כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור

חדשות העיצוב  //  It's about time

It's about time

כמו הרבה ערים אירופאיות אחרות, ליסבון בירת פורטוגל בנויה סביב העיר העתיקה, בהבדל אחד – ליסבון החדשה גם היא ישנה, וזה אחד מהדברים שמייחדים אותה

מאת: חדווה אלמוז, עורכת מגזין בניין ודיור צילום: יח"צ


ExperimentaDesign
הביאנלה לעיצוב חוגגת עשור לקיומה

מסיבות פוליטיות ותקציביות נערכה התערוכה לפני שנתיים בהולנד, אבל השנה, בזכותה של Guta Moura Guedes, חזרה התערוכה לעיר היווסדה ובגדול. כנאה לתערוכה המבוססת כולה על עיצוב, ללא השפעה של חברות מסחריות, נקבעה כותרת לתערוכה שנוספו לה אירועים רבים, כולם קשורים לנושא שנבחר לשנה זו – זמן. הפסטיבל לעיצוב ואדריכלות נפתח בחודש ספטמבר וימשך עד סוף נובמבר 2009.

המרחק הפיזי בין אתרי התצוגה מנע השוואה מיידית והשאיר למבקרים זמן לעכל את שראו ולהגיע לתערוכה הבאה נקיים מהתרשמות קודמת

תחת הכותרת It's about time (בתרגום חופשי, הגיע הזמן) הוצגו ארבע תערוכות עיקריות שכל אחת מהן מייצגת פן אחר בנושא. בתערוכות משנה קטנות יותר הוצגו הצדדים האינטרסנטיים של המציגים, תוך התייחסות לנושא המרכזי. שבוע הפתיחה הצטיין בפעילות אינטנסיבית. מעצבים ואדריכלים מכל העולם, עורכי מגזינים מובילים, כתבים, צלמים וקהל אוהד עשו שם שעות בכל יום, מהבוקר ועד חצות הליל. כל אחד מהבקרים נפתח ברב-שיח. מנחה המפגש שוחח עם שניים או שלושה מאורחיו ולקראת הסוף נפתח הדיון גם לקהל הרחב. אחרי הצהריים ובערב נשמעו הרצאות ובלילה, אחרי יום עמוס חוויות, נערכו הפתיחות הרשמיות של התערוכות כשהן מלוות בהסברי האוצרים. אם למי מהמשתתפים היה ספק לגבי ערכו הרב של ה"מוצר" זמן, הרי שהשבוע הזה בא להוכיח דבר שכולם יודעים על קיומו – לא משנה עד כמה נחסוך בזמן, נארגן ונתכנן אותו, הוא תמיד יחסר לנו ותמיד "רץ" מהר יותר משישים דקות בשעה.

קשה לקבוע מי מארבע התערוכות סחפה יותר קהל ותגובות. המרחק הפיזי בין אתרי התצוגה מנע השוואה מיידית והשאיר למבקרים זמן לעכל את שראו ולהגיע לתערוכה הבאה נקיים מהתרשמות קודמת. בקביעת הזמן ככותרת לכל התערוכות הייתה לפעמים תחושה של אילוץ וההיקשים שניתנו היו סוג מסוים של התנצלות, אך ללא ספק לכל אחת מהתערוכות היה ייחוד משלה ויחד המסרים השלימו לחוויה מלווה במידע ובהיכרויות מעניינות עם מעצבים שבהחלט חידשו בהיבט המחקרי ובמסרים חברתיים.
 
Laps in time – Hans Maier-Aichen
עיצוב, גמישות ואחריות לתרבות המקומית
מנגד לגלובליזציה בתחום העיצוב מוצגת בתערוכה זו אלטרנטיבה אחרת של מעצבים מכל העולם המציגים, כדברי האוצר הנס מאייר-אייכן, מחשבה גמישה (elastic mind). מעבר לחשיבה קוגניטיבית רחבת אופקים נתבקשו המעצבים להביע באמצעות יצירותיהם את הפרספקטיבה האישית שלהם לאסתטיקה העכשווית, תוך התייחסות אנתרופולוגית לסביבתם.

המעצב טל גור, שנבחר על ידי האוצר לייצג את ישראל בתערוכה, הציג שתיים מיצירותיו שבהן חשף לצופים את בעיית דלות חומרי הגלם שבה לוקה מדינתנו, הדגיש את נושא האקולוגיה והקיימות והעלה בדרך עקיפה את נושא המיגון הכול כך חשוב במחוזנו. כיסא העכביש שהוצג בזמנו בתערוכת יחיד שלו במוזיאון תל אביב, עשוי בסיס ברזל פשוט ומלופף בשקיות ניילון. המוצג האחר הוא שני כיסאות שעוצבו על ידי גור במיוחד לתערוכה בליסבון. על בסיס של כיסא פלסטיק מהסוג הזול ביותר קיפל גור לוחות קרטון גלי המיועד לרוב לאריזה ואת הקרטון חיפה בחומר המיועד למטרות מיגון שאליו נחשף בחדשות בתקופת הירי על שדרות. כסמל ולצורך המחשת יתרונותיו של החומר, חובר קומפרסור לכיסאות, דבר הגורם ליושב עליהם תחושה של כיסא חי ונושם.
 
