כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב דירות  //  לחשוף את הפוטנציאל

לחשוף את הפוטנציאל

בתהליך שיקומי מורכב הפכה דירה מוזנחת ואפלה ברמת אביב לחלל פתוח יפהפה עם נוף עוצר נשימה

מאת: ליאת סטניבלבסקי צילום:


"חיפשנו הרבה זמן דירה עד שהגענו לכאן", מספרת דגנית בעלת הבית. "כשביקרנו בה לראשונה היא נראתה זוועה. היא הושכרה לסטודנטים שהזניחו ולכלכו אותה. הבן שלי הכריז שלא יביא חברים הביתה מהבושה". כשמגיעים לדירה היפהפייה והמעוצבת של דגנית ומשפחתה ברמת אביב קשה להאמין שמדובר באותה הדירה.

 
הדבר הראשון שצד את עינו של המבקר בדירה הוא נוף עוצר נשימה של תל אביב, הנפרש וממלא את הוויטרינות הענקיות בקיר הדרומי שמול הכניסה. בהדרגה מתגלה שאר חלל הדירה המעוצבת בסגנון נקי, שקט אך גם נועז
 
את המהפך יש לזקוף לזכותן של מעצבות הפנים אלינור אבני ומירי גינזבורג, שנקראו להציל את הדירה ממצבה העגום. אבני וגינזבורג הן שתי מעצבות צעירות ומבטיחות בעלות משרד עצמאי. הן עובדות יחד כבר שש שנים ומעצבות בתים פרטיים, פרויקטים עסקיים ומסעדות. בין הפרויקטים שעיצבו גם מסעדת "גלינה" בנמל תל אביב, הבר "מכה" בנחלת בנימין והחנות "פריטים" בדיזנגוף סנטר שתיפתח בקרוב. העבודה בדירה ברמת אביב דרשה לא מעט דמיון ויצירתיות. למעשה היה עליהן לחשוף את הפוטנציאל הגלום בדירה, שהוסתר ביד זדונית כמעט, על ידי המתכננים והבעלים הקודמים.
 
הדבר הראשון שצד את עינו של המבקר בדירה הוא נוף עוצר נשימה של תל אביב, הנפרש וממלא את הוויטרינות הענקיות בקיר הדרומי שמול הכניסה. בהדרגה מתגלה שאר חלל הדירה המעוצבת בסגנון נקי, שקט אך גם נועז, בהתחשב בתפישת החלל הפתוח – המטבח, פינת האוכל והסלון הנמצאים בחלל אחד שאינו מופרד במחיצות. במרכז הסלון, מול הנוף המרהיב, ניצבת הקלבינובה (פסנתר חשמלי) של בעל הבית. "לפני שידענו איך הדירה תיראה", מספרת אבני, "ידענו שקיימת קלבינובה ושעליה לעמוד מול הנוף". "מול הברקים והרעמים", משלימה בעלת הבית.
 
הטיפול השיקומי החל בחשיפת הנוף שהוסתר עד אז בוויטרינות צהובות, ולאחר מכן טופלה חלוקת החלל. הבעלים ביקשו אגף להורים, חדר לבן הצעיר וסטודיו שישמש גם כחדר לבן הגדול כשהוא מבקר. השאר – חלל פתוח. בבואן לתכנן מחדש את חלוקת השטח נתקלו אבני וגינזבורג בשני קירות בטון. מכיוון שאי אפשר היה לסלק את קירות הבטון התומכים, החליטו המעצבות להפוך את החיסרון ליתרון ולהשתמש בקירות הבטון כמחיצה המפרידה בין החלק הציבורי לפרטי.  
 
חלוקת המקלחת ושינוי מיקום הכניסה הפכו את חדר ההורים לסוויטה קטנה ורומנטית, המובדלת מאגף הילד ומהאזור המשותף
 
בחינה של חלוקת החלל המקורית העלתה כי באמצעות שינויים קלים יהיה אפשר ליצור פרטיות בין החללים השונים. הכניסה ליחידת ההורים הועתקה מהמסדרון המשותף לחדר הילד ולאמבטיה, ומוקמה לצד המטבח החולק קיר משותף עם חדר ההורים. המקלחת הגדולה בקצה המסדרון פוצלה. חלק ממנה סופח ליחידת ההורים והוסב לג'קוזי פרטי המופרד מאזור השינה במחיצה נמוכה. חלוקת המקלחת ושינוי מיקום הכניסה הפכו את חדר ההורים לסוויטה קטנה ורומנטית, המובדלת מאגף הילד ומהאזור המשותף. המטבח המקורי הפך למרפסת שירות ולסטודיו שנסגר בדלת זכוכית חלבית. הכיתוב הגרפי שעל הדלת, "stutai", חושף את ייעודו הכפול של החלל: סטודיו לגרפיקה של בעלת הבית וחדר לבן איתי. 
 
