אניני טעם, כזה מטבח אתם צריכים

כשהמטבח הוא לב הבית והחיים בכלל, יש כמה דברים הכרחיים שהוא צריך לכלול. זה מתחיל במזווה גדול ומכשירי חשמל, ממשיך באי שהוא חלק מהסלון ונגמר בגינת תבלינים אישית

 

מטבח סלון מודרנילבשל על משטחי למינם מול האורחים, אדריכלות: יעלה דגנית איבגי. צילום: אלעד גונן 

ישראלים אוהבים לאכול ולבשל ואם לא יבשלו בעצמם, יזמינו הביתה או ייצאו החוצה וימלאו את בתי הקפה והמסעדות כדי להשביע את רעבונם או את הצורך שלהם להתחכך בגורמה, בשף מוביל או בסועדים אחרים. המטבח הוא החדר בבית שבו משקיעים את רוב הכסף, והוא גם זה שבו נמצאים הכי הרבה זמן משעות היממה, אם לאכילה, אם להתכנסות משפחתית ואם משום שהוא מתוכנן כך שאפשר לשבת בו, לרבוץ בו, לארח או להאיר בעזרתו את פני הנכנסים.

כשבעלי הבית הם חובבי בישול, חשיבותו של המטבח עולה פי כמה, ובדיוק על זה חשבה מעצבת הפנים קארן ראובני כשלקחה חלק בפרויקט "אומאמי" (קרסו נדל"ן), מתחם מגורים בתכנון יסקי מור סיוון אדריכלים, שעוצב סביב עולם הבישול והאירוח. "התכנון נועד לענות על הדרישות והצרכים של בשלנים ומארחים", אומרת ראובני, שיצרה מטבח כאלמנט מרכזי בעיצוב הדירות תוך התייעצות עם השפית לימור לניאדו תירוש. "התמודדנו עם אתגר של עיצוב מטבח בדירת שלושה או ארבעה חדרים שעדיין יתאים במיוחד לבשלנים ויהיה חלק מבית מזמין שמתחשק לבוא ולאכול בו".

מטבח מודרניתכנון ועיצוב: קארן ראובני, נועה אלוף בקיש. הדמיות: 3dvision ltd

מתברר שיש כמה אלמנטים פונקציונליים לסביבת העבודה, שיכולים להיטיב עם בעל המטבח בתפקודו כבשלן ומארח, ואף אחד לא יתנגד לנכס אותם לעצמו בתכנון המטבח הבא שלו.

אי משקיף לסלון


חדוות בישול אולי קיימת אצל כל חובב בישול, אבל להיות ספון במטבח קטן עם גב למתרחש הוא לא הצד המלבב של העבודה. תארו לכם אם אותו מבשל יוכל לקצוץ, לשפוך, לחלוט ולתבל כשפניו אל הסלון. הוא לא נותר לבדו כשבני הבית או הילדים נמצאים בסלון, הוא מרגיש חלק בלתי נפרד מההתרחשות, ומוקד השליטה שלו עובר מאזור מצומצם יחסית לחלל הציבורי כולו.

התוספת שתופסת: ורצוי שהאי יהיה נקי ממכשירי חשמל קטנים ומזמין לעבודה, אומרת ראובני.

פינת אוכלעיצוב וסטיילינג: רוני טישלר רוזן. צילום: סיון מויאל 

מזווה גדול


רשימת קניות אד הוק היא דבר יעיל וחסכוני, אבל בשלנים אמיתיים לא רצים למכולת עם דף נייר. מזווה מכיל-כול הוא מה שידבר אליהם, ורצוי כל מוצר בכמות שאפשר למצוא במדף אחד בסופר. האחסון רב, לא נתקעים בלי ושום דבר לא מתקלקל בשל התחלופה.

התוספת שתופסת: זהו מקום שיכול להכיל בלגן ואף אחד לא באמת יראה אותו.

מטבח לבןעיצוב: דורית ויינברן. צילום: שי גיל

למה תנור אחד כשאפשר שניים


כשהבישולים בשיאם והתנור עובד שעות נוספות, אפשר לקצר זמנים ותהליכים עם שני תנורים, ולכן אחת הנקודות ההכרחיות מבחינת ראובני ותירוש היא למקם תנור בגודל 90 ס"מ ותנור נוסף בגודל 60 ס"מ.

התוספת שתופסת: אם מחליטים בשלב מסוים שאין צורך בשניים, תמיד אפשר להפוך את אחד מהמקומות לארון.

מטבח לבן בסגנון כפריתכנון ועיצוב: קארן ראובני, נועה אלוף בקיש. הדמיות: 3dvision ltd

מקסום המקום הנתון


מטבח קטן לא מאפשר אחסון לכל הדרוש, במיוחד לבשלנים מרובי צרכים ודרישות. לכן כל קיר וכל חלל חצי פנוי הופכים למקום פוטנציאלי לאחסון, למשל אביזרי תלייה לכלים הפזורים במטבח או הקיר מעל השיש.

התוספת שתופסת: מוסיף שמחה למטבח ומאפשר נוחות לבשלן.

מטבח אורבניעיצוב: יפית רותם. צילום: עידן גור

מוצרי חשמל נגישים


מטבחים אינטגרליים או ארונות שמחביאים את מכשירי החשמל מביאים איתם קלאסיקה עיצובית ומראה נקי ומסודר, אבל מי שעומד ומבשל במשך שעות יעדיף את הנגישות המהירה למכשירים, שגם לא מסכנת את טינופם בזמן העבודה.

התוספת שתופסת: כאן עובדים ומבשלים. מטבח פעיל הוא לא בית מרקחת.

גינת תבלינים


כמשק אוטרקי קטן, הסומכים רק על עצמם בכל הנוגע לבישול, ישמחו החובבים המארחים לגדל בעצמם את תבליני הירק שהם ממילא אלופים בשימוש בהם. נגיעה קטנה של בזיליקום, נענע להשבחת הטעם, ופטרוזיליה כפינאלה לתבשיל מהביל – וגינת התבלינים הקטנה או הקיר מלא התבלינים מעולם לא היו הכרחיים יותר.

התוספת שתופסת: חומרי גלם טריים מפיצים ריח והם הטעם האמיתית של התבשילים.

מרכזית
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...