כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  שני מעצבים ובית אחד

שני מעצבים ובית אחד

הוא מעצב נוף וגנים והיא מעצבת פנים ולכן זה אך טבעי שאחרי שסקרנו את הגינה שלהם בגיליון האחרון ניכנס פנימה אל תוך הבית שהיא עיצבה

מאת: נעמה צור צילום: יקי אסייג


הבית של משפחת פורמן, שבו גרים אופירה – מעצבת פנים, רובין – מעצב נוף וגנים, שני הילדים ליאם ואמילי ופיצי החתול, מזכיר קצת קן ציפורים מרופד, חמים ומסתורי, החבוי בתוך יער בין ענפים וצמחים. אופירה ורובין רכשו את הבית לפני אחת-עשרה שנים וביצעו בו שיפוץ מקיף ומהיר. תוך ארבעה חודשים וחצי הם שינו לחלוטין את הקונספט של המבנה, ומאז המהפך השינויים בבית באים לידי ביטוי רק בתוספת פריטים ובמציאת המקום המתאים להם. החפצים והאוספים הרבים מושכים את העין לכל פינה וגומחה שבה הם מוצבים. את אופירה לא מעניינות אופנות בתחום העיצוב, ובדרך שבה עיצבה את ביתה היא מעצבת עבור אחרים. אותה מעניין אופיים של האנשים שאמורים לגור בבית, ולכן היא מתאימה להם עיצוב פנים שישרת את צרכיהם הנוכחיים והעתידיים.

מאז המהפך השינויים בבית באים לידי ביטוי רק בתוספת פריטים ובמציאת המקום המתאים להם 

אל ביתם של הפורמנים, להבדיל מיתר הבתים בשכונה, יורדים ממפלס הרחוב ולא עולים. זה היה השינוי הגדול שביצעו בשיפוץ ואותו פורמן מסבירה: "היינו זוג צעיר וחיפשנו בית בארץ (רובין בריטי במקור). ראינו בערך 150 בתים ואז הגענו לכאן. על המגרש עמד בית קטן שנבנה בשנות ה-40 מלבני סיליקט, מיד ידענו שזה הבית שלנו. השיפוץ הוטל על כתפיי. שמרתי על המעטפת וחפרנו את כל קומת הקרקע, בעזרת מהנדס כמובן, כך שבעצם קומת המגורים, המקום הכי מרכזי ופעיל בבית, היא מה שהיה במקור המרתף.

החפצים והאוספים הרבים מושכים את העין לכל פינה וגומחה שבה הם מוצבים  

"פתחים רבים נפתחו לכיוון הגן, שאותו תכנן רובין גם כן בירידה. הפתחים שנפערו סביב החדירו אור ואוויר וביטלו לחלוטין את תחושת המרתף שהייתה בבית המקורי. בקומה מעל, שהייתה בעבר כל הבית, נמצאים מאז השיפוץ חדרי השינה והמקלחת. החפירה סביב הבית הצריכה בניית קיר תומך המהווה אזור כניסה מוגן, אז יצרתי בו גומחות דקורטיביות והוספתי עמודי תמיכה מקושטים".
 
באמת יש בית ובחוץ המון גומחות ופינות. מה המשמעות שלהן בתפיסת העיצוב שלך?

"אני מאמינה שכשמשאירים חלק גדול של המבנה כחלל פתוח, הבית נתפס כקטן יותר. המבט חוצה את החלל ומגיע ישר לקצה, ועם הזמן הריק הזה סוגר עליך. לעומת זאת, אם מחלקים את החלל על ידי מחיצות ממשיות או מרומזות, המקום נתפס כגדול יותר. כמובן שלכל פינה וגומחה יש ערך פונקציונאלי, וזה גם מה שיוצר עניין רב יותר בבית. לכן אפילו בקיר התומך שנבנה בחוץ יש נישות ובתוכן פסלים וחפצי אמנות, המדברים באותה שפה של הבית ומחברים בין החוץ לפנים".

