כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

חדשות העיצוב  //  בין מזרח למערב

בין מזרח למערב

תערוכת העיצוב הישראלי, המתקיימת אחת לשנתיים, עוסקת בשאלת הזהות של העיצוב הישראלי העצמאי

מאת: צילום:


לפני שמתחילים לאצור חומרים לתערוכת עיצוב עכשווי עולה השאלה: מה הטעם לאצור תערוכה על בסיס לאומי בעידן הגלובליזציה? הרי חוקי השווקים הבינלאומיים והרציונליזם הפונקציונאלי יצרו שפה אחידה ובינלאומית בעיצוב, ועל פניו העיצוב האנגלי כבר אינו שונה מהעיצוב הצרפתי, היפני או האמריקאי. זה נכון כשמדובר בעיצוב בסדרות גדולות, אך אם נפתח צוהר אל העיצוב הניסיוני, המתקיים בשולי הייצור ההמוני, נגלה שעדיין מתקיימות תכונות של תרבות מקומית בעיצוב, ומתחת לקרום הדק של הגלובליזציה רוחשים זרמים ותכנים מקומיים.

תערוכת העיצוב הישראלי, "Reoriented Design", המתקיימת אחת לשנתיים, עוסקת בשאלת  הזהות של העיצוב הישראלי העצמאי, ובוחנת את השפעות התרבות המזרחית על העיצוב הישראלי בפרט ועל העיצוב בעולם בכלל. השנה הוצגה התערוכה בפעם הראשונה בצרפת, במסגרת הביאנאלה לעיצוב של סנט אטיין, המתקיימת זו השנה השלישית, ונותנת במה (לא מסחרית) לעיצוב ניסיוני, צעיר וקונספטואלי.

Reoriented Design הייתה גם האחרונה בסדרת תערוכות לציון 100 שנות אומנות ועיצוב בישראל, שהוצגו בחו"ל בשנתיים האחרונות.
תרבות המזרח נוגעת בתרבות המערב בתחומים רבים מעבר לעיצוב, כמו מוסיקה, אומנות, ארכיטקטורה, באופנה וגרפיקה. באשר לעיצוב, האם יכול עיצוב מודרני להכיל בתוכו השפעות מזרחיות? ובמילים אחרות, האם הערבסקה יכולה להיות פונקציונאלית?

ניתן לאפיין עיצוב ישראלי דרך ההשפעות המקומיות של המטבח ושל האקלים

לישראלים ישנה הפריבילגיה לפעול בקו התפר, שבין התרבות המזרחית לתרבות המערבית, ולבדוק  איך משתלבים האסטטיקה המזרחית, תרבות הטקס ומושג הזמן האוריינטלי עם ערכים מודרניים של פשטות, קלות, מיידיות ופונקציונאליות, והאם יש או אין מלחמת תרבויות ברגע זה בין מזרח למערב?

ניתן לאפיין עיצוב ישראלי דרך ההשפעות המקומיות של המטבח ושל האקלים, למשל. זיויה ודב גנשרואו ממחישים זאת בצלחת לשישליק – שישפלייט. למרות שתרבות הקפה עוברת בישראל "איטלקיזציה" נמרצת, עדיין יש לקפה המקומי משקל רב בסגנון החיים הישראלי. מספר לא מבוטל של עבודות עסקו בתחום זה: החל מהכלי לקפה של יעל נובק בהשפעה של טקס הקפה הבדואי, מגשי הקפה של אלון רזגור, המציעים אלטרנטיבה לצורת ההגשה או לtake away – בסגנון מזרחי, וכלה בספלים לשוקולד בהשראת הפינז'אן של איריס זוהר, המיוצרים עבור רשת מקס ברנר, ומעידים על הכלאה אפשרית בין השוקולד החם נוסח אירופה ועיצוב טקס הקפה המזרח תיכוני. שי לוי עיצב בגד, המזכיר לבושם של נוודי מדבר. אלי יעקובסון אף הוא התייחס לחום המקומי ועיצב מאוורר, המשנה את צורתו ממצב כבוי לדולק.

פרויקט מיוחד לביאנאלה נעשה ע"י מעצבת האופנה אורית פרייליך, שעיצבה לבוש שהוא מעין הכלאה בין הגלבייה לשטריימל המזרח אירופאי, תוך שימוש בבדי לייקרה וג'ינס. המעצבים הישראלים לבשו את הגלבייה המודרנית מג'ינס בעת פתיחת התערוכה, ומשכו את תשומת לבם של הצרפתים. גם עמי דרך ודב גנשרואו קיבלו השראה ממקורות יהודים, ושילבו עיטור עם פונקציה: על צלחת ה-"+/-" שלהם מודפסים מעגלים חשמליים דמויי עיטורים בכתב עברי, המשמשים כמקור חום לשמירה על חום המזון המוגש.

