כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מעצבים מעניינים  //  האור שבפנים

האור שבפנים

מגדל מגורים חדש משלב אור טבעי ואור מלאכותי בהרמוניה. כך הצליחו מעצבות הפנים רונית טל ואורה יניב להפוך עוד מגדל מגורים חשוך למגדל של אור וחיים צעירים המתאים לדייריו

מאת: דקל גודוביץ, מגזין בניין ודיור צילום: עמית גרון


מי מאתנו אינו מכיר את התחושה המפחידה שמשתלטת על אדם היוצא ממעלית במגדל מגורים. פתאום, מתוך המעלית המוארת שעלתה מלובי כניסה מפואר, מרווח ומוצף אור, נפלטים אל מסדרון חשוך וצר שהאורות היחידים המבליחים בו הם מתגי החשמל האדומים, השלטים "יציאה", "מדרגות חירום" ו"אש", והמעלית שבזה הרגע נסגרה ונעלמה לה במהירות הסילון לעבר קומה גבוהה יותר. אלו הזיכרונות "המלבבים" שעולים בי בעודי משקיף ממרפסת הקומה ה-14 על לובי הכניסה והאטריום (חלל פנימי מקורה בגג זכוכית) של בניין "קונדו-טאוור" הסמוך לאוניברסיטת בר-אילן.

מגדל הדירות כולל כרגע 14 קומות מגורים ו-284 דירות קטנות של חדר, חדר וחצי או שניים, המתאימות להשכרה או למכירה ומושכות בעיקר סטודנטים ואנשים צעירים מהאזור. תכנון מושכל של האדריכלית ענת בלומנטל ומעצבות הפנים רונית טל ואורה יניב הצליח להפוך עוד מגדל מגורים חשוך למגדל של אור וחיים צעירים המתאים לדייריו.

הקרירות המתכתית והאחידות הצבעונית שמאפיינות את הבניין כלפי חוץ מקבלות בעיצוב הפנים מעט צבע, שאינו משתלט וגונב את ההצגה מהבניין, אלא מחזק את התכנון האדריכלי ומדגיש אותו

הבניין בנוי בצורה מעט אליפטית, מחופה מבחוץ בקיר מסך המורכב מפחי אלומיניום וזכוכית בגוון אפור טורקיז, המקנים מראה היי-טקי שמזכיר מגדלי משרדים יותר ממגדלי דירות. פוסטר צבעוני ענקי בגוני אדום, המודפס על ויניל ומודבק על קיר הבניין הפנימי בלובי הכניסה, נשקף דרך הזכוכית השקופה ומושך גם את עיניהם של הנוסעים בכביש הסמוך. הקרירות המתכתית והאחידות הצבעונית שמאפיינות את הבניין כלפי חוץ מקבלות בעיצוב הפנים מעט צבע, שאינו משתלט וגונב את ההצגה מהבניין, אלא מחזק את התכנון האדריכלי ומדגיש אותו. והפוסטר הצבעוני הוא כמובן רק ההתחלה.

אחרי שעוברים את לובי הכניסה המואר, שבו עמדת השומר ושולחן הביליארד, מגיעים לחלל הפנימי. במרכזו ניצבות המעליות השקופות והמדרגות. מצדן האחד מתוכננים מרחבים קומתיים מוגנים, המאפשרים חלוקה ואיחוד של דירות בחופשיות מרבית, ומצדן השני האטריום המרוצף בלוחות עץ איפאה. החלל הפתוח שנוצר כאן הוא משולש ומעט מעוגל בשל הצורה האליפטית, והוא עולה לכל גובהו עד גג הזכוכית, שמותקנים בו חלונות לשחרור האוויר החם העולה מעלה. בהיקף הבניין החיצוני מאורגנות הדירות כשמסדרון מעוגל מקשר ביניהן. המבט מטה, מפינת המשולש האליפטי אל לובי הכניסה, מרשים בשל הפרספקטיבה המתכנסת של המסדרונות המעוקלים ובזכות מעקה הזכוכית המאפשר מבט מלא.

