כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב דירות  //  דירה בשיכון

דירה בשיכון

מרפסת אחת גדולה ועוד מרפסות קטנות, המעטרות את הדירה, יוצרות יחד מערכת הגנה היקפית, אינטימית וירוקה

מאת: טלי הרדאבל, מגזין בניין ודיור צילום: עוזי פורת


כל אדריכל והלקוח, השוכר את שירותיו, היו רוצים לשמוע בסוף הדרך, מכל מי שנכנס לבית: "וואו"; אותה קריאת התפעלות, שמסמנת עבודה, שהצליחה ליצור בבית שילוב נכון ומוצלח בין התכנון האדריכלי, הרהיטים, הצבעים ופריטי האבזור. ביתה של האדריכלית חווה ברעם בשיכון בבלי בתל-אביב, מצליח לעשות זאת בצורה נעימה, עדינה ונטולת משוא פנים. הדירה ממוקמת בקומה הראשונה, והיא מעוטרת במרפסת גדולה ובשלל מרפסות קטנות יותר שיוצרות יחד מערכת הגנה היקפית, אינטימית וירוקה.

שני אגפים בדירה, אגף למבוגרים ואגף עצמאי לילדים עם סלון קטן, מטבחון וכניסה נוספת מחדר המדרגות

בבית מתגוררים האדריכלית, בן זוגה, עמרי, וארבעה ילדים – תאומים בני 8 ושני נערים. לפני כשנתיים שכר עומרי את שירותיה של חווה בחיפושים אחר דירה שתתאים לו ובתכנונה. במהלך החיפושים הבינו השניים, שעליהם למצוא דירה גדולה יותר, שתתאים למגורים משותפים. סיפור ההיכרות הרומנטי הזה מוסיף לתחושה הנעימה בבית.

אין אפילו בניין אחד באופק, למרות שהבית נמצא בתוך "יער" אורבני צפוף

בדירת חלומותיהם, במסגרת קונספט של ניצול נתוני הדירה, בעלת שתי כניסות נפרדות, הם הרסו הכל, מלבד שני עמודים הכרחיים בסלון, ותכננו שני אגפים. אגף למבוגרים, ובו מבואה, משרד, סלון, מטבח ומרפסת גדולה, ואגף עצמאי לילדים, עם סלון קטן ומטבחון, כך שהילדים יוכלו לנהל את חייהם מבלי לערב את ההורים בכל פרט.

יחד עם זאת, אין דלת חוסמת בין האגפים, אלא מדרך רצפה ברוחב כ-30 ס"מ, עשוי מאבנים, הנתונות בחומר אפוקסי שקוף. המדרך מבדיל בין הריצוף שבאגף המבוגרים, שבו אריחי פורצלן בגודל  80X80 ס"מ וגונם לבן-מבריק, ובין הריצוף באגף הילדים, שבו אריחי פורצלן בגודל  25X100 ס"מ במראה דמוי פרקט צהבהב.

גם צבע הקירות שונה. אצל המבוגרים הוא לבן-ירקרק, ואצל הילדים  לבן-ורדרד. הדלתות נצבעו בגוון תואם לקירות, ליצירת מראה שלם והרמוני, ולחיזוק ההפרדה הסמלית בין האגפים.

בני הבית מעדיפים לשבת בפנים, ולצפות החוצה, לכן ויתרו על ריהוט חוץ, לבד מספסל בנוי מעץ, המחפה את קורת בטון של הבניין

הכניסה הראשית לבית עוברת דרך מבואה מופרדת, שנוצרה על מנת לקצר את המרחק מהדלת לסלון. למבואה עיצוב סנטימנטלי, הכולל כורסא, שהביא עימו עומרי מבית סבו, ושולחן עגול, שהביאה חווה מבית סבה, שניהם במראה אירופאי ישן, ארון קיר ענק מרצפה לתקרה, דלת כניסה, המובילה לחדר העבודה של חווה, וקיר בעובי 20 ס"מ, המפריד בין המבואה לסלון. בקיר ההפרדה יש נישה מלבנית עם לוח מזכוכית ירוקה, מוארת בספוטים קטנים. הזכוכית, שממוקמת בכניסה, מרמזת על המופיע מאוחר יותר גם במטבח ובארונות הבגדים.

