כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב חדרי אמבטיה  //  משחקים באמבטיה

משחקים באמבטיה

מתי המציאו את אסלת בית השימוש? והיכן לראשונה הפך האמבט הפרטי לנחלת הכלל? מוצרי חדר האמבטיה מקבלים היום חזות רצינית פחות ונועזת יותר

מאת: אריה ברקוביץ' צילום:


רק לפני זמן לא רב, פעולות בסיסיות ומובנות מאליהן כמו רחצה באמבטיה וישיבה על אסלה היו בבחינת מותרות. עד תחילת המאה ה-20 היה השימוש בכלים כמו אסלות וברזים שבכוחם להפריד בין מים חמים לקרים בעיקר נחלתם של בעלי היכולת ואנשי המעמד הגבוה. השאיפה לשפר את איכות החיים הובילה בתחילה לסיפוק הצרכים הבסיסיים כמו כסות, מזון וקורת גג. אחר כך נוספה החתירה המתמדת לנוחות ולאסתטיקה, עד שקשה להפריד בין מה שנחשב מותרות לבין צורך חיוני.

האמבט הפרטי, למשל, היה אחד מביטויי המותרות הגדולים ברומא העתיקה. אסלות בתי השימוש הומצאו שנים אחר כך. תחילה, כפתרון נוח שהחליף את שיטת הכריעה, אחרי כן נוסף הקישוט האסתטי והמוצרים המלווים שהופכים את הישיבה לסביבה נעימה ואסתטית. היה זה סר ג'ורג' הרינגטון שהמציא במאה ה-16 את ארון המים, הלא הוא ה-WATER CABIN (ומכאן האותיות WC).
אסלה מלכותית עשויה עץ מיוחד, שעדיין מיוצרת בעבודת יד בסגנון מסורתי, מראה את ההשקעה האמנותית במוצר והמחשבה על הנוחות ופעולות נלוות שנעשות תוך כדי ישיבה, דוגמת קריאה לאור הנר ועישון מרגיע עם מאפרה בהישג יד.

בתחילה המאה ה-20 פינו את מקומם האמבטיות ובתי השימוש העשויים עץ לטובת חומרים היגייניים יותר כמו קרמיקה, פורצלן ומתכת מצופה אמייל. בו בזמן החלו מוצרים תעשייתיים לתפוס מקום מרכזי בחיי האדם המודרני והשתלטו על סביבתו, לרבות חדרי האמבט והשירותים. העיצוב התעשייתי הסדרתי איפשר למוצרי האמבטיה לחדור לכל שכבות האוכלוסייה ברמות שונות של עיצוב, בהתאם לצורך וליכולת הכלכלית של המשתמש. קטלוג משנת 1898 ממחיש את אפשרויות השכפול התעשייתי של אסלות מקרמיקה ברמות עיטור וגימור משתנות.

היה זה סר ג'ורג' הרינגטון שהמציא במאה ה-16 את ארון המים, הלא הוא ה-WATER CABIN (ומכאן האותיות WC)

מכלי המים בבתי השימוש, הלא הם ה"ניאגרות", הוצבו בתחילת המאה ה-20 גבוה מאוד מעל האסלה. שרשרת שבסופה ידית מעוטרת יועדה להורדת המים. לאוהבי הנוסטלגיה מייצרת גם כיום חברת brooks Lefroi האמריקאית אסלות בסגנון הזה, בטכנולוגיה מודרנית.
בשנות ה-30 יושם סגנון הארט דקו בחדרי האמבטיה בעיצוב מוצרים בעלי קווים ישרים וזוויות חדות, בצד שינוי משמעותי של הורדת מכל המים לגובה האסלה כחלק אינטגרלי מעיצוב מערכת הישיבה. זה לא השתנה עד היום חוץ מהשימוש בחומרים כמו פלסטיק במושב ובמכל.

בשנת 1953 יצר המעצב האיטלקי גיו פונטי מה שכונה אז "סטנדרט אידיאלי למוצרי האמבטיה התעשייתיים". כל היחידות, בהן הכיור, האמבט והאסלה, עוצבו בשפה אחידה המשלבת פונקציונליות ועיצוב. העיצוב של פונטי החזיק מעמד עד שנות ה-60, אז שטף עידן החלל את עולם העיצוב.

בשנת 1996 נוצרה האסלה המפוסלת, bluedere toilet, המתייחדת בצורה האווירודינמית שמאחדת את מכל המים, המושב והמכסה – אלה עשויים מחומר אחיד, קרמי, מצופה גלזורה.
מכל המים שהיה מותקן גבוה מעל האסלה נעלם עם הזמן לגמרי מגב המושב וכיום הוא מוסתר אי שם בתוך הקירות. האסלה המודרנית נראית תלויה באוויר ללא נקודת אחיזה בקרקע; רק כפתורים מינימליסטיים בקיר מציינים את פונקציית הורדת המים. יש מקומות ציבוריים שהמים יורדים ללא צורך בלחיצה או הפעלה כלשהי בעזרת חיישנים כבמעשה קסם.

