כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב דירות  //  משנה עיצוב, משנה מזל

משנה עיצוב, משנה מזל

איך הפך מקום, שנחשב למכוער ועמד למכירה חודשים רבים, שקונים פוטנציאליים התעלמו ממנו, לדירה מסוגננת ומעניינת?

מאת: ג'וליה פון מילוס צילום: חואן היטרס


 דירה ממוקמת בבניין תעשייתי ישן משנות ה-20 של המאה שעברה, הנמצא ב-Garment District, אזור האופנה של מנהטן. במקור שימש החלל, שגודלו 90 מ"ר, בית מלאכה נצלני לייצור בגדים. בשנות ה-80 של המאה שעברה הוסבו הקומות העליונות בבניין לדירות מגורים, ונמכרו במהירות. הדירה הזאת איבדה את קסמה אחרי שהבעלים הראשונים שלה ניסה להפוך אותה לדירה מסורתית בעלת חדרים סגורים רבים. היא נחשבה מכוערת, וקונים פוטנציאליים התעלמו ממנה.

כשסטיב בלאץ, מניו יורק, ראה את הדירה לראשונה, הוא מיד רצה בה. "היו כאן חדרים ודלתות, קירות ושיפועים. נעשו כמעט כל הטעויות במקום כזה. לכן הדירה נראתה כל כך עלובה", נזכר בלאץ ", אבל אני התאהבתי בה ממבט ראשון. ראיתי את הפוטנציאל שטמון בה". מפתיע, שכן מדובר באתגר לא קטן, אך כאשר מתברר, שהרוכש הוא אדריכל, ההפתעה מצטמצמת. 
 
הדירה איבדה את קסמה אחרי שבעליה הראשון ניסה להפוך אותה לדירה מסורתית, רבת חדרים סגורים
 
הדבר הראשון שעשה בלאץ, לאחר הקנייה, היה להחזיר את הדירה למצבה המקורי. הוא הבין מיד, שהעיצוב שיהלום את המקום, מחייב אותו להשאיר את סגנון הלופט, ולהימנע מחדרים סגורים. "החלטתי שצריך להכניס כאן רק כמה אלמנטים פשוטים, אבל חזקים", הוא אומר.
כדי ליצור את חדר השינה ההכרחי, ולהפוך את המקום לחלל מגורים פרקטי, ולא רק אסתטי, בנה בלאץ קיר עץ, המפריד את אזורי האירוח מאזור השינה, מבלי להקטין את החלל. בניגוד לקיר רגיל, הקיר שבנה אינו מגיע עד התקרה, ומאפשר כניסה משני הצדדים, כך שהחדר שמאחוריו נראה לעין, וגורם לחלל להיראות גדול יותר", מסביר האדריכל, "הקיר נראה כמעין רהיט, הניצב בפני עצמו".
אל חדר השינה הקטן חודר אור דרך חלונות גדולים, שדרכם  נשקף נוף ניו-יורקי עוצר נשימה. כיסא גדול ולבן מרופד בכריות, ולצדו שולחן צד, בפינת החלון, מזמינים לבלות שעות רגועות בקריאה.
מעברו השני של החדר המרכזי השתמש בלאץ באותו רעיון של קיר חופשי, כדי לציין את אזור המטבח מימין, ואת המסדרון, המשמש כחדר הלבשה, ומוביל לחדר האמבטיה, משמאל. "החדר הפרטי ביותר הוא חדר האמבטיה. הוא היחיד, שיש לו דלת", אומר סטיב. אור היום חודר פנימה מבעד לשני חלונות, ומדגיש את הבז' של האריחים והאמבטיה, המשתלב בצבע הצפחה הכהה של המשטחים. 
 
האדריכל הבין, שהעיצוב שיהלום את המקום, מחייב אותו להשאיר את סגנון הלופט, ולהימנע מחדרים סגורים 
 
גם בנוגע לרצפה שמר סטיב על פשטות. הוא הסיר את השטיח, שהודבק בכל הדירה, החזיר לחיים את הרצפה המקורית, ופשוט צבע אותה בגוון כחול-אפור. 
בחירת עיצוב פנים הבית של סטיב מוכיחה, שאפשר ליצור שילוב בעל טעם וסגנון, בלי להוציא כסף רב. רעיונות ברורים, הנובעים מכישרון ומטעם משובח, יכולים בקלות לפצות על כך. הרהיטים בסלון הם מבחר של ישן וחדש, שהבעלים מצא לכל פריט את המקום הראוי. טעמו המיוחד והמגע שניחן בו הביאו להרמוניה צבעונית עם הרצפה הכהה.
השילוב בין הרהיטים השונים יוצר רושם כאילו נבחרו בקפידה מתוך אוסף יקר של רהיטי מעצבים, אך למעשה, הספה היא שריד משנות ה-50, שעמדה בסלון של הוריו, ונזקקה רק לריפוד מחדש. מבט מקרוב באוסף כיסאות העץ, המרופדים בבד טורקיז, חושף סיפור כמעט הזוי על כיסא מהזבל, שארבע שנים לאחר כך הושלם בכיסאות זהים, שנמצאו בחנות עתיקות.
 
