כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב דירות  //  בית כמו בגד

בית כמו בגד

המעצב עופר פלדמן הפך דירת שיכון סטנדרטית בשכונת מעוז אביב בתל אביב לבית מקורי, אינטימי ואישי

מאת: צילום:


זר שייקלע לשכונת מעוז אביב יבחין מיד בחריגותה לעומת שכונות רבות דומות לה. בתי השכונה הם שיכוני "רכבות" פשוטים, שנבנו בשנות החמישים למען קצינים בצבא הקבע. פעמים רבות מדי אפשר למצוא שיכונים מסוג זה מוקפים בשטחי בור ומתפוררים לאטם מתחת לגיבוב של תוספות בנייה מאולתרות. אלא שמעוז אביב היא שכונה שקטה וירוקה, מרובת שטחים ציבוריים גדולים ונקיים, וקשה שלא לחוש כי יש בה יד מכוונת, שדואגת לאיכות החיים והסביבה. למעשה, מנוהלת השכונה על ידי אגודה שיתופית, ודייריה נוטלים חלק פעיל בחיי הקהילה ובהחלטות על גורלה.

 
על רקע הסביבה הייחודית הזאת, עדיין גדולה ההפתעה כאשר נכנסים לדירתם של אודי וליהיא רון, שאותה שיפץ ועיצב עופר פלדמן. פלדמן מצא פתרונות יצירתיים לבעיות מורכבות שנובעות מהמבנה הבסיסי של דירת שיכון סטנדרטית. החלל הפתוח שנוצר, שחלק מקירותיו מפוסלים בקו עגול, נהפך לבית מקורי, אינטימי ואישי.
 
"הבית עבורי הוא כמו בגד", אומר אודי רון, "הוא חייב להיות נוח, תואם ויפה, ולהיות הביטוי לזוגיות הטובה שבתוכו"
 
בשביל בני הזוג – היא עוסקת בפרסום והוא בעריכת דין – הבית הוא מפלט מחיי יום יום של עבודה אינטנסיבית ותובענית. "הבית עבורי הוא כמו בגד", אומר אודי רון, "הוא חייב להיות נוח, תואם ויפה, ולהיות הביטוי לזוגיות הטובה שבתוכו". בעבר גרו בדירה שכורה בלב תל אביב, וההיצע של העיר הגדולה – אופרה, סרטים, הצגות ומרכזי קניות – היה לחלק בלתי נפרד מחייהם. אהבתם הגדולה לארכיטקטורה של תל אביב הישנה דחפה אותם לחפש דירה בעלת מבנה ייחודי – תקרות גבוהות או מרפסות עגולות – וזה מה שחיפשו במשך שנה תמימה, מתוך מודעות לבעיות החנייה והרעש האופייניות למרכז העיר. למעוז אביב הגיעו במקרה, אך התאהבו ממבט ראשון בשכונה השקטה והמטופחת, שגם אינה מרוחקת מדי ממרכז תל אביב.
 
במסגרת השטח המוגבל (97 מ"ר ברוטו) ומגבלות התקציב, הגדירו בני הזוג מלכתחילה את צורכיהם –  חלל מגורים גדול, חלונות גדולים ככל האפשר ופינת עבודה קטנה. היה ברור כי יסתפקו בחדר אמבטיה ושירותים אחד, אך שהדירה תצויד במזגן מרכזי, בחלונות בעלי זיגוג כפול ובאספקת חשמל תלת פאזית. במסגרת הציפיות הללו קיבל עופר פלדמן יד חופשית לעצב חלל ייחודי ואישי.
 
פלדמן, אוטודידקט, החל את דרכו כבעל גלריה לעיצוב פנים ופריטי ריהוט ("חמסא", בתל אביב). משנת 90', במקביל לעבודות שונות כשכיר, הוא מתכנן, מעצב ומפיק פרויקטים שונים של בנייה ושיפוץ, במגזר הפרטי והעסקי כאחד. הוא עבד שנתיים כמעצב ברהיטי "קסטיאל" וכיום הוא עובד כמעצב הבית בחברת "עילית". בתכנונו ובפיקוחו שופץ לאחרונה "בית עילית", בניין של חמש קומות שנועד לשימור, ברחוב הרצל בתל אביב.
 
