כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב דירות  //  לופט והעיר הקטנה

לופט והעיר הקטנה

תכנון דירת גג במרכז תל אביב. ע"י בחירת חומרים נכונה ותכנון נבון, נוצרה תחושה של דירה בניו יורק

מאת: ליאת סטניבלבסקי צילום: עמית גרון


קשה שלא לחשוב על ניו יורק כשמבקרים בדירה שתכננו יעל בן ארויה ויורם שילה במרכז תל אביב. עם קצת דמיון אפשר להחליף את צמרות העצים של רחוב סוטין בירוק של הסנטרל פארק, ואת הנוף האורבני של תל אביב בזה של התפוח הגדול. התחושה הניו-יורקית נובעת לא רק מהנוף הנשקף מהדירה, אלא גם מהתכנון, חלוקת השטח ובחירת החומרים.
 
בן ארויה ושילה החלו את דרכם בניו יורק. הם נסעו לשם ללמוד אדריכלות באותו החודש, ובדיעבד הסתבר שאף נכחו באותן הרצאות. בן ארויה למדה ב"קופר יוניון", חיה ועבדה בעיר תשע שנים. שילה, שלמד הנדסה בטכניון ולדבריו השתעמם, נסע ללמוד באוניברסיטת קולומביה ונשאר בניו יורק חמש שנים. ואולם, רק עשור מאוחר יותר הם הכירו בארץ.
 
בשלוש השנים האחרונות הם עובדים ביחד, ומקפידים להשתתף בתחרויות בינלאומיות. "תחרויות הן הזדמנות טובה לאדריכלים צעירים", מסבירים בן ארויה ושילה. "הן אנונימיות ובדרך כלל לא מבוססות על פוליטיקה". אחד מהפרויקטים המעניינים שהגישו לתחרות Competition Design Lights City הוא עמוד תאורה חדש לפארק ולרחוב בניו יורק, שנועד להחליף את עמודי התאורה הישנים שתוכננו לפני כ-50 שנה. השניים אמנם לא זכו בתחרות, אבל בהחלט זכו לחשיפה יפה כשה"ניו יורק מגזין" הכתיר את הפרויקט שלהם כאחד מחמשת הפרויקטים החשובים שהשתתפו בתחרות.
 
"כמו בכל עיר גדולה וצפופה גם כאן נאלצנו להתמודד עם שטח לא גדול, ולנצל אותו בצורה מרבית כדי שיוכל להכיל משפחה ולענות על צרכיה"
 
את הדירה בסוטין תכננו בן ארויה ושילה בסגנון לופט. היא נפרשת על שתי קומות: בקומת הכניסה מבואה, מטבח, חדר ילדים עם חדר אמבטיה צמוד ויחידת הורים עם חדר אמבטיה נוסף; בקומה העליונה, לצדו של גרם המדרגות, סלון קטן ומולו גאוות הבית – גג מרהיב מצופה דק. "כמו בכל עיר גדולה וצפופה גם כאן נאלצנו להתמודד עם שטח לא גדול, ולנצל אותו בצורה מרבית כדי שיוכל להכיל משפחה ולענות על צרכיה", אומרים בן ארויה ושילה. וכך אין בבית אף אזור לא מטופל. השטח בין חדר השינה של ההורים לחדר הרחצה, למשל, משמש כפינת עבודה. בכוך בכניסה לאגף ההורים הוצב ארון, שתוכנן במיוחד ונצבע בצהוב.
 
כדי להגדיל את תחושת החלל וגם להכניס את הנוף הירוק של צמרות העצים לתוך הבית, נפתחו בקיר המערבי חלונות נדיבים. הקיר הירוק, כפי שמכנה בן ארויה את הקיר המערבי, מתחיל בחדר ההורים, ממשיך אל המטבח ומסתיים בחלון ענקי בחדר הילדים. (קבלן אלי בן הרוש חברת "איזומטריה") בניצב לקיר הירוק עומד קיר מלבני סיליקט המפריד בין החלל הציבורי, המטבח והמבואה, לבין החלל הפרטי, יחידת ההורים. 
 
