מונגש בסטייל: נגישות בבתים פרטיים שלא מתפשרים על שלמות

עם השנים יותר ויותר אנשים מודעים שהנגשת בתים פרטיים הולכת יד ביד עם איכות ויופי. יצאנו להתייעץ עם מומחים בנושא כדי להתעדכן מה חדש בעולם ההנגשה בבתים פרטיים, למה כדאי ואיך לא מתפשרים על אסתטיקה כלל

נושא ההנגשה באדריכלות, הן במבנים ציבוריים והן בבתים פרטיים, עובר בשנים האחרונות תהפוכות, התודעה הציבורית לנושא הולכת וגוברת והגישה משתנה וטוב שכך. הדעות הקדומות על "הנגשה" כאלמנט לא סקסי מפנה את הדרך אל עבר פתיחות, יצירתיות והמון סטייל. יצאנו לבדוק עם אנשי מקצוע מהתחום איפה אנחנו עומדים כיום מול נושא ההנגשה של מבנים ובתים פרטים לאנשים בעלי מוגבלויות.


למה לעצור כאן?

 

בריכת שחייה מפוארת

 אדריכלות שגית חקלאי, צילום: יוקאן סטודיו – אורן קאן

האדריכלית ומורשת נגישות, שגית חקלאי מספרת שלא מעט אנשים תופסים את המונחים אסתטיקה והנגשה כסותרים: "מה הקשר בין הנגשה, יופי ועיצוב? הם חושבים. אולי אלו דעות קדומות ואולי סתם פחד. אבל אז מגיע בן המשפחה או החבר הטוב שסוחב על גבו מוגבלות חדשה וכשהיא דופקת על הדלת, נופל האסימון. עולם שלם של קבלה והכלה נגלה אלינו". כמורשת נגישות נחשפה חקלאי לפרויקטים אדריכליים מגוונים, כאשר הייעוץ נוגע במבנים ציבוריים היא פועלת על פי תקנות הנגישות ותקנים מחייבים שנכנסו לתוקפם. הפרויקטים בהם לקחה חלק מגוונים: מתכנון הנגישות בפארקים, מרכזי מבקרים, מוזיאונים וסניפי בנק ועד להתאמות פרטניות במקומות עבודה ובבתי ספר לילדים עם צרכים מיוחדים.

חדר שינה מודרני מפואר מותאם לכסא גלגלים

חדר שינה מרווח ומותאם גם לכיסא גלגלים. אדריכלות שגית חקלאי, צילום: יוקאן סטודיו – אורן קאן

שירותים מותאים לנכים בצבע כתום
מתלה לנכים
 איבזור בסטייל, מבית שינזון
שאלנו את שגית מה היא רואה לנגד עיניה בבואה לתכנן בית פרטי מונגש, "השיקולים שמלווים אותי בתכנון בתים פרטיים זה להגשים ללקוח את החלום שלו. אני ממוקדת מטרה, מפצחת את החלום של הבית האולטימטיבי ומוסיפה לו את ההתאמות הנדרשות למוגבלות הספציפית בכדי לאפשר התאמה מדויקת לצרכים. בסופו של דבר אני מרכיבה את הפאזל עבורו, כשהוא תמיד בתמונה. השיקולים שמלווים אותי תמיד הם ללכת עם החלום עד הסוף, מבלי לפחד מההתאמות שבדרך, מבחינתי כמעט הכול אפשרי רק השמיים והתקציב הם הגבול עבורי"

חדר ארונות מותאם לנכים

מרווחי תמרון גם בחדר ארונות. אדריכלות שגית חקלאי, צילום: יוקאן סטודיו – אורן קאן

 

אלון מאורי אשר עוסק באדריכלות ועיצוב בחשיבה אחרת, עם התמחות להתאמות לאנשים עם מוגבלויות, טוען כי: "צריך לחשוב על מה יהיה מחר, למרות שזה לא תהליך נעים, חלק מההתאמות שאנו מבצעים בתחומי ההנגשה מועילים גם למי שאיננו מתמודד עם מגבלה." וכאן הוא מעיד גם על עצמו כמי שמתמודד עם פציעה: "לפעמים אנשים נכנסים לדירה שלנו, נתקלים באלמנט מונגש, ורוצים כזה לעצמם." אנשים שמתקרבים לגיל השלישי, כדאי שיחשבו על זה מראש, הוא מוסיף, "בסופו של דבר כולנו נחיה עם מוגבלות כזו או אחרת. התמודדות היא חלק מהחיים."
מטבח לבן מותאם לנכים
מטבח שחור
משחק גבהים במטבח. פתרונות הנגשה מבית ניגי. צילום: יח"צ
שאלנו את אלון איפה כיום הוא רואה שיפור והתקדמות בנושא של הנגשה בבתים והוא סיפר על מוצרים חדשים בשוק: "הודות לחומרים ושיטות ייצור מגוונות, קל יותר לייצר התאמות, החומרים והמוצרים הוזלו משמעותית. למשל, כיור מיוחד שפעם עלה הון, מחירו ירד משמעותית. האופציות והמבחר הרבה יותר גדולים. כך שקל הרבה יותר לקלוע לצרכים של הלקוח. עיצוב המוצר נהיה פשוט יותר ויש לנו טכניקות שלא היו קיימות, כמו למשל הדפסת תלת ממד, חומרים שניתן לעבד בקלות בטכניקת CNC (חיתוך של פלטות) חומר הקוריאן לייצור כיורים מיוחדים. אודות לכל אלו המדפים מתמלאים בעשרות דגמים מגוונים ברי השגה. ואין שום סיבה, כיום, שאדם שמתמודד עם מוגבלות, או מי שאינו מתמודד אבל מעוניין לבטח את עצמו, לא יתייעצו עם אדריכלים ומעצבי מוצר על מנת לגבש בית שיגרום להם להרגיש הכי בטוחים, מאושרים ועצמאיים שיש."
שולחן מתכוונן
שולחנות עבודה בגבהים משתנים מבית ניגי
553 מונגש
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...