כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  נכנסים החוצה

נכנסים החוצה

מבנהו המיוחד של הבית הותאם למנהג דייריו המרבים לארח בתוך הבית ומחוצה לו, סביב הבריכה או בגינה

מאת: דקל גודוביץ, מגזין בניין ודיור צילום: עמית גרון


שער נירוסטה בכניסה לבית מוביל לרחבה חיצונית עשויה סיפון עץ טיק, שבקצהו דלת כניסה מסוגננת, רחבה וגבוהה, עשויה גם היא עץ טיק וקבועה בקיר בטון חשוף. עם פתיחת הדלת מתגלה הפתעה. דלת הכניסה נפתחת החוצה, כלומר פנימה: אל רחבת סיפון עץ טיק נוספת, מרבד דשא, בריכת שחייה, שולחן אוכל גדול ורהיטי הסבה הפזורים בין עצי אשכוליות מניבים. מי קבע שדלת הכניסה לבית צריכה אכן להכניס את האורח פנימה? "אצלנו אנשים נכנסים ונשארים בחוץ", צוחק בעל הבית בכפר שמריהו.

מדובר בזוג מבוגר, משפחת אלון, שאוהבים לארח חברים, בני משפחה ונכדים. כל קונספט התכנון שיצר למענם האדריכל אסף גוטסמן סובב סביב אירוח באופן ייחודי. כיוון שהאקלים הישראלי מאפשר ברוב ימות השנה אירוח נעים תחת כיפת השמים, הפכה החצר לעוד סלון.

מפליא, אבל בכל המבנה הראשי והעצום יש רק מיטה זוגית אחת!

הרושם שהבית סגור ומסוגר בחומת בטון הוא טעות אופטית. ההפך הוא הנכון: מבחוץ טובל הבית בסבך עצים וירק, והפנים פונה אליו לכל אורכו המזוגג – 30 מטר של חלונות ענק. החצר מהווה חלק בלתי נפרד מפנים הבית. החזית הזו, שמתגלה מיד בכניסה בפרספקטיבת אורך מרשימה, בנויה ממסגרת תבניות בטון חשוף סביב עשר דלתות הזזה ענקיות, כל אחת בגובה 2.75 מטר ובאורך 2.5 מטר, המבטלות מיד כל אפשרות למחיצה בין חוץ ופנים.

בתוך המבנה נטווים עוד שני צירי אורך: ציר ייצוגי לאורך החזית, שעליו נע מסך פלזמה במסילה ארוכה המקשרת בין החללים השונים בקומת הקרקע – סלון, חדר אוכל, שני מטבחים וחדר משפחה שבו נמצאת טלוויזיה נוספת – ובצד האחורי ציר לשירות, שאליו נפתחות דלתות המעלית ודלת שירותי אורחים – אדומה וגבוהה מאוד – כגובה שאר דלתות האלומיניום שבבית, שנקנו במיוחד באיטליה.

בני הזוג, בעלי הבית, לובשים רק שחור, "עניין של אסתטיקה הומוגנית ולא רועשת", הם מדגישים. כך גם בדי הריפוד, הריהוט וחפצים שונים בבית, שבהם שולט הצבע השחור: כיסאות, כורסאות, שולחנות, ספריה, פנים ארונות המטבח, חלוקי הנחל בפאטיו פתוח הצמוד לחדר השינה וקמין גז דו-כיווני הממוקם בקיר ומפריד בין מבואת הכניסה והסלון. אפילו הכלבה, שאומצה ב"צער בעלי חיים", שחורה. על הרקע הכהה הזה מתבקשת השאלה: מדוע דווקא דלת שירותי האורחים באדום פרארי רוסו? "אתה יודע כמה קל להסביר לאורחים איפה השירותים? לך ימינה לדלת האדומה", מסבירים לי בחיוך רחב. זאת מהות הבית – בית לאירוח.

ריבוי הטלוויזיות, המוצבות בכל חדר בבית, נובע פחות מצורך להרשים אורחים ויותר מתחביבו של הבעלים – הפקת סרטים תיעודיים

דלת הכניסה והקיר שבו היא קבועה מחברים בין המבנה הראשי ומבנה דומה, קטן יותר, המיועד כולו להארחה ולינה, גם לתקופות ארוכות. למרבה הפליאה, בכל המבנה הראשי העצום יש רק מיטה זוגית אחת. בקומה העליונה רק חדר ההורים משקיף בדד על החלל הכפול של הסלון הפנימי, על מרפסות הגג עם עציצי הבמבוק וחלוקי הנחל השחורים, על הנוף והשקיעות ממערב ועל סלון החוץ, שבמרכזו בריכה באורך 25 מטר.

אפילו הבריכה הזו משמשת לאירוח, עם אזור מים רדודים בחלק הקרוב לבית המאפשר להציב בהם ריהוט ולשכשך רגליים, ואזור לשחייה בחלק הרחוק יותר, עד שהמים נעצרים בקיר בטון חשוף המייצר מעין מסגרת תוחמת למגרש המדברת באותה שפת חומר של הבית.

צירי האורך שבקומת הקרקע חוזרים בקטן ביחידת חדר השינה שבקומה מעל. לאורך החזית הראשית מודגש ציר הכניסה עם תאורת לדים ברצפה, ולאורך הציר בחזית האחורית מוצבים ארונות אחסון כספסל ארוך ונמוך. מאחורי גב המיטה ניצב קיר ארון הבגדים ומולו כיורי הרחצה. מאחורי הכיור נמצא חדר הרחצה המרווח, ובין כל אלה אין ולו דלת אחת. תפיסת חלל פתוח וזורם, שבוטאה בקומת הקרקע לטובת האורחים, קיימת גם בין בני הזוג בחדרם הפרטי.

