כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור
array(2) { [0]=> array(4) { ["text"]=> string(10871) "

בעולם שבו כל דבר שאנחנו עושים זוכה לתגובה או ללייק מכל מי שמסביב, רק הגיוני היה שגם מימוש חלומות יתחיל להגיע מהסביבה. כך, הולך ותופס תאוצה בשנתיים האחרונות גם בישראל הקונספט שנקרא "מימון המונים", או בשם המוכר יותר כאן בארץ – "קיקסטארטר", שמו של אחד האתרים המובילים בתחום. ב-2008 עלה לאוויר האתר המדובר והפך את השיטה הישנה של תמיכה המונית בפרויקט לחדישה ומעניינת. 

 

עשרות אלפי פרויקטים, בעיקר מתחומי המוזיקה, העיצוב והאומנות מחפשים בו בכל רגע נתון תרומות, ולא מדובר בתרומות מטעמים אלטרואיסטים אלא במימון של רעיון כדי להעניק חיים למיזם חדש, והתורמים למעשה מקבלים תמורה עבור כספם, החל מ-like בפייסבוק, דרך גלויה ועד למוצר או סדרת מוצרים להם תרמו. אז נכון שלא מדובר בקניה אינטרנטית קלאסית, כי המוצרים לרוב יצאו במשלוח רק לאחר סיום הקמפיין ולאחר שבפועל ייוצרו אבל זה לא מפריע להמונים ורק בשנתיים האחרונים רושם האתר המוביל בתחום צמיחה של 50 אחוזים ובתחילת 2014 פרסם האתר כי עד כה גויסו מיליארד דולרים דרכו.

 

כמו בכל מקום בעולם, גם כאן הישראלים נמצאים, וכשיוקר המחייה ומימון העסק אצלנו מרקיע שחקים וההון הראשוני ליצור חלומות הולך ונראה רחוק יותר – דווקא אז הולך ופורח הביזנס החדש. כשעלות פיתוח אב טיפוס ראשוני של מוצר כאן מגיעה לכמה עשרות, אם לא מאות, אלפי שקלים נראה רק הגיוני לצאת למשימת הגיוסים. והקהל? מצביע ברגליים. חיפוש קליל באתרים בולטים כמו "קיקסטרטר" ו"אינדיגו גו", המתחרה הבריטי, עולים כמה מאות קמפיינים ישראליים, על סקלה רעיונית שמתחילה בהצלת ים המלח ומסתיימת באדניות מעוצבות למרפסות. אבל מי הם אותם ישראלים ואיך הולך להם בזירה המורכבת? שאלה טובה.
 
 
חן ביקובסקי, בוגרת המכון הטכנולוגי בחולון, פיתחה מנורה בצורת ראש אייל בסגנון עתידני עשוי מתכת, עם רעיון מחוכם כשבעת הדלקת האור, קרני האור הבוקעות מצידי המנורה מדמות את קרני האייל על גבי הקיר. בהתאם לטרנד האיילים שסחף את העולם בשנים האחרונות, רק הגיוני שמוצר שכזה יכול להיות הצלחה מסחרית מסחררת, אבל כדי להביא אותו לייצור ולמימוש היה על המעצבת לגייס סכום התחלתי של 20,000 דולרים. 
 
ביקובסקי בחרה לפתוח בקמפיין לגיוס כספים באתר קיסטרטר בחודש מאי השנה. בעמוד הקמפיין שלה הציבה סרטון וידאו שמתאר את התהליך היצירתי, צילומים של תהליך הייצור, מגוון דימויים של סקיצות, של המוצר במגוון חללים, ציר זמנים המתאר את תהליך העבודה לאחר שיושג המימון ואפילו סקיצות של שתי מנורות נוספות בפיתוח, ינשוף וטווס. אחרי פחות מחודשיים גויס הסכום המלא ואף עבר את מטרת היעד ב- 28,000 דולרים.
 

חלק מהתשורות שהעניקה ביקובסקי לתורמים בקמפיין שלה (צילום מסך מאתר קיקסטרטר)
  
 
אבל כאמור, ביקובסקי לא לבד בזירה, ומעצבים ישראלים רבים נוספים בוחרים להשתמש בפלטפורמות שיווק ההמונים השונות כדי לממן פרויקטים עיצוביים. רותי שפריר, למשל, פתחה לאחרונה בקמפיין למוצר בשם "רוש", שהוא למעשה יחידת מדפים משושה מעוצבת בסגנון כוורת שמיוצרת בשלושה גדלים שונים החל מגודל של גלילי נייר טואלט ועד למתקן לכלים. כתמורות למימון מציעה המעצבת הודעת וידאו אישית למי שיתרום 5 דולרים, יחידה קטנה מקרטון למי שיתרום 30 דולרים, יחידה גדולה ממתכת לתורמים 220 דולר ועוד. עד כה גייס הפרויקט למעלה מ-8,000 דולרים כשסכום היעד הינו 15,000 ונותרו עוד 30 ימים לקמפיין. האם יצליח? ההערכה הגסה היא שכן.
 
