הכי לא שתול ושכח: 10 דברים שלא ידעתם על טיפול בגינה

דברו חלש לצמחים, האירו אותם באור עדין בלילה ואל תגזימו בכמויות המים - הנה 10 דברים שכל גנן חובב צריך לדעת

גינות עם עצים מוריקים ופרחים מלבלבים מכל פינה הן מראה מרהיב שעושה טוב על הלב והנשמה ולפעמים גם מעורר קנאה. מי שלומד את התחום ומתמקצע בו, מכיר את היסודות וגם את כל הסודות והטריקים הקטנים להשבחת גינה. לעומתם יש את אלה שקוראים לעצמם "רוצחי צמחים", שלא מסוגלים לטפל אפילו בראש דשא תמים. בשביל חובבי הגינה המוצלחים והמוצלחים פחות, הנה 10 דברים שכדאי לדעת על טיפול וטיפוח הגינה:

 

1. הלוחשים לצמחים – אפרכסת ועור תוף אומנם אין להם, לצמחים, וגם הוואלסים שתשמיעו להם ממערכת השמע בסלון לא תועיל, אבל סביר שאנשים המאוהבים בצמחייה שלהם גם ישקו אותה, ידשנו אותה ובקיצור, ישקיעו בה את כל הלב כדי שתפרח ותשגשג. וכמו הלוחשים לצמחים, יש גם את מי שאוהב לגעת וללטף, וכאן כבר מצורפת אזהרה: צמחים הם סוג של יצורים חיים שמרגישים מגע, מגיבים לאור וצל ויש להם אפילו חיישנים לצבעים ולעוצמות של אור, אבל מגע מרובה עלול לעצור את הצמיחה, וההוכחה הכי טובה לחוסר האהבה הזאת מצידם היא פרח המימוזה הביישנית ("אל תיגע בי"), שנסגר מיד כשנוגעים בו.

 שולחן עץ לגינה
תנו לו אהבה (עיצוב: עובי בכור, צילום: לימור קלר)

2. מזרזים את הפריחה – כבר אמרנו שצמחים מגיבים לאור וצל, ולכן נציג בפניכם טריק של מגדלי פרחים שמזהים פרחים "עצלים" ומבקשים לזרז את פריחתם. בשעות הלילה הם מאירים על הצמח אור חלש ונותנים לו להרגיש שהיום התארך. המזימה הושלמה ברגע שהצמח הבין בדרכו שזוהי תקופת הפריחה והגיע הזמן להניץ ניצנים. מי אמר שאפשר לשבור שינה רק בצבא?

3. מים לא בששון – להכניס את האצבע ולבדוק אם החול רטוב, פעם בשבוע, פעמיים בשבוע, חצי כוס, כוס מלאה – איך, למען השם, יודעים כמה להשקות? שושן דגן מ"שושנ'ס" מציעה את שיטת ה"פחות מאשר יותר". רוב הצמחים מעדיפים השקיה מתונה ומועטה מאשר עודף מים, שעלול לגרום לריקבון. מי שאוהב הרבה מים הם הפרחים העונתיים, שזקוקים גם לשמש מלאה, ולכן עדיף לשתול אותם בעציצים ולחדש אותם פעם בעונה. חוץ מזה, אפשר להשתמש ב"מד לחות", מכשיר פלא שבעזרת צבעים מורה לכם אם ידידכם הקטן יבש (תתארגנו על מים), לח (מצוין, אל תיגעו בכלום) או רטוב (היכונו להצפה!).

4. תשכחו מ"שתול ושכח" – סידרתם לכם ערוגה חמודה, והחלום יתגשם בשלמותו אם רק תוסיפו צמח שישרוד כל השנה? תשכחו מזה. שוני ענדא מ"משתלת הסוכה – בית ירוק" מצטער לאכזב, אבל אין צמח שפורח לאורך כל השנה. הדבר הקרוב ביותר לפריחה בלתי פוסקת הם הצמחים הרב שנתיים, שבתנאים נכונים מחזיקים בגוון ירוק עז כל השנה. טריק חכם הוא לשלב כמה זנים, כדי שכל צמח יתחיל לפרוח כששכנו מסיים את העונה, למשל הדס, ליריופה, גאורה, יערה ומלכת הפריחות, הבוגנוויליה.

