כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

חדשות העיצוב  //  גן בתנועה

גן בתנועה

פסטיבל גנים בנושא "ניידות", התקיים בעמק הלואר, ומהווה אתגר ומקור השראה לאדריכלי נוף ומעצבים

מאת: צילום:


שומון, שעל גדות נהר הלואר (Chaumont-sur-Loire) היא טירה מבוצרת מהמאה ה-15, אחת מני רבות, הפזורות לאורך הנהר, החוצה את העמק רחב הידיים הקרוי על שמו. אבל, בניגוד לגנים מצועצעים ומוקפדים, בסגנון הבארוק הצרפתי האופייני לרובן, מוקדש חלק ניכר מהפארק, שמקיף את טירת שומון, לפסטיבל גנים בינלאומי, המתקיים מאז שנת 1992. 26 חלקות בשטח של 240 מ"ר כל אחת, הופכות לגנים מעוצבים, מפתיעים ומלאי השראה, שמשקפים את המציאות העכשווית, תוך שימוש ברעיונות מקוריים ובחומרים חדשים. מעבר ליופי, גן עם רעיון הוא בהכרח מעניין ומאתגר יותר. ה"מאמץ" לפרש את כוונות המתכנן מגביר את הסקרנות והעניין של המבקר, ומעשיר את חווית הטיול בגן.

בתחום אמנות הגנים, כמו בשאר מקצועות העיצוב, ניידות היא מקור ליצירתיות ולחידושים

מדי שנה נקבע נושא מרכזי בנושאי סביבה וחברה, שמהווה מקור השראה ואתגר לאדריכלי נוף ומעצבים בתחום האמנות החזותית מכל העולם. בניגוד לתערוכות אחרות בעולם, תערוכה זו פתוחה לקהל במשך כחצי שנה, מסוף אפריל ועד לאמצע אוקטובר (30.4-19.10.08).
תערוכת  2007 הוקדשה לנושא "מוביילים– גנים לעולם בתנועה", כאשר גני התצוגה נועדו לשקף עולם, שנמצא בתנועה ובתהליכי השתנות, האנשים בו נעים ממקום למקום במהירות רבה יותר, והתקשורת מהירה יותר. בעולם כזה הנוף המקומי עשוי להשתנות כהרף עין, שכן, מעצבים שואבים רעיונות ממקורות שונים ומגוונים יותר, ואמנם, בתחום אמנות הגנים, כמו בשאר מקצועות העיצוב, ניידות היא מקור ליצירתיות ולחידושים.

העיקרון, גן הנוי הוא מקום, שמרכיביו הבסיסים – מים, רוח, אדמה וצמחייה, יוצרים שינוי מתמיד, ותנועה בלתי פוסקת: הצמחים מטפסים לשמיים, העשב נע ברוח והזרעים מופצים למרחקים. הגנים בפסטיבל נועדו להראות לקהל צורות תנועה רבות, שקיימות הטבע. יש תנועות ברורות מאליהן, כמו זרימת מים, נדידה של חולות או אנשים. יש תנועות, שאינן מורגשות כמעט, כמו הלוחות הטקטוניים של כדור הארץ, הזמן, ניידות של צמחים ברחבי העולם, ואפילו שינוי בית הגידול של צמחים מאדמה למצע מנותק בגינות גג ובמיכלים.

גן הנוי הוא מקום, שמרכיביו הבסיסים – מים, רוח, אדמה וצמחייה, יוצרים שינוי מתמיד

"גן העצים הכחולים", יצירה של צוות אמנים חזותיים ממשרד עיצוב צרפתי EBSG Architectes, היווה נקודת מוקד בולטת במיוחד בשטח התערוכה. הרעיון שבסיסו הוא: עץ נטוע במקומו מסמל שורשיות וקביעות, אבל, ענף גדול, שנשבר ממנו, מזכיר לפעמים תנועה של אדם הולך: טור של ענפים צבועים בתכלת זוהר בגדלים משתנים, שיקף רגע קסום, על-טבעי, בו העצים כושפו, כמו באגדות הקוסם מרלין, והפכו לאנשים כחולים, שצועדים לעבר מציאות טובה יותר. תמונת הנוף גילתה "עצים/אנשים כחולים", שעוזבים את היער בצעידה עורפית, ונבלעים בתוך בריכת ההשתקפות, והעניקה לצופים תחושה של צפייה במעשה קסמים תוך כדי התרחשותו.