למרות ניסיונו העשיר בריהוט, פרזול וטקסטיל, סבור עופר פלדמן כי מהות החלל נקבעת, ראשית כל, על ידי הבסיס האדריכלי שלו. לכן, אולי, לא מיהרו בני הזוג להציב רהיטים או לתלות וילונות, ובמשך שלוש שנים שבהן גרו בדירה השקיעו את עיקר העבודה במבנה. רק בחצי השנה האחרונה עסקו יותר בפרטים שבתוכו.
 
ארונות המטבח מאכלסים ביעילות גם את פינת הכביסה וגם את המזווה, וכמובן גם מדיח כלים, מיקרוגל ושאר אביזרי מטבח. המטבח משמש כפינת אוכל בחיי היום יום, אך את השולחן אפשר להגדיל ולהציב מחוץ למטבח
 
הדירה מחולקת לשני אגפים, בחלקה הצפוני – האגף הציבורי, הכולל את חדר האורחים ואת המטבח. בחלק הדרומי האגף הפרטי – חדר הילדים, חדר השינה וחדר האמבטיה. בין שני האגפים מקשרים קירות, צבועים בהזמנה מיוחדת, שמתעגלים מן המטבח ומן הכניסה פנימה אל החדרים. המסדרון הקצרצר המוביל לחדרים צומצם כך למינימום האפשרי ונהפך לאלמנט פיסולי שמפריד בין שני האגפים. סמוך לכניסה ממוקמת פינת עבודה קטנה, אינטימית אך מאפשרת קשר עין עם החלל הציבורי. הקיר התוחם אותה ניצב באלכסון היוצר משולש ישר זווית, מקביל לאלכסון של מערכת המדפים התומכת את לוח שולחן העבודה. האלכסון לא רק מאפשר מבט נוח סביב, אלא מהווה רכיב עיצובי, דינמי וקליל על רקע הזרימה של הקירות המתעגלים.
 
כדי לפתוח את חלל המטבח, היה צורך להסיר, כמעט כליל, קיר תומך, שהשתרע על ציר צפון-דרום. פתיחת הקיר היתה בעייתית, במיוחד לאור העובדה שצנרת מים של הבניין כולו עברה דרכו, בדרכה מלמעלה למטה. ההתערבות במבנה הקיר הזה הצריכה השקעה מיוחדת, לא רק של כסף, אלא בעיקר של חיפוש אחר פתרונות טכניים שלא יסכלו את היתרון האסתטי שבפתיחת הקיר. בעזרתו המקצועית של המהנדס רימון צדיק הוסט הצינור דרך התקרה לקיר הצדדי, ומן הקיר התומך נותר רק עמוד מרכזי אחד. כל שינוי נהפך ליתרון בפני עצמו ונוצל גם מבחינה פונקציונלית וגם מבחינה אסתטית. הנמכות בתקרה היו לאלמנט עיצובי והן גם משרתות את תעלות המיזוג. מאחורי העמוד ממוקם שולחן האוכל וכך נוצרה פינה אינטימית יותר לאכילה, למרות החלל הפתוח. מצדו השני של העמוד נקבעו נישות מוארות, כך שהוא משמש עוד גוף תאורה בחדר האורחים.
 
ארונות המטבח מאכלסים ביעילות גם את פינת הכביסה וגם את המזווה, וכמובן גם מדיח כלים, מיקרוגל ושאר אביזרי מטבח. המטבח משמש כפינת אוכל בחיי היום יום, אך את השולחן אפשר להגדיל ולהציב מחוץ למטבח בעת אירוח מספר גדול יותר של אנשים. בגלל הזזת צנרת השירותים בעקבות השיפוץ, היה צורך להגביה את רצפת המטבח, והיא נוצקה בבטון, בניגוד לריצוף העץ החם של רוב הבית (פלנקים של עץ מרבאו אדמדם). קו הרצפה מתעגל, במקביל להתעגלות בתקרה שמעליו, והניגוד בין חומרי הריצוף מדגיש את הניגוד בין "קר" ל"חם", האופייני גם לצבעוניות וגם לתאורה בדירה.
 
