מי באמת צבע השנה: אלמוג חי או ירוק מנטה?

צבע השנה לפי חברת פנטון העולמית הוא אלמוג חי. אצלנו הכריזה טמבור על ערוגות הגינה הרעננות כמקור השראה עיקרי לצבע הירוק שישלוט בחיינו המעוצבים בשנת 2019. מבולבלים? אל תהיו

 

צבע קיר ירוק מנטהירוק מנטה של טמבור. צילום: בועז לביא ויונתן בלום 

 

 

חברת פנטון העולמית ביצעה את המחקר שלה, והכריזה על האלמוג החי, ה-Living Coral, כצבע השנה הממשמשת ובאה עלינו לטובה. במקביל, במשרדים אחרים, ביצעה חברת טמבור את מחקריה הפרטיים והגיעה לתוצאה אחרת, לא מנותקת לגמרי מהרוח הבינלאומית, שהרי בכל זאת מדובר בצבעים רכים שמלווים אותנו בשנים האחרונות כצבעים היפים והנכונים בתחומי העיצוב אליבא דחברות הצבעים בארץ ובעולם.

 

בשנים האחרונות נעה פנטון סביב סגול רוחני-משהו ב-2018, ירוק ב-2017 וזוג הצבעים הבלתי נפרד לשנת 2016, ורוד ותכלת. ההסבר היה דומה בכולם – העולם קר ומנוכר, גועש ורועש מסביב, ומתפקידנו להרגיע את הרוחות, לשמור על כדור הארץ ולשאת תקווה. גם טמבור מצידה שומרת על גוון רגוע בבחירה הנוכחית שלה, ובשנה הקודמת אף חזרה לחומרי הגלם הטבעיים והבסיסיים כשבחרה באפקט החלודה כטרנד המוביל ל-2018. עד כמה שהבחירות נותרות חסויות עד הרגע האחרון ולעיתים מתעתעות, הן לא הופכות שום קערת צבע על פיה, ודגל הנועזות עם צבעים רוויים, למשל, נותר מאחור. לאלה, כפי הנראה, אין מקום בעולם מוטרף ממילא.

 

חדר רחצה בצבע אפרסקעיצוב:homemade  עיצוב פנים, מיכל סיני ואפרת רז. צילום: אלעד גונן

 

 

השנה מבקש הוורוד-כתום האנרגטי של פנטון – PANTONE 16-1546 Living Coral – להדהד חוויות שיש בהן אינטראקציה אנושית וקשרים חברתיים, במיוחד בתקופה שבה רבים מהאנשים מרגישים מבודדים כשהם עוטפים את עצמם בחוויות דיגיטליות במקום באנושיות. מצד אחד הוא חברותי ומלא חיים, ומצד שני מסמל את הצורך שלנו באופטימיות ואינטימיות.

 

קחו, למשל, את היצירה של האמן והיוצר שי פרי, "האיש עם העיגול הוורוד", שבה מביטה דמות נינוחה ושלווה אל נקודה לא ממוקדת באופק ומשדרת אופטימיות וציפייה לטוב. "הצבע נולד דווקא ממקום לא צפוי, כשצילמתי נייר אפייה עם סימני צבע של סלק שבושל עליו כסקיצה ליצירה אחרת", מספר פרי, "משהו בבורדו-ורוד של הסלק שידר לי שמחה, תשוקה ומשהו שמעורר ציפייה. החיבור היה ברור, וידעתי שזו הצבעוניות הנכונה לעבודה שלי".