עץ נטוע במקומו מסמל שורשיות, דבר קבוע. אבל, ענף גדול, שנשבר ממנו, מזכיר לפעמים תנועה של אדם הולך

הגירה ותנועה של אנשים בעולם היוותה השראה למתכנני הנוף מהעיר ליל, שתכננו את "גן המוזאיקה" בעיר.  בתערוכה הם תיארו את התהליך שקדם לתכנון בגן שנקרא "העלים שעל השביל": המתכננים נפגשו עם נציגי קהילות המהגרים בליל, ושמעו מהם על הגנים בארצות מוצאם, במטרה ליצור גן, שיבטא את המורשת שעזבו, ויענה על משאלות ליבם. גן התצוגה בתערוכה היה ביטוי למסע אל ארץ חדשה ולתהליך של הסתגלות ומיזוג תרבויות. מצד אחד, החלומות להכות שורש במולדת החדשה ולהשתלב בה, ומאידך הגעגועים למורשת עברם.

שביל פתלתל מקורה בזרדים הוביל למרכז הגן, תוך שהוא מאפשר הצצה אל הגן המרכזי דרך פתחי הצצה ומעוטר בפוסטרים של תמונות מהגרים עם תיאור חלומותיהם על גן. השביל נפתח אל רחבה גדולה, המסמלת את כיכר העיר, ובה פסל מוזאיקה דמוי עץ, שעל ענפיו תלויות דמויות התושבים החדשים. העץ, מלאכותי ונטול שורשים, ולמרגלותיו "גינות ניידות" שתולות בתוך…מזוודות. גזעים כרותים צבעוניים, כמו שאר מרכיבי הגן, סימלו את המורשת שנגדעה, ואת הרצון והקושי להכות שורשים במקום החדש.

מטרת המתכנן של גן "רוח במפרשים" הייתה "להיות בגן בתנועה, ולהיות התנועה שבגן". סדינים, התלויים לייבוש ונעים ברוח, היוו השראה לגן, העשוי מיריעות בד גמיש, המורכבות על עמודים, ומשמשות כערסלים או נדנדות. העשב מתחת, שנע ברוח, מקנה תחושה של ספינה השטה על פני המים.

גן "זניט", שתוכנן על-ידי המעצבים היפניים TAKANO LANDSCAPE PLANNING, מבטא את רעיון הנצחיות בסגנון יפני. הפילוסופיה שבבסיס רעיון הגן הזה אומרת, שלמרות שחיינו מתנהלים במהירות גבוהה, אין זה הופך אותנו לאדוני הזמן. לזמן קצב התנהלות עצמאי. ההדגמה נעשתה דרך מקורות שונים של תנועה בטבע. האלמנט המרכזי בגן היו עמודי העץ האדומים, שהוצבו במעגל כדי להטיל צללים ארוכים, שנעים לאורך היום, להוציא את הרגע בו השמש נמצאת בזניט. תכנון הגן בצורת ספירלה וכן זרימת המים הדגישו אף הם את התנועה בגן.

הגן "עצים מפלסטיק באדמה לא יציבה", תוכנן ע"י קבוצת תלמידים מביה"ס הגבוה ללימודי ארכיטקטורה בליון. הגן נועד להדגים פערים עצומים בין סוגי תנועה שונים על פני כדור הארץ, דרך מפגש בין תנועה מתמדת, איטית וכמעט לא מורגשת של לוחות פני כדור הארץ, עם התנועה המיידית של אנשים, סחורות, כסף ומידע. ברווחים, שבין לוחות כדור הארץ צמח לו יער של עצים עם עלים אדומים מפלסטיק. כאשר טיילו המבקרים על פני הלוחות הנעים, נמתחו הכבלים, שחוברו לעצים מהפלסטיק, והניעו את העלים המלאכותיים, שהתערבבו עם העלים האמיתיים. הניגודיות בצבעוניות, בין האדום והירוק משכה את העין, והוסיפה דרמה וחיות לגן.

שליטת הצופה במראה הנוף ויצירת תמונות נוף משתנות היוו רעיון מרכזי במספר תצוגות:
"הגן  המקוטע" ביטא עולם, שבו תנועה מהירה וצורך בעמידה בלוחות זמנים, גורמים לאדם לזיכרון סלקטיבי. במציאות היומית שלנו אנו חולפים במהירות על פני נוף, וקולטים רק שברי מראות, המורכבים  מצבעים, מרקמים או ריחות. בגן התצוגה הוצבה בין אזור הישיבה לערוגות הגן מחיצה מחולקת למקטעים, שמסתובבים על ציר. פתיחה וסגירה של "החלונות" אפשרה למבקר ליצור לעצמו תמונת נוף משתנה, מעין "נוף סלקטיבי", ובכך לקבוע אילו זיכרונות "ייקח" מהגן.

