כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב דירות  //  לופט בטחינה

לופט בטחינה

תוך חודשיים ולגמרי לבד הפכו בין הזוג מיכלברג פורת מתפרה ישנה לחלל מגורים ועבודה, מחווה ללופט האותנטי משנות ה-50

מאת: מירי אלזון צילום: משה בן הרוש


מחפשים לימודי עיצוב וסטיילינג? לכל הפרטים לחצו כאן

 

כבר זמן רב שהמושג "לופט" נקשר לחלל רחב ידיים ומעוצב למשעי, דוגמה ומופת לאיכות חיים אורבנית שקיפצה בקלילות מחתרנות סטודנטיאלית לבורגנות אופנתית. הביקוש הגואה לסוג כזה של חללים בכל מטרופולין, ועשרות ספרי עיצוב ואדריכלות המציגים לופטים עירוניים ברחבי העולם ממחישים זאת יותר מכל.

הרעיון המקורי של החיים בלופט, שהחל כמעשה חתרני בשנות ה-50 בניו יורק, נדחק עם השנים לטובת יזמות חדשה ששיווקה את החללים הלא קונוונציונליים לסוג חדש של דיירים, והפכה את האזורים התעשייתיים למקומות מבוקשים ויקרים

הראשונים שזיהו את הפוטנציאל הגלום במבני תעשייה היו אמנים, אינטלקטואלים וסטודנטים. אלו היוו עבורם שילוב אופטימלי של "מקסימום מרחב בעלות מינימאלית": דמי שכירות נמוכים, ואפשרות מגורים ועבודה באותו חלל מרווח. הרעיון המקורי של החיים בלופט, שהחל כמעשה חתרני בשנות ה-50 בניו יורק, נדחק עם השנים לטובת יזמות חדשה ששיווקה את החללים הלא קונוונציונליים לסוג חדש של דיירים, והפכה את האזורים התעשייתיים למקומות מבוקשים ויקרים. גם בתל אביב, אם כי באיחור ניכר, קשה למצוא חלל תעשייתי ראוי שלא  נרכש עדיין על ידי יזמים והפך למוצר נחשק. עם זאת, אותם עקרונות מקוריים של חופש תכנוני, שילוב של  מגורים ועבודה בחלל אחד ועלות דיור נמוכה בהשוואה לשאר שכונות המגורים בעיר, נשארו מפתים כשהיו עבור לא מעט יוצרים, אמנים ומעצבים.

הלופט שתכננו בני הזוג מיכלברג-פורת באזור המסחר של תל אביב בואכה פלורנטין הוא, לדבריהם, מחווה ללופט האותנטי משנות ה-50. "יצרנו חלל שונה בהשוואה למגמת עיצוב הלופטים ה'עכשווית'" אומרים בני הזוג, "חיפשנו לחיות בלופט כדי להגשים את תפיסתנו העיצובית, לממש את רצוננו לחיות ולעבוד בחלל אחד ובעלות נמוכה ומתוך כך, ליהנות מיצירה משותפת ועשייה עצמית".

החלל המדובר, ששימש עד לפני מספר חודשים מתפרה עמוסת פלורסנטים עם רצפת פי.וי.סי. שחוקה, נמצא בבניין בן שתי קומות ברחוב צר, עמוס חנויות ומפעלים קטנים במפלס הרחוב וחללי מלאכה וותיקים בקומות העליונות. קרן מיכלברג-פורת, מעצבת פנים בוגרת פרסונס (ניו יורק) המתמחה בתורת הצבעים ושי פורת, נגר ורסטוראטור המתמחה בנגרות אורגנית, חולקים סטודיו משותף בשם "DI 352". השניים עובדים ביחד בעיצוב תפאורה, אובייקטים לסרטים ופרסומות, בתים וחללים מסחריים.