עיצוב הפנים מוכיח, שאפשר ליצור שילוב בעל טעם וסגנון, מבלי להוציא כסף רב
 
בלאץ, עיצב בעצמו חלק גדול מן הריהוט: המיטה, הספסל בחדר ההלבשה, הספסל במטבח וכמה שולחנות. אך נקודת השיא, היצירה המיוחדת מכולן, היא שולחן האוכל הגדול, שיצר יחד עם שותפו לעסקים אנטוניו פיו סרצינו, בסטודיו שלהם, archLAB. על עיצוב השולחן הזה זכה בפרס. לבלאץ יש חוש לרעיונות לא קונבנציונאליים, אך מסוגננים, והשולחן נוצר כדי לשקף עיצוב ניסיוני שכזה.
 
השולחן עשוי מסיבי פחם, ולכן הוא דק מאוד וקל משקל. באמצעות העיצוב המיוחד, המזכיר שלד של יונה, הוא מסוגל לשאת את משקלן של פלטת עץ הובנה כהה, שמעליה פלטת זכוכית עבה. כיסאות הווינטג', העשויים מעץ דומה, משתלבים עם השולחן.
סטיב, שהוא גם טבח נלהב, מתייחס למטבח כאל לב הבית. אזור ישיבה קטן, שבו ספסל מרופד ומזמין, ועליו כריות מרוקאיות צבעוניות. "המטבח נחמד מאוד", מאשר סטיב, "אנשים יכולים לשבת במטבח ולדבר אתי בזמן שאני מבשל. גם בקיץ, כשאני מארח הרבה לברביקיו, אפשר פשוט לפתוח את החלונות, ולהעביר את האוכל החוצה". הניגוד בין דלפקי המטבח והארונות הלבנים, לבין השטיח הטורקי והכריות המרוקאיות, מוסיף נופך אוריינטלי לסביבה המינימליסטית. 
 
הרהיטים בסלון הם מבחר של ישן וחדש, שהאדריכל מצא לכל פריט את המקום הראוי
 
האדריכל ממשיך לשנות דברים ולפתח רעיונות חדשים. אף על פי שהדירה הייתה מכוערת ביותר כשראה אותה לראשונה, הוא מצא בה בדיוק את מה שחיפש מלכתחילה. רק אחרי שאיש לא הראה אפילו עניין קלוש בדירה, נוצר עבור סטיב הסיכוי לקנות אותה, והוא קידם את האתגר בברכה: "מכיוון שזה ביתי הפרטי, זו הייתה גם הזדמנות בשבילי להתנסות ולהשתמש בדירה כמעין מעבדה. במובן מסוים הפכתי את הדירה לחלון ראווה שלי", הוא אומר. מבט קצר סביב מוכיח שהניסיון עלה יפה.

עוד בנושא

עיצוב דירות

נתונה לשינוי: דירת קבלן שקיבלה מראה חדש


איך הופכים דירת קבלן סטנדרטית לבית ייחודי שמותאם בדיוק לצרכים של בעליו? – בשתי מילים: שינויי דיירים

עיצוב דירות

טודו בום: דירת יוקרה בלב ברזיל


בלב קומפלקס ייחודי באחת השכונות השמחות בסאו פאולו, נמצאת דירת יוקרה שמצליחה לחבר בין עיצוב עדכני למורשת מקומית

עיצוב דירות

ד"ש מהמאה ה-16– עיצוב דירה עתיקה בצרפת


עם מספר חומרים נבחרים ופלטת צבעים מצומצמת, הדירה העתיקה הזאת שומרת על מראה גולמי ומאפשרת התבוננות פנימית שקטה

עיצוב דירות

עולה קומה: דירת דופלקס בעיצוב הרמוני


עם דיירים נחושים, מעצבת יצירתית ומספר חודשי שיפוץ, דירת הדופלקס הישנה הפכה למרחב מחייה נעים ורגוע במיוחד

תגובות

כתיבת תגובה