חומרים טבעיים ועבודה מדויקת הופכים ללא ספק את הבית המינימליסטי והפשוט ליצירה מורכבת שאי אפשר שלא להתפעם מעיצובה ומביצועה

רק לשירותים יש דלת, וכמו בקומת הקרקע גם כאן מתגלה הפתעה – מסך טלוויזיה שקוע ברצפה ונטוי בזווית צפייה המתאימה ליושב על אסלת השירותים. דלת נוספת ברוחב המסדרון מבודדת את החדר מיתר חלקי הבית, או מנוכחותם של הנמצאים בו, ומשאירה את בני הזוג ביחידה השמורה רק להם.

ריבוי הטלוויזיות, המוצבות בכל חדר בבית, נובע פחות מצורך להרשים אורחים ויותר מתחביבו של הבעלים – הפקת סרטים תיעודיים. גם תחביב האפייה והבישול של בני הזוג, בעליהם של בית הקפה המשפחתי "פרוסות" שברמת החי"ל בתל-אביב, ניכר במטבח הרחב המחולק לאזור "שלו" ו"שלה". בצד המתמחה באפייה, למשל, יש תנור אפייה והתפחה ותנור מיוחד לאפיית לחמים. המראה התעשייתי חוזר במשטחי העבודה העשויים נירוסטה: שני משטחים פינתיים צמודי קיר ושני איים ארוכים, שבכל אחד מהם כיור. שולחן אוכל פינתי תואם מקשר ביניהם, ולצדו ארונות אחסון נרחבים עם ארבע דלתות הזזה גבוהות וללא פרזול בולט, הנדמים כקיר ומזכירים את דלתות האלומיניום שבחזית.

חומרים טבעיים ועבודה מדויקת הופכים ללא ספק את הבית המינימליסטי והפשוט ליצירה מורכבת שאי אפשר שלא להתפעם מעיצובה ומביצועה: אלומיניום בגוון כסוף טהור לפרופילים העצומים, אבן פייטר סרנה אפורה ממוינת בקפידה לריצוף (אריחים בגודל 76X76 מ"ר), זכוכית נקייה למעקות (עובי 14-20 מ"מ) כך שהמעקה משתלב ואינו מפריע לדלתות הזכוכית המשקיפות לנוף. בסיפון עץ הטיק לא ניכרים סימני חיבור, מדרגות המהגוני הפנימיות מרחפות על קונסטרוקציית ברזל שחורה, הרמקולים סמויים במישור התקרה, תאורת החוץ נסתרת מאחורי הגג ויוצאת החוצה באמצעות בוכנות וגם תריסי הרפפות החיצוניים מוסתרים בסינר בטון.

סגנון לבושם של דיירי הבית, שבמשך 40 שנה קונים ולובשים רק שחור, הולם את הרהיטים שגם הם נבחרו מאותה סקאלת גוונים

גולת הכותרת של הבית היא שירת הבטון החשוף, עבודה הדורשת תכנון מראש ללא אפשרות למחיקות ולתיקונים. כאן שולבו לא רק אלמנטים בולטים לעין כמו התריסים או קמין הגז, אלא גם מערכות קטנות כמו עיניות התראה של מערכות האזעקה, אפי מים בסינרי הבטון, שרוחבם שמונה ס"מ בלבד, ואפילו זמזם הפתיחה של דלת הכניסה ששולב בחורי הברגים של תבניות הבטון.

"כשנפגשנו בפעם ראשונה עם אסף גוטסמן, הוא שאל אותנו איזה סוג של בית אנחנו רוצים", נזכר הבעלים. "אין לי דרך לענות לך, אמרתי לו. אני רק יודע שבשבילי בית זה אוסף חלומות, ואתה כבר תחבר אותם". האדריכל אסף גוטסמן, כשמו כן הוא, אסף את החלומות, ערבב ויצק אותם לתבנית. כשבטון עשוי היטב, רב הדמיון בינו לבין עוגה. שניהם עשויים בתבנית ובשניהם צריך מישהו שירכיב את המתכון הנכון כדי לקבל עוגה טעימה במקום משהו בלתי אכיל ושרוף. האדריכל, יחד עם מי שפיקח על המלאכה המהנדס עמית הרצברג, הצליח לעשות זאת. לאחר שגוטסמן הגה את הקונספט, הוא העביר את השרביט לאיריס גיזנפלד, שהמשיכה והשלימה את הפרויקט.
 

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

פנים, חוץ והבית שביניהם


אקווריום ענק בפינת האוכל, אלמוגים צבעוניים בסלון, וחדר רחצה שמדמה ליקוי חמה. הבית הזה בהחלט הצליח ליצור קשר בין פנים וחוץ

עיצוב בתים פרטיים

שומר על השקט: בית נורדי בעיצוב רגוע


קורות עץ חשופות, צבעוניות בהירה וקו עיצוב רגוע מאד – הבית הזה אולי נראה כמו בקתה סקנדינבית, אבל נמצא באמצע הקיבוץ

עיצוב בתים פרטיים

לחשוב מחוץ לתמונה – הכוח בשילוב אמנות בבית


כלפי חוץ המבנה נראה שגרתי ופשוט, אך כשנכנסים פנימה מבינים מיד שהעיצוב והאמנות בבית משחקים תפקיד מרכזי ביותר

עיצוב בתים פרטיים

למה לי אורבני – בית בעיצוב צעיר ונקי


קיר בטון, רצפת עץ והרבה צמחייה ירוקה – ככה הצליחה המעצבת לשלב בין עיצוב אורבני מחוספס לבין מראה מוקפד ונקי

תגובות

כתיבת תגובה