כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

בתים משופצים  //  בית שולי

בית שולי

בין בעלת הבית, אמנית אינטואיטיבית, לבין אדריכל טעון ידע מקצועי נוצר דיאלוג פורה, שפירותיו מקובלים על שניהם

מאת: זהר וידן צילום: עוזי פורת


הבית הגדול, שנבנה לפני 12 שנה, נמצא במרכז העיר, אך כשנמצאים בתוכו זה לא מורגש. האווירה רגועה, אין רעש של מכוניות חולפות, ומהחלון הגדול בסלון נשקפת גינה עם עץ זית ענק, העץ, שממנו התחיל כל הסיפור. לפני שנה החליטה בעלת הבית, שולי, שהיא ציירת, להחליף את מיקום האמבטיה וחדר הארונות בחדר השינה. היא רצתה גם לראות את עץ הזית ונוף הגינה מהמטבח, שהיה סגור. מפה לשם היא החליטה על שיפוץ ועיצוב מחדש של הבית.

שולי פנתה ליעקב חי מקמילאן, אדריכל, אותו הכירה בטיול מאורגן להודו, ומאז שמרה איתו על קשר חברי הדוק. מקמילאן הכין תכניות לשיפוץ, הילה, בתה של שולי, אדריכלית במקצועה, סייעה אף היא בעיצוב, והשאר היסטוריה…

השילוב בין האדריכל והציירת הציב אתגר בפני שניהם. מצד אחד מקצועיות האדריכל, ומולה האינטואיציה של האמנית.שולי היא ציירת אינטואיטיבית במלוא מובן המילה, היא מציירת מהבטן ומהנשמה. לא תמיד קיבלה את עמדת האדריכל, וכך הפך שיפוץ הבית למסע של חיפוש, ניסוי וטעייה. גם עכשיו, שנה אחרי, הם עדיין דנים ומתייעצים איזו מנורה תתאים, ומה כדאי לשים על קיר חדר האוכל.

מקמילאן לא מצטער על כך, שהשליטה המוחלטת ניטלה ממנו. להיפך, הוא נהנה מהדיאלוג הזה, שממנו נוצרה העבודה. "אנחנו חיים בעידן של הקשבה, וזה היה דו-שיח מאוד מעניין ומאוד מלמד לשנינו"

הם מצאו שפה משותפת. מקמילאן לא מצטער על כך, שהשליטה המוחלטת ניטלה ממנו. להיפך, הוא נהנה מהדיאלוג הזה, שממנו נוצרה העבודה. "אנחנו חיים בעידן של הקשבה, וזה היה דו-שיח מאוד מעניין ומאוד מלמד לשנינו". הוא גם יודע, שבסופו של דבר, הלקוח צריך להיות מרוצה, ולהרגיש שהמוצר שקיבל, במקרה זה הבית, הוא נכון בשבילו. הוא לא מאמין שהאדריכל, או מעצב הפנים צריך שליטה מוחלטת. "אותנו לימדו, שאדריכלות זה פונקציונאליות, וזה לא נכון. אדריכלות צריכה למצוא את האיזון בין הערכי לפונקציונאלי. אנחנו רגילים לבחור בין מזרח למערב, בין פונקציונאליות לרוחניות. אני מאמין, שיש למצוא את האיזון. וזה האיזון בין האומן לאדריכל, הקן העגול והקו הישר".

הבית מאופיין בפינות מעוגלות. שולי, שאינה אוהבת פינות חדות, ביקשה להימנע מהן. "זהו בית מאוד נשי מהבחינה הזו, מאוד רגוע". היא רצתה להמשיך באווירה הקלה הזו גם בשיפוץ. "היום חוזרים בעיצוב פנים לכהות ולכבדות, אבל תל-אביב היא לא מקום של כבדות. צריך פה צבעים בהירים. אנשים צריכים להגיע הביתה למשהו רגוע, כשהם חוזרים מהעיר התוססת הזאת". 

שולי מעידה על עצמה שהיא צבעונית וסוערת וציוריה אף הם צבעוניים ומלאי חיים. הבית עצמו, שקירותיו צבועים לבן וגווני אפור בהירים מאוד, משדר מינימליסטיות, ומהווה רקע לצבעוניות היצירות המוצגות בו.

חדר המטבח עצמו נשאר פשוט ופונקציונאלי. ארונותיו, שנבנו ע"י נגר פרטי, ממשיכים לסלון, שם הם הופכים לשידה נמוכה

בשיפוץ קומת הכניסה איחדו השניים מחדש של החלל, כדי ליצור מרחב אחד גדול. "פעם היו כאן מסדרונות מאוד גדולים. פירקנו אותם, ובנינו מחדש" אומר מקמילאן. חלון גדול מכניס את הגינה לתוך הבית. עכשיו ניתן לראות את החלון מכל פינה בקומה. המטבח, שהיה סגור בדלתות, תחום מצד אחד על-ידי קיר, אך פתוח בצדדיו, ויש בו קשר בלתי אמצעי עם שאר בני הבית והנוף. צידו השני של קיר המטבח פונה לסלון, ומהווה קיר אומנות, שמציג את עבודותיה של שולי ופינת ישיבה נוספת בסלון.

חדר המטבח עצמו נשאר פשוט ופונקציונאלי. ארונותיו, שנבנו ע"י נגר פרטי, ממשיכים לסלון, שם הם הופכים לשידה נמוכה. שולחן המטבח מהווה דוגמא טובה ליחסים בין שולי למקמילאן. הוא הציע שולחן מסוים (מרובע עם זכוכית) והיא, שלא אוהבת פינות חדות קנתה שולחן עגול אטום. אחרי תקופה מסוימת, כשהרגישה שהשולחן לא מתאים, החליפה אותו באחר, עגול, אמנם, אך עם פלטת זכוכית שקופה. השנדליר במטבח הייתה בעבר בחדר השינה של בני הזוג. היא הועברה למשכנה החדש, כדי לרכך מעט את הקווים שבמטבח.