החלל הפתוח חולק לאזורי עבודה ומגורים באמצעות מחיצות קיר חלקיות, ללא דלתות. המחיצות יוצרות מעבר חופשי בין האזורים, ושומרות על אסתטיקה אוורירית המתאימה לחלל פתוח

החלל ששכרו בני הזוג היה נטול תשתיות מים ואינסטלציה; בקירות היו חורים גדולים, חלק מהקירות היו מחופים בקרמיקה, ועל הרצפה היה פי.וי.סי ישן שהשניים עמלו בקושי רב להסירו כדי לגלות את רצפת הבטון המקורית. "בחרנו להשתמש בחלל כמו שהוא בהתאמה לסביבה, לרמת הגימור של המבנה ולחומרים הקיימים" אומרים מיכלברג-פורת, ששיפצו את החלל במשך כחודשיים ולגמרי לבד. החלל הפתוח (100 מ"ר) חולק לאזורי עבודה ומגורים באמצעות מחיצות קיר חלקיות, ללא דלתות. המחיצות יוצרות מעבר חופשי בין האזורים, ושומרות על אסתטיקה אוורירית המתאימה לחלל פתוח. חדר השינה מופרד בקיר בנוי ובו פתחים צרים לאורך ולרוחב, ובמחיצה מרחפת שבנה פורת מלביד צפצפה ממוחזר. את מרכז החלל הקדישו בני הזוג לאזור עבודה, עם שולחן גזירה המשמש כשולחן עבודה רחב מידות וסביבו חביות צבע מקוריות באדום עז, שהוסבו לכיסאות וחללן משמש לאחסון.

השימוש בחומרים שמר על צורתם הטבעית: בטון חשוף, עץ וברזל ללא תוספות, חיפויים או אלמנטים קישוטיים כלשהם. האמבטיה הושקעה בקוביית בטון באורך שלושה וחצי מטר, בחלל מרווח ונקי בעיצובו הצופה דרך פתח אופקי אל שאר אזורי הלופט. המטבח הצנוע כולל פלטת נירוסטה תעשייתית שנקנתה בשוק הפשפשים, ושולחן אוכל שהורכב מלוח עץ ישן שנמצא ברחוב והונח על רגל ברזל ממחסן של מסגרייה באזור. תשתית הצנרת למטבח ולאמבטיה נבנתה מהיסוד, ומוקמה על גבי הקירות כנהוג בחללים תעשייתיים. בדרך זו  טופלה גם מערכת החשמל, שחוטיה נותרו חשופים כשהיו מלבד התאמה מינימלית לצרכי מגורים.

גם בבחירת הצבעים שמרו השניים על העקרון שהנחה אותם בבחירת החומרים: התאמה בלתי מתפשרת למקום. הגוונים מתמזגים באופן טבעי עם החלל והחומר

גם בבחירת הצבעים שמרו השניים על העקרון שהנחה אותם בבחירת החומרים: התאמה בלתי מתפשרת למקום. הגוונים מתמזגים באופן טבעי עם החלל והחומר, כמו צבע ה"טחינה" כפי שמכנה אותו מיכלברג-פורת, כשלצידו צבע הבטון האפור וצבע העץ הבהיר. צבעוניות מרוככת, לא מנקרת עיניים, המשולבת פה ושם בכתמים אדומים עולצים המבייתים את החלל התעשייתי.

עוד בנושא

עיצוב דירות

שווה זהב: עיצוב דירת גן דופלקס בחיפה ב-300 אלף שקל


סטנדרט קבלני פשוט בדירת גן דופלקס הפך בטאץ' עיצובי עדין לממלכה לבנה בת שתי קומות, שהתגברה על שטח מצומצם וחוסר באחסון

עיצוב דירות

עם הפנים לים: דירה מול הים ממקסמת את הנוף בגדול


הנוף בדירה בבת ים לא דילג על אף חלל – מהמטבח והסלון המאוחדים ועד פינת האוכל וחדר השינה, שחולקים קיר זכוכית משותף

עיצוב דירות

גוד מורנינג תל אביב: אשת האופנה שחיה בדירה בבית מלון


הקירות הופלו, הים של תל אביב נפרס במלוא העוצמה, ודירת הנופש המחולקת הפכה לדירה בבית מלון של ממש עם אופן ספייס חלומי

עיצוב דירות

אלגנטיות של קטיפה: יוקרה כפרית בלב העיר


אווירה של רוך ושקט עוטפת זוג הורים ושלושת בנותיהם בדירתם המוקפדת שתוכננה ועוצבה על ידי יפעת אברמסון מ"STUDIO A".

תגובות

כתיבת תגובה