כשמשאירים חלק גדול של המבנה כחלל פתוח, הבית נתפס כקטן יותר. המבט חוצה את החלל ומגיע ישר לקצה

 
מה קדם למה, הגומחות והמחיצות או הפריטים הממלאים אותן?
"לרוב האוספים, הרהיטים והחפצים קדמו לגומחות. רבים מהדברים שנאספו על ידינו במשך השנים משקפים את עברנו ואת מהות החיים שלנו. הם הגיעו מאנגליה ממשפחתו של רובין, מאינדונזיה, מהודו וממקומות רבים אחרים בעולם. כשעברנו לגור בבית משלנו רציתי 'לעשות כבוד' לפריטים האהובים עלינו, ומצאתי לכל אחד את המקום הראוי לו, לדוגמה הגומחה שבה עומדת השידה האנגלית ממורשת משפחתו של רובין שמאוד יקרה ללבו. החלטתי ליצור במיוחד עבורה את הפינה הזאת במרכז הבית, ולמקם עליה את אוסף הפיות, שמתאים לה בתחושה. ככה אני מרגישה שאני נותנת לרהיט את הכבוד שמגיע לו, והוא מצדו הופך פונקציונאלי ומעניין וגורם לבאי הבית להסתכל עליו".
 
צריך לבחור בעיצוב נועז כדי למקם באמצע חלל האירוח שידת טואלט, או לחילופין מקלחון באמצע חדר האמבטיה.
"אכן, שידת טואלט ניצבת ליד עמוד קונסטרוקטיבי במרכז הבית. לא חייבים למקם רהיטים דווקא במעטפת. במקום שהטואלט יעמוד סתם באיזו פינה נשכחת, הוא מעורר עניין אצל מי שנכנס לבית. מה גם שמיקומו אפשר לי להוסיף מעליו ולצדו פריטים מתאימים מתוך האוסף הגדול.
"גם במקלחת היה עמוד קונסטרוקטיבי שלא ניתן להסרה. הרחבתי אותו ובניתי מצדו האחד כיור ומצדו השני מקלחון פתוח. כך יש מעברים משני צדי העמוד וחדר האמבטיה הפך למקום ממש מסקרן, לא סתם חלל מלבני עם אסלה, כיור ואמבטיה. הקירות כאן צבועים ללא חיפוי קרמיקה, וזה פתרון נוח שיוצר חדר נעים בהרבה".

רבים מהדברים שנאספו על ידינו במשך השנים משקפים את עברנו ואת מהות החיים שלנו
 
איך החלטת למקם את כלי הנגינה דווקא מתחת לגרם המדרגות?

"אנחנו משפחה מוזיקלית ואת כלי הנגינה הרבים אספנו בכל העולם. במקום לבנות ארון ולהסתיר אותם בתוכו, בחרתי למקם אותם ב'חללון' שמתחת למדרגות. גרם מדרגות הוא פסל בבית. לעולם לא אעצב חדרי מדרגות סגורים ולא אמקם ארונות אחסון סגורים מתחתם. לפי הפנג שווי גרם המדרגות מכוון את הזרימה האנרגטית של הבית, מזרים את האנרגיה בין חללי הבית התחתונים והעליונים, לכן הוא חייב להיות פתוח. בכך שמיקמתי בחלל הקטן והנתון הזה פינת ישיבה ואוסף כלי נגינה הוא הפך למקום שימושי וגם אסתטי. לדעתי מוזיקה היא דבר שורשי מאוד. כלי המוזיקה האלה שמתחברים במראם לצמחייה ולאבנים הופכים את הבית לנטוע במקומו ושורשי יותר".
 
