כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

בתים משופצים  //  לגור איתו

לגור איתו

מה שהחל בפריטים בודדים, שנרכשו באקראי, הפך למרכז חייהם של זוג פנסיונרים, המתגוררים בבית ייחודי בנווה צדק

מאת: אפרת בראשי, מגזין בניין ודיור צילום: עוזי פורת


ארט נובו; סגנון עיטורי של דגמים השאולים מהטבע, שצמח בצרפת בסוף המאה ה-19, והתפשט באירופה כולה, רווח בין האמנים, צייר מודעות פרסום, כלים, רהיטים ואדריכלות. אהבתם של בני זוג מנווה צדק לאמנות הארט נובו החלה, כמו כל סיפור אהבה, במקרה. לפני כ-10 שנים שהו בני הזוג בשליחות באיסטנבול. מדי פעם ביקרו בשווקים המקומיים, ורכשו לעצמם חפצים דקורטיביים.

גם בנסיעותיהם ללונדון, פריז וגרמניה גילו, שהם נמשכים לפריטים בעלי אותם מאפיינים. הם שאלו וחקרו למקורם, וקיבלו תשובה אחת: ארט נובו. מאז הביאה להם אהבתם אוסף גדול של חפצי ארט נובו, והוא מקשט את ביתם, ומשמש אותם בחיי היום יום.

ארט נובו; סגנון עיטורי של דגמים השאולים מהטבע, שצמח בצרפת בסוף המאה ה-19, והתפשט באירופה כולה

הבית שופץ בתכנונה של האדריכלית טולה עמיר ללא התייחסות לאוסף, ועם זאת עיצוב פנים הבית הולם את תכולתו בצורה מושלמת. עמיר, התאימה את העיצוב לאופיים של הדיירים ולסביבת השכונה הותיקה, תוך התחשבות בקודים של האדריכלות, שהייתה שם קודם, כמו תקרה גבוהה (כ- 3.80 מ'), חלונות צרפתיים וחדרים, הממשיכים זה את זה עם חצרות פנימיות. "בדיוק רב ובזהירות", כך מגדירה עמיר את תהליך עבודתה.

שער גדול מברזל, שנרכש באיסטנבול, מקבל את פני הבאים לבית. בירת האימפריה העותמנית הייתה מקום מגוריהם של שגרירים אירופאים, אשר הביאו איתם חפצים שעם השנים הפכו לנחשקים. חלל הכניסה – חצר פנימית מקורה, המובילה לפאטיו חיצוני, משמש כמבואה. הוא מרוצף במרצפות סומסום של "המומחה", שנעשו בידי אומן בשלושה צבעים, אפור, צהוב וורוד.

ארון עם ויטרינה עמוס בספרים, אודות סגנון הארט נובו, וניתן פשוט לשלוף ממנו ספר ו"לצלול" לימים ההם. לצד הארון פינת קפה לאירוח פורומים מצומצמים: שתי כורסאות, שולחן עם פרזול מוזהב של המעצב הגרמני Hans Christiansen, וכיסא נוח המכונה  "Zits Machine"(מכונת ישיבה) של המעצב והאדריכל הוינאי ג'וזף הופמן, המוסיף לאווירה האירופאית. תאורת תקרה מעל, שלושה גופים מזכוכית המשתלשלים מטה, ועליהם מתפתלים שריגים צמחיים, תוצרת היצרנים המובילים בתחום הזכוכית האמנותית, Degue והאחים Daum. מוטיבים אורגניים ששזורים בפרטים השונים, מציגים יופי, חושניות ותנועתיות.

מוטיבים אורגניים, ששזורים בפרטים שונים, מציגים, יופי, חושניות ותנועתיות בסגנון הארט נובו

על הקיר הסמוך תלויים שלושה פאנלים ארוכים, ובהם אריחי קרמיקה מצוירים בקווים ודוגמאות גיאומטריות צבעוניות, שנעשו בהשראת החלונות המפורסמים של פרנק לוייד רייט. מול פינה זו, מכתבה עתיקה, שכיום אינה בשימוש, למעט תמונות משפחה, שמונחות עליה. מחלל הכניסה יש בו יציאה לגינה קטנה שנהנית מאוויר צלול, המגיע מן הים.