עיקר תשומת הלב בפרויקט מכוונת מעלה, גם אל האטריום אבל יותר מכל אל המנורת תאורה הצבעונית הסמויה המאירה את מרפסות הקומות. זוהי תאורת פלורוסנט מכוסה בצלופנים צבעוניים בגוני ירוק, כחול ואדום, המקנה לבניין האפור מראה זוהר ורוח צעירה

מסדרונותיו המעוקלים של הבניין מודגשים בעיצוב הפנים על ידי קרניז המשכי מעל הדלתות, המסתיר תאורת פלורוסנט לבנה ורצופה. תאורת הלוגן מגוונת, מעל כל דלת כניסה לדירה, מדגישה את הכניסות באלומת אור עגול ושוברת מעט את הקווים ההמשכיים ואת האפרוריות המונוכרומטית השולטת בבניין על כל חלקיו ומרכיביו: דלתות, רצפת אבן "פטיש אזול" בגודל 60 על 60 ס"מ בקומות ופלטות של מטר על מטר בלובי הכניסה, וטיח בגוון אפור צמנט – המקנים כולם תחושה קרירה ומעט קודרת המזכירה במשהו את חוץ הבניין.

בלובי הכניסה מוצבים כיסאות פלסטיק צבעוניים של רון ארד ושולחנות עץ עגולים, קטנטנים העומדים על רגל נירוסטה דקה בעיצובה של יניב. הריהוט וריצוף העץ שוברים את האפרוריות הכללית בקומת הכניסה ומרמזים למה שמתרחש בקומות העליונות.

עיקר תשומת הלב בפרויקט מכוונת מעלה, גם אל האטריום אבל יותר מכל אל המנורת תאורה הצבעונית הסמויה המאירה את מרפסות הקומות. זוהי תאורת פלורוסנט מכוסה בצלופנים צבעוניים בגוני ירוק, כחול ואדום, המקנה לבניין האפור מראה זוהר ורוח צעירה. פסי האור הללו אולי "גונבים" מעט את ההצגה מהבניין, אך אינם "שודדים" או "אונסים" אותו. כלומר, הם אינם גחמה אדריכלית מצועצעת אלא תוספת חיונית שמתייחסת לצורתו, מדגישה אותה וחיה אתה בהרמוניה. האור המלאכותי הצבעוני משלים את האור הטבעי הלבן של האטריום שסביבו נבנה הבניין וביחד הם יוצרים הרמוניה מוצלחת בין טבעי למלאכותי.

קצת צורמים בהרמוניה זו הצמחים המלאכותיים הפזורים בבניין; במבוקים בבריכת המים, עציצים פשוטים מסביב לאטריום ואדניות מובנות של קקטוסים בקומות המגורים. כולם פלסטיק מלאכותי. חבל שלא נמצא פתרון מוצלח יותר, שהרי ייחודו של הבניין הוא באור הטבעי שלו. אף על פי שהאור הטבעי המגיע ללובי אינו רב מפאת גובהו של האטריום, נכון היה להמשיך בקו הטבעי על כל המורכבות שלו, ממש כשם שבבריכה לא שטים דגים מפלסטיק אלא דגים בשר ודם המכניסים חיים וטבע לתוך הבניין. בעולם שמתנתק מהטבע, הולך ונסגר בתוך עצמו, בעולם שריאליטי נמצא רק בקופסת טלוויזיה, בניין שכזה, למרות אי אלו בעיות שוליות, הוא הישג ארכיטקטוני של פנים וחוץ.

עוד בנושא

מעצבים מעניינים

המעצבת שהתחנכה בפריז – הכירו את גילה בל פרי


כבת לאבא קבלן, היה ברור לגילה בל פרי שהיא תעסוק גם כן בעולמות התכנון והעיצוב. כיום היא כל כך אוהבת את המקצוע שלה, עד שלעיתים היא שוכחת שמדובר בעבודה

מעצבים מעניינים

שבי מזרחי – המעצב שמקפיד על טאץ' אישי


עם עשרים שנות ניסיון בתחום, מעצב הפנים שבי מזרחי מצליח להעניק ללקוחותיו עיצוב מדויק שלוקח בחשבון את כל הפרטים הקטנים

מעצבים מעניינים

עופר בן אברהם - המעצב שלא מפחד להעז עם כל רעיון


מעצב הפנים עופר בן אברהם הוא מסוג המעצבים שרואים את החלל ומיד יודעים מה הוא צריך. כשניתן האות, מתחיל מסע ליצירת האמנות שלו

מעצבים מעניינים

עידוא כספי – המעצב שאוהב להתחבר לסביבה


הדבר הראשון שעידוא כספי עושה כשהוא מגיע לסטודיו הוא להסיט וילונות ולהכניס את הנוף. החיבור הזה בין החוץ לפנים, ניכר גם בעבודות שלו שמשלבות מרכיבים מעולם הקיימות

תגובות

כתיבת תגובה