5. המגננים במיכלים – אם החלטתם לשתול כמה צמחים במיכל אחד, דאגו שיהיו להם אותן דרישות מהשמש. נכון, תמיד אפשר "לרמות" אם מעמידים ליד המיכל עציץ גדול ואוהב שמש וסומכים על העלים הגדולים שלו, אבל רק התחלתם, וכבר אתם רוצים להסתכן? בנוסף, יש להתאים לכל צמח את גודל המיכל האופטימלי בשבילו, בהתחשב כמובן במקום הנתון שלכם, ואל תשכחו לבחור מיכל עם חור לניקוז בתחתית כדי שלא ירקיב. מתעקשים על מכל נוסטלגי בלי חור? הכניסו את הצמח לעציץ אחר עם חור, ואת כל החבילה המפוארת הזאת העמידו במיכל המושלם שלכם.

 יצירה מדיסק שבור

שדרגו את העציץ שלכם, כך תעשו את זה (צילום ועיצוב: לירון "מיקולה" ורדי)

6. תספורת לא תזיק – עציץ חדש או זר פורח מגיעים הביתה ארוזים יפה, אבל אסור לשכוח להסיר צלופן, ניירות ושאר גומיות כדי לתת להם קצת מרחב נשימה. לאחר כמה ימים הסירו עלים או פרחים שהתייבשו ובדקו שאין עליהם מזיקים. בכל מקרה, לא משתמשים בידיים, אלא במזמרה או במספריים.

זר פרחים

לא לשכוח להסיר את הצלופן (צילום: דן לב – יח"צ ZER4U)

7. צבע גם לעציצים – כמובן, לא רק את הצמחים יש לטפח, אלא גם את הכלים. כשקונים עציץ פשוט במשתלה, אפשר לשדרג גם אותו. משייפים מעט, צובעים בצבע המיועד לצביעה על משטחים מגוונים, ואפשר לקשט בנקודות, פסים וכל מה שדמיונכם הפורה מכתיב לכם.

8. לגדל פירות – כדי לעזור לפירות שעל עצי הפרי שבגינה להיות גדולים וטעימים יותר, צחי ליבוביץ מ"האיכרים" ממליץ לגזום את הענפים לאחר שהעץ השיל מעליו את כל העלים. עם סיום הפריחה – אבל כשעדיין יש פרחים על העץ – יש ליצור ביניהם רווחים של ארבע אצבעות כף יד. כשהפרי גדל ומגיע לגודל של שעועית, מדללים פעם נוספת: על כל ענף באורך 20 ס"מ משאירים מקסימום שלושה פירות, רצוי את הגדולים יותר. חשוב ליצור משטר השקייה של פעמיים-שלוש בשבוע למשך שעתיים בשעות שאינן חמות.

9. גינון בממד השלישי – אם אתם רוצים להיות ממש מעודכנים בלהיט התורן, עצבו לכם גינה תלת ממדית. עולם הגינון התחיל לחשוב במונחים של נפח ועומק, וכדי להפוך את הגינה למעניינת ויצירתית יותר, יוצרים מדרג בין צמחים שמתאימים לסלים תלויים, ערוגות מוגבהות וגינון במיכלים. תאגיד המשתלות "חישתיל" מציין לדוגמה את הצמרר האפריקאי השרוע למחצה, הקולאוס קונג שמתאים למיכלי ענק או הסלויה (מרווה) לייטהוז שהיא שיח פורח נמוך.

צמרר אפריקאי
צמרר אפריקאי (צילום: יח"צ)
קולאוס קונג
קולאוס קונג (צילום: יח"צ)

10. לישון עם פרחים – אוהבים להכניס את פרחי הגינה שלכם הביתה? יש בזה משהו חכם, כי חלק מהצמחים הם "מטהרי אוויר" טבעיים, שקולטים אדים רעילים מסביבת הבית ומשחררים לאוויר חמצן, וזה בדיוק מה שאנו צורכים. בלילה התהליך כבר מתהפך, כי הצמחים צורכים חמצן ומתחרים בנו. אז מה עושים? הכול שאלה של מינונים. מעט פרחים לא יזיקו לאף אחד, במיוחד שכמויות הצריכה שלהם היא מזערית. אז ליל מנוחה, רק לא בתוך ג'ונגל פראי.

 

2-(6)-234
2-(6)-403
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...