כל כך הרבה אוספים וחפצים – זה לא מכביד?
"אנשים מטבע בריאתם – אוספים. זה חלק מההוויה שלנו. אני מאמינה שצריך לתת מקום לדחף האנושי הזה. האוספים והפריטים השונים הם בעצם החיים שלנו, מה שעברנו ומאיפה באנו. אני לא מאמינה ב'לסדר את הבית ולדחוף את הדברים לארונות כי באים אורחים'. נעים לנו שהפריטים האלה יקיפו אותנו ויגרמו לנו לחוש שייכות ונוחות בחלל.
"למרות עומס הפרטים והפריטים, הבית עדיין מרגיש מאוורר. אין כאן תחושה שהוא סוגר עלינו או שאנחנו חיים בתוך חנות אספנות. כל חפץ מקבל את המקום הראוי לו והופך לחלק משגרת יומנו. לא תמצאי אותנו קונים חפצים ופריטים 'סתם' לראווה, כדי להציג בבית ואחר כך לאחסן בארון. כשבני ליאם היה בן חמש הוא אמר: 'הבית שלנו הוא העולם כולו. אני לא רוצה לצאת ממנו'. זה נפלא בעיניי. כולנו מרגישים שהבית הזה אמנם לא גדול, אבל יש בו מרחב אינסופי, עניין ומקום לכל אחד ולכל דבר".
 
אתם שני מעצבים. הרצונות שלכם לא מתנגשים?
"להפך, קיימת חלוקה מדויקת. אני אחראית על הפנים ורובין על החוץ, ויש בינינו הרמוניה מושלמת. זה מתבטא למשל בצבעים. הגוונים הטבעיים השולטים בבית ובגינה בתוספת כתמי הצבע העזים במיוחד במעברים: השיחים הפורחים סביב השבילים והאלמנטים העזים סביב המדרגות. השפה המשותפת באה לביטוי גם באזורי המעבר המחברים בין הגן לבית, כמו המרפסת שבצד פינת האוכל, שמכילה הרבה אלמנטים של אבן וצמחייה. היא ספק פתוחה ספק סגורה ומהווה מיצוי של הפנים והחוץ. נוסף על כך, יש בתוך הבית המון צמחייה ועציצים שמטשטשים את הגבולות וממזגים ביניהם, וככה אני רואה אפילו את ציורי הצמחים על העמודים בכניסה שצייר אמן הקירות שחר כמרן. וכמובן, גם ריבוי פינות הישיבה משותף לפנים ולחוץ".
 
מדוע דרושות כל כך הרבה פינות ישיבה?
"נעים לנו שתמיד יש מקום לכל אחד, לכל מטרה, בכל אזור ובכל עונות השנה. אין כאן פינה או קיר שהם רק ליופי. בכל מקום אפשר וכדאי להתעכב ולראות שהוא נותן לך משהו שאתה יכול לנצל באופן שונה: ביחד, לחוד, עם חברים או בזוג, לילדים ולמבוגרים, למשחק, למדיטציה וסתם לתפוס שלווה".

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

פנים, חוץ והבית שביניהם


אקווריום ענק בפינת האוכל, אלמוגים צבעוניים בסלון, וחדר רחצה שמדמה ליקוי חמה. הבית הזה בהחלט הצליח ליצור קשר בין פנים וחוץ

עיצוב בתים פרטיים

שומר על השקט: בית נורדי בעיצוב רגוע


קורות עץ חשופות, צבעוניות בהירה וקו עיצוב רגוע מאד – הבית הזה אולי נראה כמו בקתה סקנדינבית, אבל נמצא באמצע הקיבוץ

עיצוב בתים פרטיים

לחשוב מחוץ לתמונה – הכוח בשילוב אמנות בבית


כלפי חוץ המבנה נראה שגרתי ופשוט, אך כשנכנסים פנימה מבינים מיד שהעיצוב והאמנות בבית משחקים תפקיד מרכזי ביותר

עיצוב בתים פרטיים

למה לי אורבני – בית בעיצוב צעיר ונקי


קיר בטון, רצפת עץ והרבה צמחייה ירוקה – ככה הצליחה המעצבת לשלב בין עיצוב אורבני מחוספס לבין מראה מוקפד ונקי

תגובות

כתיבת תגובה