החנויות הטובות ביותר לרהיטים מיתולוגיים משנות ה-50, ודיוויד מאן עמד בראש פרויקטים ידועים כמו חנות Takashimaya בניו יורק וחנויות בית האפנה Dior. אל שניהם חבר כריס קרייג , שהשתתף בעיצוב הפנים, ואיחד את כל הקולות המקצוענים, שעבדו בפרויקט.

הדירה ממוקמת בבניין שנבנה בשנות ה-30 של המאה שעברה. את השטח, ששימש בעבר כמחסן, ראה מאן בחזונו כחלל, שיהיו בו מותרות ומאפיינים אלגנטיים, המתאימים לדירה בפארק אווניו, ועם זאת יהיה, מרווח ורגוע, צבעוני ואישי כמו לופט במרכז העיר.

האדריכל דיוויד מאן הצליח ליצור עבור קריס פוקס חדרים צבעוניים וזורמים בעלי 'אישיות' מיוחדת. עיצוב הפנים הופקד, כאמור, בידיו האמונות של כריס קרייג, שיצר בית מפתיע בחמימותו, בו יכולות קריס ובנותיה, בנות העשרה, ליהנות מהעיצוב האוונגרדי המעולה. המאפיין החשוב בחלוקה הפנימית של הדירה, לדעת דיוויד מאן, טמון באפשרות לתת ביטוי לאישיותם ולמטרותיהם של בעלי הבית. הרעיון שעומד בבסיס כל החלטה הוא להתאים אותו לחייהם של הדיירים. הפעם הייתה עבודתו נעימה יותר, בשל הקשרים החמים, שיצר עם דייריו העתידיים של הבית. החלל, ששופץ , התחיל לקבל צורה של בית, והתקדם עד להשלמתו ברמה גבוהה ואיכותית, כשכל אזור בו תואם את תפקידו ואת צורכי המשתמשים בו.

מאן ראה בחזונו את השטח, ששימש בעבר כמחסן, כחלל שיהיו בו המותרות והמאפיינים האלגנטיים, המתאימים לדירה בפארק אווניו

הבית כולל אזורים חברתיים נרחבים, מסדרון, שבו מעלית מרופדת בעור, חדר כניסה, סלון ענק, שהופך בהמשך לפינת אוכל, חדר אורחים, שיש בו מערכת קולנוע ביתית ומוזיקה וגם חדר שירותים; האזור הפרטי כולל חדר עבודה/משרד, שני חדרים ענקיים לבנות, חדר אמבטיה, ארונות אחסון ענקיים וחדר שינה ראשי עם שירותים צמודים וחדר ארונות, המתאימים לצורכי המשפחה ומעניקים נוחות ויופי. 

באזורי השירות השימושיים נמצא המטבח המעניין, ובו פינה לארוחת הבוקר, חדר אמבטיה נוסף וחדר כביסה, המבטיחים, שכל דרישותיהם של בני המשפחה ימולאו.

בחירת החומרים ולוח הצבעים היו הנושא העיקרי, שבו עסק מאן, שרצה ליצור דירה נאה, רעננה ואלגנטית. כשעוברים בין החדרים חווים רצף של רגשות, המגולמים בעור השחור, בווילונות הגליים ובקירות שצופו בלכה. רצפת אבן הגיר באזורים הציבוריים מקנה אווירה קלאסית, בהירה וטהורה, שאותה חיפשו פוקס, קרייג ומאן. "לוח הצבעים הבהיר שבאולם הכניסה, הלכה הלבנה, ואז מבואת הכניסה שבה הרהיטים עשויים מעור שחור; הבהירות מתנקזת למקום קטן וחשוך, הנפתח שוב החוצה אל מקום מואר", מסביר מאן בהתלהבות, "החללים ממשיכים להיפתח אל תוך חללים בהירים יותר, עד שמגיעים אל החדר המרכזי, שאליו חודר גם אור מבחוץ". החדרים המשתלבים יחדיו, תוך שמירה על הפרופורציות ועל האיזון, מבלי לאבד את הייחודיות האופיינית לכל אחד מהם, גרמו למאן את הסיפוק הגדול ביותר.

