כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  רחב כלפי מטה

רחב כלפי מטה

דירת הקרקע של האדריכל חנן דירקטור ובת שלושה חדרים הוגדלה לדירה של שישה חדרים, בלי לגעת בקירות החיצוניים
הדירה: שישה חדרים בשטח של 160 מ”ר בתל אביב, שהיו במקור דירת שלושה חדרים בשטח של 100 מ”ר.

הדיירים: האדריכל חנן דירקטור עיצב את הדירה למשפחתו.

מאת: תמר פלדמן צילום: רמי ארנולד


ההרחבה והעיצוב: את ההתנסות הראשונה שלו בחפירות עשה דירקטור לפני כ-12 שנה. הוא גילה שאפשר ליצור חללים נוספים ולהרחיב דירה בלי לגעת בקירות החיצוניים שלה. לאחרונה, לנוכח צרכים משתנים של משפחה שבה ילדים מתבגרים, הוא שב והרחיב אותה.

העיקרון פשוט: הדירה, שהיא דירת קרקע, הורחבה כלפי מטה. דירקטור חפר בקרקע וכך הרחיב את החלל לגובה, מה שאיפשר לו לבנות שני חדרים נוספים בחלל נתון. נתון חשוב שיש לציין לפני שנוטלים ליד את את החפירה הוא הגובה המקורי של הדירות בבניין, בית בסגנון הבאוהאוס, שתיכננה האדריכלית ג’ניה אבוורבוך. גובהן המקורי של התקרות היה 3.30 מטר, מה שאיפשר את ההרפתקה ואת סיומה המוצלח.

לתחושת המרחב גם תורם העדרם של קירות בנויים. התחליף הוא קירות זכוכית וחלונות פנימיים, חלקם שקופים וחלקם בשקיפות חלקית. חוץ מהמטבח וחלל המגורים המצויים בחלל אחד, שום חדר אינו נמצא במפלס זהה לשאר חדרי הבית. התניידות בין החדרים השונים יוצרת עניין מתמיד ותנועה כמו במבוך מאורגן היטב.

חדר השינה המרכזי, השוכן בקומת גלריה, אינו חוסם את החלל שכן הוא מוקף חלונות. חדר העבודה, שמתחת לחדר השינה, פתוח לחלוטין לעבר חלל המגורים באופן המאפשר הצצה אבל גם שמירה מסוימת על פרטיות.
את הכניסה לדירה מכתיבים שני קירות אלכסוניים המתווים את צורת הבית ומחלקים אותו לאזורי מגורים ושינה. החלל המרכזי פתוח וחדרי ילדים מוצנעים מאחורי קיר המשמש ספרייה ומעניק פרטיות מרבית.

אזור המטבח הפתוח מודגש ומופרד בעזרת קיר נמוך ומשחק גיאומטרי הנותן את אותותיו גם בחלוקת ארונות המטבח והידיות שלהם. הידיות – או נכון יותר העדרן – מאפשרות הרכבים שונים ופנים אחרות לכל ארון

הסטייה האלכסונית הוכתבה למעשה על ידי התוכנית המקורית של הדירה, שמיקמה את דלת הכניסה בצדו הצר של הבית. הטיית הקירות יצרה חלל כניסה הנפתח אל המטבח בפינת אוכל. את צדו השני של הבית פתח דירקטור בחלוקה מאוזנת, שבירת החלל לשלושה מפלסים שימושיים, בעזרת החפירות (קבלן: ויקטור נחייסי). הפתחים תחומים ומודגשים בפסי ניתוק ויזואליים – המעקה המוביל לחדר העבודה וחלוקת החלונות של חדר השינה העילי, חלקם התחתון זכוכית חלבית ומעליה זכוכית שקופה.

אזור המטבח הפתוח מודגש ומופרד בעזרת קיר נמוך ומשחק גיאומטרי הנותן את אותותיו גם בחלוקת ארונות המטבח והידיות שלהם. הידיות – או נכון יותר העדרן – מאפשרות הרכבים שונים ופנים אחרות לכל ארון. משחק הידיות חוזר על עצמו בכל הארונות בבית, למן חדר האמבטיה ועד חדר העבודה. המטבח הוגדל על חשבון מרפסת, מה שאיפשר פתיחת חלון גדול המשקיף אל גינה תל אביבית של פעם.
הקיר החופשי בחלל המגורים, המשמש כספרייה וגם מפריד את חלל המגורים מהחלק הפרטי יותר, מנוצל גם בחלקו האחורי ומשמש נישה לאחסון מעילים. במקור הוא תוכנן כקיר תצוגה לטלוויזיה, לכן, בנוסף לנטייה האלכסונית שלו כלפי הבית, הוא עצמו מתרחב עד ליצירת משולש. התוצאה היא משחק עומק דו צדדי ההופך אותו לאלמנט כמעט פיסולי.

