כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מעצבים מעניינים  //  הטור של חדווה: סיום והתחלה

הטור של חדווה: סיום והתחלה

מה ההבדל בין האדריכלות של היום לזו של לפני שנים, מה הופך בית למיוחד ואיך תוכלו להתברג לגליון הבא של "בניין ודיור"?

מאת: חדווה אלמוז, עורכת מגזין בניין ודיור צילום:


 

 
זו הפעם השביעית השנה שאני מסיימת את הפקתו של גיליון, חשה לרגע קט את הרגיעה וכבר מתחילה להתרגש לקראת ההפקה הבאה. אחרי למעלה מעשרים ושלוש שנים בהן, לפחות שמונה פעמים בשנה, אני חוצה את קו הגבול שבין סגירה לפתיחה חדשה אפשר להעלות על הדעת שמשהו יכול לנגוס בחדווה היצירה, שהזמן הממושך עלול להפוך את העבודה לרוטינה שחוזרת על עצמה עם סדר יום קבוע נטול הפתעות ואפשר אולי לכנות זאת במידה מסוימת כשובע המוביל לשעמום. 
 
אז לשמחתי הרבה זה לא כך. עבורי כל גיליון הוא יצירה בפני עצמה. כל הפקה חדשה מהולה בהתרגשות מחודשת ובעיקר זה קורה לי כשגיליון אחד יצא לאור והוא יפה ומעניין במיוחד ומיד אני חשה שהרף שוב עלה ואני חייבת לעבור אותו בהפרשי גובה שיצדיקו את היצירה. אין רגע דל. בתים שלפני שנה אולי היו נכנסים למגזין בגאווה, על אף יופיים הם נפסלים עכשיו, כי אין בהם חדש שירגש את הקוראים. שאלו אותי לא אחת מה את מחפשת שבבתים הרבים אותם את מבקרת? והתשובה היא שאין לי באמת הגדרה מדויקת. אני מחפשת את ה"אני מאמין" של האדריכל שהשכיל לחבר זאת בחוכמה לאופיו של הלקוח. זו לא רק שפה, זה לא רק סגנון זו הסינרגיה בין שהשניים כשגורם נוסף חשוב מאוד מתחבר אל השניים והוא הקשר למיקום.
 

בתמונה למעלה: כך נראה בית ישראלי שכן הצליח להתברג לגליון הקודם – לכתבה המלאה
 
 
אחד מהדברים שבולטים באדריכלות בארץ הוא חוסר ההתאמה בין הסביבה למבנים. מעבר לעובדה שהמבנה חייב להתאים לגרים בו הוא גם חייב להתאים לסביבתו. בעבר הייתה התאמה לסביבה יותר מאשר היום ואמנם לא נוצרה כאן שפת אדריכלות מקומית, אבל מבני הקיבוצים והמושבים שנבנו בקצב מהיר נבלעו בנוף, בתי הבאוהאוס השלימו את המראה אורבאני של תל אביב וערים אחרות, חיפוי הקירות באבן הקנה לבתים בירושלים את צביונם המקומי ובל נשכח את אוהלי הבדואים שעדיין היו עשויים צמר כבשים.
 
היום, ואת זה בעיקר רואים באזורי הבנייה החדשים שבשכונות המגורים היוקרתיות, כל בית כאילו נלחם בזה הצמוד אליו על הנוכחת בשטח. חוסר פרופורציה בין גודל המגרש למבנה, חומרים שמזכירים מבנים ציבוריים, הכול סביב "צועק תראו כמה כסף יש לי" ועבור האדריכל זו הזדמנות נהדרת ליישם תוכניות שיבליטו את כישוריו בביצוע מבנים שיהיו אחרים, שונים וייחודיים. כאן שוב באה התמיהה והשאלה האם זה לא בדיוק מה שאני מחפשת בבתים במגזין? את האחר את הייחודי, את החדש את זה שעדיין לא עשו? זה נכון, לכן מראש ציינתי שאין לי הגדרה מדויקת וכל פרויקט לגופו נבדק ולעיתים גם החדש, האחר והייחודי לא מתאים. כי מול מבנה של 1000 מטרים רבועים, דווקא הדירה קטנה שנעשתה באהבה רבה יכולה לנצח במרוץ של כניסה למגזין. 
 

