כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מעצבים מעניינים  //  מודרניזם מרוכך בעיטורים

מודרניזם מרוכך בעיטורים

יוזף פרנק, אדריכל ומעצב יהודי- אוסטרי-שוודי, יצר במאה ה-20, וסגנונו הפך לקלאסיקה, בזכות השילוב בין דמיון פרוע ועיטורי, לבין מודרניסטיות חמורת סבר

מאת: צילום:


קשה להגדיר עד הסוף את כיווני יצירתו של האדריכל – מעצב יוזף פרנק (Josef Frank). סגנונו הרבגוני, החושני התחמק מהגדרות, והצליח, בזמנו, לבלבל את המבקרים. איך ייתכן, שספה רחבה, מלבנית ומודרניסטית, מרופדת בהדפס פרחוני בהשפעת ויליאם מוריס ותנועת ה"אמנויות והאומנויות" הדקורטיבית? שאלו את עצמם נאמני הזרם מוחלט. היותו זר תמידי במוצאו ובדתו, סייע וודאי להפיכתו ליוצר חדשני ושונה, הפועל, לכאורה, בשוליים.

תערוכה נודדת על יצירתו ועל חייו, המוצגת בימים אלה במוזיאון היהודי בשטוקהולם, היא הזדמנות להציץ לעבודתו, שהפכה לקלאסיקה שוודית ואירופאית, וכמעט שאינה מוכרת בישראל. פרנק, יהודי – שוודי – אוסטרי, היה זר תמידי, הן במוצא והן בדת, מה שוודאי סייע להפיכתו ליוצר חדשני ושונה, הפועל, לכאורה, בשוליים. זה בא לידי ביטוי, למשל, בריהוט, ששואב השראה מתרבויות רבות, כמו כיסא מודרניסטי מעודן בתחושת ריחוף, העשוי משורש מוחלק, ושואב השראה מצרית בחומריות של עור, עץ וקליעת במבוק. כשהוא כמעט בן חמישים, היה למעצב הראשי של חברת  "Svenskt" לאחר היכרות עם הבעלים Estrid Ericson. שיתוף הפעולה ביניהם הצליח ביותר.

יוזף פרנק נולד בשנת 1885 בוינה, אוסטריה. בבגרותו למד בה אדריכלות, ועם תום לימודיו עבר לעבוד בברלין. שם הכיר את אנה רגינה, פסנתרנית שוודית, שהייתה לאשתו, ושינתה את מסלול חייו. לאחר שנה בגרמניה עבר הזוג לוינה, ופרנק החל לתכנן בפועל בעיקר וילות פרטיות בדרום שוודיה. המבנים היו חדשניים לתקופתם, בסגנון מודרניסטי ישר זוויות, המשולב במוטיבים יפניים, כמו חלונות ענק עגולים. למרות החיצוניות הישרה הייתה בבתים מידה של צורניות אורגנית, למשל, פאטיו עגול בחלקם הפנימי.

פרנק זכה להכרה כמעט באופן מיידי בזכות סגנונו המשוחרר: ריהוט מעודן, שמקנה תחושת ריחוף, דוגמת משענות מקשרים אורגניים, המאפשרים לראות דרך המשענת. הבחירה בחומר אוורירי הייתה חלק מתפיסתו של פרנק, שרצה ליצור ריהוט שקוף, שלא יגנוב נוכחות רבה בחלל שבו הוא ממוקם

בשנת 1933, עם התגברות גילויי האנטישמיות בוינה, לחצה אנה על הגירה לשוודיה. פרנק, שהיה אז קרוב לחמישים, הכיר בשוודיה את Estrid Ericson, בעליה של חברת "Svenskt Tenn", שאהבה את סגנונו הייחודי והפכה אותו למעצב הראשי של החברה. שיתוף הפעולה בין פרנק ואריקסון הצליח ביותר. פרנק זכה להכרה כמעט באופן מיידי בזכות סגנונו המשוחרר: ריהוט מעודן, שמקנה תחושת ריחוף, דוגמת משענות מקשרים אורגניים, המאפשרים לראות דרך המשענת. הבחירה בחומר אוורירי הייתה חלק מתפיסתו של פרנק, שרצה ליצור ריהוט שקוף, שלא יגנוב נוכחות רבה בחלל שבו הוא ממוקם. גם שולחנות וארונות אחסון בתכנונו מקנים תחושה מרחפת, אותה מספקות רגלי עץ מגולפות ומינימליות, ועם זאת משולבות בעיטוריות, כמו עיגולי עץ השזורים במוטות הדקיקים.

בשנת 1941, כאשר הנאצים התקרבו לצפון אירופה, שכנעה אותו אנה להגר לארצות הברית. בניו-יורק ישב פרנק בדירתו, כשתחושת המהגר הזר מתחזקת בו, והוא מובטל למחצה, וצייר למעלה מ-50 דוגמאות לטקסטיל. את ההשראה שאב, באופן מפתיע, מספרוני ציפורים, פירות ופרחים. וכך, במנהטן הסואנת והאורבנית, הפתיע פרנק בציורי מוטיבים של אבטיחים ויערות בצבעוניות קסומה ואופטימית.

