כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  נחלת היורשים

נחלת היורשים

סיפור רכישת המשק במושב ירקונה יכול לשמש בסיס לרומן היסטורי. בעל הקרקע המיתולוגי לא חשב בזמנו על העתיד, דבר שאי אפשר לומר על בעל הבית הנוכחי

מאת: חדווה אלמוז, עורכת מגזין בניין ודיור צילום: אלון סיגאויי


שנים לפני קום המדינה רכש איש אחד את רוב אדמות השרון שלימים הפכו למושבים: ירקונה, כפר מלל, גני עם וחלקים ממושבים אחרים בסביבה. בעל הנכסים היה ערירי, ילדים לא היו לו. בשנות העשרים של המאה הקודמת הוא תרם את כל אדמותיו לקרן קיימת לישראל, בתנאי שכל אחד מהאחיינים שלו יקבל חלקה אחת לעצמו. אחת האחייניות שקיבלה נחלה במושב ירקונה החליטה לנסוע לגרמניה לחיסול עסקיה שם ולצורך סידורים נוספים, אך מעולם לא חזרה. בשנות החמישים, לאחר קום המדינה, ביקשו ילדי האחיינים, דור שני של היורשים, לקבל חזקה על החלקה שנתפסה על ידי פרנסי המושב כחלקה השייכת לכלל.

שני הצדדים, כל אחד בצדקתו, דרשו את זכותם על הקרקע עד שהגיע הדבר לבית משפט שקבע: יש למכור את הנכס. הרוכש שנמצא לא התקבל כחבר מושב ושוב חזר הנושא לבית משפט והוחלט על מכירה פומבית.

בתחילה תוכנן הבית למשפחה עם שלושה ילדים, אולם שנות ההמתנה שינו במידה מסוימת את התוכנית המקורית

כאן נכנסו לתמונה הבעלים הנוכחיים מבאר שבע, האישה קרדיולוגית ילדים והבעל, גם הוא דוקטור ברפואה, הסב את עיסוקיו לעסקי מחשבים בתחום הרפואה.

שלוש שנים תמימות התעסקו ברכישה ובקבלת היתרים לבנייה, עד שבסופו של דבר, לפני כשנה, החלו לבנות. הפעם החשיבה לעתיד הולידה תוכנית המתחשבת בצרכים העתידיים של המשפחה. מיקומו של הבית על גבי המגרש הותיר מקום ליחידת מגורים נוספת אם אחד הילדים יחליט לבנות במקום את ביתו.

בתחילה תוכנן הבית למשפחה עם שלושה ילדים, אולם שנות ההמתנה שינו במידה מסוימת את התוכנית המקורית. הבת הבכורה הספיקה להינשא וללדת את הנכד הראשון, הבן השני העתיק את מגוריו לתל אביב והצעיר, שהספיק בינתיים להתגייס לצבא, מבלה את חופשותיו ביחידת המגורים בקומת המרתף, שם הוא נהנה מהפרטיות הדרושה לו.

בכל הבית תאורת שטיפה נסתרת בתוספת תאורה פונקציונאלית, במקומות הנדרשים, לקריאה, לעבודה או במטבח

תוכנית ובניית הבית הופקדו בידיהם הנאמנות של משרד האדריכלים פרי-דוידוביץ והביצוע בידיו של המפקח איצ'ה ליברובסקי, שיחד עם המשפחה המפרגנת הצליחו להתאים את המבנה בדיוק רב לצורכי המשפחה.

הדבר הבולט ביותר בבית ניכר בפתיחות המרבית לחוץ, הניבט מכל החדרים: הסלון, פינת האוכל, חדרי השינה, המשרד הביתי, המטבח ואפילו חדרי השירותים.

הפתיחות באה לידי ביטוי גם בחלוקה הפנימית שבין אזור האירוח והחדרים הפרטיים. קיר אפור דומיננטי מסמן את הגבול בין שני האזורים. צדו האחד של הקיר, הצבוע בגוון אפור כסוף בטקסטורה של שיש, משמש כרקע לפלזמה ולכוננית שבה מרוכזים כל מכשירי האודיו והווידיאו. צדו השני של הקיר הוא למעשה מסדרון רחב ידיים המהווה ציר מחבר בין חדר השינה וחדר העבודה, כשבכל אחד מהחדרים דלתות ברוחב כל הקיר הניתנות להיסגר ולהיפתח על פי הצורך. דלת חדר השינה נעה על ציר סיבובי בעוד שדלתות חדר העבודה, המחולקות לשליש ולשני שליש, נעלמות בתוך כיס בקיר.