הכניסה פנימה מובילה לקיר גדול, המחולק לנישות אורך בעזרת שישה מדפי גבס עבים, ועליהם ספרים וחוברות עיצוב, המאורגנים בצורה דקורטיבית, ויוצרים ספריה ביתית, שמעליה, פס עילי עם תאורה ממוקדת. מול הספריה משולבת פינת האוכל המרכזית והסימטרית, שתחומה בין שני פתחים, אחד למטבח ואחד למסדרון, המוביל לחדר ההורים ולאגף הילדים. התוצאה היא חלל פורמלי, שהולם את שולחן האוכל המלבני. על הקיר היחידי בפינת האוכל תלויה עבודת ענק, שיצרה חווה, על בסיס צילום של "בית המפל" בתכנון פרנק לויד רייט, שהודפס על בד קנבס בגודל 2X2 מ', נצבע בצביעה חופשית, והפך ליצירה בעלת אופי אישי.

עמודי יסוד וקורות תמיכה, שאי אפשר היה להרסם, מהווים הפרדה חלקית בין הסלון ופינת האוכל. קיר לבנים מרכזי בסלון חופה באבן הודית אפורה, וממשיך את הקיר של מרפסת הענק, המופרדת מהסלון על ידי זכוכית ממוסגרת באלומיניום כסוף. בקיר שגובל עם המטבח יש פתחים שונים. האחד משמש אי אכילה, האחר ממוקם מתחת למסך הטלוויזיה, ויוצר מימד עומק, בנוסף להיותו חריר הצצה למטבח. קוביה בנויה מתחת לפתח חופתה בזכוכית ירוקה, ומשמשת כשולחן לחפצי נוי. המראה הניבט מהסלון מגלה את כל יופייה של המרפסת, ומה שמעבר לה – עצי זית ודקלים. אין אפילו בניין אחד באופק, למרות שהבית נמצא בתוך "יער" אורבני צפוף. לכן, אין צורך בתריסים ווילונות. המרפסת, מקורה כמעט לחלוטין, חופתה בדק מעץ איפאה בגוון חום כהה, שחלקו מטפס על הקיר. בני הבית, המעדיפים לשבת בפנים ולצפות החוצה, ויתרו על ריהוט חוץ, לבד מספסל בנוי מעץ, שמחפה קורת בטון של הבניין. שימוש נוסף שנעשה באזור המרפסת הוא בישול, קרי, מיתקן גריל ענק עם מערכת איוורור עילית, מוסתר מעיני היושבים בסלון, על ידי  אדנית גדולה.

המטבח הותאם למידותיו של בעל הבית חובב הבישול, כל הפריטים בו נרכשו בגודל XL

מפל מים בלב המרפסת מוסיף לה יופי, מתכתב עם התמונה שתלויה בכניסה לבית, וממלא תפקידי הסחה, באמצעות רחש המים המרגיע, שמעמעם את השאון, המגיע מבית הספר הסמוך. קיר בטון, שתוחם את המרפסת בצדה החיצוני, נפתח בחלקו בעזרת חלון גדול, ומשתלב במעבר ההדרגתי מהחוץ לפנים, שמתחיל בעצי זית, המציצים מהשכונה, ממשיך במרפסת הפרטית, ומסתיים בבית פנימה.

המרפסת ממשיכה במעבר צר גם לחלקו החיצוני של המטבח, שהותאם למידותיו של בעל הבית החובב בישול. כל הפריטים במטבח נרכשו בגודל של XL. דלתות הארונות חופו בחלקן בפורניר חום-כהה ובחלקן בזכוכית ירקרקה, שמחפה גם דלפק אכילה פרקטי, שמותאם לשישה סועדים. הגוונים הירקרקים תואמים היטב את הירוק שנכנס מבחוץ, ויוצרים חיבור נכון ונעים בין החללים החיצוניים לפנימיים.
במסדרון שלצד המטבח, המוביל לחדר ההורים ולאגף הילדים, יש תאורת רצפה שקועה, ועל הקיר ארבעה ציורים ירקרקים של חווה, המודגשים באור ממוקד.