מה מציעים החבר'ה של רוש? הנה הסרטון שהעלו:
 
ובאמת, לא מעט עוברים את הסכום שביקשו לגייס. יש כאלה שמרוויחים למשימה עוד כמה עשרות דולרים ויש שמתקדמים הרבה יותר. הקמפיין SeatyLock של חברה ישראלית צעירה עלה לגיוס כדי להוציא לפועל ייצור של מושב אופניים שהופך למנעול פלדה חזק נוח וקל לשימוש. הטרנד העולמי של רכיבה על אופניים בשטחים אורבאניים ומכת הגניבות הופכות את המוצר לנחשק ברמה הבינלאומית. הקמפיין גייס 126,349 דולרים כשסכום היעד היה 40,000 בלבד.
 
הצלחה פנומנלית:
 
 
אבל לא כל הנוצץ זהב, ולא כל קמפיין שיעלה מעצב ישראלי באתרי המימון יצליח והדרך כוללת עבודה אינטנסיבית וקפדנית על הפרטים הקטנים ביותר. בין כללי המפתח להצלחה של קמפיין עומד הפקה של סרטון שמפרט על המוצר, שיצולם באיכות טובה ומעט יפרוט על הרגשות של הצופים. מעבר לסרט יש להזין עשרות תכנים שונים וכולם באנגלית, החל מתהליך ההשראה, תהליך היצירה והפיתוח ועד לתמורות שיקבלו המממנים והסבר מפורט על גבי ציר זמנים שמראה לאן מיועד הכסף שנתרם, הרי לא מדובר על תרומה לאגודה אנונימית אלא תרומה שמעניקה לתורם חלק בחברה, גם אם מדובר במניה סנטימנטלית בלבד. מרגע העלאת הקמפיין לאוויר על המעצב לפרסם אותו ברשתות החברתיות, בכתבות באתרי אינטרנט מקומיים ועולמיים, וכמו תמיד, גם כאן כבר צצו חברות שמציעות שירות של עריכת קמפיין ופרסומו תמורת נתח מההכנסות.
 
אם לשפוט לפי המספרים, קשה להאמין שתופעת מימון ההמונים תדעך אלא רק תלך ותגדל בשנים הבאות, אולי כחלק מגל המחאות החברתיות ששוטף פעם בכמה חודשים את העולם או פשוט בזכות הצורך של כולנו להרגיש חלק ממשהו גדול יותר. כך או כך, הגדילה בפופולאריות של עיצוב ישראלי בעולם והכוח של מעצבים ישראלים בתחומי העיצוב התעשייתי, האדריכלות והאופנה מאפשרת ליותר מעצבים, גדולים כקטנים, לצאת אל העולם ולכבוש אותו בסערה בעוד זירה. חלמתם בלילה על קוף מזמר שמתהפך על השידה? מסך טלוויזיה שמכין קפה? במקום להוציא את הכסף על טיפול פסיכולוגי, נסו בפעם הבאה דווקא להרוויח ולספר להמונים על החלום. מי יודע, אולי בתוך כמה חודשים תמצאו את עצמכם עסוקים בשילוח לחנויות.
 
 
לא מספיק לכם? הנה עוד רעיונות שיצאו לדרך ממש ככה:
כל אחד יכול להיות אמן: מדבקות הקיר שיאתגרו אתכם
סטנד אפ: שולחן העבודה שיגרום לכם לעמוד
הבטחתם יונה: הכירו את חיילי הפלסטיק הפציפיסטים
 
 
" ["image"]=> string(108) "https://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/img/fck/image/design pictures/מעצבים/קיקסטרטר/553.jpg" ["image_title"]=> string(0) "" ["show_popup"]=> string(0) "" } [1]=> array(4) { ["text"]=> string(0) "" ["image"]=> string(108) "https://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/img/fck/image/design pictures/מעצבים/קיקסטרטר/403.jpg" ["image_title"]=> string(0) "" ["show_popup"]=> string(0) "" } }

חדשות העיצוב  //  תרמנו כבר: אתרי מימון ההמונים הם התקווה החדשה של המעצבים הצעירים

תרמנו כבר: אתרי מימון ההמונים הם התקווה החדשה של המעצבים הצעירים

כשהם מצוידים ברעיון בלבד ובלי שום הון התחלתי מצליחים יותר ויותר מעצבים ישראלים להגשים חלומות עיצוב דווקא בזכות אחרים. כל מה שרציתם לדעת על התופעה

מאת: ג'ו מ. גרינבאום צילום:


בעולם שבו כל דבר שאנחנו עושים זוכה לתגובה או ללייק מכל מי שמסביב, רק הגיוני היה שגם מימוש חלומות יתחיל להגיע מהסביבה. כך, הולך ותופס תאוצה בשנתיים האחרונות גם בישראל הקונספט שנקרא "מימון המונים", או בשם המוכר יותר כאן בארץ – "קיקסטארטר", שמו של אחד האתרים המובילים בתחום. ב-2008 עלה לאוויר האתר המדובר והפך את השיטה הישנה של תמיכה המונית בפרויקט לחדישה ומעניינת. 

