כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור

עיצוב דירות  //  על הגדר בתוך הדירה

על הגדר בתוך הדירה

קירות זכוכית הפונים לרחוב ולפיקוסים, מטבח אדום והול-ספריה ענק בעל קסם אירופאי חוברים לדירה של משפחה תל אביבית צעירה

מאת: נעמה צור צילום: יקי אסייג


פיקוס השדרות הוא אחד המאפיינים הבולטים ביותר של תל אביב, עם הפירות המעצבנים, השורשים הבעייתיים והצל הנהדר. הוא חלק בלתי נפרד מן העיר עם הכניסות הגזומות לבתים, והגדרות התוחמות את החצרות, אבל דירה, שקירותיה הם גדר חיה של פיקוסים, עוד לא ראינו.

בעליה הקודמים של דירת הקרקע המוגבהת הזו הפכו את המרפסת, שנסגרה, לקירות זכוכית שקופים, שבינם לבין הרחוב מפרידה גדר חיה צפופה ירוקה ונפלאה של פיקוס השדרות, ותוחמת בין הרחוב לבין החיים בבית.
קירות גדר חיה אינם הדבר היחיד המפתיע כאן. האדריכלית טולה עמיר שינתה לגמרי את פני הדירה התל אביבית, השייכת למשפחה צעירה, כך שיש בה היום לא פחות מארבעה מוקדי פעילות ומרכזי עניין: ההול הרחב, הסלון ופינת הטלוויזיה, אזור האוכל, שמאחורי קירות הוויטרינה והמטבח האדום שבקצה הבית.

האינטואיציה המיידית של עמיר, מספרת הדיירת על דרך התגבשותה החדשה של הדירה, הייתה להעביר את המטבח מאזור הכניסה, שם היה ממוקם, לחזית הצפונית הרחוקה והשקופה של הדירה. "אהבנו את הרעיון, כי היה ברור, שהמטבח יהיה מקום אטרקטיבי בבית, וחשבנו שיהיה נחמד, אם הדרך אליו תהיה ארוכה יותר, מה שיגרום לתפיסה של הבית כגדול יותר מכפי שהוא באמת".

שובו של ה"הול"

את המוקד הבא, הראשון בו נתקלים בכניסה לבית, מכנה עמיר "הול". עמיר, בעלת משרד אדריכלות בתל-אביב, אוצרת, ומלמדת בבית ספר עזריאלי לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב, מספרת, כי לאחר עיבוד ארוך של האלטרנטיביות לאזור הכניסה והמעבר, הוחלט על עיצוב המבואה-ספריה  שהיום היא לב הבית, ועמוד השדרה שלו. "מדובר בפרשנות חדשה של המושג "הול", היא אומרת, "פעם שנאנו את ההול, כי הוא נתפס כמקום חשוך, צר, צפוף וחסר שימוש ממשי. כאן, הקדשנו לו מקום רחב, והפכנו את מקום הכניסה והמסדרון למבואה מרווחת, שגם מכילה את כמות הספרים הגדולה. הספריה בכניסה היא גם פתרון פונקציונאלי מצוין, כי הדיירים לא רצו למלא את הסלון וחדר השינה בספרים".

שתי סיבות נוספות מצדיקות את ההחלטה: מבואת הכניסה,  שאין לה הגדרה שימושית אלא כמעבר, הפכה למקום חי ומשתנה. אפשר היה להקדיש לו את כל האורך הנדרש ליחידה, המפרידה בין האגף הפרטי לציבורי בבית. ממנה נפתחות דלתות לחדר הילדים, למקלחת הרחבה ולחדר ההורים, ומצדה השני לחדר העבודה והסלון. במבואה יש גם ניחוח אירופי, האהוב על בעלי הבית, שחיו שם שנים ארוכות: "זה מזכיר לנו את ה"בזבוז" האסתטי האירופי בכניסות לבתים. אמנם "הפסדנו" שטח, שהיה יכול להתווסף לחדרים, אבל זכינו  בתחושה "מלכותית" של כניסה לספריית-ההול הרחבה".

תחושת הגודל מועצמת בזכות העמוד (הקונסטרוקטיבי) המשמעותי, שבמרכז ההול והמעבר המרווח האפשרי משני צדדיו. קו האמצע של הדירה, המסומן על ידי העמוד והקורה שמעליו, מודגש גם באמצעות הריצוף בבית – אבן טבעית אפורה, שחיתוך אחר שלה מסמל את מרכז המבואה וההפרדה בין האגפים.