ביחידת ההורים שולט הגוון הירוק. החלונות פונים לנוף ירוק, בארון הקיר, המשלים קיר ירקרק, יש חזיתות מזכוכית בגוון ירוק. מאוורר תקרה, המופיע בכל חדרי השינה בבית, יוצר מראה נונשלנטי ותחושה של סביבת מגורים אנושית, שיש בה מגע אישי.

חדרו של הבן האמצעי מהווה גם חדר אירוח. בחדר קיר צבוע אפור כהה, ומעוטר בפרח מתכת כתום עם גבעול ציורי ומתפתל, מעשה ידי חווה, שמקנה לחדר כולו מראה מזמין וידידותי

אגף הילדים, שבקצה המסדרון, נפתח במתחם אירוח, אליו ניתן להיכנס גם מחדר המדרגות. הירוק, החודר מבחוץ דרך החלון, מחוזק על ידי תוספת צמחייה פנימית. בחלל הציבורי של אגף הילדים יש מטבחון מאובזר, בר ישיבה במראה צעיר ודינמי, ופינת טלוויזיה. על מנת לנצל שטח מעברו השני של הסלון עבור חדר רחצה באחד מחדרי הילדים, נבנה בסלון הילדים קיר עגול, המהווה אלמנט דקורטיבי המוסיף חמימות.

שירותי האורחים הצמודים כוללים אלמנט מעניין על הקיר – אריחי קרמיקה פשוטים ולבנים, שמופיעים בהדרגה בכמה גדלים, והולכים וקטנים ככל שהם מטפסים על הקיר כלפי מעלה. באגף הילדים שלושה חדרי שינה, אחד לתאומים וחדר לכל אחד מהנערים. חדרו של הבן האמצעי מהווה גם חדר אירוח. בחדר קיר צבוע אפור כהה, ומעוטר בפרח מתכת כתום עם גבעול ציורי ומתפתל, מעשה ידי חווה, שמקנה לחדר כולו מראה מזמין וידידותי. חדרם המשותף של התאומים, שהיו שותפים מלאים לעיצוב, מאופיין בגווני ורוד וטורקיז, ובשפע כריות ובובות. מרפסת קטנה וחלון שצופה לנוף הירוק משלימים את האווירה הנעימה.

ברעם, שהיא אדריכלית, סטייליסטית ודקוראטורית, חשבה על כל פרט, אבזרה את החדרים בצורה עדינה, אסתטית ומתחשבת בכל פרט – בסביבה החיצונית, במרחב הפנימי, בצרכים השונים, בשילובי גוונים, תוך דגש על אסתטיקה מוקפדת ורגישה.

עוד בנושא

עיצוב דירות

נתונה לשינוי: דירת קבלן שקיבלה מראה חדש


איך הופכים דירת קבלן סטנדרטית לבית ייחודי שמותאם בדיוק לצרכים של בעליו? – בשתי מילים: שינויי דיירים

עיצוב דירות

טודו בום: דירת יוקרה בלב ברזיל


בלב קומפלקס ייחודי באחת השכונות השמחות בסאו פאולו, נמצאת דירת יוקרה שמצליחה לחבר בין עיצוב עדכני למורשת מקומית

עיצוב דירות

ד"ש מהמאה ה-16– עיצוב דירה עתיקה בצרפת


עם מספר חומרים נבחרים ופלטת צבעים מצומצמת, הדירה העתיקה הזאת שומרת על מראה גולמי ומאפשרת התבוננות פנימית שקטה

עיצוב דירות

עולה קומה: דירת דופלקס בעיצוב הרמוני


עם דיירים נחושים, מעצבת יצירתית ומספר חודשי שיפוץ, דירת הדופלקס הישנה הפכה למרחב מחייה נעים ורגוע במיוחד

תגובות

כתיבת תגובה