נראה אם כן, כי המערכת הסניטרית באמבטיה ובבית השימוש, הן במתחם הציבורי והן בזה הפרטי, עברה תהליך של מזעור מאז תחילת המאה ה-20. ואילו המראה הסטרילי הלבן נדחק הצדה לטובת מראה ידידותי, מתגרה, צבעוני ומתובל בלא מעט הומור. שבירת הטאבו ביחס לפעולות אינטימיות ומוצנעות השפיעה על היחס לעיצוב מוצרים לחדרי האמבטיה, שמקבלים כעת חזות רצינית פחות ונועזת יותר.
האמן הקונספטואלי מרסל דושאן היה הראשון שהדהים את עולם האמנות בשנות ה-20 של המאה ה-20, כשהכניס את אסלת בית השימוש כפי שהיא למוזיאון, חתם עליה וביקש מהצופים להתייחס אליה כאל יצירת אמנות בעלת ערכים פיסוליים. עולם העיצוב, אחריו, התייחס גם הוא לאסלה, לכיור, לאמבט ולאבזרי אמבט אחרים בקלילות ובהומור שיוצרים תחושה נינוחה וידידותית. המעצב הדני Mike van shyndel, למשל, יצר באמבט תחושה של טריות פרחונית ואווירה נינוחה של חופש; אפשר לנוח על גבי ערסל שהוא במקרה גם מקלחון או לשבת על אסלה בצורת עציץ עם פרח על המכסה. ואילו המשתנה שיצר לגברים, בצורת פה פעור בעל שפתיים אדומות, אולי מעידה על תעוזה אבל לא בהכרח על טעם טוב.

נראה כי לאחר הטיפול האינטנסיבי בעיצוב הסלון, חדר השינה והמטבח, הגיע תורו של חדר האמבטיה לזכות בעיצוב פונקציונלי המשלב אמירה וסגנון. חלק זה של הבית, שעדיין לא טופל רבות, הוא גם המקום שפרחי עיצוב יכולים לבטא בו דמיון יצירתי. בפרויקט לעיצוב אביזרים לאמבטיה במכללה לעיצוב אסכולה מימד התייחסו הסטודנטים לפן השימושי שלהם בעיניים צעירות. הברז לא בהכרח משמש רק ליציאת המים אלא יכול לשמש גם מתלה למגבת, ומברשת השיניים יכולה להיות גם צעצוע מתנדנד על השיש ואלמנט דקורטיבי.
גם החברות המסחריות הבינו את הצורך ביציאה מן השגרה ומפתחות מוצרים במראה פחות שמרני עם תוספות צבעוניות או הטבעות של פרחים במושבי האסלות, רגלי אמבטיה בצורת מיקי מאוס ועוד כיד הדמיון.
 

עוד בנושא

עיצוב חדרי אמבטיה

מי צבע את האסלה שלי? כלים סניטריים בצבעים מפתיעים


פעם קראו להם "כלים לבנים", אבל היום האסלה, הכיור והאמבטיה יכולים להגיע בכל גוון שרק תרצו ולהעניק לכם חדר רחצה צבעוני ושמח

עיצוב חדרי אמבטיה

ורק לכיור לא נשאר – עקרונות לעיצוב חדר רחצה קטן


היום, כשכל מטר בדירה חשוב, אנשים רבים מוצאים את עצמם עם חדר רחצה קטן ומגביל. במקום להיכנע לצפיפות, הנה כמה פתרונות שיכולים לעזור

עיצוב חדרי אמבטיה

ארבע שאלות על אריחים לחדר הרחצה


זה אולי נשמע פשוט, אבל בחירת אריחים לחדר הרחצה יכולה להיות פעולה מבלבלת למדי. השאלות והתשובות שיעזרו לכם להגיע להחלטה הנכונה

עיצוב חדרי אמבטיה

ראש בראש: חדר שירות או ארון שירות?


לכולנו ברור איפה למקם את המקרר ואת הספה, אבל כשזה נוגע למכונת הכביסה ולקרש הגיהוץ אנחנו מתחילים להתבלבל. פנינו אל כמה מעצבים מובילים כדי להבין אחת ולתמיד מה עדיף – חדר שירות נפרד או ארון שירות, ועל הדרך גילינו עוד פתרון שיכול לעזור

תגובות

כתיבת תגובה