בשנת 1946 שב הזוג, מחוסר עבודה, לשוודיה. אריקסון, שהבחינה בנקל בתשוקה החושנית באיורים לטקסטיל, רכשה במהירות את האורגינלים, והחלה להשתמש בהם. עד היום, מופיעים האיורים הצבעוניים על בדים, רהיטים ואביזרים לבית, והפכו לסימן היכר, שאף זוכה לחיקויים רבים (חלק מהאיורים בודאי מוכרים לרבים מהקוראים מבדים שונים בחברת "איקאה").

במשך כחמש שנים היה יוזף פרנק מובטל בארה"ב, וניצל את הזמן לציור דוגמאות לטקסטיל. לימים מכר את האורגינלים בשוודיה, ועד היום הם מופיעים על פרטי עיצוב שוודיים

רהיט נפלא שתכנן פרנק, ומיוצר עדיין ב"סווונסק טן", נקרא "ארון 22 המגירות" (אף על פי שיש בו רק 19, בשל שינוי מן הרגע האחרון). את הארון תכנן פרנק עבור המוזיאון לטבע לצורך תערוכה, והוא ייחודי בעובדה, שכל מגירה בו היא בעלת גודל שונה, אך כל המגירות משתלבות בהרמוניה מופלאה בתוך מלבן סימטרי. גם הידיות שונות, חלקן עגולות, אחרות מרובעות, קטנות או גדולות. חלום בלהות לנגר, אך חגיגה לעיניים. במשך כחמש שנים היה יוזף פרנק מובטל בארה"ב, וניצל את הזמן לציור דוגמאות לטקסטיל. לימים מכר את האורגינלים בשוודיה, ועד היום הם מופיעים על פרטי עיצוב שוודיים.

בבגרותו החל פרנק לצייר ציורי טבע דומם צבעוניים, אך לא חתם עליהם, כי חשב בצניעותו, שאינם שווים הרבה. בנוסף, החל לתכנן "בתי חלומות" – מבנים שיותר מכל הם חלומות משורטטים; בתים, שמלכתחילה לא תוכננו על מנת להיבנות,  ומאופיינים בדמיון רב וקצת פרוע

בבגרותו החל פרנק לצייר ציורי טבע דומם צבעוניים, אך לא חתם עליהם, כי חשב בצניעותו, שאינם שווים הרבה. בנוסף, החל לתכנן "בתי חלומות" – מבנים שיותר מכל הם חלומות משורטטים; בתים, שמלכתחילה לא תוכננו על מנת להיבנות,  ומאופיינים בדמיון רב וקצת פרוע, דוגמת ווילה, שמזכירה צוואר של ג'ירפה, או מבנה מודרניסטי, אבל אורגני, שמזכיר גבינה שוויצרית עם חורים עגולים בחזית, המשמשים כחלונות, אוטופיים, כמובן. בשנת 1957 מתה אנה רגינה. פרנק נישא מחדש עוד פעמיים, ונפטר בשנת 1965, והוא בן 80. פרנק זכה לתהילה עוד בחייו, ובערוב ימיו קיבל מדליה מהמלך השוודי והכרה רשמית ממדינת אוסטריה. הניגודיות של פרנק, שטמונה בשורשיו וניכרת ביצירותיו, היא שהופכת את פריטי יצירתו לחד פעמיים ומרגשים בנוכחותם השקטה אך סוערת, ורבת פנים. דווקא בישראל החמה, המהבילה והשוקקת, הסגנון שלו יכול להיות מתאים מאין כמוהו, ולהשתלב היטב בחלל בעל אופי תוסס וים תיכוני.

תערוכת Josef Frank, Architect and Outsider מוצגת עד ל-15 באוקטובר במוזיאון היהודי בשטוקהולם, שוודיה, ולאחר מכן נודדת לוינה ומשם לברלין. מן הראוי, שיימצא מוזיאון לקליטת התערוכה הנודדת גם בישראל.

עוד בנושא

מעצבים מעניינים

המעצבת שהתחנכה בפריז – הכירו את גילה בל פרי


כבת לאבא קבלן, היה ברור לגילה בל פרי שהיא תעסוק גם כן בעולמות התכנון והעיצוב. כיום היא כל כך אוהבת את המקצוע שלה, עד שלעיתים היא שוכחת שמדובר בעבודה

מעצבים מעניינים

שבי מזרחי – המעצב שמקפיד על טאץ' אישי


עם עשרים שנות ניסיון בתחום, מעצב הפנים שבי מזרחי מצליח להעניק ללקוחותיו עיצוב מדויק שלוקח בחשבון את כל הפרטים הקטנים

מעצבים מעניינים

עופר בן אברהם - המעצב שלא מפחד להעז עם כל רעיון


מעצב הפנים עופר בן אברהם הוא מסוג המעצבים שרואים את החלל ומיד יודעים מה הוא צריך. כשניתן האות, מתחיל מסע ליצירת האמנות שלו

מעצבים מעניינים

עידוא כספי – המעצב שאוהב להתחבר לסביבה


הדבר הראשון שעידוא כספי עושה כשהוא מגיע לסטודיו הוא להסיט וילונות ולהכניס את הנוף. החיבור הזה בין החוץ לפנים, ניכר גם בעבודות שלו שמשלבות מרכיבים מעולם הקיימות

תגובות

כתיבת תגובה