כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

בתים משופצים  //  רומנטיקה תל אביבית

רומנטיקה תל אביבית

בית אוריאל בלב שכונת פלורנטין בתל אביב על החלל הפתוח והגדול שלו ושפע הפריטים האצורים בו, מעניק תחושה של הוד והדר, הלקוחים מבתי אצולה אירופיים

מאת: תמי פרת צילום: עמית גרון


אחרי חודשיים בלבד של שיפוצים, וחצי שנה של מגורים במקום, נראה הבית השוכן בלב שכונת פלורנטין שבתל אביב, כאילו הוא מספר היסטוריה רבת שנים, בדומה לבתי אחוזות אירופיות, שעברו בירושה מדור לדור. גם פריטי הריהוט וחפצי הנוי מעלים בדמיון מסעות של עשרות שנים ברחבי העולם.

כל פריט מונח במקומו, אהוב, מוכר ושימושי, כאילו היה שם תמיד – ולמרות הריבוי והגיוון, והשילוב בין חדש לישן, רחוק מלהיות צפוף או דמוי-מוזיאון, כפי שקורה פעמים רבות בבתים של אספנים. לכן מפתיע במקצת לגלות שהאחראי לשיפוץ ולעיצוב הפנים הוא מעצב צעיר, רובי ישראלי, שהצליח ליצור בית מזמין ונוח במהירות שכזו, ובתקציב נמוך יחסית.

במשך עשרות שנים (משנת 1928) שימש המבנה כנגרייה, ובשנים האחרונות הפך לסניף ריהוט-גן של רהיטי “קסטיאל”, לתקופה של כשנתיים. משלב זה ניתן למצוא במקום חלקים שפורקו ממבנים עתיקים בצרפת, ספרד ואנגליה – כזה הוא קיר הלבנים האדומות שנפרש לאורך החלל כולו, בו קבועים חלונות מקושתים, דלת העץ העתיקה שבכניסה, והריצוף שבחצר. אלא שרובי ישראלי, שמצא במקום “רק אבנים ודלת”, כדבריו, הוסיף לו את כל הפונקציות ההופכות אותו לבית – הגלריה הורחבה והפכה לקומת מגורים הכוללת חדר אמבטיה מרווח, חדר שינה ופינת עבודה. המדרגות הישנות הוזזו ממרכז המבנה הצידה, ויצרו חלל פתוח, דמוי לופט.

אין ספק כי חלק מן הקסם בעריכת אירועים במקום הוא בכך שהוא מעוצב באורח כה ביתי ואישי, שאינו אופייני לאולמות או למסעדות.

מטבח תעשייתי מצויד היטב, בר גדול ושולחן אוכל ענקי מעידים מיד כי אפשר לערוך במקום סעודות משובחות, רבות משתתפים. ואכן, לאחרונה החל ישראלי לערוך במקום אירועים, המארחים בין 10 ל-150 איש, כששותפו, דותן הלברייך, מנצח על התפריט, ואילו הוא אחראי על העיצוב – הפרחים, כלי האוכל ופינות הישיבה. אולם, למרות שהביקוש לעריכת אירועים במקום הולך וגובר, יש להדגיש כי המקום עוצב קודם כל כבית, שאירוח הוא חלק בלתי נפרד מן השגרה שלו, ובמקרה זה אינו דורש התארגנות מיוחדת.

מבעד לחלונות המקושתים ניתן לראות גן פראי למדי, מקורה, מצויד בפינות ישיבה נמוכות, בג’קוזי המפכפך מתחת לעץ זית, ובבריכה של דגי זהב – ניגוד מפתיע לשכונה שבחוץ, שעתירה בנגריות ומרפדיות. ישראלי, שמרבה להשתמש בבתי המלאכה שבשכונה, ומבקר בקביעות בשוק הפשפשים, יצר בבית שילוב הרמוני בין חדש לישן. לא רק אופיו של המבנה יוצר את העומק ההיסטורי של המקום, אלא גם אופיו האספני של המעצב, שיש לו, מסתבר, את טביעת העין הנחוצה לקניית פריטים ייחודיים בשווקי פשפשים בארץ ובעולם, ולרוב, דווקא במחיר נמוך.