 

עשרות אלפי פרויקטים, בעיקר מתחומי המוזיקה, העיצוב והאומנות מחפשים בו בכל רגע נתון תרומות, ולא מדובר בתרומות מטעמים אלטרואיסטים אלא במימון של רעיון כדי להעניק חיים למיזם חדש, והתורמים למעשה מקבלים תמורה עבור כספם, החל מ-like בפייסבוק, דרך גלויה ועד למוצר או סדרת מוצרים להם תרמו. אז נכון שלא מדובר בקניה אינטרנטית קלאסית, כי המוצרים לרוב יצאו במשלוח רק לאחר סיום הקמפיין ולאחר שבפועל ייוצרו אבל זה לא מפריע להמונים ורק בשנתיים האחרונים רושם האתר המוביל בתחום צמיחה של 50 אחוזים ובתחילת 2014 פרסם האתר כי עד כה גויסו מיליארד דולרים דרכו.

 

כמו בכל מקום בעולם, גם כאן הישראלים נמצאים, וכשיוקר המחייה ומימון העסק אצלנו מרקיע שחקים וההון הראשוני ליצור חלומות הולך ונראה רחוק יותר – דווקא אז הולך ופורח הביזנס החדש. כשעלות פיתוח אב טיפוס ראשוני של מוצר כאן מגיעה לכמה עשרות, אם לא מאות, אלפי שקלים נראה רק הגיוני לצאת למשימת הגיוסים. והקהל? מצביע ברגליים. חיפוש קליל באתרים בולטים כמו "קיקסטרטר" ו"אינדיגו גו", המתחרה הבריטי, עולים כמה מאות קמפיינים ישראליים, על סקלה רעיונית שמתחילה בהצלת ים המלח ומסתיימת באדניות מעוצבות למרפסות. אבל מי הם אותם ישראלים ואיך הולך להם בזירה המורכבת? שאלה טובה.
 
 
חן ביקובסקי, בוגרת המכון הטכנולוגי בחולון, פיתחה מנורה בצורת ראש אייל בסגנון עתידני עשוי מתכת, עם רעיון מחוכם כשבעת הדלקת האור, קרני האור הבוקעות מצידי המנורה מדמות את קרני האייל על גבי הקיר. בהתאם לטרנד האיילים שסחף את העולם בשנים האחרונות, רק הגיוני שמוצר שכזה יכול להיות הצלחה מסחרית מסחררת, אבל כדי להביא אותו לייצור ולמימוש היה על המעצבת לגייס סכום התחלתי של 20,000 דולרים. 
 
ביקובסקי בחרה לפתוח בקמפיין לגיוס כספים באתר קיסטרטר בחודש מאי השנה. בעמוד הקמפיין שלה הציבה סרטון וידאו שמתאר את התהליך היצירתי, צילומים של תהליך הייצור, מגוון דימויים של סקיצות, של המוצר במגוון חללים, ציר זמנים המתאר את תהליך העבודה לאחר שיושג המימון ואפילו סקיצות של שתי מנורות נוספות בפיתוח, ינשוף וטווס. אחרי פחות מחודשיים גויס הסכום המלא ואף עבר את מטרת היעד ב- 28,000 דולרים.
 

חלק מהתשורות שהעניקה ביקובסקי לתורמים בקמפיין שלה (צילום מסך מאתר קיקסטרטר)
  
 
אבל כאמור, ביקובסקי לא לבד בזירה, ומעצבים ישראלים רבים נוספים בוחרים להשתמש בפלטפורמות שיווק ההמונים השונות כדי לממן פרויקטים עיצוביים. רותי שפריר, למשל, פתחה לאחרונה בקמפיין למוצר בשם "רוש", שהוא למעשה יחידת מדפים משושה מעוצבת בסגנון כוורת שמיוצרת בשלושה גדלים שונים החל מגודל של גלילי נייר טואלט ועד למתקן לכלים. כתמורות למימון מציעה המעצבת הודעת וידאו אישית למי שיתרום 5 דולרים, יחידה קטנה מקרטון למי שיתרום 30 דולרים, יחידה גדולה ממתכת לתורמים 220 דולר ועוד. עד כה גייס הפרויקט למעלה מ-8,000 דולרים כשסכום היעד הינו 15,000 ונותרו עוד 30 ימים לקמפיין. האם יצליח? ההערכה הגסה היא שכן.
 