המתכננים של גן "1001 נופים", קוריאני וצרפתי, שאבו את השראתם מנופים של שדות אורז, דיונות ומאמנות קינטית. כ-500 עציצים, צבועים במקטעים של כחול, אדום וצהוב, סודרו ב-8 מפלסים במטרה ליצור תמונות נוף משתנות של צורות וצבעים, בהתאם למיקומו של המבקר בגן.
הצוות האמריקאי היחיד בתערוכה היו מיטניק, רודייר והיקס, שנשלחו לתערוכה על-ידי המגזין ו -Garden Design. הם תכננו גן, שמזמין את המבקרים לטייל ולגלות בעצמם באיזה אופן לנוע בגן ולחוות אותו.

הגן, שנקרא "Etant donne'…un jardin" , על-שם יצירה של אמן הדאדא מרסל דושאן היה מעין מחווה לאמן האוונגרד הצרפתי, שיצר בניו-יורק במאה הקודמת, ויצירותיו היו מלאות אבסורד והומור (יצירתו האחרונה של דושאן הייתה מיצג שניגלה לצופה דרך חור הצצה בדלת עץ). הגן היה מורכב מרצועה צרה וצפופה של צמחייה ירוקה בלב שטח חשוף, ונראה כמו "גן נייד", שיכול להתאים לגינת-גג או למגרש חנייה. היה זה גן-טיול ובו… "אופק נייד": במרכז הגן הוצבו שתי מראות נגדיות, וביניהן שני עצים, משטח מים רדודים וצמחים פורחים. בהצצה אל תוך המראות התגלה גן אינסופי, ובו נהר שופע בתוך שדירה של עצים ופרחים. גם בגן זה נראה, שהמתכננים חשבו כיצד למסגר את הנוף ואיזה תמונת נוף תיחרט בזיכרון. כמו כן, התקיימו מעברים רבים בין פורמאלי לחופשי, בין  עושר וחסכנות, בין קבוע לארעי.

התערוכה הבאה תיפתח בסוף אפריל 2008 בנושא "גנים לשיתוף" (Des jardin en partage/ Sharing gardens). רעיון השיתוף  קשור למודעות הגוברת לשונות בין המינים (Biodiversity) ולשימורם, ולהדגשת חשיבות השיתוף בין האדם והטבע. רעיון השיתוף יכול גם להתייחס לגן, שמכנס לתוכו אנשים לצורך אינטראקציה ביניהם, ומעודד שיתוף בחוויות ובידע.

אני משוכנעת שרעיון חשוב זה מהווה השראה למגוון עיצובים וסוגי גנים שהולכים ומוקמים בימים אלה בשטח הפסטיבל. אני כבר סקרנית…

עוד בנושא

חדשות העיצוב

עיצוב, שיתוף וקיימות – כל הסיבות לחכות ל"סופרסלונה"


אם תשאלו את המארגנים, תערוכת הסופרסלונה נועדה לסמל את הרנסנס של עולם העיצוב. אם תשאלו אותנו, היא השיגה את המטרה

חדשות העיצוב

מחפשים לאן לברוח? שבוע העיצוב ירושלים הוא האסקפיזם המושלם


תערוכות, מופעים, דוכני אוכל וקרקס אחד גדול שיחזיר אתכם לאמריקה של המאה ה-19. אירועי שבוע העיצוב ירושלים מתחילים

חדשות העיצוב

"אני תמיד מנסה לפרוץ את המקובל" - זוכרים את האמן דני קרוון


בשבוע שעבר נפטר האמן והפסל דני קרוון. העבודות הרבות שלו ימשיכו להשפיע על העיצוב הסביבתי בארץ ובעולם

חדשות העיצוב

חלוצה בחדשנות ובקדמה כאן בישראל


האם הטכנולוגיה והקדמה פסחו על תחום של תכנון ערים, אדריכלות ובנייה? האם החלום של דירה מרווחת בעיר יישאר כחלום בלתי ניתן להגשמה? האם עלות החיים בעיר תמשיך לעלות על אף זיהום האוויר, פקקי התנועה, מערכות חינוך ובריאות טעונות שיפור? לכל השאלות הללו ועוד רבות אחרות יש פתרון אחד המכיל את כל התשובות: עיר חכמה - חלוצה בתכנון ואדריכלות ערים

תגובות

כתיבת תגובה