הנטייה מצד אחד “ללכת אל המקורות”, ומצד שני לחדש בסגנון “עשה זאת בעצמך”, אופיינית לדרך העבודה של רובי ישראלי, כשמדובר ב”חדש” וב”ישן” כאחד

אוסף גדול של כוסות, כלי אוכל וכלי הגשה שונים, מסרטה משנות השלושים, כרך של מגזין באידיש משנת 61 ומגילה טיבטית עתיקה ונדירה, מצאו, בין השאר, את מקומם זה לצד זה, כחפצים שימושיים ויומיומיים. ישראלי מעיד על עצמו כי האוסף שלו הוא פרי מסעות ושיטוטים של כ-10 שנים, וכי הוא מסוגל לסחוב במזוודה חפצים המעוררים הרמת גבה בנמלי התעופה. אין ספק כי כל חפץ בבית, קטן או גדול, זול או יקר, נקנה באותה אהבה והתלהבות. רהיטים, חפצי נוי, וכלי אוכל הובאו מהודו, מקסיקו, טורקיה, טיבט, ספרד ועוד.

עם זאת, שומר הבית גם על קלילות עכשווית ועל יעילות מודרנית – מקררי נירוסטה וכיריים תעשייתיים רחבים ניצבים באזור המטבח. ארונות המטבח הגדולים מצוידים בדלתות נירוסטה של “איקאה” – כל זה בחלל פתוח, המאזכר לופט ניו-יורקי, לא פחות מאשר בית אחוזה בספרד או בצרפת.

גם כאן נמצא כי הפריטים היעילים והמרשימים ביותר, אינם יקרים, וכי עלות המטבח כולו זולה בהרבה מהממוצע כשמדובר בבניית מטבח חדש.
ארון עץ בסגנון כפרי מסתיר מאחורי דלתותיו מסך טלוויזיה ענקי, שאפשר לצפות בו מן הקצה המרוחק של החלל, למשל כשרוחצים את הכלים בכיור שמאחורי הבר. הבר המסוגנן מסתיר מאחוריו כיור נירוסטה גדול, משטח עבודה וחלל אחסון מרווח באופן שלא פוגם באווירה הרומנטית של המקום, ואף מאפשר למי שעובד מאחוריו תקשורת עם המתרחש.

החלל הפתוח והגדול, בעל התקרה הגבוהה, ושפע הפריטים האצורים בו, מעניקים תחושה של הוד והדר, הלקוח מבתי אצולה. העיצוב המסוים של כל פינה בבית יוצר, עם זאת, אינטימיות רומנטית, וזאת מבלי לוותר על פשטות פונקציונלית, היכן שהדבר נדרש

דוגמה אחת היא אח הברזל הענקי, המשמש לחימום ולבישול כאחד. במקום לקנות אותו מן המוכן (במחיר גבוה יותר, כמובן), הוזמנו חלקי הפח במחסן ברזל, והורכבו במקום ע”י מסגר שחיבר אותם יחדיו, בצירוף חלונות הזכוכית, שהוזמנו בנפרד. כך נוצר אח ענקי, בעיצוב פשוט ונקי המתאים במדויק למיקומו בבית. דוגמה אחרת היא הספה הנוחה בחלל ההסבה, שהיא בעצם ספסל מצרי משנות ה-20 שזכה לריפוד חדש ולהרחבת המושב, תוך הוספת רגליים שהוזמנו אצל חרט עץ. כך הפך הספסל הישן לרהיט נוח, שמאפשר כמה צורות ישיבה, מבלי לוותר על סגנונו הייחודי. (בד – “רנבי”. ריפוד – רפי מ”עיצובים”).

ייתכן שהקו המאחד בין כל ההיבטים המנוגדים הללו הוא קו של נדיבות ורוחב לב, והוא שהופך אותו, על ניגודיו המעניינים, לבית מזמין אורחים.

עוד בנושא

בתים משופצים

מהמרתף ועד לגג – שיפוץ מקיף שלא פספס שום פרט


החלונות הוגדלו, חדרי השינה תוכננו מחדש ועליית הגג המוזנחת קיבלה סוף סוף תפקיד. תהליך שיפוץ מקיף שרענן את כל הבית

בתים משופצים

פחות מרפסת, יותר חדרים – הרחבת הבית ששינתה את הכול


איך הופכים דירת שלושה חדרים צפופה לפנטהאוז ומפנק? אחרי תהליך ממושך של הרחבת בית וחלוקת חלל מחודשת הגיע הפתרון

בתים משופצים

הדרך לבית ייחודי מתחילה בתכנון נגרות


עם חלוקת חלל חדשה, בחירת חומרים מדויקת ונגרות אישית מותאמת, הצליחו האדריכליות להפוך את הבית הישן למשהו אחר לגמרי

בתים משופצים

מתיחת פנים לבית: תהליך שיפוץ שעשה פלאים


תהליך שיפוץ מקיף שמוכיח שגם הדירה המיושנת והחשוכה ביותר יכולה להפוך לבית מואר ומזמין שכולו סטייל ואנרגיה חיובית

תגובות

כתיבת תגובה