מה מציעים החבר'ה של רוש? הנה הסרטון שהעלו:
 
ובאמת, לא מעט עוברים את הסכום שביקשו לגייס. יש כאלה שמרוויחים למשימה עוד כמה עשרות דולרים ויש שמתקדמים הרבה יותר. הקמפיין SeatyLock של חברה ישראלית צעירה עלה לגיוס כדי להוציא לפועל ייצור של מושב אופניים שהופך למנעול פלדה חזק נוח וקל לשימוש. הטרנד העולמי של רכיבה על אופניים בשטחים אורבאניים ומכת הגניבות הופכות את המוצר לנחשק ברמה הבינלאומית. הקמפיין גייס 126,349 דולרים כשסכום היעד היה 40,000 בלבד.
 
הצלחה פנומנלית:
 
 
אבל לא כל הנוצץ זהב, ולא כל קמפיין שיעלה מעצב ישראלי באתרי המימון יצליח והדרך כוללת עבודה אינטנסיבית וקפדנית על הפרטים הקטנים ביותר. בין כללי המפתח להצלחה של קמפיין עומד הפקה של סרטון שמפרט על המוצר, שיצולם באיכות טובה ומעט יפרוט על הרגשות של הצופים. מעבר לסרט יש להזין עשרות תכנים שונים וכולם באנגלית, החל מתהליך ההשראה, תהליך היצירה והפיתוח ועד לתמורות שיקבלו המממנים והסבר מפורט על גבי ציר זמנים שמראה לאן מיועד הכסף שנתרם, הרי לא מדובר על תרומה לאגודה אנונימית אלא תרומה שמעניקה לתורם חלק בחברה, גם אם מדובר במניה סנטימנטלית בלבד. מרגע העלאת הקמפיין לאוויר על המעצב לפרסם אותו ברשתות החברתיות, בכתבות באתרי אינטרנט מקומיים ועולמיים, וכמו תמיד, גם כאן כבר צצו חברות שמציעות שירות של עריכת קמפיין ופרסומו תמורת נתח מההכנסות.
 
אם לשפוט לפי המספרים, קשה להאמין שתופעת מימון ההמונים תדעך אלא רק תלך ותגדל בשנים הבאות, אולי כחלק מגל המחאות החברתיות ששוטף פעם בכמה חודשים את העולם או פשוט בזכות הצורך של כולנו להרגיש חלק ממשהו גדול יותר. כך או כך, הגדילה בפופולאריות של עיצוב ישראלי בעולם והכוח של מעצבים ישראלים בתחומי העיצוב התעשייתי, האדריכלות והאופנה מאפשרת ליותר מעצבים, גדולים כקטנים, לצאת אל העולם ולכבוש אותו בסערה בעוד זירה. חלמתם בלילה על קוף מזמר שמתהפך על השידה? מסך טלוויזיה שמכין קפה? במקום להוציא את הכסף על טיפול פסיכולוגי, נסו בפעם הבאה דווקא להרוויח ולספר להמונים על החלום. מי יודע, אולי בתוך כמה חודשים תמצאו את עצמכם עסוקים בשילוח לחנויות.
 
 
לא מספיק לכם? הנה עוד רעיונות שיצאו לדרך ממש ככה:
 
 

עוד בנושא

חדשות העיצוב

ממלאים את היומן: תערוכות חדשות ואירועי אמנות בארץ


המוזיאונים והגלריות נפתחו, ואנחנו יכולים למלא מחדש את מצבורי התרבות שלנו. התערוכות החדשות והאירועים המרגשים שמצפים לנו

חדשות העיצוב

מוזיאון בסלון: הזמנה לתערוכת עיצוב דיגיטלית


בכל שנה אחרת הייתם צריכים לקפוץ לדנמרק בשביל זה. עכשיו אתם יכולים ליהנות מתערוכת העיצוב Project Mindcraft בלי לצאת מהבית

חדשות העיצוב

חדש במשפחה: אירוע השקת ספר העיצוב Premium


השבוע הושק ספר העיצוב החמישי של בניין ודיור שכותרתו Premium. כל משתתפי הספר הגיעו לביתה של העורכת חדווה אלמוז לאירוע השקה חגיגי בסימן לבן וזהב

חדשות העיצוב

אפור וצהוב – צבעי השנה של 2021


חברת פנטון העולמית הפתיעה והכריזה על אפור וצהוב כצבעי השנה של 2021. סמנכ"ל החברה: "שילוב שני הצבעים מעניק לנו חוסן יחד עם תקווה"

תגובות

כתיבת תגובה