דלתות עץ גבוהות ומאסיביות מובילות אל שאר חלקי הבית, ובהן חלונות זכוכית המעדנים את המראה הכללי. הדלתות נרכשו מבית פרטי בבונוס איירס, והתאימו לסגנון הרווח. מימין לפינת האוכל, אליה נכנסים ישירות ממבואת הכניסה, ממוקם המטבח. רהיטי פינת אוכל מעוצבים באלגנטיות עם ירידה לפרטים הקטנים. תומך הגב של הכיסאות מרופד בצורת שני עלים, ובמרכז עיטור צמחי בגילוף עץ. גם המפה שעל השולחן שייכת לייצור הטקסטיל של אמני הארט נובו, המאופיין בצורות צמחיות, מעוגלות ורכות. על הקירות סביב תלויים ציורים, המתארים סצנות שונות, בהן מופיעות בעיקר נשים. נשים היו נושא פופולארי בתקופת הארט נובו, בה ניכרו שינויים במעמד האישה. הנשים ביצירות האמנות

בחלל הסלון, שממשיך את חדר האוכל, ניצבים שני סטנדים גבוהים, עם אורנמנט, המשמש כחלק מהקונסטרוקציה ולא כעיטור "מודבק". על אחד מהם מנורת שולחן, שהיא שילוב של מתכת וזכוכית בצורת פרח מלבלב, על האחר אגרטל צבעוני של האמנית הידועה בתחום הקרמיקה Claice Cliff, המשויכת לזרם ארט דקו, שהתפתח בין שתי מלחמות העולם. הדמיון בין שני סגנונות אלה גורם לכך, שבהרבה מקרים מדובר על שניהם באותה נשימה. מהסלון לחללים הפרטיים מוביל מסדרון, ובו גומחות, המכילות רהיטים מעץ מעוצבים בסגנון אירופאי מובהק, כגון ארון עץ אגוז, המיוחס לאומן הצרפתי, Majorelle, ששם דגש על פונקציונאליות.

לחדרים השונים דלתות עץ ישנות, בעלות כנפיים צבועות בלבן. חדר צבעוני, המכונה בפי הדיירים "חדר הכרזות", ובו כרזות פרסום מן התקופה, שהפכו עם השנים לטרנד עיצובי ברחבי העולם. הן בעלות קו שופע וצבעוני של אמנים מוכרים כמו טולוז לוטראק ואלפונז מוכה, שתרמו רבות להתפתחותה של  הכרזה. כולן בעלות חותמת מקורית, המוטבעת בתחתית הימנית, ומעידה על זכייתה בתחרות הפרסום "De Maitres de L'Affiche". תחרות זו נערכה אחת לחמש שנים והיוותה מעין "קקטוס הזהב" של ימינו. בחדר זה תלויים גם רישומים של Steinlen, שדיווח בציוריו על המתרחש בחזית במלחמת העולם הראשונה.

בתקופת הארט נובו ניכרו שינויים במעמד האישה. הנשים כיכבו ביצירות אמנות ובכרזות פרסום, הן תוארו בצורות שונות: נשים בעירום, בשילוב עם דמויות מעולם החי והצומח, בתנועת ריקוד, כפאם פאטל ועוד

בחדר השינה שידה צמודה לאורך הקיר החזיתי עשויה זכוכית בגוון ירקרק ועץ אורן. היא נעשתה על פי עיצובה של עמיר, ומתאימה באופן הרמוני לסגנון האוסף. בסמוך לה רדיו עתיק מעץ כהה, גובהו כמטר והוא משמש כרהיט דקורטיבי. על הקיר מול המיטה הזוגית, מעל דלת חדר הרחצה, שני פנלים ארוכים, ובהם אריחי קרמיקה מעוטרים בציורי נשים, בהשראת שתיים מעונות השנה המפורסמות של הצייר והמעצב הצ'כי, מוכה (Mucha), שהאניש את העונות בדמויות נשיות, ענוגות, בעלות גוף מאורך ואצילי.
האוסף של בני הזוג דינמי וגדל עם השנים. כל נסיעה לאירופה היא פוטנציאל למציאת חפץ חדש, שמצטרף לאחרים, ומרגיש ביניהם כמו בבית.

הגברת מיסיה נולדה ברוסיה (1872), אביה היה פסל פולני, ועבד באחד מארמונות הצאר. אמה, בתו של מוסיקאי, נפטרה בלידתה. מיסיה נודעה כפסנתרנית מוכשרת. היא גדלה בבריסל, ובנערותה הגיעה עם אביה לפאריס. כשהייתה בת 16, נישאה לתדאוס נתנסון, אותו הכירה כאשר בלתה, באחד הערבים, עם  אלפרד נובל ופילגשו האמריקאית. האחים נתנסון היו בעליהם של ה'ריוויו' הספרותי LA REVUE BLANCHE (יצא לאור בין השנים 1890 – 1903 ובו הודפסו לראשונה עבודות מתורגמות של צ'כוב, טולסטוי, איבסן, קיפלינג, יחד עם יצירות של אנשי הגות צרפתים). תדאוס, היה המבקר האמנותי של העיתון  וכך פיתחו בני  הזוג נתנסון קשרים ענפים עם גדולי הציירים, המוסיקאים והאמנים, אנשי החברה הגבוהה ובוהמיינים בני התקופה.