הריהוט הבסיסי בדירה הוא אפור ומשמש רקע לכתמי צבע חמים, בעיקר בכתום. גופי התאורה הרבים והשונים בדירה מפסלים את החלל לא פחות מאשר מערך הקירות והמפלסים
 
רוב הקירות בדירה צבועים בגוון בהיר וחם, המנוגד לגוון האפור של האזורים המונמכים בתקרה. תשומת לב מיוחדת הוקדשה לצביעת הקירות העגולים, שמשיכות הצבע עליהם יוצרות אפקט תלת ממדי וחם, ועם זאת, רגוע ואחיד למראה. הריהוט הבסיסי בדירה הוא אפור ומשמש רקע לכתמי צבע חמים, בעיקר בכתום. גופי התאורה הרבים והשונים בדירה מפסלים את החלל לא פחות מאשר מערך הקירות והמפלסים. כך מתאפשרים דגשים שונים על חלקי המבנה ושינויי אווירה בהתאם למצב הרוח. גופי תאורה נסתרים שוטפים את התקרה באור קר, ספוטים ואפ-לייטים מספקים תאורה ממוקדת, חמה וקרה. לצד התאורה הטכנית המגוונת, אפשר למצוא בכל פינה גופי תאורה, בעיקר משנות ה-70, שנבחרו בקפידה בשוק הפשפשים. אלה מחממים את האווירה ומוסיפים נופך דקורטיבי אישי.
 
אור היום מווסת על ידי וילונות (לנה, מ"אירופה טקסטיל") המאפשרים הצללה ברמות שונות. בחדר האורחים זהו שילוב בין וילון הסטה לווילונות רומיים, ובחדר השינה מתאפשרת גם אטימה מוחלטת של האור.
 
הניצול היעיל של השטח, המצומצם יחסית, בא לידי ביטוי גם בחדר השינה. צדו השני של ארון המטבח נהפך לחדר ארונות. המיטה הגדולה – 2 X 2 מ' ("הולנדיה" ) – מותירה מרחב תנועה וגם מקום לשידת מגירות גדולה, שנבנתה במיוחד (הנגרות, כמו בכל הבית – אבי מ"טאץ' ווד"). חדר האמבטיה והשירותים מחופה באבן ("ויה ארקדיה") ורצפתו, כמו רצפת המטבח, יצוקה בבטון. צדו הפנימי של הקיר העגול יוצר כאן פינה עגולה, שבה מוצב כיור הרחצה. גם כאן, כמו בכל הדירה, נוספו פריטים שנבחרו בהקפדה, שלב אחר שלב, כך שיתמזגו באופן מדויק בבסיס הארכיטקטוני החדש שנוצר.

עוד בנושא

עיצוב דירות

ד"ש מהמאה ה-16– עיצוב דירה עתיקה בצרפת


עם מספר חומרים נבחרים ופלטת צבעים מצומצמת, הדירה העתיקה הזאת שומרת על מראה גולמי ומאפשרת התבוננות פנימית שקטה

עיצוב דירות

עולה קומה: דירת דופלקס בעיצוב הרמוני


עם דיירים נחושים, מעצבת יצירתית ומספר חודשי שיפוץ, דירת הדופלקס הישנה הפכה למרחב מחייה נעים ורגוע במיוחד

עיצוב דירות

יפה לה ורוד: דירת פנטהאוז ייחודית ואלגנטית


עם משחק עדין של גוונים, שילוב נכון של פליז ובחירה מוקפדת של פריטים, דירת הפנטהאוז הזאת שומרת על קו אלגנטי וקלאסי שיהיה רלוונטי גם בעוד שנים

עיצוב דירות

לקבל מפתח ולשבור קירות – שינויים בדירת קבלן חדשה


הקבלן לא הסכים לבצע שינויים בדירה, אז הדיירים חיכו למסירה ומיד צללו לתהליך שיפוץ מואץ שכלל טיפול בכל אחד מהחללים

תגובות

כתיבת תגובה