הבית אינו מהסוג המעודן הקר וחסר הרגש, עם אוסף פריטים מעוצבים שמפוזרים סביב

אל הבית, המלא בהפתעות, מוליך מסדרון בהיר ומבריק בעל רצפה מאבן גיר, המהווה הקדמה לבית. הברק והבהירות שבו מתחמקים ביצירתיות מתחושת היוקרה של אפר-מנהטן, שם נמצאת הדירה. בחדר הכניסה, המעוצב בפשטות, ניצב שרפרף אורגני מודרני, יצירה של נאקאג'ימה. פסנתר כנף Steinwy  בקצה החדר מעטר אותו בנוכחותו המרשימה. עמוד מזכוכית מוראנו מספק מעט אור יוצא דופן, ומטביע את חותמת האיכות המתוחכמת של בעלי הבית מבלי להעיק. ליד הפסנתר פוף מצמר אנגורה לבן, פריט קליל וטבעי, המוסיף אישיות לחדר.

הסלון נוח ולא רשמי אם כי יוקרתי. הבעלים ומעצב הפנים ערבבו כאן רהיטים מודרניים קלאסיים מאמצע המאה ה-20 עם כמה פריטים עכשוויים. שני כיסאות העור, שנקנו בחנות עתיקות, מתאימים לספות הנוחות. את הצורות המדויקות והפרטים של כמה פריטי עיצוב עילי, כמו המנורות ושולחנות הצד מעץ הובנה שחור, מאזנות כמה עבודות אמנות בעלות אסתטיקה רגשית וחופשית.

בפינת האוכל ווילונות, שמכסים את הקיר האחורי ותוחמים גם את החלל, ומוסיפים תנועה עדינה לחדר, מבלי להיות נוקשים וחמורים. מראות הווינטג', שנלקחו מפארק שעשועים ישן, מקנים לחדר מגע הומוריסטי, אך מעודן. השנדליר הגרמני, שיוצר בשנות ה-60, עשוי מנחושת, והקלאסיות הנצחית שלו מעניקה זוהר לחדר, שצבעיו עמומים. מעצב הפנים גילה אותה בחנות עתיקות. סביב שולחן האוכל, כיסאות בעיצובו של הנס ואגנר. את הפסל המרשים, שמכניס הביתה את העולם העירוני והתעשייתי שבחוץ פיסל ג'ון צ'יימברלין. התשוקה לאמנות עכשווית מתבטאת היטב בפינה זו.

החיבור בין העיצוב לדיירי הבית הוא טבעי לחלוטין והם נהנים מכל פינה ומכל רגע של שהייה בבית

בחדר המדיה, הצמוד לסלון ולפינת האוכל, הרשו לעצמם המעצבים להגזים בצבע, ולעצב חדר חמים בגוונים עזים. ספות כתומות מבד קורדרוי של ראלף לורן, כריות בגוון מנוגד למדפים מעץ ההובנה שנוכחותו חזקה בחלל.

חדרי השינה משקפים את אישיותו של כל אחד מדיירי הבית. בחדרה של האם ניכרת אישיותה העשירה, התרבותית, המשעשעת והעכשווית. על מיטת נינה רוטה, שעיצב קרל ספרינגר לחברת קפליני, כיסוי עשוי מפרווה דמוי ארנב. הווילונות הסגולים של מנואל קזנובה מוסיפים מגע דרמטי וחינני של צבע. שולחנות הווינטג', העשויים מברונזה ומזכוכית, שימושיים מאוד בחדר היוקרתי, השומר גם על הפונקציונאליות שלו. מעל המיטה תלוי תחריט מקורי של מאטיס. מול המיטה ממוקמות שתי כורסאות, וביניהן קמין, עשוי זכוכית גלקסי. אי אפשר להתעלם מנוכחותם של כמה פרטים של אמנות מודרנית, כמו הציור של Edenar בגווני סגול.  

