האם הגינה שלכם מוכנה לקיץ?

השמש חמה מדי לעצים ולצמחים בגינה והיא צועקת הצילו? הנה טיפים והמלצות שיעזרו לגינה שלכם לעבור את הקיץ בשלום ולהיות שמחה תמיד

 

מיטות שיזוף בגינהצילום: ליאור טייטלר. מעצב נוף: אורי תורג'מן, "גינה קסומה"

 

 

הקיץ הגיע ואיתו השמש הנעימה והחמה, לפעמים קצת חמה מדי ולעיתים קרובות הרבה יותר מדי עבור העצים והצמחים בגינות שלכם. הגינה שלכם צועקת הצילו? עזרו לה. הנה כמה טיפים והמלצות של מעצב הנוף טל זאבי, Happy Balcony (מישהו שיודע לדאוג שהגינות שלכם תהיינה תמיד שמחות, בכל עונה).

 

 

לעודד צמיחה והתחדשות


טל מסביר: "הצמח משקיע אנרגיה בצמיחה ובנבילה כאחד" – חלקים יבשים ומתים, שעדיין נמצאים על הצמח, מבזבזים אנרגיה ומקשים עליו להתחדש, לכן מומלץ לגזום תמיד את החלקים היבשים ולפנות אנרגיה לצמיחה מחודשת.

לא לשכוח דשן וויטמינים


כמו בכל עונה, גם בקיץ חשוב להמשיך ולהקפיד על דישון הגינה. לדבריו של טל: "זה נכון שהצמח יכול לחיות גם ללא תוספות של דשן, כמו שבן אדם יכול לחיות רק עם לחם ומרגרינה". אבל אם אנחנו רוצים צמחייה יפה ורעננה מומלץ לדשנה בהתאם. טל מוסיף: "דווקא בחורף הצמחים נמצאים בתרדמה, באביב הם מתעוררים ואז הם זקוקים ליותר מינרלים". כל סוג של דשן יעשה את העבודה. העיקר שלא תשכחו שגם הצמחים שלכם זקוקים לקצת מזון איכותי.

 

נצלו את החום


ישנם סוגי צמחים וירקות שאוהבים במיוחד את החום ואת השמש הישירה. אם אתם בעניין של ירקות אז עגבניות, שעועית, סלרי, תירס, פלפלים, קישואים ייהנו מאוד מהשמש הקופחת, ואם אתם מעדיפים צמחים אז ישנם כמה סוגים של פרחים צבעוניים ויפים במיוחד בקיץ, למשל ה"וינקה" או ה"פורטולקה", שמגיעים במגוון גדול של צבעים. ואם בא לכם להוסיף לכל החגיגה הזו גם ריח, אז פרחי העונה ידועים גם בריחניות הנהדרת שלהם, למשל, שיח היסמין, שמתעורר לחיים לעת ערב ומפיץ באוויר ארומה מופלאה.

 

הימנעו מעציצים שהופכים לתנורים


אם יש לכם צמחים ששתולים בעציצים שעשויים מטרקוטה או מפח, מומלץ להעביר אותם למקום מוצל, כדי שלא יספגו שמש ישירה. ובאופן כללי, מומלץ להתייעץ עם גנן לגבי מיקומם של הצמחים. יש כאלו שהשמש עושה להם טוב ויש כאלו שיתייבשו וייבלו.

 

 

חרקים ומחלות קיץ


גם פה כמו אצל בני האדם, בעונת הקיץ יש פחות מחלות – אפילו לכנימות יותר קשה לשרוד בחום הכבד.

 

 

הזמן הטוב ביותר להשקות


בנושא זה טל מבקש להפריך מיתוס, שלפיו הזמן הנכון ביותר להשקות את הגינה הוא בשעות הלילה. טל מסביר: "עדיף להשקות מוקדם בבוקר. כך הצמח מספיק לספוג את כל המים הנחוצים לו, לפני זריחת השמש, ונמנע מצב שבו במשך שעות ארוכות נשארת אדמה רטובה ולחות על גבי הצמח, שמושכת מחלות ומזיקים למיניהם". לשאלה איך נדע לכמה מים זקוק כל שתיל או עץ, אין תשובה חד ערכית. לדבריו של טל: "סוג וגודל הצמח משפיעים על כמות המים המתבקשת עבורו". הוא ממליץ, שתתייעצו עם הגנן שלכם. קחו בחשבון, שכמעט אין גינה אחת שבה כל הצמחים זקוקים לאותה כמות של מים, ולכן ניתן להשתמש בטפטפות, שמספקות טפטוף שונה לכל אזור.

 

והכי חשוב, טל מדגיש ומבקש שתהיו קשובים לגינה שלכם. "גינה היא דבר דינמי – שתילים קטנים שנשתלו הופכים עם הזמן להיות שיחים ועצים גבוהים. תמיד חשוב להתאים את הטיפול למצבו הנוכחי של הצמח ולקחת בחשבון, שעץ שגדל מייצר סביבו צל, שמשפיע גם על הצמחייה שנמצאת סביבו. בתכנון הגינה צריך תמיד לחשוב קדימה, איך הגינה תיראה בעוד חצי שנה, שנה או שנתיים".

 

מרכזית
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...