על אף הסגנון המודרני, שלעתים מקרין ניכור וקור, ניחן הבית בתחושה ביתית נעימה ומזמינה. אם זה שפע האור, ההתאמה המושלמת לדיירים, אופיים המלבב או תוספת ציורי האמנות

ציר נוסף המופיע בתוכנית מציין את קו האירוח, המתחיל במתקן הברביקיו בחצר הצדדית, ממשיך לפינת האוכל, עובר דרך הסלון ומסתיים בקיר האפור. האדריכלים לא הסתפקו בפתיחת ויטרינות גדולות הפונות לגינה, אלא הוסיפו שורה של חלונות עליונים המגיעים עד קצה התקרה המתרוממת לגובה של ארבעה מטרים ויותר. הימצאותם של חלונות אלה בחלקו הגבוה של הקיר מוסיפה לתחושת הגובה והמרחב ומסייעת להצפת החללים הפנימיים בתאורה טבעית.

בקו מקביל לציר המרכזי של הבית נמצאת חזית הכניסה, שבחלקה הפנימי נמצאת המבואה. מצד אחד שלה המטבח ובצד השני גומחה המשמשת כקונסולת כניסה, נקודת האינטרנט הביתית ומרכז התפעול של הבית החכם. בכל האזור הזה התקרה הונמכה, כדי להשיג אפקט כפול של אינטימיות וגורם הפתעה. עם הכניסה מתגלה הגן במלוא הדרו, שעוצב ובוצע על ידי ענת יערי, הגובה המרשים ואור היום המווסת באמצעות תריסים חשמליים. גם במטבח הונמכה התקרה. חלון אחד גדול הנמשך לכל אורך משטח העבודה וחלון נוסף צר וארוך הניצב לדלת הכניסה מאפשרים לנמצאים במטבח לצפות בנכנסים לבית. האי המקשר בין המטבח לפינת האוכל תוכנן בתחילה לשניים, אך הסתבר שנקודה זו הקרובה לסירים ולצלחות מהווה מרכז פעיל של בני הבית ומספר מקומות הישיבה הוכפל.

המטבח חולק לארבעה אזורים עיקריים: משטח העבודה הנמשך לכל אורך החלון, ממול האי, מימינו קיר האחסון, שבו גם נקבע המקרר, ומשמאלו פינה מוסתרת למשקאות חמים, מעל דלפק הקפה, ארון עילי לכוסות וספלים.

האדריכלים לא הסתפקו בפתיחת ויטרינות גדולות הפונות לגינה, אלא הוסיפו שורה של חלונות עליונים המגיעים עד קצה התקרה המתרוממת לגובה של ארבעה מטרים ויותר

ביחידת ההורים הוצבה המיטה מול ויטרינה גדולה הפונה לגינה. וילון בד רך נמתח על פני הוויטרינה ומבטל בלילה את המראה הקר של הזכוכית. משני צדי המיטה כניסה כפולה לחדר הארונות, וגם לאמבטיה הצמודה שני פתחים. באמבטיה שני אזורים מוגדרים על ידי מחיצה: אזור השירותים שבו אסלה ומשתנה, ובאזור הרחצה ישנם ארון, כיור המקביל לחלון גדול הפונה לגינה, מראה מסתובבת קבועה על ציר ואגן אמבטיה הנמצא ממול. כל הכלים הסניטריים מרוחקים מהקיר ומעבר למראה המרחף יש לכך גם סיבה פונקציונאלית: מניעת כתמי עובש הנגרמים עם הזמן בנקודות החיבור של האמבטיה או הכיור עם הקיר. בצד מקלחון רחב ידיים סגור על ידי דלת זכוכית. בכל הבית תאורת שטיפה נסתרת בתוספת תאורה פונקציונאלית במקומות הנדרשים, לקריאה, לעבודה או במטבח.
 
על אף הסגנון המודרני, שלעתים מקרין ניכור וקור, ניחן הבית בתחושה ביתית נעימה ומזמינה. אם זה שפע האור, ההתאמה המושלמת לדיירים, אופיים המלבב או תוספת ציורי האמנות – המראה הקיים מצביע על הרמוניה ששררה גם בתהליך שבו הוא נוצר.

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

פנים, חוץ והבית שביניהם


אקווריום ענק בפינת האוכל, אלמוגים צבעוניים בסלון, וחדר רחצה שמדמה ליקוי חמה. הבית הזה בהחלט הצליח ליצור קשר בין פנים וחוץ

עיצוב בתים פרטיים

שומר על השקט: בית נורדי בעיצוב רגוע


קורות עץ חשופות, צבעוניות בהירה וקו עיצוב רגוע מאד – הבית הזה אולי נראה כמו בקתה סקנדינבית, אבל נמצא באמצע הקיבוץ

עיצוב בתים פרטיים

לחשוב מחוץ לתמונה – הכוח בשילוב אמנות בבית


כלפי חוץ המבנה נראה שגרתי ופשוט, אך כשנכנסים פנימה מבינים מיד שהעיצוב והאמנות בבית משחקים תפקיד מרכזי ביותר

עיצוב בתים פרטיים

למה לי אורבני – בית בעיצוב צעיר ונקי


קיר בטון, רצפת עץ והרבה צמחייה ירוקה – ככה הצליחה המעצבת לשלב בין עיצוב אורבני מחוספס לבין מראה מוקפד ונקי

תגובות

כתיבת תגובה