כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב דירות  //  מעגל עיצובי שלם

מעגל עיצובי שלם

קווים מעוגלים, פינות רכות, צבעוניות נקייה, חומרים מבריקים והרבה אור היו בסיס לעיצוב טוטלי שהביא לשינוי מהפכני בדירה תל אביבית טיפוסית

מאת: אודית לורן בלקין צילום:


מרפסות גדולות ולא מנוצלות, חדרים קטנים וחושך היו הבעיות המרכזיות שעמן התמודדו אדריכליות הפנים בתיה אלוש וגלית ברדור בדירה התל אביבית. רצונם של הדיירים להביא לשינוי מהותי בדירה תוך כדי יצירת תחושת מרחב וניצול מרבי של אור טבעי – הביא לעיצוב ביתי כולל ומיוחד. כל זאת – ללא כל נגיעה במעטפת החיצונית (קבלן: תומר בן שמשון).

מוטיבים של צבע בהיר מול נגיעות של צבעוניות עזה, צורות מעוגלות ו"מתקלפות", חומרים קלילים ושקיפויות והשתקפויות – חוזרים על עצמם בחללים שונים. אילוצים מבניים הניבו דווקא יתרון של חלוקה קלילה שאינה חד משמעית בין החללים הציבוריים והפרטיים בדירה
 
לדברי אלוש וברדור, "כל פרויקט שלנו מתחיל בהרבה שיחות בינינו לבין הלקוח, ובהרכבת פרוגרמה שנובעת מהיכרות עמוקה עם הלקוח. הבנת הצרכים והדרישות מביאה לתכנון המשלב בתוכו פונקציונליות ועיצוב בסדר חשיבות זהה. במקרה של הדירה בתל אביב, הדרישה לא היתה ממוקדת לחלוטין, מה שאיפשר לנו להציע קונצפט עיצובי ולאפיין אותו בקו שחוזר על עצמו, מהרעיון הכולל ועד הפרטים הקטנים ביותר".
 
מיקומי החללים הציבוריים והפרטיים בדירה, ששטחה 63 מ"ר, נשארו כשהיו. ביטולן של המרפסות הביא להגדלה משמעותית של הסלון וחדר הרחצה. מוטיבים של צבע בהיר מול נגיעות של צבעוניות עזה, צורות מעוגלות ו"מתקלפות", חומרים קלילים ושקיפויות והשתקפויות – חוזרים על עצמם בחללים שונים. אילוצים מבניים הניבו דווקא יתרון של חלוקה קלילה שאינה חד משמעית בין החללים הציבוריים והפרטיים בדירה. הגדלת המבואה, תוך כדי יצירת רצף פתוח בינה לבין המטבח, יצרה תחושה של אווריריות, אור ומרחב שהיו חסרים קודם לכן. 
 
שולחנות ומדפים בגבהים, בצורות ובגימורים שונים (לכה שחורה ולבנה וזכוכית חלבית) יוצרים את השקיפויות וההשתקפויות המופיעות בדירה כולה
 
הקיר שמקבל את פני הבאים נצבע זהב בגימור מבריק ובו חרך הצצה לכיוון הסלון. ארון ומדפי עץ צבועים לבן מבריק משתלבים בקיר בכיוונים שונים. במאונך לקיר מוצמדת לתקרה מסילת מתכת, שממנה תלוי וילון חרוזים שתפקידו להפריד בצורה מבוקרת בין הכניסה למטבח ובין הסלון לחדר הרחצה. החרוזים המרובעים, בצבעי ירוק, אדום ונגיעות של זהב, נבחרו בדרום תל אביב ונשזרו בידי התכשיטנית עינב לקסמן. 
המטבח ממשיך את המבואה לא רק בריצוף הגרניט פורצלן בצבע לבן מבריק (שחוזר על עצמו בדירה כולה פרט לחדר הרחצה), אלא גם בנגיעות של צבע וחומר. האלמנט הבולט ביותר במטבח הוא שיש קיסר בצבע אדום עז משולב נצנצים שמשמש גם לחיפוי הקיר באזור משטח העבודה. מעל החיפוי תלויה שורה של ארונות אחסון בגימור זכוכית חלבית. שורה של ארונות עמוקים יותר בגימור לבן תלויה מעליהם באופן שיוצר נישה לתאורה (ניסקו). הצבע האדום נראה גם בקיר שמול שולחן הבר ובכיסאות הישיבה הגבוהים (טולמנ'ס). משטח הבר, מצופה פורמייקה בצבע פנינה וקנט חשוף, יוצר מעין חלל ביניים בין המטבח לסלון. הבר נשען על רגלי מתכת דקיקות וכאילו יוצא מתוך מבנה ארון האחסון בצורה של התקלפות משטח אחד מתוך האחר, מה שמקנה לו צורה רכה והופך אותו לאלמנט פיסולי.
 