 

חדרה של הבת הצעירה צבוע  וורוד בגוון תיאטרלי, ויש בו כמה נגיעות קסומות: וילונות התלויים ממבנה מתכת מעל המיטה, וילונות בגוונים חמים מכסים את רובו של החלון הענק, שעוצב ב- Designers Guild , ולהם דוגמה עליזה ומשעשעת. כיסא Cone של וורנר פנטון וכיסא הבועה של אריו ארניו הם דוגמה לחיבור הגיוני בין עיצוב החדר ליתר חלקי הבית. יצירתו הצבעונית והמשעשעת של האמן היפני הידוע טאקאשי מוראקמי ממלאת את הקיר בשמחה, והשטיח מהווה מצע נעים למשחקים.  את חדרה של בת העשרה אפשר להגדיר כחדר קוסמופוליטי, שמודגשת בו האקלקטיות כשהגוונים יוצרים אווירה בריטית עם נימה משעשעת של הומור.

הצלחת הפרויקט היא בכך שכל המאמץ, תהליך הבנייה, הניסיונות, התיקונים והזמן החולף הם בלתי נראים, כאילו האיזון המושלם שממנו נהנים הדיירים כיום, היה קיים בבית מאז ומעולם. החיבור בין העיצוב לדיירי הבית הוא טבעי לחלוטין והם נהנים מכל פינה ומכל רגע של שהייה בבית.

כל המאמץ, תהליך הבנייה, הניסיונות והתיקונים, ואפילו הזמן החולף פשוט בלתי נראים וזו הצלחת הפרויקט

הבית אינו מהסוג המעודן הקר וחסר הרגש, עם אוסף פריטים מעוצבים שמפוזרים סביב. יש בו שילוב של חפצים, שנבחרו בקפידה ומרקמים, שיש בהם מן ההומור ומן הקסם של הדיירים. אופיים הנעים והפתיחות שלהם הם שהופכים את הבית למיוחד במינו.

"אני חושב שהבית הוא עכשווי מאוד ואקלקטי מאוד בו זמנית. הוא גם פשוט למדיי, ולא עמוס, מכיוון שהשקענו מחשבה בבחירת מקום לכל חפץ. את המקום אופפת יש מידה של יוקרה ורצינות, שאופפת את המקום מבלי לפגוע בנוחות, שנעים לחיות בה," מסכם האדריכל.

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

פנים, חוץ והבית שביניהם


אקווריום ענק בפינת האוכל, אלמוגים צבעוניים בסלון, וחדר רחצה שמדמה ליקוי חמה. הבית הזה בהחלט הצליח ליצור קשר בין פנים וחוץ

עיצוב בתים פרטיים

שומר על השקט: בית נורדי בעיצוב רגוע


קורות עץ חשופות, צבעוניות בהירה וקו עיצוב רגוע מאד – הבית הזה אולי נראה כמו בקתה סקנדינבית, אבל נמצא באמצע הקיבוץ

עיצוב בתים פרטיים

לחשוב מחוץ לתמונה – הכוח בשילוב אמנות בבית


כלפי חוץ המבנה נראה שגרתי ופשוט, אך כשנכנסים פנימה מבינים מיד שהעיצוב והאמנות בבית משחקים תפקיד מרכזי ביותר

עיצוב בתים פרטיים

למה לי אורבני – בית בעיצוב צעיר ונקי


קיר בטון, רצפת עץ והרבה צמחייה ירוקה – ככה הצליחה המעצבת לשלב בין עיצוב אורבני מחוספס לבין מראה מוקפד ונקי

תגובות

כתיבת תגובה