כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  מודרניזם בגוונים

מודרניזם בגוונים

פלטה עשירה של צבעים וחומרים מעבירה את הרצינות הנוקשה של המודרניזם לסקאלה אחרת

מאת: דקל גודוביץ, מגזין בניין ודיור צילום: עמית גרון


הזמן – שעה 11:00.
המקום – ליד המעלית.

פתאום, אחרי שעתיים של סיור אינטנסיבי בבית, נדמה היה לי שאני הוזה. התקשיתי להאמין. זזתי אחורה, פניתי הצידה, וליתר ביטחון החלקתי על הקיר ביד אחת, ובשנייה צבטתי את עצמי. לא, זה לא חלום: הקיר צבוע בגוון לילך בהיר. "לקח לך זמן לקלוט, שזה צבוע", צוחק החשוד העיקרי, אדריכל אייל בלייוייס, כמי שנתפס במעשה קונדס. "אין בבית קירות לבנים" הוא ממתיק סוד.

הרגשת הבושה של מי שראה כבר בית או שניים בחייו, והצליחו לעבוד עליו, התחלפה במהירות בהערכה. אני, איש המילים, קלטתי רק עכשיו את מה, שאיש התמונות קלט הרבה לפניי, וניסה להעביר בצילומיו. יש באוויר משהו צבעוני, עדין וחמקמק, שקשה לתפוס אותו במילים או בעדשות וצמצמים.

"הקונטרסט בין הנקי והמדויק בפרטים, לבין החומרים החמים והצבעים עם הקריצה, נותנים איזון בין הרצינות והנוקשות לשובבות שלוחת הרסן"

במבט ראשון אתה טועה לחשוב, שזהו עוד בית בסגנון מודרניסטי קר ומינימליסטי. במבט נוסף אתה מגלה את הטוויסט, והמבט העמוק יותר, שהוא בגדר התבוננות ממושכת, כבר לוקח אותך למחוזות דמיון אחרים. "הבית נע בין מודרניסטי-מינימליסטי לקלאסי", פותר בלייוייס את החלומות. "הקונטרסט בין הנקי והמדויק בפרטים, לבין החומרים החמים והצבעים עם הקריצה, נותנים איזון בין הרצינות והנוקשות לשובבות שלוחת הרסן. בארץ, שבה השחקן הדומיננטי ביותר הוא האור, צבע לבן לא נותן עושר משחקי, שאפורים וצבעוניים נותנים לחלל במהלך היום. לכן, אנחנו אף פעם לא צובעים בלבן".

ה"אנחנו" של בלייוייס כולל אותו, עם 7 שנות לימוד בטכניון, ב-AA בלונדון ובבצלאל, ושנות עבודה אצל רון ארד, אילן פיבקו ואחרים, ואת אשתו ניקי, מעצבת טקסטיל משנקר, הזרה הראשונה, שעבדה כמעצבת במותג מקס מארה, עשתה הסבה לעיצוב פנים, והצטרפה לסטודיו של בעלה, שנפתח לפני 6 שנים, ונקרא FINE ART.

הם חושפים כאן לראשונה את הבית הראשון, שהם חתומים עליו ביחד. מדובר היה באתגר לא קטן: המגרש הוא צר וארוך, ודרישות בעלי הבית רחבות: 2 הורים ו-5 ילדים, שרוצים רווחה לעצמם, פרטיות לנוכח השכנים ופתיחות לגינה גדולה, אך אינטימית, וכל זאת במגרש עם מותניים צרות. הרעיון הכללי היה לחשוף את מלוא החזיתות הדרומיות אל החצר הפנימית, שהיא מקור אור ורעננות מהגינה, לוותר על תריסים, ולהשתמש בוילונות גלילה פנימיים בנישה מוסתרת בתקרה, ובתריסים ונציאנים פנימיים בתוך זכוכית בידודית בחדרי השינה.

2 דלתות הזזה ברוחב 2.3 מ' ובגובה 2.94 מ' פונות לגינה, ומולן ספסל ישיבה ברוחב 94 ס"מ, שנשען אל הקיר האטום של החזית החיצונית, הפונה לשכנים, ופורץ אל הגינה.  בעוד החזית הדרומית אוורירית, הופכת החזית הצפונית לאטומה, ומשמשת כקיר שרות עם מדרגות ארוכות, מעלית, ירידה לחניה, שירותי הורים ומשרד. החזית המערבית-קדמית, הפונה לרחוב, היא שילוב מעניין בין השתיים: חציה מסוגר חציה פתוח, והיא חושפת בפני הנכנס את כל פלטת החומרים של הבית, אך צופנת בחובה גם סוד גדול.

למראה היצירה העשויה בקפידה, הסקרנות מתעוררת מיד. אתה ממשיך לקרוא, עובר דלת ענקית, נכנס למבואה צרה, ממשיך במעבר צר, מעליך גשר עם הצצה כלפי מעלה, כמו רומז על מה שעתיד לקרות בפרקים הבאים

כמו סיפור משובח היא מציגה בפתיחה את אקספוזיצית הדמויות הראשיות- עץ טבעי, טיח שליכטה, פחי אלומיניום, תריסים צבעוניים, פלדה חשופה צבועה ומעט בטון מוחלק ואבן אפורה לריצוף לבית. למראה היצירה העשויה בקפידה, הסקרנות מתעוררת מיד. אתה מממשיך לקרוא, עובר דרך דלת ענקית ברוחב 1.65 וגובה 2.94, נכנס למבואה צרה, ממשיך במעבר צר, מעליך גשר עם הצצה כלפי מעלה, כמו רומז על מה שעתיד לקרות בפרקים הבאים. אבל רק כשתהיה כבר בלב הסיפור, תוכל לתפס את כולו: לגלות את כל דמויותיו, לקלוט את החלל כולו, על תלת-מימדיותו, עם הגשרים, הגג המשופע, שיוצר חלל בגובה משתנה, על פינות ההצצה ועל תפישת התכנון שאינה קונבנציונלית. בסופו של דבר, מדובר בקריאה ארוכה מאוד, שמשתרעת מדלת הכניסה ועד לקצה הסלון לאורך 23 מ' (בעוד רוחב הסלון רק 5.80 מ').

קריאה ארוכה, שמועצמת עם כיוון לוחות העץ, כבלי המעקה והמדרגות במהלך אחד ארוך. שם, בסוף הספר, תוכל לחזור ולקרוא ביתר פירוט את הבי

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

פנים, חוץ והבית שביניהם


אקווריום ענק בפינת האוכל, אלמוגים צבעוניים בסלון, וחדר רחצה שמדמה ליקוי חמה. הבית הזה בהחלט הצליח ליצור קשר בין פנים וחוץ

עיצוב בתים פרטיים

שומר על השקט: בית נורדי בעיצוב רגוע


קורות עץ חשופות, צבעוניות בהירה וקו עיצוב רגוע מאד – הבית הזה אולי נראה כמו בקתה סקנדינבית, אבל נמצא באמצע הקיבוץ

עיצוב בתים פרטיים

לחשוב מחוץ לתמונה – הכוח בשילוב אמנות בבית


כלפי חוץ המבנה נראה שגרתי ופשוט, אך כשנכנסים פנימה מבינים מיד שהעיצוב והאמנות בבית משחקים תפקיד מרכזי ביותר

עיצוב בתים פרטיים

למה לי אורבני – בית בעיצוב צעיר ונקי


קיר בטון, רצפת עץ והרבה צמחייה ירוקה – ככה הצליחה המעצבת לשלב בין עיצוב אורבני מחוספס לבין מראה מוקפד ונקי

תגובות

כתיבת תגובה