לבנת הסיליקט הייתה חומר בנייה נפוץ בתל אביב בשנות ה-20 וה-30, ואפשר למצוא אותה מבצבצת מתחת לטיח מתקלף בשדרות רוטשילד ובמקומות רבים אחרים בעיר. אותה לבנה נפוצה גם בניו יורק, אלא ששם צבעה אדום כצבע האדמה המקומית, בעוד שבתל אביב צבעה לבן.
בן ארויה ושילה לקחו את החומר התל-אביבי הישן ושילבו אותו בדירה, בשימוש מעודכן ומודע לעצמו. לדבריהם, זו "מעין קריאה מחודשת של חומר ישן בטכניקה חדשה".בגרסה שהציע שילה לקיר הסיליקט שובצו לוחות צמנט בין כל חמש שורות של לבני סיליקט. סיבי הבטון הדחוסים מחזקים את הקיר ומחלקים את המסה של הלבנים, ובכך יוצרים תחושה קלילה יותר.
 
שינוי נוסף שנעשה בבנייה המסורתית בסיליקט הוא כיוון הלבנה. בצורת הבנייה המקורית סובבו מדי כמה שורות את כיוון לבנת הסיליקט, לצורך חיזוק קונסטרוקטיבי. שיטה זו מעבה את הקיר, אך מכיוון ששכבות הצמנט העניקו את החוזק הדרוש לא היה צורך לסובב את הלבנה, וכך נחסך מקום יקר.
 
חוויית התנועה היא אחד הנושאים שהעסיקו את האדריכלים בתכנון. "תכנון התנועה הוא מעין כוראוגרפיה", מסבירה בן ארויה
 
קיר הסיליקט ניצב כאלמנט עצמאי בחלל. הוא ממשיך לכל אורך הקומה, אך אינו נוגע בקירות החיצוניים וכך אינו מקלקל את תחושת הלופט. בקצהו ניצבות מדרגות מחופות בשכבת טרצו. המדרגות יוצרות תחושת תנועה בבית, והן מקיפות את קיר הסיליקט ומאגפות אותו בתנועה סיבובית.
 
חוויית התנועה היא אחד הנושאים שהעסיקו את האדריכלים בתכנון. "תכנון התנועה הוא מעין כוראוגרפיה", מסבירה בן ארויה.נראה שהשמש משתפת פעולה עם המחול הזה, והיא מקיפה את הדירה ומציפה אותה באור המשתנה משעה לשעה. הקרניים הראשונות פורצות דרך החלון הגבוה בדרום מזרח, ומשעות הבוקר המאוחרות שוטפות את המדרגות המובילות לקומה השנייה. בהמשך מתגנב האור מהגג וגולש דרך המדרגות המתעקלות מטה. אחר הצהריים מגיע תורם של החלונות המערביים, שדרכם חודר לבית האור המסתנן מבעד לצמרות העצים. 

עוד בנושא

עיצוב דירות

בקומה ה 22: עיצוב פנטהאוז באחד ממגדלי המגורים במרכז הארץ


ממרפסת הפנטהאוז באחד ממגדלי המגורים הרבים שצמחו בערים השונות בארץ ושינו את הנוף האורבני, המבט נמשך ומגיע עד לים

עיצוב דירות

לחשוב אחרת: דירות שכורות ומושקעות


בעזרת מעצבות פנים הצליחו השוכרים לייצר לעצמם בית שמתאים לאישיותם ולצרכיהם. מגרוש שהגיע עם מזוודה ועד זוג עולים שלא חסך בכלום – דירה שכורה שיש בה הכול

עיצוב דירות

כזה עוד לא ראיתם: מטבח שחור ופסנתר בדופלקס יוקרתי בחולון


סגנון מודרני חם ויוקרתי נבחר לדופלקס בקומה ה-23 שנקנה במצב מוכן במגדל בחולון. בסלון חלל כפול עם לבנים מפירוק, מטבח שחור בנגיעות עץ מעניק את הדרמה, וגם לפסנתר של המשפחה המוזיקלית נמצא מקום

עיצוב דירות

מהפך של פעם ביובל: שינוי דרמטי בפנטהאוז המרשים, לרגל יום הולדת 50


משבר הקורונה שינה תכניות עבור רבים מאיתנו אך אם יש משהו טוב שקרה במהלכו הוא שרבים מהבתים ברחבי העולם, וגם כאן אצלנו בישראל, עברו מתיחות פנים משמעותיות ששדרגו את איכות החיים של המשפחות שחיות בהם. כך גם במקרה של בני זוג בשנות ה-50 לחייהם, להם שיפצה המעצבת הילה אריאלי את הפנטהאוז, במקום טיול מפנק בחו"ל שבוטל בעקבות הסגרים והמגפה. ככה חוגגים יובל.

תגובות

כתיבת תגובה

בודק...