אחרי שהוחלט על מקום המטבח ועיצוב ההול נותר למקם את החדרים משני עבריו. הדלתות, הנפתחות אליהם, גבוהות מהסטנדרט (2.40 מ'), מה שמוסיף לתחושת הגודל של המבואה, וחלונות גדולים מול דלת כל חדר מכניסים אליה אור.
בכניסה מימין מוקם חדר הילדים (היכן שהיה במקור המטבח), אחריו מקלחת בעלת ממדים לא-שגרתיים, ואחריה חדר ההורים. חדר אמבטיה מרווח שכזה היה חלום של הדיירים, ולשם כך הוחלט לוותר על שירותי אורחים, ולהקדיש את השטח למקלחת היחידה. שורת המראות לאורך כל החדר הגדול היא עוד קריצה לכיוון שנות ה-70, כמו ההול, ואולי גם הבוידם הגדול, שהתאפשר לבנות כאן, בזכות גובהה הרב של התקרה.

מצדה השני של המבואה נמצאים חדר העבודה, הסלון, אזור האכילה והמטבח. בקצה ההול ישנה דלת סגורה, שאחריה מחסן. ניתן היה, כמובן, להשאיר אותה פתוחה, כך שתתאפשר גישה ישירה מהכניסה למטבח. ואולם "החלטנו לחסום אותה", אומרת עמיר, "כך שלא יהיה מעבר ישיר, אלא שהדרך לקצה הבית תתארך, ושלא ניתן יהיה להקיף כבר במבט אחד את כולו".
בסלון, הקטן יחסית, שתי פינות: ספת ענק, ובה מקום לבני הבית כולם, וכורסא מול הטלוויזיה, המאפשרת צפייה (עם אוזניות) בטריטוריה, המופרדת הן מן הסלון והן מפינת האוכל, למרות שנמצאת בין שתיהן.

מטבח אדום מול הפיקוסים הירוקים
מוקד נוסף, אליו מגיעים לאחר עיקוף מסוים דרך הסלון ואזור האכילה הוא המטבח האדום. "המטבח לא נוכח ביום-יום של הבית משום מיקומו בקצה הדירה, כך שהנוכחות העזה של הצבע אינה מעיקה. אפשר גם שלא לראות אותו, ולכן הוא יכול להרשות לעצמו להיות אדום", אומרת עמיר. ואילו בעלת הדירה מסבירה, כי הצבע אדום-שני נבחר בגלל החיים והשמחה שלו, וגם בגלל הניגוד לירוק של הפיקוסים מבחוץ.

שאר הבית הוא בצבעי לבן-אפור, המשדרים שקט וקלילות, ואופייניים לעבודתה של האדריכלית, כמו גם הפתרונות החכמים וה"פטנטים" הקטנים. כך למשל, המדפים במטבח, הנראים כמרחפים באוויר, מבלי שנבחין בצירים וידיות, או הרהיט-מעמד עליו מונחת הטלוויזיה, היכול להיות חלק מהסלון או המטבח, אלמנט התאורה האמנותי מעל הספריה; המחסן הנסתר במרכז, או אזור שולחן העבודה בחדר הילדים, ובעצם גם כל שאר האלמנטים הנייחים, שניכרת בהם טביעת האצבע של עמיר, שמשמעותה שקט עיצובי, נקי ואלגנטי.

"למרות שמדובר בדירה בת 113 מ"ר בסך הכל, אף חלל אינו השליט החד-משמעי שלה", אומרת עמיר. ואכן, כל אחד מהמוקדים מרכזי בתורו; הסלון, המטבח האדום המפתיע בקצה, ההול-ספריה המרווח, שמשמיש את אזור הכניסה והמעבר וכמובן, הגדר-חיה של הפיקוסים, שנכנסת לתוך הבית מבעד לזכוכית, ומשרה תחושה של בית פרטי, מוקף בירוק, בלב העיר הגדולה.

עוד בנושא

עיצוב דירות

עיצוב מבית סבתא: דירת דופלקס שמתאימה לאירוח


זוג בשנות ה-70 לחייו רכש דירת דופלקס מרווחת, ובחר לעצב אותה תוך מחשבה על העתיד ובאופן שיתאים לאירוח הילדים והנכדים

עיצוב דירות

עיצוב גבוה: דירת גג משופצת ושמחה


הדיירים רכשו דירת גג בת ארבע שנים, וביקשו להתאים אותה לצורכיהם ולטעמם. בסיום תהליך שיפוץ שארך כשלושה חודשים, התקבלה הדירה שעליה חלמו

עיצוב דירות

המשפחה התרחבה? במקום לעבור דירה אפשר להוסיף חדר חדש


משפחה בת חמש נפשות ביקשה להוסיף חדר לדירה, כדי לאפשר לכל אחד מבני הבית מרחב פרטי משלו. בסיום השיפוץ התקבלה דירה שנהנית מתכנון מוקפד ומצבעוניות הרמונית

עיצוב דירות

עוזבים את העיר: דירת גן בעיצוב מודרני


המשפחה עברה מדירה בלב העיר לדירת גן רגועה יותר. כדי להתאים את מרחב המגורים החדש לקצב חייהם הנוכחי, הם בחרו בקו עיצוב מודרני עם שימוש נרחב באלמנטים גיאומטריים

תגובות

כתיבת תגובה