אפילו דירה קטנה בתל אביב יכולה להיות מרשימה: לכתבה המלאה
 
 
ושוב נשאלת השאלה: מה בכל זאת יכול לגרום לי לבחור בבית, בדירה או בכל חלל אחר ולהעדיף אותו על פני אחרים? על כך אנסה לענות תוך שאני סוקרת את בחירותיי האחרונות. התשובה היא לא חד משמעית. היא מורכבת משימוש בחומרים מיוחדים חדשים או יישומים שונים, שילוב נכון של צבעים, שילוב מרגש בין חוץ לפנים, אמנות משולבת בצורה נכונה בבית, "בית שגרים בו, בית שהקירות בו מדיפים את ריח הדיירים"(ואין הכוונה לבשמים שבשימושם), בית שמורגשת בו אווירה, בית שהאדריכל תכנן ספציפית עבור לקוח מסוים ולא התאים תוכנית קודמת לממדים חדשים, גם אם הלקוח דרש זאת כי ראה אצל חבר. 
 
ושוב אחזור ליצירת המגזין. נכון שהבחירה היום הרבה יותר קשה ולא בגלל שאין, אלא להיפך – בגלל שישנו שפע עצום שמחייב אותי לברור ולחפש את המיוחד. לשמחתי שני דברים קורים בארץ לאחרונה. קודם כל, הקהל הרחב נעשה ער ומחובר לעיצוב ואדריכלות הרבה יותר מאשר בשנים קודמות. הדרישה לעיצוב איכותי גברה וכך גם ההתייחסות לאדריכלות, ממול, האדריכלים הרבה יותר קשובים. מצד שני, יש גם רבים שמעיזים. השילוב בין השניים טוב לכולם ולי באופן אישי מעלה את האדרנלין וגורם לי אושר רב.
 
 
object(WP_Post)#18283 (24) { ["ID"]=> int(305369) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:54" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:54" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(122) "%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%94%D7%91_%D7%99%D7%A9-%D7%9C%D7%99-%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%9F-4-%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%A8" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(124) "%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%9c%d7%94%d7%91_%d7%99%d7%a9-%d7%9c%d7%99-%d7%97%d7%9c%d7%95%d7%9f-4-%d7%a2%d7%9e%d7%95%d7%93-%d7%a8-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:54" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:54" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(305368) ["guid"]=> string(174) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%94%D7%91_%D7%99%D7%A9-%D7%9C%D7%99-%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%9F-4-%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%A8.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

object(WP_Post)#18285 (24) { ["ID"]=> int(305370) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:55" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:55" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(122) "%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%94%D7%91_%D7%99%D7%A9-%D7%9C%D7%99-%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%9F-4-%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%A8" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(124) "%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%9c%d7%94%d7%91_%d7%99%d7%a9-%d7%9c%d7%99-%d7%97%d7%9c%d7%95%d7%9f-4-%d7%a2%d7%9e%d7%95%d7%93-%d7%a8-3" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:55" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:55" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(305368) ["guid"]=> string(174) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%94%D7%91_%D7%99%D7%A9-%D7%9C%D7%99-%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%9F-4-%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%A8.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

מעצבים מעניינים

עידוא כספי – המעצב שאוהב להתחבר לסביבה


הדבר הראשון שעידוא כספי עושה כשהוא מגיע לסטודיו הוא להסיט וילונות ולהכניס את הנוף. החיבור הזה בין החוץ לפנים, ניכר גם בעבודות שלו שמשלבות מרכיבים מעולם הקיימות

מעצבים מעניינים

ענבר קרפר-סרנוביץ – המעצבת שלוקחת השראה מהעולם


אחרי שנים שבהן התגוררה ועבדה בארצות הברית ובהודו, המעצבת ענבר קרפר יודעת להביא לכל פרויקט רמת דיוק גבוהה, ניסיון עשיר והרבה יצירתיות

מעצבים מעניינים

חני אברהמוף – המעצבת שמנצחת על כל התזמורת


היא מדריכה קורסים ייעודיים לאדריכלים והנדסאים, משקיעה באופי וביופי הבית ובעליו ולא שוכחת שום פרט, מגדול ועד קטן. תכירו את המעצבת חני אברהמוף

מעצבים מעניינים

הכר את המעצב: ז'אן לואי דניוט, מעצב העל שלא מפחד משילובים


עם השכלה אקדמית מן השורה הראשונה, חוש אסתטיקה מולד ונכונות לשלב בין סגנונות, ז'אן לואי דניוט פילס את דרכו לרשימת מעצבי העל של כל הזמנים

תגובות

כתיבת תגובה