החלקים הציבוריים של הבית – הכניסה, הסלון, פינת האוכל והמטבח, נותרו כחלל פתוח.
מטבח פתוח עלול להיות נקודת תורפה בתכנון בתים, "לא הייתי מציעה מטבח כזה ללקוח אחר", אומרת אבני, "אבל מהיכרותי עם דגנית ידעתי שזאת לא בעיה. הבית נראה תמיד מסודר – גם כשאני באה ללא הודעה מוקדמת". בנוסף, דגנית הכריזה כי אין בכוונתה לבשל. ליתר ביטחון הוזמנה חברה בשלנית לצורך בדיקת המטבח, והבטיחה שאפשר לבשל בו חמישה סירים בו זמנית אם רק רוצים.המטבח בעיצובן של אבני וגינזבורג בנוי מארונות פורמייקה לבנה מבריקה, ומעליהם משטח עבודה מנירוסטה. את הקיר שמעל משטח העבודה מחפים לוחות זכוכית מוברגים בברגי נירוסטה.
 
עיצוב נקי וגיאומטרי עלול להשרות תחושה קרה ומנוכרת. אולם בזכות כתמי צבע, תאורה רכה ופיזור אלמנטים עשירים כמו הנברשת הצליחו אבני וגינזבורג ליצור תחושה חמה, ביתית ונעימה
 
אבני וגינזבורג עיצבו לא רק את המטבח אלא את ריהוט הבית כולו: במרכז הסלון עומדת ספה ירוקה ורכה שמוסיפה כתם צבע לחלל. לצד הספה שולחנות עשויים פלחים של ברזל מכופף צבועים בתנור, ושולחן אוכל. השולחן עשוי פורמייקה בגימור מט ומשולבת בו מראה עגולה המשקפת נברשת שתלויה מעליה. לאמבטיה הראשית עיצבו אבני וגינזבורג שידת מגרות עשויה פורמייקה דמוית עץ, ופיזרו מתחתיה חלוקי נחל בסגנון יפאני. השפעה יפאנית ניכרת גם בשאר חלקי הבית, ומתבטאת בעיקר בשילוב קווים אופקיים המופיעים הן בריהוט והן בעיצוב מוטיבים בדירה. בחדר השינה של ההורים, למשל, מסמנת קורת גבס אופקית את מראשות המיטה ומשמשת גם כמקום אחסון. גם דלתות החדרים, שיוצרו במיוחד לדירה, משלבות פס אופקי דקורטיבי ועדין.
 
עיצוב נקי וגיאומטרי עלול להשרות תחושה קרה ומנוכרת. אולם בזכות כתמי צבע, תאורה רכה ופיזור אלמנטים עשירים כמו הנברשת הצליחו אבני וגינזבורג ליצור תחושה חמה, ביתית ונעימה. הדיירים שמחים במעונם החדש, ובנם – למרות האיומים – ממשיך לנהל חיי חברה פעילים. "היה צריך הרבה מעוף ודמיון ובעיקר מעצבות מוכשרות כדי להפוך את הדירה למה שהיא עכשיו", מסכמת דגנית. 

עוד בנושא

עיצוב דירות

ד"ש מהמאה ה-16– עיצוב דירה עתיקה בצרפת


עם מספר חומרים נבחרים ופלטת צבעים מצומצמת, הדירה העתיקה הזאת שומרת על מראה גולמי ומאפשרת התבוננות פנימית שקטה

עיצוב דירות

עולה קומה: דירת דופלקס בעיצוב הרמוני


עם דיירים נחושים, מעצבת יצירתית ומספר חודשי שיפוץ, דירת הדופלקס הישנה הפכה למרחב מחייה נעים ורגוע במיוחד

עיצוב דירות

יפה לה ורוד: דירת פנטהאוז ייחודית ואלגנטית


עם משחק עדין של גוונים, שילוב נכון של פליז ובחירה מוקפדת של פריטים, דירת הפנטהאוז הזאת שומרת על קו אלגנטי וקלאסי שיהיה רלוונטי גם בעוד שנים

עיצוב דירות

לקבל מפתח ולשבור קירות – שינויים בדירת קבלן חדשה


הקבלן לא הסכים לבצע שינויים בדירה, אז הדיירים חיכו למסירה ומיד צללו לתהליך שיפוץ מואץ שכלל טיפול בכל אחד מהחללים

תגובות

כתיבת תגובה