במסדרון הצר המוביל לחדרי הילדים בא לידי ביטוי ההומור שבתכנון הבית. הוא מודגש מצד אחד בנישה צרה וארוכה בקצה גרם המדרגות, כמו אתנחתא סיפורית, ומצד שני זוכה דווקא להרחבה למראית עין בעזרת קיר זכוכית ובו חלוקות המאיץ בנו להיכנס כבר לחדר הנמצא מאחוריו. הפתעה נוספת היא פתח לחדר נוסף הנמצא מצדה השמאלי של הנישה הצרה. המעבר הפתאומי מהמסדרון הצר לחדר הנוסף דרך דלת זכוכית מעניק לחדר הרגשה של חלל רחב ידיים אף שהוא קטן יחסית. העדפת השימוש בזכוכית במקום קירות ודלתות יצרה חדרי ילדים אינטימיים בעלי פרטיות מרבית.

הצבעוניות גם היא משתלבת בתחושת המרחב שיוצר הבית: צבעים נייטרליים, הרבה בז’, עם נטייה ללבן, אפור על גוניו, קמצוץ עץ טבעי והבזקי צבע, כמו בפרופיל הברזל האדום של חדר השינה

חדר השינה נראה מחלל המגורים כחדר גדול למדי, מה שמתברר כאשליה. כדי להגדיל אותו, לפחות למראית עין, יש קיר מראה שלם המכפיל את החדר.

הצבעוניות גם היא משתלבת בתחושת המרחב שיוצר הבית: צבעים נייטרליים, הרבה בז’, עם נטייה ללבן, אפור על גוניו, קמצוץ עץ טבעי והבזקי צבע, כמו בפרופיל הברזל האדום של חדר השינה. הצבע האדום מופיע עוד כמה פעמים בבית כשבירה חדה ופתאומית של הרוגע, בין השאר באחד מחדרי הילדים וגם באמבטיה. בחדר האמבטיה, שוב אריחים של גלוסקא, אבל הפעם הרצפה בדוגמת שטיח גיאומטרי בז’ ואדום עם נטייה לטרה קוטה. ושוב שובר האדום את המראה הרציני. את הקירות חיפה דירקטור באריחים המיועדים דווקא לריצוף, גם מטעמי חיסכון, גם בשל המראה שיצר ניגוד בין הרצפה לקירות וגם בגלל התחזוקה הזהה.

רוב הרהיטים בבית הם פרי תכנונו של דירקטור ורובם נולדו למען הבית וצרכיו. (עבודות נגרות: בני ושי מיסטריאל) כיום הוא מעדיף עץ צבוע, לכן חלק מרהיטי הבית נצבעו וקיבלו פנים חדשות. כמעט מכל חדר מחדרי הבית יש תצפית לחצר, ומכל אגף יש גישה ישירה אליה, עובדה המקנה תחושה של בית פרטי בלב עיר. חדר נפרד לחלוטין ולו גישה לחצר משמש חדר שינה לילד הבוגר, הזוכה לניתוק כמעט טוטאלי משאר בני המשפחה.

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

פנים, חוץ והבית שביניהם


אקווריום ענק בפינת האוכל, אלמוגים צבעוניים בסלון, וחדר רחצה שמדמה ליקוי חמה. הבית הזה בהחלט הצליח ליצור קשר בין פנים וחוץ

עיצוב בתים פרטיים

שומר על השקט: בית נורדי בעיצוב רגוע


קורות עץ חשופות, צבעוניות בהירה וקו עיצוב רגוע מאד – הבית הזה אולי נראה כמו בקתה סקנדינבית, אבל נמצא באמצע הקיבוץ

עיצוב בתים פרטיים

לחשוב מחוץ לתמונה – הכוח בשילוב אמנות בבית


כלפי חוץ המבנה נראה שגרתי ופשוט, אך כשנכנסים פנימה מבינים מיד שהעיצוב והאמנות בבית משחקים תפקיד מרכזי ביותר

עיצוב בתים פרטיים

למה לי אורבני – בית בעיצוב צעיר ונקי


קיר בטון, רצפת עץ והרבה צמחייה ירוקה – ככה הצליחה המעצבת לשלב בין עיצוב אורבני מחוספס לבין מראה מוקפד ונקי

תגובות

כתיבת תגובה