Quick, quick, slow – Emily King
עולם, דימויים וזמן
קצב התפתחות הגרפיקה ותקשורת חזותית הואץ משמעותית בשלהי המאה הקודמת וההתקדמות ממשיכה מן הסתם גם במאה הנוכחית. מדע, טכנולוגיה, אפיקי מדיה חדשים, סרטים, טלוויזיה אינטראקטיבית, אמנות דיגיטלית – בכל אחד מהתחומים נרשמו התפתחויות מהירות.
התערוכה הוצגה במוזיאון בררדו לאמנות מודרנית, שנפתח בשנת 2006 וכולל אוסף נכבד של למעלה 862 פריטי אמנות השייכים לאיש העסקים הפורטוגלי ג'ו בררדו.

עבודות הגרפיקה, שנחשפו בתערוכה, הבליטו את קצב ההתפתחות בתחום, לאו דווקא בסדר כרונולוגי אלא בהשפעת אירועים חברתיים, קצב החיים, השפעות מסחריות והתגובות המנוגדות להשפעות אלה. מעל לכול הודגש בתערוכה אלמנט הזמן כגורם משמעותי מאוד בחיינו. שליטה שלנו בזמן מאפשרת לנו למעשה להיות חופשיים

עבודות הגרפיקה, שנחשפו בתערוכה, הבליטו את קצב ההתפתחות בתחום, לאו דווקא בסדר כרונולוגי אלא בהשפעת אירועים חברתיים, קצב החיים, השפעות מסחריות והתגובות המנוגדות להשפעות אלה. מעל לכול הודגש בתערוכה אלמנט הזמן כגורם משמעותי מאוד בחיינו. שליטה שלנו בזמן מאפשרת לנו למעשה להיות חופשיים. ואם מדובר בעיצוב גרפי, כדאי להזכיר את רב-השיח שנוהל על ידיRavi Naidoo, פורטוגלי שהשלים את לימודיו בקייפטאון שבדרום אפריקה, התאהב במדינה ונשאר להתגורר שם. הוא הציג שני מעצבים גרפיים ומעצבת אופנה שסחפו את הקהל בהתלהבותם. Nkhensani Nkosi, שגדלה כילדה תחת משטר האפרטהייד, נבחרה בשנת 2005 לאשת העסקים המצליחה ביותר בדרום אפריקה, לאחר שביססה מותג לבוש אפריקאי שהמוטו שלו מבוסס על המהות של אפריקאי במאה ה-21. שני מעצבים גרפיים נוספים דיברו על עבודותיהם בדרום אפריקה, כשעיקר ההתמקדות הייתה בקמפיין המיועד למשחקי הכדורגל העולמי שיתקיימו בדרום אפריקה בשנת 2010.
 
Pace of design – Tulga Beyerle
מתשע עד חמש בשבע סדנאות סביב לעולם
אוצרת התערוכה, יחד עם צוות תחקירנים, הראו הפעם את הצד שלרוב חבוי ולא נגלה לעיני הציבור. הם לא הראו מוצרים מוגמרים אלא את הרקע והסביבה שבו שבעה מעצבים יוצרים: Lunar Design מסן פרנסיסקו, האחים קמפנה בסאן פאולו, הולדן מרטין מדרום אפריקה, קונסטנטין גריג מגרמניה, CKS מהודו, מיכאל יאנג מהונג קונג ואיצירו איווסקי מטוקיו. כל אחד מהמעצבים נשאל אותן שאלות וההבדלים ביניהם הוצגו בתערוכה. מה גודל הסטודיו? כמה עובדים קבועים במקום והאם יש נוספים פרילנסרים? מה אורך הזמן הנדרש לפיתוח מוצר חדש? כל התשובות לוו בצלילים אותנטיים שהוקלטו בסטודיו של כל אחד מהמשתתפים.

מיכאל יאנג, מהמציגים בתערוכה, הגיע ישירות מהונג קונג להרצאה. בעיניים טרוטות וג'ט לג הוא ריתק את הקהל בסיפורו האישי מאז עזב את לונדון בשנות התשעים ובחר להמשיך את חייו במזרח הרחוק. יצירותיו מתפרסות בקשת רחבה, מרהיטים ועד משחקי סקס. הוא מעצב עבור חברות עיצוב וחברות מסחריות גדולות.
 