בסלון, שהורחב על חשבון חדר השינה והמרפסת, יש שילוב של רהיטים (טיטאן) עם נגרות (אלפנט) בעיצובן של אלוש וברדור. הצבעים, הריפוד והממדים של פרטי הריהוט הותאמו במיוחד לחלל זה על פי דרישותיהן של המעצבות. ספת הישיבה רופדה עור אדום עמוק וקושטה בכריות אדומות וזהובות. לצדה, שתי כורסאות ישיבה בריפוד זהוב כשמעליהן קורה קונסטרוקטיבית שיצרה נישה בתקרה המשמשת לתאורה רכה ששוטפת את הקיר מלמעלה. שולחנות ומדפים בגבהים, בצורות ובגימורים שונים (לכה שחורה ולבנה וזכוכית חלבית) יוצרים את השקיפויות וההשתקפויות המופיעות בדירה כולה. ספסל ישיבה הותאם בדיוק לממדי החדר ומשמש גם כאדן חלון ומקום לאחסון. אל הספסל, שצורתו המעגלית יוצרת פינת אוכל, הוצמד שולחן בגימור לכה לבנה כשלצדו כיסאות מצופים פורניר צבוע שחור-לבן בדגם זברה. 
 
חדר השינה הוא היחיד שאינו פתוח ליתר החללים בדירה. אך גם בו חוזרים הקווים המעוגלים והרכים, צבעים נקיים בשילוב נגיעות של כתום עז ואור שמקורו בחלון אך גם בזכוכית חלבית המשמשת מחיצה בין פינת האיפור לפינת הכביסה במקלחת
 
קיר ודלת זכוכית תלויה על גבי מסילה (תמוז) מפרידים את חדר הרחצה מיתר חלקי הדירה. תפקידו של וילון החרוזים מצדה הפנימי והחיצוני של מחיצה קלילה זו לטשטש את הנעשה בחדר אך גם לאפשר החדרת אור לחלקיה הפנימיים של הדירה תוך כדי שימוש בחומרים שקופים למחצה. השימוש בזכוכית חוזר גם כחיפוי לקיר ולחלקו העליון של אזור הרחצה שממנו יוצא המקלחון. פנל זכוכית ממשיך את הקיר ויוצר נישה לתאורה וגומחות לצמחייה. הרצפה, בחיפוי קרמיקה לבנה והכלים הסניטריים (מודי) מתאימים בדיוק למשטח שיש קיסר לבן משולב בנצנצים. המשטח, כמו אריחי האפוקסי שבתוכם מוטבעים חלוקי נחל במקלחון, יוצרים חזרה על מוטיבים מעוגלים. ספסל מצופה עץ אלון צבוע נמשך לתוך המקלחת ויוצר כך פינת ישיבה אינטימית תחת המים הזורמים. 
 
חדר השינה הוא היחיד שאינו פתוח ליתר החללים בדירה. אך גם בו חוזרים הקווים המעוגלים והרכים, צבעים נקיים בשילוב נגיעות של כתום עז ואור שמקורו בחלון אך גם בזכוכית חלבית המשמשת מחיצה בין פינת האיפור לפינת הכביסה במקלחת. שולחן האיפור בא למעשה בהמשך לארון מכונת הכביסה בחדר הרחצה, מה שניכר בפס זכוכית שקוף בחלקה התחתון של המחיצה. 
 
העיצוב הטוטלי של הדירה מורכב ממכלול של פרטים שאף אחד מהם לא הושאר ליד המקרה. הכל יחד מתחבר לקווים שסוגרים מעגל עיצובי שלם.

עוד בנושא

עיצוב דירות

גוד מורנינג תל אביב: אשת האופנה שחיה בדירה בבית מלון


הקירות הופלו, הים של תל אביב נפרס במלוא העוצמה, ודירת הנופש המחולקת הפכה לדירה בבית מלון של ממש עם אופן ספייס חלומי

עיצוב דירות

אלגנטיות של קטיפה: יוקרה כפרית בלב העיר


אווירה של רוך ושקט עוטפת זוג הורים ושלושת בנותיהם בדירתם המוקפדת שתוכננה ועוצבה על ידי יפעת אברמסון מ"STUDIO A".

עיצוב דירות

מהפרברים אל העיר: מינימליסטית, מרווחת ועכשווית


דירתם של בני זוג כבדי שמיעה תוכננה על ידי מעצבת הפנים גלית בלוריאן בקפידה ובדיוק מינימליסטי להתאמה מושלמת לצרכיהם המיוחדים

עיצוב דירות

אמנות הבטון: לופט אורבני במראה של גלריה לאמנות


תקרת בטון חשוף ורצפת עץ של דירת לופט בקומה ה-12 בגני תקווה העניקו לה לוק מוזיאלי. חללי אירוח בתצורות שונות העניקו גם תחושה של לובי בבית מלון

תגובות

כתיבת תגובה