פינת האוכל, שהייתה תחומה בקיר נפתחה, כדי ליצור מקום ליותר אנשים סביב השולחן. למשפחה, שכללה בעבר רק את הזוג ושלוש בנות, נוספו בני זוג ונכדים, וצרכיה השתנו. 

שולי מודה שכשמשפצים ומעצבים מחדש את הבית, יש צורך למלא ולסדר, אבל היא לא נכנעה לדחף. "לא רציתי למהר ולקנות פריטים, עד שלא הייתי לגמרי בטוחה בהם, ובהתאמתם לסביבה"

בסלון אין שולחן באמצע, כדי לא ליצור מרכזיות. מקמילאן מספר, שהם חיכו שנה, עד שמצאו שולחן, שיתאים לסלון ולספה, ובסוף הזמינה שולי שולחן צר וארוך, שיוצב ליד הספה, אך לא במרכז הסלון, וכך גם לא יסתיר את השטיח הפרסי האהוב עליה.
שולי מודה שכשמשפצים ומעצבים מחדש את הבית, יש צורך למלא ולסדר, אבל היא לא נכנעה לדחף. "לא רציתי למהר ולקנות פריטים, עד שלא הייתי לגמרי בטוחה בהם, ובהתאמתם לסביבה". בסלון הוצבו פסלים של הפסלת יעל ברקת. בחלון הגדול בסלון הותקן וילון בד לבן וארוך. הוילונות השונים בכל החדרים בבית נקנו אצל עופר פורת. מקמילאן הוציא את התאורה ממרכז החדר אל עבר הצדדים. הוא יצר תאורה היקפית של פסי צבירה וספוטים על הקיר, שמאירים את יצירות האומנות של שולי. "בהארת הקיר, לעומת הארת המרכז, נוצרת תחושה שהקיר קל יותר" מסביר מקמילאן.

החללים בקומת הכניסה אוחדו, יש ביניהם קשר עין, תוך שמירה על הפרדה פונקציונאלית "אמנם, איחוד החללים יצר קשר בין החדרים השונים בקומה", אומרת שולי, "אך מצד שני יצרנו מרכוז הפונקציות העיקריות בבית. המטבח הפתוח, והשולחן העגול במרכזו, הפכו לאתר חברתי בבית."

"העבודה היא תהליך של יצירה שעוד לא נגמר", אומר מקמילאן, שהשיפוץ ועיצוב הבית הוא בעיניו לא רק עבודה, אלא יצירת אומנות

בקומה הראשונה, קומת הבנות, היו בעבר חדרי שינה קטנים מאוד ואזורי שירות ענקיים. היו שני חדרי אמבטיה וחלל מאוד גדול במרכז. חדר אמבטיה אחד בוטל, ועל חשבונו הוגדלו החדרים, והוספו חדרי ארונות. כל ריהוט העץ ועבודות הנגרות בבית נעשו ע"י נגר פרטי. בחדרי השינה הונח פרקט עץ אלון צבוע לבן.

הקומה העליונה, חדר השינה של ההורים, עברה שינוי דרמטי. מיקומי האמבטיה וחדר הארונות הוחלפו, והונח פרקט עץ אלון חום בהיר. הקיר, שמעל המיטה, צבוע אפרפר, ומפריד בינה לבין חדר הארונות מאחור. בחדר המקלחת של ההורים המקלחון יוצר חלל בתוך חלל. בקירות החדר הונחו אריחים מאורכים, והרצפה רוצפה באריחים מרובעים. המקלחון עצמו מחופה בפסיפס כסוף ומבריק, המשלב ברונזה, נחושת וכסף.
דלתות פנים הבית נסתרות. הקומה שמתחת לקומת הכניסה מהווה קליניקה וחדר עבודה לבעלה של שולי. בפואייה מוצב מזנון לבן. הקומה התחתונה תהפוך בקרוב לחדר אורחים ומרתף יינות עבור הבעל.
"העבודה היא תהליך של יצירה שעוד לא נגמר", אומר מקמילאן, שהשיפוץ ועיצוב הבית הוא בעיניו לא רק עבודה, אלא יצירת אומנות.

עוד בנושא

בתים משופצים

מיליון שקל, עיוני: בית מודרני שלא זונח את המסורת


בית מודרני אתני בטירה משלב פינוק וחומריות חדשה ומודרנית עם משרבייה שהפכה להיי-לייט של המרחב המארח. חדש על ישן

בתים משופצים

מנאז' לחמישה: מתיחת פנים חמה ועוטפת לבית ברמת השרון


בית משפחתי שופץ עם פרטיות של סוויטות מלונאיות לכל אחד מבני המשפחה. הגינה נכנסת במבט לתוך הבית, והמטבח הפך ללב הפועם שמאחד את כולם. עיצוב חם וכפרי

בתים משופצים

בלי להתפרע: עיצוב מושקע בתקציב מוגבל


לא תמיד צריך לשבור חסכונות כדי לשפץ את הבית וליהנות מעיצוב מושקע – והפרויקט הזה מוכיח זאת בהחלט

בתים משופצים

זה לא הגיל: בית ישן בעיצוב דרמטי מרענן


עם חלוקת חלל מחודשת, חומריות דומיננטית וצבעוניות נועזת, הבית הוותיק זכה בקו עיצוב דרמטי ובאווירה של לופט צעיר

תגובות

כתיבת תגובה