Time Less – Less is better
ארבעה אוצרים מארבעה מקומות שונים בעולם – אנגליה, הודו, פורטוגל ודרום אפריקה – הקימו את התערוכה שהמסר המרכזי שלה מביע את החסר החיובי, positive less. אין ספק שהמפתח לשנת 2009 הנו החסר, אך במקום לראות בו את השלילי אפשר להפיק ממנו ערך חיובי. רבות דובר על חיסכון במשאבים, על התייחסות חסכונית לסביבה ועל שפע מוגזם שפגע בעולם. ארבעת האוצרים מארבע המדינות המיוצגות בתערוכה נענו לאתגר ויחד הם מציגים רעיונות חדשים שכולם קשורים בחיסכון ובניצול מרבי של הקיים ללא מותרות מיותרות.

במסגרת אירועי העיצוב והאדריכלות שהתרחשו סביב התערוכה נתנו מארגני האקספרימנטה חסות לעמותה BBDO המסייעת לילדים ולמבוגרים הלוקים בתסמונת דאון. לשם קידום העמותה והגברת המודעות לפעולותיה יצרו כעשרה מעצבים, ביניהם ידועי שם, מוצרים עם פגמים מתוכננים מראש, שלא בהכרח עונים על הדרישות העיצוביות המקובלות – ספריה הנשענת על צדה, כיסא הניצב על משענת הגב, אגרטל המצמיח גידולים, פופים מפונצ'רים, אטבי נייר משולשים ומכונת תפירה שאינה פועלת. כל ההכנסות ממכירת המוצרים יוקדשו לעמותה.
 
בששת הימים שביליתי בליסבון לא הספקתי לראות ולהתרשם מהכול. למשל במצג SHARE, שהמוטו שלו "'כמה שתיתן יותר כך יהיה לך יותר", הוצגו מוצרים מעוצבים שלכל אחד יש אותם אבל לאף אחד אין בעלות עליהם.

בהרצאות וברבי-שיח הציגו אדריכלים תפיסות חדשות. בחיפוש אחרי חומרים חדשים הציגה פאולה אנטונלי, אוצרת העיצוב במוזיאון מומה שבניו-יורק, שלושה מעצבים העוסקים בעיצוב ביולוגי המבוסס על רקמות חיות ועל פיתוחים מעבדתיים. בכינוס אחר התייחסו המעצבים לצרכים המיוחדים של הגילים המבוגרים והמזדקנים, שכבת אוכלוסייה הגדלה עם השנים. גינה ציבורית מוזנחת הופקדה בידי אדריכלי נוף ואלה הציעו לעיריית ליסבון תוכנית כוללת לשיפור הפארק תוך שמירת הקיים.

כל האירועים, הכנסים, ההרצאות, התערוכות הגדולות והקטנות השאירו כמה רגעים לשיחות היכרות עם מעצבים, אדריכלים, עורכי מגזינים וכתבים מכל העולם, שבוודאי עוד תקראו עליהם במהלך התקופה הקרובה.
 

עוד בנושא

חדשות העיצוב

ברוך הבא למשפחה: ספר עיצוב חדש בהוצאת "בניין ודיור"


בערב השקה ביתי, מרגש ומותאם לרוח התקופה, הושק אתמול ספר העיצוב החדש "לעצב לאהוב לאכול"

חדשות העיצוב

בחברה טובה: בניין ודיור עושה גלים בעולם


אתר העיצוב הספרדי הנחשב EGUE Y SETA הציג את כתבות העיצוב הטובות ביותר שפורסמו בעולם, והנציג הישראלי: אתר בניין ודיור. גאים ונרגשים

חדשות העיצוב

כעוף החול: עיר עיצוב חדשה קמה לתחייה


עיר עיצוב עם מוקד מסחר ובילוי ענקי קורמת עור וגידים בימים אלה בפרברי ירושלים. האדריכל הבינלאומי, שלמה גרטנר, שתכנן בין היתר את תעלת הימים ובתי מלון ידועים באילת, משלב ב"דיזיין סיטי" תרבות חומרית אירופאית עם נופים ואקלים של המרחב המדברי

חדשות העיצוב

שמרו את התאריך: אירועי האביב שלא תרצו לפספס


הגשם מאחורינו וזה בדיוק הזמן לצאת ולספוג תרבות: מתערוכת כיסאות ילדים ויריד פיקניק לעיצוב הבית, ועד לביאנלה מוזיאונית – אלה אירועי האביב שכדאי לשבץ ביומן

תגובות

כתיבת תגובה