נושא אחר שאופייני מאוד לעיצוב הישראלי הוא המיחזור שחדר גם לנושא המזרח בעבודותיה של ורד זייקובסקי

לא חסרו גם מקורות השראה מרחבי אסיה והמזרח התיכון: מרוקאיים – שולחנות של GROOVY העשויים מתקליטי ויניל מצריים בחיתוך לייזר. פרסיים – שטיח של יאיר עמישי מבדידי פלסטיקה וטלאיי שטיחים פרסיים מחוברים לשטיח חדש של איילון ערמון.
REDDISH הרחיקו את הגדרת המזרח עד ליפן, ובהשראת קעקועים יפנים יצרו את שולחן יקוזה.

נושא אחר שאופייני מאוד לעיצוב הישראלי הוא המיחזור, שחדר גם לנושא המזרח בעבודותיה של ורד זייקובסקי – שולחן קפה מפתיע, העשוי מירחוני  דומוס ללא הדבקות. גד צ'רני עיצב מנורת טיפני, העשויה ממיכלי פלסטיק לחלב. רביב ליפשיץ הציג את משפחת השרפרפים, כיסאות ומנורות חוביזה, העשויים משלדי פלדה דקיקים אליהם מנופחים בלוני ים מ-CVP. הצורות של רביב מזכירות מושבי פוף, כמו אלה המצויים בשווקי מזרח ירושלים.

מעצבים, שלא יצרו בארץ דיאלוג מול יצרנים, הפכו בעצמם ליצרנים כמו שלי סתת ואיילון קומבור שעיצבו נעלי בית. סיוון נער שעיצבה את מנורת אישתאר בניפוח זכוכית, מייצרת ומשווקת את מנורותיה בארץ. כמוה איריס כדורי, שמנהלת מפעל למוצרי תאורה, שהיא מעצבת. כשמדברים על תרבות מזרחית אי אפשר לדלג על החאמסה, שבהשראתה עיצבו עודד שורר וירון אליאסי מנורה משש חאמסות בפקסיגלס.

מיכל פיקל ותמי פמפנל יצרו מושב, המציע ישיבה נמוכה על כריות שנערמות עד לגובה של כיסא רגיל

שרית אטיאס ועמית אקסלרוד הציגו את מערכת ישיבה, שעשויה מ-120 כדורים רכים, ויכולה לעבור ממצב של מזרון לרהיט ישיבה נמוך. מיכל פיקל ותמי פמפנל יצרו מושב, המציע ישיבה נמוכה על כריות שנערמות עד לגובה של כיסא רגיל. ירון אליאסי שנהנה מ"תרבות" תעשיית הפלסטיק במקומותינו, יצר לביאנאלה של סנט אטיין שרפרף בצורת דרבוקה-כלי נגינה המסמל התכנסות חברית בחוויה הישראלית. טלילה אברהם וליאת פויזנר, שחוקרות אפליקציות אפשריות לעיצוב בטכנולוגיה של צריבה פוטוכימית של מתכות (PCM), הציגו בסנט אטיין את "מנורת היוטה"- מנורה שהאהיל שלה הוא דף פלדה דקיק שעבר צריבה בטקסטורה של בד  יוטה הטיפוסי לשווקים של תבלינים. אלון רזגור מייצר פמוטים, כלי שולחן וריהוט בתהליך אקסטרוזיה באלומיניום.

מזרח ומערב כיצד? בתערוכת העיצוב, "Reoriented Design" אפשר לראות שהמעצבים הישראלים של היום, שנולדו אל תוך תרבות מעורבת, יכולים לבחור בין מזרח למערב או למהול אותם זה בזה.

עוד בנושא

חדשות העיצוב

מחפשים לאן לברוח? שבוע העיצוב ירושלים הוא האסקפיזם המושלם


תערוכות, מופעים, דוכני אוכל וקרקס אחד גדול שיחזיר אתכם לאמריקה של המאה ה-19. אירועי שבוע העיצוב ירושלים מתחילים

חדשות העיצוב

"אני תמיד מנסה לפרוץ את המקובל" - זוכרים את האמן דני קרוון


בשבוע שעבר נפטר האמן והפסל דני קרוון. העבודות הרבות שלו ימשיכו להשפיע על העיצוב הסביבתי בארץ ובעולם

חדשות העיצוב

חלוצה בחדשנות ובקדמה כאן בישראל


האם הטכנולוגיה והקדמה פסחו על תחום של תכנון ערים, אדריכלות ובנייה? האם החלום של דירה מרווחת בעיר יישאר כחלום בלתי ניתן להגשמה? האם עלות החיים בעיר תמשיך לעלות על אף זיהום האוויר, פקקי התנועה, מערכות חינוך ובריאות טעונות שיפור? לכל השאלות הללו ועוד רבות אחרות יש פתרון אחד המכיל את כל התשובות: עיר חכמה - חלוצה בתכנון ואדריכלות ערים

חדשות העיצוב

ממלאים את היומן: תערוכות חדשות ואירועי אמנות בארץ


המוזיאונים והגלריות נפתחו, ואנחנו יכולים למלא מחדש את מצבורי התרבות שלנו. התערוכות החדשות והאירועים המרגשים שמצפים לנו

תגובות

כתיבת תגובה