בעלה  השני של מיסיה התאהב בשחקנית צעירה, כשמיסיה כבר הייתה פילגשו של צייר ספרדי שנכנס בסערה  ל'סלון' שלה ולחייה. אלפרד אדוארדס עזב אותה לטובת אהובתו הצעירה, ומיסיה נישאה ל ,Jose Maria Sert צייר ספרדי אחרי  שהייתה פילגשו 11 שנים

מיסיה, השתלבה בחיי הלילה של פאריס, בחיי התרבות והחברה התוססים שהיוו קרקע פורייה לצמיחתן של יצירות מופת בכל תחומים. מאחר ויופייה הלך לפניה (לפחות כמו עושרה), הייתה מושא הערצתם של ציירים  רבים, שהרבו לבלות ב'סלון' ביתה ולהנציחה ביצירותיהם.
העיתון שנוהל על ידי האחים נתנסון, זכה אמנם להערכה רבה, אך נקלע לקשיים כספיים. בימי משפט דרייפוס (1898) צידד העיתון בדריפוס הקצין היהודי, שהואשם בבגידה, ותפוצתו ירדה פלאים. בלית ברירה, נאלץ נתנסון לפנות לעזרתו של המיליונר EDWARDS ALFRED, עורך העיתון "LA MATAIN" שהיה מאוהב במיסיה. אדוארדס הסכים לפתור את בעיותיו הכספיות של נתנסון בתמורה למיסיה. כעבור זמן התגרשה מנתנסון ובשנת 1903 נישאה לאלפרד אדוארדס.

בעלה  השני של מיסיה התאהב בשחקנית צעירה, כשמיסיה כבר הייתה פילגשו של צייר ספרדי שנכנס בסערה  ל'סלון' שלה ולחייה. אלפרד אדוארדס עזב אותה לטובת אהובתו הצעירה, ומיסיה נישאה ל ,Jose Maria Sert צייר ספרדי אחרי  שהייתה פילגשו 11 שנים.
השנים חלפו  ודור חדש של אורחים פקד את ביתה של MISIA SERT. פיקאסו, זאן קוקטו,  Diahgilev (דיאגילב) מנהל בלט רוס בפאריס, רקדני בלט והכוריאוגרף המפורסם סרז' ליפאר.  חברות מיוחדת נקשרה בינה לבין אשת האופנה קוקו שאנל. מיסיה הייתה זו שפילסה לשאנל את דרכה לחברה הגבוהה. בקיץ 1921, נסעה קוקו שאנל לפגוש את בני הזוג SERT במונטה קרלו. מתוך המפגש נולד הרעיון להפיק בושם חדש שזכה לשם  'שאנל 5'.
בשנת 1950 נפטרה מיסיה, חמש שנים לאחר מותו של SERT ולאחר שהשלימה כתיבת זיכרונותיה.

עוד בנושא

בתים משופצים

טוטאל לוק הורס: שיפוץ בית פרטי שכבר אי אפשר להכיר


במסגרת שיפוץ בית בסגנון כפרי הורחבו המטבח, המרפסת וחדר הרחצה, שונו מיקומים של פונקציות וכל החללים עוצבו עם הרבה חום

בתים משופצים

הצפון הפרוע: בית גלילי בסגנון אפריקאי


הדיירים החליטו לנצל את שיפוץ ביתם כדי לחלק את החלל בצורה נכונה יותר, וגם לתת ביטוי לסגנון האפריקאי האהוב עליהם

בתים משופצים

מהרצפה ועד לגג: שיפוץ דירת רכבת ישנה


כל הקירות הפנימיים נהרסו, החלל חולק מחדש, ונוספה קומת גלריה שימושית. על הדרך המעצבת לא שכחה להוסיף גם כמה פתרונות אחסון יצירתיים וחשובים

בתים משופצים

איך ליצור אווירה נעימה בבית? התשובה לפניכם


גוונים בהירים, טקסטיל רך ומינון נכון של קישוטים, הם רק חלק מהדברים שהכניסו לבית הזה אווירה נעימה ומרגיעה

תגובות

כתיבת תגובה