 

הדום כחול"האיש עם העיגול הוורוד", יצירה של שי פרי. עיצוב: דור ורות מעצבות פנים. צילום: סיוון אברג'יל

 

גם בטמבור מסתכלים על התמונה העולמית-אנושית השלמה ומסבירים, כי ככל שהעולם בחוץ הופך להיות רועש יותר, דחוס ותזזיתי, גובר הצורך ליצור גן עדן פרטי ואסקפיסטי במרחב הפרטי. מבחינתם, ירוק מנטה הוא בדיוק הגוון שישלב את הרצון והצורך להכניס שלווה הביתה, ויחד עם זאת לשמור על פשטות שקטה ולא מתאמצת. "בשנים האחרונות אנחנו עדים למגמה של חיבור בין הפנים לחוץ, אשר מתבטאת, בין היתר, ברצון להכניס הרבה ירוק הביתה. גוון המנטה מכניס אליו את הקסם הירוק בעדינות רבה. הקרירות הרגועה והנעימה שלו מזכירה ניחוחות של ערוגת צמחי תבלין ומרחבים אינסופיים של שדות. הגוון קרוב מאוד לאפור, אך עם טאץ' נוסף של רעננות וחיוניות שתכניס ניצוץ חי ומרגש יותר", הם מסבירים.

 

פלטת צבעים שמחה ורגועה נבחרה לדירה משום שהיא מייצגת את אופי הדיירת ואת אופן לבושה. "דגמתי צבעים מבגדי היום יום שבהם היא מתלבשת", מספרת המעצבת רוני שני פלדשטיין, "וביקשתי ממנה להעז יחד איתי וליצור בית שמח עבורה ועבור בתה. הצבע אומנם דומיננטי, אך עדין ורגוע ומותיר את האווירה שלווה".

 

מטבח ירוקמי צריך ערוגה כשהמטבח ירוק. עיצוב: רוני שני פלדשטיין. צילום: יואב פלד

 

דיירת עם המון אופי וסטייל אישי, המתגוררת עם שני ילדיה בדירת קבלן, היוותה השראה להמטרה של צבע, אופי וחיים בכל פינה בבית. המעצבת, טל מידן מסטודיו "דירתי-לי": "הצבעים שבחרנו היו חיים וצוהלים – ארון כניסה אדום, טפטים חיים ובאופן טבעי לקיר הסלון הראשי עם הספרייה הצוהלת, בחרנו בצבע שמסמל חיות ונותן עניין נוסף ונקודת אור לחלל: מנטה. זהו צבע שלצד החיות, יש בו ענווה מספיקה כדי לתת במה למה שתלוי עליו – בין אם תמונה ממוסגרת מאוסף אמנות מכובד ובין אם נגרות מוקפדת שתוכננה במיוחד לקיר זה".

 

קיר כוח בצבע תכלתעיצוב: סטודיו דירתי-לי. צילום: אורית ארנון

 

 

"גוון המנטה, T0982 Dried Mint בשמו המדויק, משתלב עם גווני הפודרה המלווים אותנו כבר מספר שנים ומשלימים אותו, ויתאים גם עם אלמנטים בזהב, עץ, בטון וברזל", מבהירה ניבה יחיאב, מנהלת שיווק אדריכלים, עיצוב והשראה בחברה. האיכויות המרגיעות שלו הופכות אותו לבחירה מושלמת לקירות חדר השינה, אך הוא יתאים גם בחללים ציבוריים. הסיבה פשוטה: "הוא יודע להיות נוכח ולהעניק את הטוויסט שלו לחלל בלי להשתלט עליו. גם אלמנטים עיצוביים גדולים כמו דלתות פנים, ארונות קיר ומטבחים הצבועים בירוק מנטה יוכלו להעניק בחלל נקודת צבע משמעותית, אך יחד עם זאת רגועה והרמונית".

טונים של אלמוג בסלון 

 

 

קונסולה  בצבע מנטה מקפיץקונסולה עם רגליים בצבע מנטה מקפיץ, מרענן ולא משתלט. עיצוב וייצור: The Old Box. צילום: ישראל כהן

 

 

פודרה, מנטה, אלמוג או צבע רך אחר – כולם משדרים את הרוגע המיוחל, שאותו נשלב בקרוב בעיצוב הבית, באופנה ובכלל. ועד השנה הבאה, אם לא ישרור שלום עולמי עד אז, נמשיך כנראה לראות אותן פחיות של צבע.

דלת אסם באלמוג חי

מרכזית
2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבה טובה

כן גם אני אהבתי פשוטה וטובה

המלצות נוספות
בודק...